قابلیت یا تجملات
802.11ac چیست و آیا من به آن نیاز دارم؟
اگر به تازگی برای خرید یک روتر جدید اقدام کرده باشید، احتمالا متوجه شده‎اید که خیلی از روترهای بی‎سیم موجود در بازار با یک قابلیت جدید با عنوان 802.11ac که روی جعبه آنها حک شده است همراه هستند. اما این ویژگی به چه معنا است و آیا شما برای استفاده روزانه خود از شبکه وای‎فای به آن نیاز دارید؟

1606683296_1_0.gif

802.11 چیست؟

هز زمان که شما یک روتر جدید می‎خرید اولین چیزی که احتمالا با آن برخورد می‎کنید این است که صرف نظر از مدلی که شما به دنبال آن هستید، همه این روترها در بخشی از نام یا مدل خود از عبارت 802.11 استفاده کرده‎اند. بدون درگیر شدن زیاد با جزئیات فنی، چیزی که شما باید به آن توجه داشته باشید حروفی است که بعد از این عدد آورده می‎شود که نشان دهنده هر دو نسل روتر و حداکثر سرعتی است که شما می‎توانید امیدوار باشید در نقل و انتقال بین روتر و سایر دستگاه‎های بی‎سیم به آن دست پیدا خواهید کرد.

در مورد جزئیات این استانداردها مطالب و راهنماهای زیادی وجود دارد، اما اگر بخواهیم موضوع را خلاصه کنیم دو استانداردی که امروز در مورد آنها صحبت خواهیم کرد 802.11n و 802.11ac است. برای شروع کار و روشن شدن موضوع باید بدانید که اغلب روترهایی که ظرف پنج سال گذشته ساخته شده‎اند از 802.11n پشتیبانی می‎کنند و حداکثر سرعت انتقال داده در این استاندارد 450 مگابيت در ثانیه یا در حدود 56 مگابایت در ثانیه است. البته نباید فراموش کرد که این اعداد و ارقام جنبه نظری داشته و تنها در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی قابل دستیابی است، اما با این وجود هنوز هم برای انجام اغلب کارهای روزانه حتی استریم ویدیو و بازی کفایت می‎کند.

استاندارد بعدی 802.11ac است که نسبتا جدیدتر است و در سال 2014 توسط انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) به تصویب رسید. از لحاظ نظری می‎توان تا حداکثر 1.3 گیگابیت در ثانیه یا 162.5 مگابایت در ثانیه را توسط آن انتقال داد. باید توجه داشته باشید كه برخلاف 802.11n، 802.11ac تنها می‎تواند روی فرکانس 5 گیگاهرتز کار کند. این فرکانس با وجود تراکم کمتر نسبت به 2.4 گیگاهرتز، قدرت کمتری داشته و در هنگام عبور از موانع ضعیف‎تر می‎شود. این به این معنا است که اگر روتر شما با دستگاه‎های بی‎سیم شما چند اتاق فاصله داشته باشد و یا در طبقات دیگر باشد، ممکن است انتخاب این فرکانس برای شما مناسب نباشد.

آیا واقعا به روتر 802.11ac دارید؟

از آنجا که 802.11ac نسبتا جدید است ممکن است همه روترها به آن مجهز نباشند. برای این که ببینید آیا یک روتر از این قابلیت برخوردار است تنها کافی است با دقت مدل آن را نگاه کنید تا ببینید چه توانی را می‎توانید از آن انتظار داشته باشید. معمولا تمام روترهایی که از قابلیت 802.11ac پشتیبانی می‎کنند در بخشی از نام خود از ac استفاده می‎کنند (مثل Asus RT-AC3200 یا D-Link AC3200). همچنین شما به طور میانگین برای خرید یک روتر 802.11ac باید بین 150 تا 400 دلار هزینه کنید که برای کارهای سبک و ساده مبلغ زیادی است.

از طرفی اگر از دستگاه‎های نسبتا قدیمی‎ روی شبکه خود استفاده می‎کنید نمی‎توانید از قابلیت و سرعت 802.11ac بهره ببرید. استفاده از این استاندارد تنها در زمانی ایده‎ال به نظر می‎رسد که همه افراد خانواده بخواهند روی لپ‎تاپ یا دستگاه‎های استریم خود فیلم 4K تماشا کنند، اما تا آن زمان، استفاده از چنین قابلیتی تنها جنبه تجملاتی خواهد داشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟