زبان برنامه‌نویسی پیتون
14 منبع آموزشی رایگان و کاربردی برای یادگیری زبان پیتون
پیتون به عنوان یک زبان چند منظوره امکانات متعددی را در زمینه توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب و دسکتاپ در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. ترکیب نحوی ساده، مختصر بودن دستورات و انعطاف‌پذیری پیتون در زمان کار با بزرگ داده‌ها باعث شده است تا پیتون به انتخاب اول برنامه‌نویسان تبدیل شود.

1606683296_1_0.gif

یکی از دلایل محبوبیت پیتون در ارتباط با کاربردهای آن در حوزه تحقیقات و آموزش است. در زمینه یادگیری پیتون دانشجویان و افراد تازه‌کار به طیف بسیار گسترده‌ای از منابع دسترسی دارند.

مطلب پیشنهادی

چرا پیتون به انتخاب اول برنامه‌نویسان تبدیل شد

اما پیدا کردن مجموعه‌های آموزشی مناسب و خوب کاری دشوار است. اما جای نگرانی نیست، ما 14 مورد از بهترین منابع آموزشی را به شما معرفی می‌کنیم که به ایده‌آل‌ترین شکل پیتون را همراه با مثال‌های کاربردی آموزش می‌دهند.

اولین منبعی که پیشنهاد می‌کنیم به آن توجه جدی داشته باشید، سایت شبکه است. سایت مجله شبکه سلسله مقالات یادگیری پیتون به زبان فارسی را که از سوی نویسندگان مجله آماده شده است در اختیار علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی قرار داده است.

1. Code Academy- تعاملی ویژه افراد تازه کار

آموزش‌های تعاملی بسیاری در ارتباط با پیتون وجود دارد که به شما اجازه می‌دهند کدنویسی را در مرورگر خود امتحان کرده و نتیجه را در همان مکان مشاهده کنید. این همان چیزی است که کدنویسی را جذاب می‌کند. کد آکادمی میزبان آموزش‌های تعاملی متعددی در ارتباط با پیتون ویژه افراد تازه‌کار است. این آموزش‌ها، ترکیب نحوی، حلقه‌ها، توابع، فهرست‌ها، دستورات شرطی و... را شامل می‌شوند.

2. TutorialsPoint.com- مقدماتی، آنلاین

به دنبال آن هستید تا پیتون را به شکل ساده‌ای یاد بگیرید؟ tutorialsPoint.com مخزن بسیار بزرگ و کاملا غنی از آموزش‌ها را برای یادگیری اصول اولیه پیتون و مفاهیم زیربنایی آن آماده کرده است. هر کاربری که در زمینه برنامه‌نویسی تازه‌کار است، قادر است از طریق این سایت اصول اولیه را بیاموزد. این سایت به شما ترکیب نحوی عملگرها، دستورات شرطی، حلقه‌ها، شبکه، بانک‌های اطلاعاتی و شیوه کدنویسی به زبان پیتون را به همراه مفاهیم پیشرفته می‌آموزد.

3. Condementor.io

Codementor.io بهترین مکان برای دستیابی به آموزش‌های پیشرفته است. در نتیجه اگر یک برنامه‌نویس پیتون هستید این سایت برای شما طراحی شده است. این سایت پیتون را گام به گام به شما یاد نمی‌دهد، اما مقالات آن به پروژه‌ها و کارهای خاص اشاره دارند. نکته مثبت این سایت به‌روز بودن آن است. مقالاتی که به‌طور پیوسته روی این سایت قرار می‌گیرند ضمن آن‌که سطح مهارت‌های شما را افزایش می‌دهند شما را با جدیدترین فناوری‌ها و متدولوژی‌های دنیای نرم‌افزار آشنا می‌سازند.

4. PythonChallenge.com

جزء آن گروه از افرادی هستید که همواره به دنبال چالش‌های جدید و کنکاش در مفاهیم پیشرفته و عمیق زبان‌های برنامه‌نویسی همچون پیتون هستند؟ هیچ منبعی در اینترنت بهتر از PythonChallenge نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز شما باشد. این سایت به هیچ‌ عنوان برای برنامه‌نویسان تازکار یا دانشجویانی که به دنبال یک یادداشت‌برداری کوتاه در مورد پیتون هستند مناسب نیست. اما برای متخصصان حرفه‌ای که از پیتون به شکل کاربردی استفاده می‌کنند این سایت یک گنج بزرگ است.

5. Google’s Python Class

مقالاتی که از سوی توسعه‌دهندگان گوگل در ارتباط با پیتون آماده شده است به شکل کاملا شفاف و خوبی سازمان‌دهی شده‌اند. این مقالات به شکل سلیس همه چیز در مورد پیتون را به شکل تئوری مورد بررسی قرار داده‌اند. این مقالات عمدتا برای برنامه‌نویسانی مناسب هستند که با اصول اولیه برنامه‌نویسی آشنایی دارند. به راحتی می‌توانید کدهای پیتون را دانلود کرده و آن‌ها را روی دستگاه خود اجرا کنید. همچنین اگر سوالی در مورد کدها داشتید از طریق گروه‌های گوگل می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید.

6. Python.org

این سایت رسمی پیتون است که بهترین آموزش‌ها و دستورالعمل‌ها را برای کار با زبان پیتون در اختیارتان قرار می‌دهد. سایت رسمی پیتون حاوی مستندات و ارجاعاتی به این زبان و همچنین به‌روزرسانی‌هایی است که برای این زبان عرضه می‌شود. همچنین جدیدترین اخبار و ویژگی‌ها در ارتباط با پیتون را از طریق این سایت می‌توانید مشاهده کنید.

7. Learn Python the Hard Way

Learn Python the Hard Way یکی دیگر از منابع ارزشمندی است که پیش روی شما قرار دارد. سایت رسمی متعلق به این کتاب مدعی است کتاب فوق بیش از 1.5 میلیون بار در هر سال از سوی برنامه‌نویسان تازه‌کار دریافت شده و خوانده شده است. کتابی که مفاهیم این زبان را به خوبی آموزش می‌دهد. در حالی که برای خرید این کتاب باید هزینه کنید، اما امکان مشاهده رایگان این کتاب به شکل آنلاین امکان‌پذیر است.

8. LearnPython.org

این سایت آموزش‌های تعاملی را برای پیتون ارائه می‌کند تا به این شکل بر ترکیب نحوی پیتون مسلط شوید. این سایت به خوبی تفاوت‌های کلیدی پیتون نگارش 2 و 3 را مورد بررسی قرار داده است. آموزش این سایت با مثال معروف Hello world آغاز می‌شود و در ادامه متغیرها، نوع‌ها، فهرست‌ها، عملگرهای اصلی، قالب‌بندی رشته‌ها، حلقه‌ها، توابع، کلاس‌ها، اشیا، ماژول‌ها و بسته‌ها را آموزش می‌دهد.

9. Invent with Python

این کتاب آنلاین و رایگان به دانشجویان یاد می‌هد چگونه از پیتون برای ساخت بازی‌ها استفاده کنید. هر فصل به شکل گام به گام نحوه ساخت یک بازی کوچک را یاد می‌دهد. هر چه فصل‌ها به جلو می‌روند بازی‌ها پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند.

10. Dive into Python 3

یکی دیگر از منابع خوبی که هم برای افراد مبتدی و هم برای افرادی که قصد عزیمت از پیتون 2 به پیتون 3 را دارند Dive into Pythons است. در این سایت به خوبی تفاوت‌های دو نسخه را مشاهده خواهید کرد. نویسنده برای درک بهتر خوانندگان مثال‌ها متعددی را برای این منظور آماده کرده است.

11. Python Crash Course

اگر یک برنامه‌نویس هستید و در نظر دارید در سریع‌ترین زمان ممکن پیتون را یاد بگیرید این سایت برای شما ساخته شده است. دروس ارائه شده از سوی این سایت برای برنامه‌نویسانی که در سطح متوسط قرار دارند مناسب است. افرادی که به خوبی با برنامه‌نویسی شی‌گرا آشنایی دارند.

12. Afterhoursprogramming.com

سایت جالب توجه دیگری که برای برنامه‌نویسان تازه‌کار مناسب بوده و همچنین یک محیط شبیه‌سازی کدها درون یک مرورگر را در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد سایت Afterhoursprogrammig است. این سایت تنها به شما مفاهیم اصلی پیتون را یاد نمی‌دهد، بلکه به شما نحوه ساخت برنامه‌های تحت وب تعاملی را نیز می‌آموزد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟