پر فروغ و پر ستاره
بازار کار توسعه‌دهندگان بک‌اند به چه صورتی است؟
گزارش‌های منتشرشده در مورد میزان دستمزد و حقوق توسعه‌دهندگان بک‌اند در کشورهایی مثل ایالات متحده نشان می‌دهد این گروه از متخصصان فناوری اطلاعات بازار کار خوبی دارند. به‌طور میانگین، متوسط حقوق این افراد در کشورهای صنعتی در سال 2020 میلادی 63903 هزار دلار در سال بوده است. با این‌حال، توسعه‌دهندگان بک‌اند تازه‌کار (جونیور) حدود 50 هزار دلار و توسعه‌دهندگان ارشد (سنیور) حدود 85 هزار دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی و به‌ویژه برنامه‌نویسی بک‌اند وب شد‌ه‌اند.

وب‌سایت Statista در سال 2021 میلادی اعلام کرد تعداد کاربران تلفن‌های همراه در سراسر جهان به رقم 7.1 میلیارد نفر رسیده و پیش‌بینی‌ می‌شود این رقم در سال 2022 به 7.26 میلیارد نفر برسد. این طیف عظیم از کاربران تجهیزات سیار برای انجام فعالیت‌های خود به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب نیاز دارند. همین موضوع باعث شده تا بازار کار خوبی برای متخصصان حوزه وب ایجاد شود؛ افرادی که در زمینه توسعه فرانت‌اند، بک‌اند، تجربه کاربری، رابط کاربری، سئو و غیره به فعالیت اشتغال دارند. فرانت‌اند و بک‌اند از مشاغل جذاب و پردرآمد دنیای وب هستند. با این‌حال، آگهی‌های استخدامی نشان می‌دهند که بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌دنبال جذب توسعه‌دهندگان بک‌اند هستند. 

مطلب پیشنهادی

بک‌اند و برنامه‌نویسیِ بک‌اند به چه معنا است؟
آشنایی با مفهوم زیربنایی برنامه‌نویسی وب

یک برنامه‌نویس بک‌اند چه وظایفی را بر عهده دارد؟ 

به‌طور معمول، مجموعه وظایفی که به یک توسعه‌دهنده بک‌اند سپرده می‌شوند، گسترده و پیچیده هستند و به تجربه، مهارت و آشنایی با ابزارهای مختلف نیاز دارند. توسعه‌دهندگان بک‌اندی که می‌خواهند دستمزدهای خوبی دریافت کنند باید توانایی کدنویسی برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های پیچیده را داشته باشند، زیرا در چند سال گذشته، پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه فناوری‌ها اتفاق افتاده که باعث شده کارفرمایان از توسعه‌دهندگان بک‌اند انتظار توسعه وب‌سایت‌هایی همسو با این تغییرات را داشته باشند. به همین دلیل باید دانشی در زمینه‌های مختلف مثل ریاضیات، پایگاه داده، امنیت سایبری و حتا مباحث بازاریابی دیجیتال داشته باشید. وظایف توسعه‌دهنده بک‌اند به بزرگی و کوچکی و نوع فعالیتی که شرکت‌ها انجام می‌دهند، بستگی دارد. از وظایف اصلی و مهم یک توسعه‌دهنده بک‌اند به موارد زیر باید اشاره کرد:

  • تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور: اولین نکته‌ای که برای دریافت دستمزدهای بیشتر باید به آن دقت کنید، آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند است. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند نه‌تنها باید با فناوری‌های حوزه فرانت‌اند آشنایی نسبی داشته باشید، بلکه باید حداقل با یک یا دو زبان برنامه‌نویسی بک‌اند نیز آشنا باشید. ساده‌ترین راهکاری که اجازه می‌دهد با سطح انتظارات کارفرمایان در این زمینه آشنا شوید، آگهی‌های استخدامی مربوط به جذب توسعه‌دهنده بک‌اند است. 
  • آشنایی با سیستم‌های پایگاه داده: تقریبا بیشتر کارفرمایان در هنگام استخدام توسعه‌دهندگان بک‌اند، انتظار دارند این افراد توانایی کار با پایگاه‌ داده‌هایی مثلMYSQL ،Oracle  یا NoSQL را داشته باشند و همچنین با نحوه مدیریت سامانه‌های مدیریت پایگاه‌های داده نیز آشنا باشند. 
  • ساخت و نگه‌داری از برنامه‌های سمت وب: توسعه‌دهندگان بک‌اند با هدف ساخت پروژ‌های وب یا نگه‌داری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب‌محوری که سازمان در اختیار دارد، استخدام می‌شوند. از این‌رو، قبل از ارسال رزومه برای شرکت‌ها باید آگهی‌های استخدامی را بررسی کنید تا ببینید یک سازمان یا شرکت به‌دنبال جذب متخصصان آشنا به چه زبان یا زبان‌های برنامه‌نویسی است. 

از وظایف مهم دیگر یک برنامه‌نویس بک‌اند به موارد زیر باید اشاره کنیم:

  •  نوشتن‌ کدهای با کیفیت و توسعه برنامه‌های فعلی.
  •  اشکال‌زدایی کدهای فعلی یا بازنویسی ماژول‌هایی از برنامه که همزمان با انتشار نسخه جدیدی از یک کتابخانه یا چارچوب در دسترس نیستند. 
  •  تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آماده‌سازی گزارش‌گیری دقیق داده‌های سایت.
  •  تعامل با سایر اعضا تیم توسعه وب به‌منظور دستیابی به اهداف تجاری سازمان.
  •  آگاهی از نحوه پشتیبان‌گیری از اطلاعات و تهیه نسخه پشتیبان از وب‌سایت. 

آیا توسعه‌دهنده بک‌اند به مدرک تحصیلی نیاز دارد؟

یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که توسعه‌دهندگان بک‌اند تازه‌کار مطرح می‌کنند این است که آیا برای ورود به بازار کار و یافتن شغلی در این زمینه به مدرک دانشگاهی نیاز دارند؟ پاسخ منفی است. به بیان دقیق‌تر، چند وقتی است کارفرمایان در آگهی‌های استخدام شرط داشتن مدرک دانشگاهی را حذف کرده‌اند و به‌جای آن روی تجربه و مهارت‌های کلیدی متمرکز شده‌اند. با این‌حال، اگر مدرکی در رشته مهندسی علوم کامپیوتر یا نرم‌افزار داشته باشید به‌شکل دقیق‌تری با مباحث اولیه دنیای فناوری اطلاعات آشنا خواهید شد. اگر تمایل دارید مهارت‌های زیربنایی را به‌شکل ساخت‌یافته‌ای بیاموزید، پیشنهاد می‌کنیم به‌فکر دریافت مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات باشید. 

بازار کار توسعه‌دهندگان بک‌اند

اگر به بازار کار متخصصان فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که برنامه‌نویسی در گروه مشاغلی قرار می‌گیرد که شما بدون نیاز به حضور دائم در محل شرکت قادر به انجام وظایف هستید. به بیان دقیق‌تر، برای انجام وظایف به یک لپ‌تاپ و یک ارتباط اینترنتی نیاز دارید تا بتوانید کارهای خود را انجام دهید. از سویی دیگر، برخی کارفرمایان ترجیح می‌دهند به‌جای جذب تمام‌وقت یک توسعه‌دهنده بک‌اند، به‌شکل دورکاری یا پروژه‌ای با این افراد کار کنند تا هزینه‌های جانبی شرکت کاهش پیدا کند. همین مسئله باعث شده تا بازار کار توسعه‌دهندگان بک‌اند حسابی داغ باشد، زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند پروژه‌های متعلق به شرکت‌های مختلف را قبول کنند. کافی است به آگهی‌های استخدامی منتشرشده در سایت‌های کاریابی نگاه کنید تا ببینید تعداد آگهی‌های جذب توسعه‌دهندگان بک‌اند دوبرابر دیگر مشاغل فناوری اطلاعات است. این موضوع قابل ‌توجه است که بازار کار اغلب برای نیروهای باتجربه و حرفه‌ای در حوزه‌های شغلی مختلف همیشه خوب است؛ از این‌رو، باید بگوییم قبل از ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام توسعه‌دهنده بک‌اند، ابتدا روی تقویت مهارت‌های‌تان کار کنید و مطمئن شوید به دنیای برنامه‌نویسی به‌عنوان یک کار جدی و نه تفریح علاقه دارید. اگر به این حوزه علاقه‌ند نیستید، مشکلات و سختی‌های شغل برنامه‌نویسی مانند صرف ساعت‌های زیاد پشت سیستم یا روبه‌رو شدن با خطاهای زیاد برای شما جذاب نخواهد بود. 

برنامه‌نویسان بک‌اند در ایران و جهان چقدر حقوق دریافت می‌کنند؟ 

درآمد توسعه‌دهندگان بک‌اند در کشورهای مختلف از جمله ایران بر مبنای معیارهای مختلفی مثل سطح مهارت‌ها، موقعیت جغرافیایی، میزان سابقه کار و شرکتی که قصد همکاری با آن‌را دارند، متفاوت است. به‌طور کلی، درآمد توسعه‌دهندگان بک‌اند در تهران و کلان‌شهرها بیشتر از شهرهای کوچک است. با این‌حال، نکته مهمی که باید در این زمینه به آن اشاره داشته باشیم این است که توسعه‌دهندگان بک‌اند مسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف دستمزدهای بیشتری نسبت به همتایان خود دریافت می‌کنند. به‌طور معمول، توسعه‌دهندگان بک‌اند آشنا به زبان جاوا بالاترین دستمزد را دریافت می‌کنند، در ادامه برنامه‌نویسان بک‌اند مسلط به سی‌شارپ و پی‌اچ‌پی قرار دارند که دستمزدهای خوبی در این زمینه دریافت می‌کنند. به‌طور متوسط یک توسعه‌دهنده بک‌اند جاوا ماهانه 10 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کند، در حالی‌که توسعه‌دهندگان سی‌شارپ با 9 و پی‌اچ‌پی با 8 میلیون در رده‌های بعدی قرار دارند. در کلان‌شهرها نیز توسعه‌دهندگان با کمی اختلاف دستمزدهای مشابهی دریافت می‌کنند. البته فراموش نکنید که اگر روی مهارت و توانمندی‌های خود کار نکنید، به درآمد بالایی نخواهید رسید. در خارج از ایران شرایط کمی فرق می‌کند و توسعه‌دهندگان بک‌اند دستمزدهای بیشتری دریافت می‌کنند. البته این مسئله به کشوری که در آن کار می‌کنند بستگی دارد. در خارج از ایران توسعه‌دهندگان بک‌اند درآمدهای زیر را دارند: 

  • استرالیا: ۸۰۱۶۵ دلار 
  • کانادا: ۶۳۸۰۹ دلار کانادا
  • آلمان: ۵۱۶۰۸ یورو
  • هند:  ۴۷۵۲۶۶  روپیه
  • انگلستان: ۳۳۷۴۰  پوند
  • ایالات متحده: ۶۹۲۷۴  هزار دلار 

شکل ۱، متوسط حقوق توسعه‌دهندگان وب در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد. جالب آن‌که درآمد توسعه‌دهندگان وب در آمریکای شمالی بسته به شهری که در آن زندگی می‌کنند، متغیر است.

شکل 1

شکل ۲، دستمزدهای دریافتی توسعه‌دهندگان وب در شهرهای مختلف ایالات متحده را نشان می‌دهد. در اروپا نیز قاعده به همین ترتیب است و توسعه‌دهندگان بک‌اند ساکن در اروپا و اتحادیه اروپا دستمزدهای مختلفی دریافت می‌کنند.

شکل 2

شکل ۳، تفاوت دستمزدهای دریافتی توسعه‌دهندگان بک‌اند در پایتخت‌ها و شهرهای مختلف کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد. البته مبالغ نشان‌داده‌شده در شکل‌های بالا، درآمد ثابت برنامه‌نویسان است و گاهی‌اوقات مواردی مثل پاداش باعث افزایش میزان دریافتی توسعه‌دهندگان بک‌اند می‌شود. با استناد به جداول بالا، متوجه می‌شویم که حتا میزان حقوق توسعه‌دهندگان در شهرهای مختلف متفاوت است و نمی‌توان یک پایه حقوق ثابت و دقیق برای این موقعیت شغلی ارائه کرد. 

شکل 3

 

چه عواملی بر سطح درآمد دریافتی برنامه‌نویسان تاثیرگذار است؟ 

اولین عاملی که باعث افزایش دستمزدها می‌شود، سطح ارشدیت توسعه‌دهنده در یک سازمان یا شرکت است. ارشدیت یکی از معیارهای مهم بر افزایش حقوق و دستمزد توسعه‌دهندگان بک‌اند است. همان‌گونه که اطلاع دارید، برنامه‌نویسان به سه سطح مبتدی، متوسط و ارشد تقسیم می‌شوند که هر یک سطح دستمزدهای خاص خود را دارند. توسعه‌دهندگان جونیور پایین‌ترین سطح دستمزد را دریافت می‌کنند، اما از طرفی شرح وظایف و مسئولیت‌های کمتری دارند. توسعه‌دهندگان متوسط یا سطح میانی، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند و کارهای بیشتری نسبت به توسعه‌دهندگان جونیور انجام می‌دهند، اما بازهم مسئولیت‌های کمتری نسبت به توسعه‌دهندگان ارشد دارند. توسعه‌دهندگان ارشد در مقایسه با دو گروه قبلی بالاترین دستمزد را دریافت می‌کنند، اما در کنار انجام وظایف خود، مسئولیت خط‌دهی به توسعه‌دهندگان جونیور و متوسط را بر عهده دارند. 

دومین عاملی که تاثیر مهمی بر دستمزد دریافتی دارد، تسلط بر مهارت‌های سخت و نرم است. کارفرمایان در زمان استخدام به مهارت‌های تخصصی و فردی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. به‌طور کل مهارت‌ها به دو گروه سخت و نرم تشکیل می‌شوند، مهارت‌های نرم از طریق تمرین به دست می‌آیند. برای بهبود مهارت‌های نرم نیاز نیست در کلاس‌های خاصی شرکت کنید، اما مهارت‌های سخت یا همان فنی نیازمند آموزش و تمرین زیاد هستند. به‌طور معمول، اگر تمایل دارید به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند دستمزد بالایی دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن مهارت‌های فنی، به‌فکر یادگیری مهارت‌های زیر باشید: 

  •  یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سی‌شارپ، جاوا، پایتون، روبی، پی‌اچ‌پی و زبان‌های مشابه. 
  •  تسلط بر چارچوب‌های مطرح مثل لاراول و جنگو. 
  •  تسلط کافی در کار با سیستم‌های پایگاه‌ داده‌ مثل SQL یا MySQL.
  •  آشنایی با نرم‌افزارهای کنترل نسخه مثل گیت یا SVN. 
  •  آشنایی با چارچوب‌های CMS.
  •  آشنایی با فناوری‌های HTML ،CSS و جاوااسکریپت.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند باید علاوه بر مهارت‌های سخت به مهارت‌های نرم هم مسلط باشید. از مهم‌ترین مهارت‌های نرم که برای انجام وظایف و مسئولیت‌ها به آن‌ها نیاز دارید، به موارد زیر باید اشاره کرد:

  •  مهارت‌های ارتباطی قوی.
  •  توانایی حل مسئله و مشکل.
  •  مدیریت پروژه و زمان.
  •  توانایی انجام کار تیمی.
  •  دقت بالا و توجه به جزئیات
  •  توانایی فرموله کردن مسائل.

همان‌گونه که اشاره کردیم، انتخاب زبان برنامه‌نویسی بک‌اند تاثیر مستقیمی بر افزایش دستمزد دارد. همچنین، فراموش نکنید که اگر برای موقعیت‌های شغلی توسعه‌دهنده بک‌اند ارشد درخواستی ارسال کنید، دستمزد شما افزایش پیدا می‌کند، اما به همان نسبت سطح انتظارات و مسئولیت‌های شما بیشتر خواهد بود. اگر تازه قصد ورود به دنیای کدنویسی وب را دارید، پیشنهاد ما این است که در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید و از این راه، مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را افزایش دهید و در صورت امکان مدرکی از آموزشگاه‌ها دریافت کنید که نشان می‌دهد مهارت‌های لازم را یاد گرفته‌اید. 

چگونه به‌عنوان یک توسعه‌دهنده بک‌اند بالاترین دستمزد را دریافت کنیم؟

افزایش کم‌سابقه هزینه زندگی باعث شده تا دستمزدها افزایش پیدا کنند، اما بازهم جوابگوی مشکلات نیستند. به همین دلیل بهتر است به‌فکر افزایش سطح درآمد خود باشید. شما می‌توانید در کنار کار در شرکت، از روش‌های زیر سطح درآمد خود را افزایش دهید. 

پروژه بگیرید

اگر توسعه‌دهنده بک‌اند ‌هستید یا تازه شروع به یادگیری آن کرده‌اید، می‌توانید به‌صورت پروژه‌ای با شرکت‌های مختلف کار کنید و درآمد خود را افزایش دهید. علاوه بر این، می‌توانید سایت‌ها و شرکت‌هایی که نیروی آزادکار (فریلنسر) می‌خواهند را پیدا کنید و با آن‌ها همکاری داشته باشید.

تدریس کنید 

افراد زیادی هستند که به تدریس علاقه‌مند هستند، اگر تمایل به تدریس دارید، می‌توانید با آموزشگاه‌های مختلف همکاری کنید، ویدیو‌های آموزشی آماده کنید یا به‌شکل آنلاین تدریس کنید و درآمد بیشتری کسب کنید. 

وب‌سایت شخصی خودتان را راه‌اندازی کنید

یکی از بهترین راهکارها برای نشان‌ دادن مهارت‌های فنی خود به دیگران، طراحی و ساخت وب‌سایت شخصی است. شما می‌توانید نمونه ‌کارهای خود را در وب‌سایت شخصی به‌اشتراک قرار دهید یا محتوایی مرتبط با کار خود را در وب‌سایت‌تان بنویسید تا دیگران اطلاعات دقیقی در مورد مهارت‌هایتان پیدا کنند و همچنین بتوانید تبلیغات دریافت کنید. با انجام این‌کار می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید تا در نهایت درآمد بیشتری کسب کنید. 

کتاب الکترونیکی بنویسید

اگر تمایل دارید اطلاعات و تجربه‌های شخصی خود را با دیگران به اشتراک قرار دهید از کتاب‌های الکترونیکی غافل نشوید. پس از نوشتن کتاب، آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف، وب‌سایت شخصی خود یا سایت‌های فروش آنلاین کتاب قرار دهید تا بتوانید به درآمدزایی برسید. 

کلام آخر

رشد و پیشرفت روزافزون وب باعث شده تا درآمد توسعه‌دهندگان بک‌اند در ایران و جهان خوب باشد و از طرفی تقاضا برای جذب این افراد روند صعودی داشته باشد. عوامل مختلفی مثل سطح، موقعیت جغرافیایی و مهارت می‌توانند تاثیر مستقیم بر افزایش درآمد توسعه‌دهنده بک‌اند داشته باشند. جالب آن‌که شرکت‌های بزرگ و کوچک به یک اندازه به توسعه‌دهندگان بک‌اند نیاز دارند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه به آن دقت کنید، تسلط بر مهارت‌های سخت، نرم و آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد مثل جاوا، سی‌شارپ، پی‌اچ‌پی و نمونه‌های مشابه است. اگر تمایل دارید، مهارت‌های خود را ارتقاء دهید، نباید از حضور در دوره‌های برنامه‌نویسی غافل شوید. همچنین، مشاهده ویدیو‌های آموزشی، تعامل با متخصصان این حوزه و مطالعه کتاب‌های آموزشی، اجازه می‌دهد مهارت‌های تخصصی خود را ارتقاء دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟