برای اتصال دستگاه‌هایی که وای‌فای ندارند یکی از این راه‌های را انتخاب کنید
چگونه وای‌فای را با دستگاه‌های اترنتی به‌اشتراک بگذاریم؟
با گسترش روزافزون اینترنت و در دسترس بودن ارتباطات شبکه در تمام نقاط، تعداد دستگاه‌ها و وسایل خانگی با ویژگی‌ها و امکانات اضافه که تنها با وصل بودن به اینترنت قابل استفاده هستند نیز در حال افزایش است. در زیر، نگاهی داریم به روش‌های مختلف برای اتصال دستگاه‌هایی که تنها به پورت اترنت مجهز هستند.

1606683296_1_0.gif

با گسترش روزافزون اینترنت و در دسترس بودن ارتباطات شبکه در تمام نقاط، تعداد دستگاه‌ها و وسایل خانگی با ویژگی‌ها و امکانات اضافه که تنها با وصل بودن به اینترنت قابل استفاده هستند نیز در حال افزایش است.

اما، خیلی از محصولات با ارتباط اینترنت و به‌ویژه آن‌هایی که چندین سال از ساخت آن‌ها می‌گذرد فاقد وای‌فای از پیش‌ساخته‌اند. همین مسئله می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یک مشکل اساسی شود و صحنه‌های زشتی را در داخل خانه‌ها به‌دلیل کابل‌کشی شبکه از اتاقی به اتاق دیگر به‌وجود آورد. قبل از این‌که خانه را به‌هم بریزید لازم است بدانید که گزینه‌های متعددی در بازار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دستگاهی که فقط قابلیت کابل شبکه دارد را به‌شبکه وای‌فای وصل کنید.

مطلب پیشنهادی

802.11ac چیست و آیا من به آن نیاز دارم؟

چگونه وای‌فای کامپیوتر را با سایر دستگاه‌های مجهز به اترنت به‌اشتراک بگذاریم

یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای این منظور اشتراک‌گذاری دسترسی شبکه کامپیوتر است. اول از همه سعی کنید تا آن‌را مستقیما به روتر وصل کنید، ولی اگر امکان‌پذیر نیست، آن‌را از طریق یک لپ‌تاپ ساده به روتر وصل کنید. سپس، ارتباط موجود را از طریق پورت شبکه لپ‌تاپ به‌اشتراک بگذارید.

نسخه‌های اخیر ویندوز دارای قابلیتی به‌نام "اشتراک‌گذاری ارتباط اینترنت" (Internet Connection Sharing) هستند و کار با آن، واقعا ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید دنبال کردن فرآینده ساده کانفیگ آن روی کامپیوتر و بعد از آن، استفاده از کابل شبکه بین کامپیوتر و دستگاهی است که به پورت شبکه مجهز است.

تنها وسیله اضافه‌ای که احتیاج دارید یک کابل شبکه است. موردی که ممکن است باعث دردسر شما شود آن است که این وسیله حتما باید در نزدیکی کامپیوتر باشد و علاوه بر این، زمانی‌که قصد استفاده از دستگاه موردنظر را دارید کامپیوتر هم حتما باید روشن باشد.

نحوه برپایی این شبکه در هر نسخه‌ای از ویندوز با سایر نسخه‌ها تفاوت اندکی دارد. اما اصول اولیه همه آن‌ها یکی است:

1- اشتراک‌گذاری ارتباط اینترنت را روی کامپیوتر تنظیم کنید.

2- کابل شبکه را از یک سمت به کامپیوتر و از سمت دیگر به دستگاهی که پورت شبکه دارد وصل کنید.

استفاده از اکستندر یا بریج وایرلس

بهترین روش برای ارتباط وای‌فای به دستگاه‌هایی که فقط پورت شبکه دارند استفاده از "بریج وایرلس" است که اتفاقا کارایی بالایی هم دارد. روی بریج چندین پورت اترنت برای دستگاه‌هایی که از کابل استفاده می‌کنند طراحی شده است. بعد از کانفیگ، دستگاه‌های شما از هر دو سیستم کابل و وای‌فای (که روی بریج است) برای اتصال به‌روتر یا اکسس پوینت استفاده می‌کنند.

نکته منفی بریج وایرلس آن است که ممکن است کانفیگ آن برای تازه‌کارها سخت باشد. روش برپایی بریج وایرلس به شکل زیر است:

1- طبق دستورالعمل سازنده عمل کنید تا بریج وایرلس آماده استفاده شود.

2- بریج را به شبکه وایرلس وصل کنید.

3- کابل شبکه را از بریج وایرلس به نود شبکه که فقط از کابل استفاده می‌کند وصل کنید.

اشتراک‌گذاری وای‌فای از طریق آداپتر برق

آداپترهای خط برق از جمله وسایل جالب‌توجه فناوری هستند که از سیم‌های برق که در داخل دیوار خانه‌ها وجود دارند به‌عنوان جایگزینی برای کابل‌کشی شبکه استفاده می‌کنند. کافی است آن‌ها را به‌پریز برق بزنید و سپس با متصل کردن روتر به‌آن، وسیله‌ای که قرار است به شبکه متصل شود از اینترنت بهره‌مند خواهد شد.

این آداپترها دو نکته منفی دارند. اول این‌که در مقایسه با سایر گزینه‌های موجود گران‌تر هستند و دوم این‌که کارایی آن‌ها به‌شدت به کیفیت نوع سیم‌کشی داخل خانه بستگی دارد. به‌همین دلیل، نمی‌توان از آن به‌عنوان یک گزینه همیشگی یاد کرد.

برای استفاده از این آداپتر دو مرحله ساده زیر را انجام دهید:

1- دو آداپتر به پریز برق وصل کنید. یکی نزدیک به‌روتر و دیگری نزدیک به دستگاهی که قرار است به شبکه متصل شود.

2- اولین آداپتر را از طریق اترنت به روتر وصل کنید و دومین آداپتر هم از طریق اترنت به‌دستگاهی که قرار است از اینترنت استفاده کند.

استفاده از وایرلس USB

ساده‌ترین راه اتصال یک دستگاه به شبکه وایرلس استفاده از آداپتر USB است. برای این کار، کافی است آداپتر USB را به سوکت USB که روی دستگاه وجود دارد وصل کنید و آن‌را به شبکه وصل کنید.

تنها مشکل این روش آن است که تنها در دستگاه‌هایی که دارای سوکت USB هستند قابل استفاده است. مشکل دیگر عدم سازگاری آن با برخی دستگاه‌هاست. با این‌که، آداپتر USB به‌سادگی با همه لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها کار می‌کند، اما برخی از محصولات مانند کنسول‌های بازی و دستگاه‌های پخش بلوری نیاز به یک آداپتر ویژه و خاص دارند و با هر آداپتری کار نمی‌کنند. این آداپترها معمولا قیمت بالایی هم دارند. برای همین قبل از خرید آداپتر USB حتما مشخصات دستگاه‌تان را به‌دقت بررسی کنید.

اما نکته مثبت آداپترهای USB سادگی استفاده از آن‌هاست. برای استفاده از آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- آداپتر USB را به‌سوکت USB دستگاه وصل کنید.

2- دستورالعمل نصب را دنبال کنید.

3- دستگاه را به شبکه وای‌فای وصل کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟