پایتون را اصولی بیاموزید
۱۱ نکته درباره یادگیری برنامه نویسی پایتون برای تازه کاران
یکی از رایج ‌ترین سوالاتی که در این باره پایتون مطرح می‌شود این است که بهترین راه برای یادگیری این زبان برنامه نویسی چیست؟ اولین قدم در یادگیری هر نوع زبان برنامه نویسی این است که مطمئن شوید نحوه یادگیری آن را متوجه شده‌اید. آگاهی از نحوه یادگیری، مسلما حیاتیترین مهارت در برنامه نویسی کامپیوتر است. تداوم در یادگیری یک زبان جدید، تمرین آن و مشارکت در پروژه های عملی بسیار حیاتی است.

1606683296_1_0.gif

اما چرا آگاهی از نحوه یادگیری، از اهمیت بالایی برخوردار است؟ پاسخ ساده است: همان طور که زبان تکامل می‌یابد، کتابخانه‌ها ساخته می‌شوند و ابزار به روز می‌شوند، آگاهی از نحوه یادگیری هم برای همراهی با این تغییرات و تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق، ضروری خواهد بود.

در این مقاله، ما چندین استراتژی یادگیری را پیشنهاد خواهیم کرد که به شما کمک می‌کند تا سفر تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق پایتون را آغاز کنید.

به ذهن بسپارید:

در اینجا نکاتی را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کند مفاهیم جدیدی را که به عنوان یک برنامه نویس مبتدی یاد می‌گیرید، در ذهن ثبت کنید.

نکته ۱: هر روز کدنویسی کنید

تداوم در یادگیری یک زبان جدید بسیار مهم است. پیشنهاد ما این است که متعد شوید و هر روز کدنویسی کنید. ممکن است باورش سخت باشد ولی حافظه عضلانی نقش مهمی در برنامه نویسی ایفا می‌کند. پایبندی به کدنویسی روزانه به توسعه این حافظه عضلانی کمک خواهد کرد. گرچه ممکن است در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما از کم شروع کنید، روزی ۲۵ دقیقه وقت بگذارید و راه خود را از آن جا ادامه دهید.

نکته ۲: یادداشت برداری کنید

همانطور که در سفر خود به عنوان یک برنامه نویس نوپا جلو می‌روید، ممکن است کنجکاو شوید که آیا بهتر است یادداشت برداری کنید یا نه؛ بله. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهند یادداشت برداری با دست برای ماندگاری طولانی مدت مطالب در ذهن بسیار مفید است. مخصوصا این امر برای افرادی که در راستای هدف تبدیل شدن به یک توسعه دهنده تمام وقت تلاش می‌کنند بسیار مفید خواهد بود همانطور که در بسیاری از مصاحبه‌های کاری از شما خواسته می‌شود که کدها را روی وایت بورد بنویسید.

همچنین هنگامی که شروع به کار کردن روی پروژه‌ها و برنامه‌های کوچک می‌کنید، نوشتن با دست می‌تواند به شما در طرح بندی کدهایتان قبل از آنکه به سراغ کامپیوتر بروید کمک کند. اگر توابع و کلاس‌هایی را که نیاز دارید و همچنین تعامل آنها با یکدیگر را بنویسید، می‌توانید زمان زیادی را صرفه جویی کنید.

نکته ۳: در تعامل باشید

چه برای اولین بار در حال یادگیری ساختارهای مقدماتی پایتون (رشته‌ها، لیست‌ها، دیکشنری‌ها و غیره) باشید و چه در حال اشکال زدایی یک برنامه، پوسته تعاملی پایتون یکی از بهترین ابزارهای یادگیری شما خواهد بود.

برای استفاده از پوسته تعاملی پایتون (همچنین گاهی به آن  Python REPL هم گفته می‌شود)، ابتدا مطمئن شوید پایتون روی کامپیوتر شما نصب شده است. برای فعال کردن پوسته تعاملی پایتون، به سادگی ترمینال خود را باز کنید و python یا python3 را بسته به آنچه نصب کرده‌اید، اجرا کنید.

حالا که می‌دانید چگونه پوسته تعاملی پایتون را آغاز کنید، در ادامه چند نمونه از روش‌هایی که می‌توانید از این پوسته برای یادگیری استفاده کنید را مشاهده خواهید کرد:

بیاموزید که با استفاده از dir() چه عملیاتی میتواند بر روی یک عنصر انجام شود:

>>> my_string = 'I am a string'

>>> dir(my_string)

['__add__', ..., 'upper', 'zfill']  # Truncated for readability

عناصر بازگشتی از dir()، تمام متدهایی هستند که شما می‌توانید بر عنصر اعمال کنید. برای مثال:

>>> my_string.upper()

>>> 'I AM A STRING'

توجه داشته باشید که ما متد upper() را فراخوانی کردیم. آیا می‌توانید ببینید که چه کاری انجام می‌دهد؟ همه حروف موجود در رشته را بزرگ می‌کند.

نوع یک عنصر را بشناسید:

>>> type(my_string)

>>> str

از سیستم کمکی داخلی برای دریافت کامل مستندات استفاده کنید:

>>> help(str)

کتابخانه‌ها را وارد کنید و با آن‌ها کار کنید:

>>> from datetime import datetime

>>> dir(datetime)

['__add__', ..., 'weekday', 'year']  # Truncated for readability

>>> datetime.now()

datetime.datetime(2018, 3, 14, 23, 44, 50, 851904)

فرمان‌های پوسته را اجرا کنید:

>>> import os

>>> os.system('ls')

python_hw1.py python_hw2.py README.txt

نکته ۴: استراحت کنید

هنگامی که مشغول یادگیری هستید، مهم است که کمی فاصله بگیرید و مفهوم را جذب کنید. تکنیک Pomodoro به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود و می‌تواند کمک کننده باشد: شما برای ۲۵ دقیقه کار می‌کنید، استراحت کوتاهی می‌کنید، و سپس این روند را تکرار می‌کنید. استراحت کردن برای داشتن یک جلسه مطالعه موثر، حیاتی است؛ به ویژه هنگامی که در حال دریافت حجم زیادی از اطلاعات جدید هستید.

استراحت هنگامی که مشغول اشکال زدایی هستید بسیار مهم است. اگر به یک باگ برخوردید و نتوانستید کاملا دریابید که کجای کار ایراد دارد، کمی استراحت کنید. از کامپیوتر خود دور شوید، قدمی بزنید و یا با یک دوست چت کنید.

در برنامه نویسی کدهای شما باید از قوانین و منطق یک زبان به طور دقیق پیروی کنند پس حتی جا انداختن یک علامت نقل قول، همه چیز را خراب خواهد کرد. چشمان سرحال تغییر بزرگی ایجاد می‌کنند.

نکته ۵: به یک شکارچی باگ تبدیل شوید

هنگامی که شروع به نوشتن یک برنامه پیچیده می‌کنید، با باگ‌هایی در کدهایتان مواجه خواهید شد که این امر اجتناب ناپذیر است. این مسئله برای همه ما اتفاق می‌افتد. اجازه ندهید باگ‌ها شما را ناامید کنند. درعوض این لحظات را با غرور بپذیرید و خود را یک شکارچی باگ بدانید.

داشتن یک رویکرد روش شناختی، هنگام اشکال زدایی حائز اهمیت است؛ تا به شما در پیدا کردن جایی که اشکال وجود دارد کمک کند. مرور کردن کدها، به ترتیب اجرا شدن آن‌ها و اطمینان حاصل کردن از این که تمام بخش‌ها به درستی کار می‌کنند، بهترین راه انجام این کار است.

به محض این که متوجه شدید اشکال از کجای کار می‌تواند باشد، کد زیر را در اسکریپت خود قرار دهید و آن را اجرا کنید. import pdb; pdb.set_trace()

این کد اشکال زدای پایتون است و شما را در حالت تعاملی قرار می‌دهد. همچنین اشکال زدا می‌تواند از کد فرمان python -m pdb <my_file.py> اجرا شود.

با دیگران همکاری داشته باشید

به محض این که مطالب در ذهنتان ثبت شدند، یادگیری خود را با همکاری با دیگران تسریع کنید. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از کار کردن با سایرین بیشترین بهره را ببرید.

نکته۶: دور خود را با افرادی که در حال یادگیری هستند احاطه کنید

اگرچه ممکن است کدنویسی امری انفرادی به نظر برسد، اما در واقع هنگامی که با هم کار می‌کنید بهترین عملکرد را دارید. بسیار مهم است هنگامی که در حال یادگیری کدنویسی در پایتون هستید، دور خود را با افرادی احاطه کنید که آن‌ها هم مشغول یادگیری هستند. این امر به شما این امکان را خواهد داد که نکات و ترفندهایی که در طی راه فرا می‌گیرید، با هم به اشتراک بگذارید.

اگر کسی را نمی‌شناسید، نگران نباشید؛ راه‌های زیادی برای ملاقات افرادی که مشتاق به یادگیری پایتون هستند وجود دارد. رویدادها یا دیدارهای محلی را پیدا کنید یا به https://www.pythonistacafe.com/ بپیوندید؛ یک جامعه یادگیری رو در رو برای مشتاقان پایتون، درست مثل شما.

نکته ۷: آموزش دهید

گفته می‌شود که بهترین راه برای یادگیری یک مطلب، آموزش دادن آن است. این درمورد وقتی که مشغول یادگیری پایتون هستید نیز، صادق است. راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد: به اشتراک گذاشتن نکات و ترفندها با دیگر عاشقان پایتون، نوشتن پست‌هایی در وبلاگ که مفاهیمی که تازه فرا گرفته‌اید را توضیح می‌دهد، ضبط کردن ویدئوهایی که در آن هرچه را یاد گرفته‌اید شرح می‌دهید و یا به سادگی با کامپیوتر خود صحبت کنید. هرکدام از این استراتژی‌ها درک کردن را برای شما ساده می‌کنند و همچنین هرگونه خلا در یادگیری را برملا می‌سازند.

نکته ۷: برنامه اشتراکی

برنامه نویسی اشتراکی، تکنیکی است که در آن دو توسعه دهنده بر روی یک ایستگاه کاری کار می‌کنند تا آن را به سرانجام برسانند. دو توسعه دهنده بین "پیش برنده" بودن و "هدایتگر" بودن، جابجا می‌شوند. " پیش برنده" کدها را می‌نویسد، درحالی که "هدایتگر" به راهنمایی در حل مشکل و بازرسی کدها هنگامی که نوشته شدند کمک می‌کند. مرتبا جای خود را با هم عوض کنید تا از سود هر دو طرف بهره ببرید.

برنامه نویسی اشتراکی مزایای بسیاری دارد: نه تنها به شما این شانس را می‌دهد که فرد دیگری کدهای شما را بازبینی کند، بلکه می‌بینید فرد دیگری ممکن است درباره یک مشکل چه فکری ‌کند. قرار گرفتن در معرض ایده‌ها و روش‌های مختلف تفکر، به شما در رفع اشکال هنگامی که خودتان به کدنویسی برمی‌گردید، کمک خواهد کرد.

نکته ۹: سوالات مناسب بپرسید

مردم همیشه می‌گویند چیزی به عنوال سوال بد وجود ندارد، اما هنگامی که به برنامه نویسی می‌رسیم، ممکن است سوالی بد مطرح شود. وقتی شما از کسی که در مورد اشکالی که می‌خواهید حل کنید پیش زمینه کمی دارد یا هیچ پیش زمینه‌ای ندارد، کمک می‌خواهید، بهترین راه این است که سوال خود را به شکل درست مطرح کنید:

1: درباره کاری که سعی در انجام آن دارید پیش زمینه‌ای ایجاد کنید و مشکل را به وضوح شرح دهید.

2: یک طرح کلی از هر آنچه خودتان تا به الان برای حل موضوع انجام داده‌اید، ارائه دهید.

3: بهترین حدس خود را درباره این که مشکل چه چیزی می‌تواند باشد ارائه بدهید. این امر نه تنها باعث می‌شود فردی که دارد به شما کمک می‌کند بداند که شما چه فکری درباره مشکل می‌کنید، بلکه باعث می‌شود دریابد شما نیز خودتان درباره حل مشکل فکر کرده‌اید.

4: آنچه را در حال رخ دادن است به نمایش بگذارید. این می‌تواند شامل کد، یک خطای پیام ردیابی و شرحی از مراحل انجام شده توسط شما که منجر به بروز این خطا شده است باشد. در این صورت، فرد کمک کننده مجبور به بازسازی موضوع نیست.

سوالات خوب می‌توانند زمان زیادی را صرف جویی کنند. رد کردن هرکدام از این مراحل می‌تواند منجر به مکالمه‌های رفت و برگشتی شود و کشمکش ایجاد کند. به عنوان یک تازه کار، مطمئن شوید که سوالات مناسبی می‌پرسید تا افرادی که به شما کمک می‌کنند از ادامه یاری رساندن به شما خرسند باشند.

دست به کار شوید

اکثر توسعه دهندگان پایتون که با آن‌ها صحبت می‌کنید به شما خواهند گفت که برای یادگیری پایتون باید کار را به صورت عملی پیش ببرید. تمرین کردن شما را تا حدی پیش خواهد برد، اصل کار را با ساختن یک پروژه واقعی یاد می‌گیرید.

نکته ۱۰: چیزی بسازید، فرقی نمی‌کند چه چیزی  

برای مبتدی‌ها تمرینات کوچک بسیاری وجود دارد که واقعا به شما کمک می‌کند تا با پایتون اعتماد به نفس پیدا کنید و همچنین حافضه عضلانی که بالاتر راجع به آن صحبت کردیم را ارتقا دهید. به محض این که درک کاملی از ساختارهای اساسی داده (رشته‌ها، لیست‌ها، دیکشنری‌ها، مجموعه‌ها)، برنامه نویسی شی گرا و نوشتن کلاس‌ها پیدا کردید، وقت آن است که شروع به ساختن کنید.

چیزی که ساختید به اندازه این که چگونه آن را ساختید اهمیت ندارد. این مسیر ساختن، بیشترین چیزها را به شما خواهد آموخت. شما فقط ‌می‌توانید مطالب بسیاری را از طریق مطالعه مقالات و دوره‌های پایتون بیاموزید. بیشتر یادگیری شما از طریق استفاده از پایتون برای ساختن چیزی، انجام می‌پذیرد. مشکلاتی که در این را حل خواهید کرد، چیزهای زیادی را به شما خواهد آموخت.

فهرست زیادی از ایده‌ها برای پروژه‌های مبتدی پایتون وجود دارد. در اینجا ایده‌هایی برای شروع آمده است:

بازی حدس زدن اعداد

برنامه ساده ماشین حساب

شبیه ساز تاس انداختن

سرویس اطلاع رسانی قیمت بیت کوین

اگر پیدا کردن پروژه‌های تمرینی پایتون برایتان دشوار است، به انواع و اقسام پروژه‌های تمرینی که به صورت آن‌لاین در اختیار شما است مراجعه کنید.   

  نکته ۱۱: با منابع باز همکاری کنید

در مدل منبع باز، کد منبع نرم افزار در دسترس عموم قرار دارد و هر کسی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد. کتابخانه‌های زیادی در زمینه پایتون وجود دارند که پروژه‌هایی با منابع باز هستند و همکاری می‌پذیرند. به علاوه، شرکت‌های بسیاری پروژه‌هایی با منبع باز منتشر می‌کنند. این به این معنا است که شما می‌توانید روی کدی که توسط مهندسین شاغل در این شرکت‌ها نوشته و تولید شده، کار کنید. همکاری در یک پروژه پایتون با منبع باز، راهی است عالی برای خلق تجربیات یادگیری بسیار ارزشمند. فرض کنیم شما تصمیم دارید یک درخواست رفع اشکال ارسال کنید: شما یک "pull request" برای اصلاح مشکل در کد ارسال می‌کنید.

سپس، مدیران پروژه کار شما را بازبینی خواهند کرد و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند. این شما را قادر می‌سازد تا بهترین روش‌ها برای یادگیری پایتون را بیاموزید و همچنین برقراری ارتباط با سایر توسعه دهندگان را تمرین کنید.

آموزش رایگان زبان برنامه‌نویسی پایتون (python)

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟