چارچوب‌های تسریع‌کننده کارها
توسعه‌دهندگان بک‌اند باید به‌فکر یادگیری این دوازده چارچوب کلیدی باشند
هنگامی که صحبت از انتخاب یک چارچوب مرتبط با بک‌اند به‌میان می‌آید، گزینه‌های زیادی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد. چارچوب‌هایی که نقاط ضعف و قدرت خود را دارند، اما در عین حال ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز دارند که روند انتخاب گزینه مناسب را ساده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از پرکاربردترین چارچوب‌های توسعه بک‌اند آشنا کنیم. برخی از این چارچوب‌ها قدیمی‌تر از گزینه‌های دیگر هستند، اما هنوز هم به‌شکل گسترده‌ای در توسعه برنامه‌های کاربردی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برترین چارچوب‌های بک‌اند

نکته‌ای که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که چارچوب‌های فوق بدون در نظر گرفتن یک زبان برنامه‌نویسی خاص انتخاب شده‌اند تا توسعه‌دهندگان بتوانند گزینه هماهنگ با زبان برنامه‌نویسی خود را انتخاب کنند. ما در این مقاله هیچ‌کدام از چارچوب‌های فوق را برای انجام پروژه‌ها توصیه نمی‌کنیم، بلکه تنها به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. شما باید آن‌ها را تحلیل کرده و بر مبنای پروژه‌ای که قصد کار روی آن‌را دارید، گزینه مناسب را انتخاب کنید. 

مطلب پیشنهادی

آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی پر‌کاربرد دنیای بک‌اند

Laravel

لاراول یک چارچوب بک‌اند قدرتمند نوشته‌شده با زبان برنامه‌نویسی PHP است. از مواردی که باعث می‌شود تا لاراول خاص باشد باید به ترکیب نحوی ساده، قابلیت تطبیق با تیم‌های بزرگ و وجود ابزارهای مدرن مختلف اشاره کرد. لاراول از معماری سه لایه MVC پشتیبانی می‌کند که اجازه می‌دهد بتوانید به‌‌خوبی روی پروژه‌های بزرگ کنترل داشته باشید. لاراول سیستم Migration Database منحصربه‌فرد خود را دارد که دسترسی به اکوسیستم قدرتمندی را امکان‌پذیر می‌کند. همان‌گونه که اشاره کردیم، لاراول از سیستم معماری MVC  سرنام Model، View و controller استفاده می‌کند که مبتنی بر تفکیک لایه‌های مختلف یک برنامه است که باعث افزایش سرعت و عملکرد شده و اجازه می‌دهد کدهای سبک و روانی را به زبان پی‌اچ‌پی بنویسید. خط فرمان Artisan در لاراول اجازه می‌دهد با استفاده از چند خط کد ساده کارهای پیچیده‌ای انجام دهید و با استفاده از ابزار تست لاراول (Unit Testing) کدها و تغییرات را بررسی کرده و هرگونه ضعف در کدنویسی را شناسایی کنید. از ویژگی‌های کاربردی این چارچوب باید به موتور پردازشی سریع و ساده، داشتن یک ابزار رابط خط فرمان کارآمد برای مدیریت پروژه، سیستم الگوی قدرتمند (Blade) و مستندات کافی همراه با مثال‌های کاربردی اشاره کرد. 

CakePHP

CakePHP یکی دیگر از اولین چارچوب‌های قدرتمند برای PHP است. این چارچوب در طول زمان دست‌خوش تغییرات زیادی شده و قابلیت‌های زیادی به آن افزوده شده که باعث شده CakePHP به یک چارچوب قدرتمند و هماهنگ با پیشرفت‌های دنیای فناوری اطلاعات تبدیل شود. CakePHP همانند لاراول از ساختار MVC پشتیبانی می‌کند، ابزارهای توسعه زیادی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و توسط جامعه توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود. از ویژگی‌های کاربردی چارچوب فوق باید به سرعت زیاد در ساخت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب‌محور، ویژگی‌های داخلی زیاد، امنیت بالا و عدم نیاز به انجام پیکربندی‌های پیچیده در ابتدای روند توسعه اشاره کرد. 

Django

جنگو یک چارچوب سطح بالای پایتون است و هر چیزی که یک توسعه‌دهنده بک‌اند نیاز دارد در اختیارش قرار می‌دهد. این چارچوب به اندازه‌ای بزرگ و کارآمد است که آموزشگاه‌های بزرگ دوره‌های آموزشی تخصصی را برای آموزش آن برگزار می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت یک توسعه‌دهنده بک‌اند که از جنگو استفاده می‌کند، برای ساخت یک برنامه کاربردی وب‌محور نیازی به کتابخانه‌های دیگر نخواهد داشت. جنگو چارچوبی است که برای ساخت پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو، اگر قصد ساخت یک برنامه کوچک را دارید، ممکن است انتخاب مناسبی نباشد، زیرا تنظیمات زیادی نیاز دارد و قابلیت‌های مختلفی ارائه می‌کند که ممکن است یک وب‌سایت یا برنامه وب‌محور به آن‌ها نیازی نداشته باشد. از وب‌سایت‌هایی که با استفاده از جنگو ساخته شده‌اند باید به موزیلا، پینترست، اینستاگرام و غیره اشاره کرد. از ویژگی‌های کاربردی این چارچوب باید به قابلیت شخصی‌سازی بالا، توسعه بسیار سریع، مقیاس‌پذیری، مستندات و پشتیبانی جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان اشاره کرد. 

مطلب پیشنهادی

بک‌اند و برنامه‌نویسیِ بک‌اند به چه معنا است؟
آشنایی با مفهوم زیربنایی برنامه‌نویسی وب

Ruby on Rails

روبی آن ریلز یک چارچوب سمت سرور نوشته‌شده با زبان برنامه‌نویسی روبی است. روبی آن ریلز، شباهت زیادی به جنگو دارد. این چارچوب، به‌شکل همزمان از دو الگوی معماری MVC و DRY پشتیبانی می‌کند و همین مسئله باعث شده برای ساخت پروژ‌هایی در اندازه‌های مختلف مناسب باشد. لازم به توضیح است که ساوندکلاد و گیت‌هاب دو وب‌سایت معروف هستند که بر مبنای روبی توسعه پیدا کرده‌اند. از ویژگی‌های کاربردی چارچوب فوق، باید به وجود پلاگین‌های زیاد، ترکیب نحوی واضح و ساده، مستندات قدرتمند و مقیاس‌پذیری بالا اشاره کرد. 

Flask 

فلسک یکی دیگر از چارچوب‌های کارآمد قابل استفاده با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون است. برخلاف جنگو، فلسک چارچوب سبکی است و ویژگی‌های محدود، اما کارآمدی ارائه می‌کند، به همین دلیل گزینه مناسبی برای توسعه پروژه‌های کوچک وب است. البته این حرف به این معنا نیست که امکان استفاده از فلسک در پروژه‌های بزرگ وجود ندارد، زیرا از طریق پلاگین‌های مختلف می‌توان از آن در پروژه‌های بزرگ بهره برد. فلسک به‌شکل پیش‌فرض از Template Engine Jinja2، قابلیت مدیریت Sessioها، تست واحد و ماژول‌های کارآمد پشتیبانی می‌کند. به‌طور کلی، فلسک انتخاب مناسبی برای پروژه‌های کوچک و یادگیری توسعه وب است. از ویژگی‌های کاربردی آن باید به منعطف بودن، سبک بودن نسبت به جنگو، مناسب برای پروژه‌های کوچک، مستندات خوب و قابلیت توسعه سریع نمونه‌های اولیه اشاره کرد. 

Phoenix

فینکس یک چارچوب بک‌اند نوشته‌شده با زبان برنامه‌نویسی Elixir است. Elixir یک زبان برنامه‌نویسی تابعی است، به همین دلیل ممکن است به اندازه زبان‌های شیء‌گرا محبوب نباشد، اما می‌توان از طریق این چارچوب وب‌سایت‌های کارآمدی ایجاد کرد. این چارچوب سمت سرور است که باعث می‌شود مقیاس‌پذیری و عملکرد بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه ارائه کند. از ویژگی‌های کاربردی فینکس باید به سریع بودن، روند اشکال‌زدایی سریع، ماژول‌های داخلی برای مدیریت سیستم‌های بانک اطلاعاتی، معماری ساختارمند، مستندات کافی و جامعه کاربری فعال اشاره کرد. 

Express JS

Express یک چارچوب سریع و سبک برای Node.JS است. این چارچوب کمک می‌کند به لایه ابتدایی برنامه‌های وب دسترسی داشته باشید. لایه ابتدایی به مجموعه کارها و ظایفی مثل مدیریت درخواست‌های HTTP، ساخت واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی و موارد این‌چنینی اشاره دارد. با وجود بسته‌های آماده‌ای مانند MEAN توسعه‌دهندگان می‌توانند به بهترین شکل از Express استفاده کنند. بد نیست بدانید که اوبر و آی‌‌بی‌ام در توسعه برخی از محصولات وب‌محور خود از چارچوب فوق استفاده کرده‌اند. از ویژگی‌های کاربردی این چارچوب باید به واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی برای مسیریابی، سبک و سریع بودن، یادگیری و پیاده‌سازی آسان و وجود پلاگین‌های زیاد اشاره کرد. 

مطلب پیشنهادی

بازار کار توسعه‌دهندگان بک‌اند به چه صورتی است؟

Symfony

سمفونی یکی از کارآمدترین چارچوب‌های زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی ‌است. چارچوب فوق به‌شکل متن‌باز بوده و مبتنی بر معماری MVC است. یکی از بزرگ‌ترین قابلیت‌هایی که سمفونی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد این است که می‌توانید از مولفه‌های مختلف و متنوع در پروژه‌های دیگر استفاده کنید که صرفه‌جویی در کدنویسی را به‌همراه دارد. علاوه بر این، با بیشتر پایگاه‌های داده‌ای سازگار است. لازم به توضیح است در سمفونی، منطق برنامه از بخش فرانت‌اند جدا نیست. سمفونی انعطاف‌پذیری بالایی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و باندل‌هایی در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد تا بیشتر بخش‌های مختلف برنامه را به‌شکل ‌دلخواه تغییر دهد. سمفونی و کتابخانه‌های آن به‌اندازه‌ای کارآمد هستند که برخی از محبوب‌ترین چارچوب‌های پی‌اچ‌پی مثل لاراول از ویژگی‌های سمفونی استفاده می‌کنند. البته چارچوب‌های محبوب دیگری مثل FuelPHP و Yii2 برای زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی ارائه شده‌اند که متناسب با نوع پروژه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. 

Spring Boot

Spring Boot یکی از قدرتمدترین چارچوب‌های زبان برنامه‌نویسی جاوا است که به توسعه‌دهندگان مسلط به زبان برنامه‌نویسی جاوا کمک می‌کند به بهترین شکل وب‌سایت‌های قدرتمند و تعاملی را توسعه دهند. فرآیند ساخت و کار با چارچوب فوق پیچیده و سخت نیست و امکان استفاده از آن در پروژه‌های سازمانی و در مقیاس‌ بزرگ وجود دارد. قابلیت‌هایی همچون جنبه‌گرایی، ماژول‌های فراوان و تست واحد کارآمد و تزریق وابستگی (Dependency Injection) باعث شده‌اند Spring Boot به چارچوبی کارآمد برای جاوا و برنامه‌نویسی سازمانی تبدیل شود. از ویژگی‌های کاربردی چارچوب فوق باید به مقیاس‌پذیری بالا، مستندات عالی، اکوسیستم بزرگ، جامعه کاربری فعال و غیره اشاره کرد.

Struts

استراتس یکی دیگر از چارچوب‌های قدرتمند توسعه‌یافته برای زبان جاوا است که به‌شکل متن‌باز در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. این چارچوب نیز مبتنی بر معماری MVC است و برای ساخت برنامه‌های وب سازمانی استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق پلاگین‌هایی موجود برای استراتس از چارچوب فوق در تعامل با دیگر فناوری‌های جاوا استفاده کنند. استراتس برای ساخت صفحه‌های پویا از AJAX استفاده می‌کند که مبتنی بر ابزارک‌های دوجو (DOJO) است. استراتس در مقایسه با اسپرینگ یک چارچوب سنگین است و انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به اسپرینک دارد.

Hibernate

هایبرنیت یکی دیگر از چارچوب‌های جاوا است که در اصل برای ارتباط با پایگاه داده استفاده می‌شود. این چارچوب به‌شکل متن‌باز منتشر شده است و با فرآیندهایی مثل نگاشت رابطه‌ای اشیاء ORM سرنام Object Relation Mapping مورد استفاده قرار گرفته و مسئول ذخیره اطلاعات در پایگاه داده است. این چارچوب اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل با پایگاه‌های داده در تعامل باشید، زیرا هایبرنیت در پشت صحنه همه کارها را انجام می‌دهد. هایبرنیت یک ‌لایه انتزاعی ارائه می‌دهد تا برنامه‌ها به‌راحتی با پایگاه داده کار کنند. چارچوب‌های مشهور دیگری نیز برنامه‌نویسی وب با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا توسعه پیدا کرده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به بلید (Blade) و دراپ ویزارد (Drop wizard) اشاره کرد.

ASP.NET

ASP. Net یکی از کارآمدترین ابزارهای در دسترس توسعه‌دهندگان بک‌اند و به‌‌ویژه برنامه‌نویسانی است که قصد ساخت برنامه‌های کاربردی وب‌محور مبتنی بر اکوسیستم ویندوز را دارند. ASP.Net یک چارچوب متن‌باز و سمت سرور است که برای توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط طیف گسترده‌ای از کتابخانه‌ها پشتیبانی می‌شود. ASP.Net را می‌توان برای ساخت برنامه‌های وب، صفحات وب و برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار داد. ASP.Net از مولفه‌های مختلفی تشکیل شده که سه مورد زیر اهمیت بیشتری دارند. 

  • ASP.Net MVC: کنترل کامل بر کدهای اچ‌تی‌ام‌ال را ارائه می‌کند. ویژگی فوق باعث می‌شود به‌روزرسانی و اعمال تغییرات روی بخش‌های مختلف سریع‌تر و بدون خطا انجام شود. همچنین، ساخت صفحات و برنامه‌های مختلف با این ابزار به‌‌سرعت انجام می‌شود و همواره با جدیدترین تغییرات دنیای فناوری سازگار است. 
  • ASP.Net Web Forms: با ارائه کتابخانه‌های قدرتمند تعاملی اجازه می‌دهد به‌شکل ساده‌تری با کدهای اچ‌تی‌ام‌آل کار کنید. طراحی سایت‌های پویا با این چارچوب به‌‌سرعت و به‌شکل حرفه‌ای انجام می‌شود. علاوه بر این، برنامه‌نویسی رویداد‌گرا (Event Driven) و قابلیت ویو استیت (View State) را که برنامه‌های ویندوزی از آن استفاده می‌کنند، به دنیای وب وارد می‌کند. این کار از طریق مجموعه‌ای از کنترل‌های قابل‌ استفاده در این ابزار انجام می‌شود. 
  • ASP.Net Web Pages: این مولفه با هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی کدهای نوشته‌شده توسط دو ماژول و تبدیل آن‌ها به‌‌عنوان یک فایل واحد استفاده می‌شود. با این مولفه امکان ترکیب جاوااسکریپت، سی‌اس‌اس و اچ‌تی‌ام‌ال با کدهای سرور وجود دارد. علاوه بر این، اتصال به پایگاه داده نیز به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود. 

Pyramid

پایرامید یک چارچوب سبک وزن است که امکان استفاده از آن با پروژه‌های کوچک و بزرگ وجود دارد. چارچوب فوق به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کار روی یک پروژه کوچک را شروع کرده و به‌تدریج آن را بزرگ کنند. این چارچوب حتا ابزارهای مختلف چارچوب بوت‌استرپ (Bootstrap) را در خود جای داده و دست طراح برای انتخاب و استفاده از ابزارهایش را باز گذاشته است. لازم به توضیح است که چارچوب‌های قدرتمند دیگری مثل تورنادو (Tornado) و Web2Py برای زبان پایتون توسعه یافته و در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارند. 

چگونه یک چارچوب را انتخاب کنیم؟ 

هنگامی که قصد انتخاب یک چارچوب را دارید، اگر به چند نکته مهم زیر دقت کنید، انتخاب درستی خواهید داشت. از نکات مهم در این زمینه به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • روند یادگیری: هر کدام از چارچوب‌های بالا، ساختار و اسکلت‌بندی متفاوتی دارند. از این‌رو یادگیری هر کدام روند و فرآیند خاص خود را دارد. اگر با یک زبان برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید، کار کردن با چارچوب‌های آن زبان کار سختی نیست. اگر با هیچ‌کدام از زبان‌ها و چارچوب‌ها آشنایی ندارید، بهتر است کار را با پایتون و جنگو آغاز کنید. 
  • مستندات/جامعه کاربری: اگر تجربه کار با هیچ چارچوبی را ندارید، شاید بهتر باشد سراغ گزینه‌ای بروید که جامعه کاربری و مستندات فعال و قدرتمندتری دارد. در این حالت با مشکل خاصی روبه‌رو نمی‌شوید و به مثال‌های کاربردی خوبی دسترسی خواهید داشت. 
  • کتابخانه‌ها: برخی از چارچوب‌ها در استفاده از کتابخانه‌ها منعطف‌تر هستند و همچنین کتابخانه‌های بیشتری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان بتوانند سریع‌‌تر کارشان را انجام دهند.
  • امنیت: امنیت یکی از مباحث پیچیده و مهم دنیای توسعه نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها است. هنگام انتخاب یک چارچوب باید نقاط قوت و ضعف‌های امنیتی آن را به‌خوبی بشناسید تا بتوانید چارچوبی که بالاترین سطح از امنیت را ارائه می‌کند، انتخاب کنید. 
  • مقیاس‌پذیری: اگر در حال توسعه یک برنامه وب‌محور هستید و تصور می‌کنید این برنامه در آینده ظرفیت بزرگ‌تر شدن را دارد باید به‌فکر انتخاب چارچوبی باشید که توانایی پشتیبانی از مقیاس‌‌پذیری را داشته باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟