ورود به یک بازار کار عالی
 چگونه بر مبنای یک برنامه پنج مرحله‌ای یک توسعه‌دهنده‌ وب خوب شویم؟
برای آن‌که یک توسعه‌دهنده وب متبحر شوید، باید درک کاملی از فناوری‌های زیربنایی وب مثل HTML ،CSS و جاوااسکریپت داشته باشید. همچنین، توصیه می‌شود فناوری CSS و چارچوب‌های مرتبط با CSS را بیاموزید. تسلط بر این مهارت‌های بنیادی توسعه وب، کمک می‌کنند از زبان‌های برنامه‌نویسی وب به‌شکل بهتری استفاده کنید. با توجه به این‌که توسعه وب از مشاغل سودآور دنیای فناوری اطلاعات به‌شمار می‌روند در این مقاله به معرفی نکاتی می‌پردازیم که کمک می‌کنند در زمان کوتاه‌تری به یک توسعه‌دهنده وب کارآمد تبدیل شوید.

1606683296_1_0.gif

مطلب پیشنهادی

بازار کار کدام زبان برنامه‌نویسی داغ‌تر می‌شود؟
آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی

چگونه یک توسعه‌دهنده وب شویم؟

برای آن‌که به یک توسعه‌دهنده وب خبره تبدیل شوید باید بر مبنای یک برنامه پنج مرحله‌ای به‌شرح زیر گام بردارید.

  1.  اصول توسعه وب را بیاموزید.
  2.  یک تخصص را انتخاب کنید.
  3.  زبان‌های مهم برنامه‌نویسی مربوط به توسعه وب و تخصصی که انتخاب کرده‌اید را بیاموزید.
  4.  روی پروژه‌ها کار کنید تا مهارت‌های خود را به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب افزایش دهید.
  5.  یک نمونه‌کار از توسعه وب بسازید.

1. اصول توسعه وب را بیاموزید

اولین و بهترین قدم، یادگیری اصول پایه توسعه وب، از جمله درک HTML (زبان نشانه‌گذاری فرامتن)، CSS (برگه‌های سبک آبشاری) و جاوااسکریپت است.

در حال حاضر، بسیاری از توسعه‌دهندگان وب از بوت‌کمپ‌های کدنویسی برای سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری استفاده می‌کنند. بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی به‌دلیل فشرده و جامع بودن و تمرکز بر اشتغال مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ هدف آن‌ها آموزش مهارت‌های کاربردی به افراد است تا به یک توسعه‌دهنده وب قدرتمند تبدیل شوند.

در واقع، مزایای عملی بوت‌کمپ‌های کدنویسی با گذشت زمان آشکارتر می‌شوند. علاوه بر این، کارفرمایان بیش‌‌تر از گذشته به مهارت و تجربه‌ به‌جای تحصیلات اهمیت می‌دهند و هر کسی که بتواند توانایی‌های خود را به‌اثبات برساند، در شرایط برابر با توسعه‌دهندگانی که مدرک دانشگاهی دارند حقوق یکسانی دریافت می‌کند.

2. یک حوزه تخصصی را انتخاب کنید

اگر دوست دارید مهارت‌های خود را به‌شکل دقیق ارتقاء دهید، باید روی یک حوزه تخصصی متمرکز شوید. مشاغل توسعه وب به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، با این‌حال، سه حوزه زیر بازار کار بهتری دارند:

  • توسعه‌دهنده Front-End: یک توسعه‌دهنده فرانت‌اند بیشتر روی برنامه‌نویسی سمت کاربر (Client-side)  کار می‌کند؛ یعنی هر بخشی از سایت یا برنامه که کاربران با آن تعامل دارند. این بخش می‌تواند شامل چیدمان، طراحی سایت و نحوه تعامل کاربران با آن باشد.
  • توسعه‌دهنده Back-End: یک توسعه‌دهنده بک‌اند سمت سرور (Server-side) روی کدنویسی زیربنایی متمرکز است. سمت سرور، بر نحوه عملکرد یک سایت متمرکز است و می‌تواند مواردی مثل پایگاه‌‌‌های اطلاعاتی، سرورها، شبکه‌ها، میزبانی و موارد دیگر را شامل شود.
  • توسعه‌دهنده Full-Stack: یک توسعه‌دهنده فول‌استک، هم با توسعه فرانت‌اند و هم توسعه بک‌اند آشنایی دارد و روی هر دو طرف یک وب‌سایت کار می‌کند.

3. زبان‌های مهم برنامه‌نویسی مربوط به توسعه وب را بیاموزید

حوزه تمرکز شما هر چه باشد، باید بدانید که چگونه از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف برای توسعه وب و طراحی وب استفاده کنید. با توجه به این توضیح، پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی کدامند؟ همان‌گونه که اشاره کردیم، یادگیری HTML، CSS و جاوااسکریپت برای توسعه‌دهندگان وب اجتناب‌ناپذیر است، اما در حوزه زبان‌های برنامه‌نویسی وب به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • روبی (Ruby): زبان برنامه‌‌نویسی روبی بیشتر به‌خاطر وجود چارچوب محبوبش Ruby on Rails شهرت دارد، سورس‌کد نوشته‌شده با این چارچوب خوانایی زیادی دارد. از ویژگی‌های این زبان پرکاربرد در توسعه وب می‌توان به پویایی و شی‌ءگرا بودن آن اشاره کرد. روبی یک زبان سمت سرور قدرتمند است و به‌ همین دلیل وب‌سایت‌های زیادی از جمله گیت‌هاب و Groupon از آن استفاده می‌کنند.
  • پی‌اچ‌پی (PHP): یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی وب است که برای ساخت برنامه‌های وب‌محور و وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌شود. این زبان دارای انجمنی بزرگ از توسعه‌دهندگان به‌همراه منابع زیاد برای یادگیری است. پویا است و محیط انعطاف‌پذیری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
  • جاوا (Java): جاوااسکریپت و جاوا را با هم اشتباه نگیرید. جاوا، یک زبان باسابقه و باثبات در حوزه برنامه‌نویسی است و تقریبا در همه حوزه‌ها بهترین عملکرد را ارائه می‌کند. یکی از این حوزه‌ها توسعه وب است.
  • سی‌شارپ (#C): یک زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره است و مختص برنامه‌نویسی وب نیست. برنامه‌های کاربردی وب که بر مبنای چارچوب ASP.NET ساخته می‌شوند، اغلب بر مبنای سی‌شارپ هستند. به‌طور کلی، برنامه‌های تحت ASP.NET، در ویژوال بیسیک یا سی‌شارپ ساخته می‌شوند؛ هرچند امکان انجام این‌کار با استفاده از زبان‌های دات‌نت نیز وجود دارد.
  • ASP.net :ASP.net از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند مطرح حوزه طراحی و به‌نوعی رقیب PHP است. مزیت برنامه‌نویسی به زبان ASP.Net این است که وب‌سایت‌های طراحی شده با این زبان، در محیط ویژوال استودیو نوشته شده و اشکال‌زدایی می‌شوند و تمامی ابزارهای موردنیاز برای طراحی رابط کاربری و کدنویسی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. بانک اطلاعاتی قابل استفاده با این زبان، SQL server است. برای کار با ASP.NET باید با مفاهیم شی‌ءگرایی و پیچیدگی‌های چارچوب دات‌نت آشنا باشید.

این فهرست می‌تواند ادامه پیدا کند، اما سرمایه‌گذاری روی هر یک از این زبان‌های برنامه‌نویسی وب دستاوردهای درخشانی به‌همراه دارد. توسعه وب یک حوزه متنوع است و فهرست تمام کارهایی که می‌توانید در این حوزه انجام دهید آن‌قدر طولانی است که امکان پرداختن به همه آن‌ها در این مقاله وجود ندارد.

4. روی پروژه‌هایی کار کنید تا سطح مهارت‌های‌تان در حوزه توسعه‌دهنده وب افزایش پیدا کند

با آموختن اصول اولیه HTML، CSS و جاوااسکریپت که پایه و اساس مهارت‌های برنامه‌نویسی وب هستند، آمادگی کار روی یک پروژه وب را دارید. همان‌گونه که پیش می‌روید و از مجموعه مهارت‌های یک توسعه‌دهنده وب به‌شکل عملی استفاده می‌کنید، تجربه هم کسب خواهید کرد. برخی از این‌ مهارت‌های فنی، مهارت‌های سخت هستند، مانند برنامه‌نویسی با پایتون، استفاده از SQL و کتابخانه توابع jQuery یا استفاده از ابزارهایی مانند گیت برای کنترل نسخه. بهترین راه برای بهبود مهارت‌های توسعه وب این است که فقط شروع به‌ کار کنید، هرچه بیشتر از این ابزارها استفاده کنید، کدهای با کیفیت بهتری می‌نویسید.

5. یک نمونه کار توسعه وب بسازید

به‌عنوان یکبرنامه نویس وب ارائه یک نمونه کار جذاب که بیان‌گر قوی‌ترین مهارت‌های شما است، می‌تواند بهترین رزومه هنگام درخواست کار باشد. برای ساخت نمونه کاری که شما را از دیگران متمایز می‌سازد، باید سه مورد را در نظر داشته باشید:

  • ابتدا، نمونه کار شما به‌عنوانبرنامه نویس وب باید شامل مجموعه‌ متنوعی از کارهای توسعه وب باشد. نمونه کار حرفه‌ای باید یک مورد برجسته و متفاوت باشد که نه‌تنها بهترین کار شما است، بلکه نشان می‌دهد در استفاده از چه ابزارهایی سطح بالایی از مهارت را دارید.
  • به این موضوع فکر کنید که چه چیزی شما و کارتان را منحصربه‌فرد می‌کند. روی آن گروه از مهارت‌های توسعه وب تاکید کنید که شما را بیشتر از دیگران متمایز می‌سازد.
  • روند کار خود را نشان دهید. کارفرمایان فقط به کیفیت کاری که تولید می‌کنید نگاه نمی‌کنند، بلکه به نحوه برخورد شما با مشکلات توجه دارند. ارائه گزارش از نحوه ساخت پروژه‌ها، به استخدام‌کنندگان و مدیران استخدامی کمک می‌کند تا روش کار شما را درک کنند و این فرصت عالی را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید مهارت‌های ارتباطی خود را که بیان‌گر تمایز و برجسته بودن شما در این عنوان شغلی است، به‌رخ بکشید.

چگونه می‌توانم خیلی سریع به یک توسعه‌دهند وب تبدیل شوم؟

بوت‌کمپ‌های کدنویسی گزینه‌ محبوبی برای توسعه‌دهندگان وب مشتاق هستند، این کلاس‌های فشرده و کوتاه تجربه یادگیری عملی را فراهم می‌سازند و فرصتی را ایجاد می‌کنند تا افراد مهارت‌های آمادگی ‌برای‌ کار را در کمتر از 12 هفته بیاموزند.

 بسیاری از توسعه‌دهندگان وب طبق معمول با گذراندن تحصیلات عالی در رشته مهندسی نرم‌افزار، علوم کامپیوتر یا زمینه‌های مرتبط کار خود را آغاز می‌کنند. با این حال، ممکن است این افراد از یک حوزه کاملاً متفاوت آمده باشند. در واقع، برخی از متخصصان که تعداد آن‌ها هر روز افزایش می‌یابد، بعد از آن‌که وارد این حرفه شدند دست به کارهایی می‌زنند تا نشان دهند چیزی کمتر از افرادی ندارند که رشته دانشگاهی آن‌ها علوم کامپیوتر است.

برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب چه چیزهایی لازم است؟

برای آن که یک توسعه‌دهنده وب خوب شوید باید این موارد را بیاموزید:

  •  مبانی: برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب، باید درک جامعی از نحوه کار وب داشته باشید. این امر دانش شما در زمینه HTML و CSS را عمیق‌تر می‌کند. مزیتی که این‌کار دارد این است که اجازه می‌دهد صفحات وب ایستای پیشرفته‌تری با استفاده از چارچوب‌هایی مانند Flexbox بسازید و طراحی کنید. همچنین، به شما کمک می‌کند تا شیوه‌های حل مسئله و منطق مفاهیم برنامه‌نویسی پیشرفته را کشف کنید.
  •  اصول برنامه‌نویسی: دانش پایه جاوااسکریپت و برنامه‌نویسی شیء‌گرا نقطه شروعی برای توسعه‌دهندگان وب است، زیرا توانایی فرد در نوشتن و ساخت مولفه‌ها را بهبود می‌بخشد.
  •  چارچوب‌های فرانت‌اند: برای توسعه‌دهندگان وب علاقه‌مند، یادگیری نحوه استفاده از React و جاوااسکریپت برای ساخت صفحات وب غنی و پویا و رابط‌های کاربری در سطح حرفه‌ای بسیار مهم است.
  •  سرورهای وب: برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب، باید با نحوه کار سرورهای وب آشنا باشید تا بتوانید به‌شکل بهتری از چارچوب‌های مدرن بک‌اند استفاده کنید.
  •  برنامه‌نویسی سمت سرور: برای توسعه‌دهندگان وب مهم است که درک درستی از موتورهای الگوسازی (Templating) و رندرینگ سمت سرور داشته باشند تا بتوانند الگوهای صفحات وب که قرار است میزبان داده‌های پویا باشند را به‌درستی پیاده‌سازی کنند. به‌طور مثال، اگر در نظر دارید صفحات محصول یک فروشگاه تجارت الکترونیک را پیاده‌سازی کنید باید در این حوزه دانش کافی داشته باشید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید یاد بگیرید الگوهای طراحی (Design Patterns) است.
  •  پایگاه‌های اطلاعاتی: توسعه‌دهندگان وب باید مفاهیم اصلی مربوط به داده‌ها را درک کنند و یاد بگیرند که چگونه پایگاه‌های اطلاعاتی و داده‌ها را در یک سرور وب مدیریت کنند.

مانند دیگر زمینه‌های فناوری، برای توسعه‌دهندگان وب مهم است که شبکه‌سازی را یاد بگیرند و به یادگیری ادامه دهند، زیرا زبان‌ها و تکنیک‌های برنامه‌نویسی مدام در حال تغییر هستند. به غیر از آموختن مفاهیم برنامه‌نویسی در بوت‌کمپ‌ها، مشارکت در انجمن‌ها و پروژه‌های منبع‌باز مانند گیت‌هاب یا Bootstrap باعث می‌شوند سطح مهارت و آگاهی‌تان افزایش پیدا کند.

توسعه‌دهنده وب چند زبان برنامه‌نویسی را باید بداند؟

یک سوال ساده با پاسخی پیچیده. این موضوع به چند متغیر بستگی دارد. آیا شما یک توسعه‌دهنده وب مبتدی هستید یا یک حرفه‌ای، روی چه نوع پروژه‌هایی کار می‌کنید یا می‌خواهید کار کنید و در آینده چه چیزهایی در انتظار شما است؟

  • اگر یک برنامه نویس وب تازه‌کار هستید، منطقی است که با اصول اولیه شروع کنید، اما از طرف دیگر، این میزان تخصص شما است که می‌تواند شما را از رقبای‌تان متمایز کند. در نهایت، راه‌حل این است که تعیین کنید کدام زبان‌ها در رشته شما مفید هستند، چه میزان تخصص برای شما مناسب است و کدام یک محبوبیت بیشتری دارند.

هر چه زبان‌های برنامه‌نویسی بیشتری بدانید، بهتر است

اگر یک توسعه‌دهنده وب هستید، خیال‌تان راحت باشد که این صنعت در حال رشد است. به گفته اداره کار ایالات متحده، انتظار می‌رود بازار توسعه‌دهندگان وب تا سال 2026 رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، هرچه توسعه‌دهندگان وب تجربه بیشتری داشته باشند، این شانس را پیدا می‌کنند تا در گذر زمان به یک توسعه‌دهنده فول‌استک تبدیل شوند و درآمد بیشتری کسب کنند. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده وب برای پیشرفت در حرفه خود، بسیار مهم است که به یادگیری زبان‌های جدید و تخصصی‌تر ادامه دهید تا بهتر بتوانید با تیم‌هایی که روی طیف وسیعی از  پروژه‌ها کار می‌کنند همکاری یا آن‌ها را مدیریت کنید.

محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی

  • در پاسخ به این سوال که در حال حاضر از کدام زبان برنامه‌نویسی بیشتر استفاده می‌شود، وب‌سایت brainstation  یک نظرسنجی انجام داده است که نشان می‌دهد جاوااسکریپت (80 درصد)، SQL  (47 درصد)، پایتون (35 درصد) و جاوا (27 درصد) در این زمینه مورد توجه هستند.
  • این اصل را همیشه در نظر داشته باشید، اگر شما یک برنامه نویس وب هستید، بدون توجه به حوزه تخصصی خود، آموختن یک یا چند مورد از این زبان‌ها امری تقریباً ضروری است.
  • پاسخ‌دهندگان، جاوا‌اسکریپت و پایتون را به‌عنوان لذت‌بخش‌ترین زبان‌ها برای کار کردن توصیف کرده‌اند که نه‌تنها بیان‌گر محبوبیت آن‌ها است، بلکه نشان می‌دهد که این محبوبیت در آینده تا حد زیادی تضمین شده است.
  • نکته قابل‌توجه این‌که، حتا با وجود فهرستی از حداقل 17 زبان برنامه‌نویسی برای انتخاب، 33 درصد از پاسخ‌دهندگان گزینه سایر را علامت زدند که نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد توسعه‌دهندگان تازه‌کار تمایل دارند زبان‌های جدید را بیازمایند.

زبان‌هایی که سریع‌ترین رشد را دارند

با گسترش روزافزون اپلیکیشن‌های وب پیش‌رو، باید انتظار داشته باشیم که فهرست زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد تغییر کند. تعداد زیادی از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی (78 درصد) در پاسخ به این سوال که طی 5 تا 10 سال آینده چه فناوری‌هایی بیشترین تأثیر را بر صنعت آن‌ها خواهد داشت، هوش مصنوعی و زیرمجموعه آن یعنی یادگیری ماشین را به‌عنوان بزرگ‌ترین فرصت برای رشد انتخاب کردند.

فناوری‌های دیگری که براساس پیش‌بینی افراد می‌توانند در آینده پرطرفدار باشند، اینترنت اشیاء (54 درصد)، واقعیت افزوده (53 درصد) و زنجیره‌بلوکی (41 درصد) هستند. در حالی‌که از نگاه پاسخ‌دهندگان این فناوری‌ها در آینده محبوب و پرطرفدار خواهند شد، اما تنها تعداد اندکی از توسعه‌دهندگان مستقیماً با آن‌ها کار کرده‌اند. 83 درصد از پاسخ‌دهندگان هنوز روی پلتفرم‌های هوش‌ مصنوعی یا فناوری بلاک‌چین کار نکرده‌اند و 80 درصد هیچ تجربه‌ای در کار با دستگاه‌های اینترنت اشیاء ندارند.

یک توسعه‌دهنده وب تازه‌کار چه زبان‌هایی را باید بیاموزد؟

با در نظر گرفتن پنج حوزه بزرگ یعنی هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء، واقعیت افزوده و زنجیره‌بلوکی، انتظار می‌رود رشد و پیشرفت قابل‌توجه‌ای در آن‌ها اتفاق بیفتد که تاثیر مستقیمی بر بازار کار توسعه‌دهندگان وب خواهند داشت، زیرا تمامی این حوزه‌ها به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تعاملی وب‌محور نیاز دارند تا بتوانند با کاربران در ارتباط باشند.

چه عواملی باعث می‌شوند یک توسعه‌دهنده وب خوب شوید؟

شرکت‌ها به‌دنبال چه مهارت‌هایی هستند و چگونه توسعه‌دهندگان مشتاق هنگام ورود به بازار می‌توانند خود را از دیگران متمایز کنند؟ برای شروع، تعریف زیر را که تصویر کاملی از یک توسعه‌دهنده خوب ارائه می‌دهد را در نظر بگیرید: «کد کاربردی می‌نویسد که از نظر صحت و درستی آزمایش شده است، در مهلت زمانی پروژه را تحویل می‌دهد، از بهترین الگوهای طراحی استفاده می‌کند، کدهایش خوانایی زیادی دارند، بدون مشکل با تیم توسعه‌دهنده ارتباط برقرار می‌کند و به‌طور مداوم دانش و مهارت‌های خود را ارتقاء می‌دهد». با توجه به این تعریف، یک توسعه‌دهنده وب خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • کد کاربردی می نویسد: کامپیوترها، ماشین‌های دقیقی هستند. کوچک‌ترین انحراف از آن‌چه کامپیوتر انتظار دارد به این معنی است که کد کامپایل نمی‌شود، اجرا نمی‌شود یا باگ دارد. هدف از برنامه‌نویسی و ساخت نرم‌افزار، نوشتن کدهایی است که کامپیوتر با موفقیت پردازش و نتیجه دلخواه را ارائه می‌کند. به‌عبارت دیگر، یک توسعه‌دهنده وب خوب باید کدی بنویسد که کار کند. او به جزئیات دقت دارد و دائماً در حال بررسی کدها برای یافتن قسمت‌هایی است که درست کار نمی‌کنند. کد تمیز می‌نویسد که ساختار خوبی دارد و قبل از اجرای کد از ابزارهایی برای شناسایی خطاهای احتمالی استفاده می‌کند.
  • کدی می‌نویسد که درست کار می‌کند: این موضوع که کدها اجرا می‌شوند، به‌معنی درست کار کردن آن نیست. اجرای کد، تازه آغاز راه است. کدی که درست کار نمی‌کند به‌اندازه کدی که اصلا کار نمی‌کند، بلااستفاده و خطرناک‌ است. نتایج نادرست می‌توانند عواقب بدی داشته باشند؛ از دردسرهای پیش‌پاافتاده رابط کاربری که کاربران نهایی را ناامید می‌کنند و باعث می‌شوند دیگر به سایت مراجعه نکنند تا کاهش سطح درآمد‌ها و ورشکستگی.
  • تمام خطاهایی که از سوی توسعه‌دهندگان وب نادیده گرفته می‌شوند، باعث خرابی برنامه، خرابی داده‌ها، نقض امنیتی یا گذر از مکانیزم‌های امنیتی می‌شوند. در صورتی‌که این خطاها در مرحله اجرا به‌وجود آیند و توسط کاربر نهایی کشف شوند باعث بروز مشکلات امنیتی می‌شوند. همان‌طور که ساختارهای فیزیکی نیاز به آزمایش کامل دارند تا مطابق با قوانین و آیین‌نامه‌ها باشند، نرم‌افزار‌های وب نیز به همان استانداردهای دقیق نیاز دارند. بنابراین، یک توسعه‌دهنده خوب، باید یک ذهنیت آزمایش‌محور داشته باشد و فعالانه تمام سناریوهایی را که ممکن است در آن‌ها خطا رخ دهد، نحوه رسیدگی به آن‌ها و نوشتن تست‌هایی که صحت کد را ثابت می‌کنند، مدنظر قرار دهد.
  • به زمان‌بندی‌ها احترام می‌گذارد: کامپیوترها با هدف بهبود عملکرد و بهره‌وری استفاده می‌شوند. آن‌ها به کاربران امکان انجام کارها به شیوه سریع‌تر و کارآمدتر را می‌دهند. تخمین زمان پروژه‌ها کار دشواری است، زیرا مشکلات ناشناخته و غیرمنتظره زیادی ممکن است هنگام ساخت نرم‌افزارهای پیچیده وب به‌وجود آیند. همیشه وسوسه دست‌کم گرفتن و نادیده گرفتن جزئیات مهم و واقعی برای انجام سریع‌تر کارها وجود دارد. با این‌حال، کم‌اهمیتی به زمان تحویل پروژه امری خطرناک است و باعث بروز فشارروانی، فرسودگی شغلی، سَمبل‌کاری و واکنش‌های منفی از سوی مشتریان می‌شود. شناسایی تمام جزئیات پروژه، واقع‌بینی نسبت به میزان کار پروژه، در نظر گرفتن مهلت زمانی بیشتر برای مقابله با مشکلات غیرمنتظره از نکات بسیار مهم هستند. یک توسعه‌دهنده خوب انتظارات معقولی دارد، آشکارا مشکلات را منعکس می‌کند و راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن آن‌ها ارائه می‌کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟