در هزینه و تولید پسماند الکترونیک صرفه جویی کنید
۹ کاربرد شگفت‌انگیز و عملی برای آی‌پد یا تبلت آندرویدی قدیمی‎
در حال حاضر فروش تبلت کاهش پیدا کرده است، شاید به این دلیل که تلفن‎های هوشمند بزرگ‎تر شده‎اند و قدرت تراشه لپ‎تاپ‎های دو منظوره خیلی بیشتر از تبلت‎ها است. اما اگر شما هم در خانه تبلتی دارید که خاک می‎خورد و خیلی وقت است که سراغی از آن نگرفته‎اید، راه‎های مفیدی وجود دارد تا شما همچنان بتوانيد از قابلیت‎های تبلت خود استفاده کنید.

1606683296_1_0.gif

آن را به یک ماشین پخش مدیا تبدیل کنید

اپلیکیشن‎های آندروید و iOS برای اغلب خدمات استریم صورت و تصویر به وفور یافت می‎شود. بنابراین چرا نباید دستگاه استریو یا بلندگوی بلوتوث خود را به یک کنترلر تبلت مجهز کنیم؟ برنامه ریزی و مدیریت آن خیلی راحتت‎ر از مثلا یک ریموت کنترل معمولی است و داخل آشپزخانه خیلی راحت‎تر می‎شود دکمه‎ها را روی یک تبلت (به نسبت تلفن هوشمند) فشار داد. پاندورا و اسپاتی‎فای نمونه‎های مشخصی از این نوع استفاده هستند. در اتاق نشیمن نیز برای استفاده از خدمات استریم ویدیو مثل کروم کست یا روکو می‎توان از یک تبلت استفاده کرد.

از آن به عنوان دستگاه کنترل از راه دور استفاده کنید

ریموت‎های سری Harmony شرکت لاجیتک با پشتیبانی از مجموعه گسترده‎ای از ریموت کنترل‎ها یکی از محبوب‎ترین‎ها است. اما از سیستم Harmony به وسیله دستگاه‎های آندروید و iOS (از جمله تبلت‎ها) نیز می‎توان استفاده کرد و به لطف صفحه لمسی بزرگ خیلی راحت‎تر می‎توان آنها را برنامه ریزی کرد. حتی اگر شما ریموت هوشمند اختصاصی هم نداشته باشید خیلی از تلویزیون‎های هوشمند و سیستم‎های مستقل مثل Android TV, Roku, Fire TV و Apple TV اپلیکیشن ریموت برای دستگاه‎های موبایل ارائه کرده‎اند. همچنین شما با نصب یک اپلیکیشن ریموت عمومی‎ روی تبلت خود می‎توانید کنترل تمام دستگاه‎های پیرامون خود را تنها با یک تبلت به دست بگیرید. البته برای این کار به یک دستگاه فرستنده گیرنده امواج مادون قرمز نیز نیاز خواهید داشت. شرکت شیائومی‎ یکی از این دستگاه‎ها را با قیمت کم روانه بازار کرده است که در ایران هم قابل سفارش است.

یک صفحه ویجت دسکتاپ ایجاد کنید

اگر از یک کامپیوتر دسكتاپ یا لپ‎تاپ برای انجام کارهای روزانه خود استفاده می‎کنید، می‎توانید یک تبلت بلااستفاده را به عنوان یک ضمیمه کاربردی فوق العاده به کامپیوتر خود متصل کنید. با اتصال این تبلت به کامپیوتر از طریق داک مخصوص آن می‎توانید صفحه اختصاصی برای ای‎میل‎ها (به ویژه اگر با استفاده از ویجت‎های اندروید ای‎میل‎ها را به صفحه هوم بیاورید)، خبر خوان‎های RSS یا نمایش محتوای حساب‎های شبکه‎های اجتماعی خود استفاده کنید. و یا حتی می‎توان از آن به عنوان یک نمایشگر جانبی برای علاقمندان به بازی‎های کامپیوتری استفاده کرد. حتی برنامه‎هایی وجود دارند که صفحه‎ای پر از فرامین و ماکروهای قابل سفارشی سازی را در اختیار شما قرار می‎دهند که می‎توان آنها را از طریق شبکه بی‎سیم به کامپیوتر شخصی ارسال کرد.

آن را به یک مانیتور دوم دسکتاپ تبدیل کنید

اگر می‎خواهید بدون صرف هزینه و خرید یک مانیتور دوم استفاده از سیستم دسكتاپ دو مانیتوری را تجربه کنید چندین اپلیکیشن در این زمینه وجود دارد که تبلت شما را هم از طریق شبکه وای‎فای و هم اتصال مستقیم از طریق کابل USB (که به شارژ شدن باتری نیز کمک می‎کند) به یک مانیتور کامپیوتر تبدیل می‎کند. توجه داشته باشید كه برخلاف سایر کاربردهای مطرح شده در این فهرست، به نظر می‎رسد iOS و آی‎پد بهتر از تبدیل شدن به مانیتور جانبی پشتیبانی می‎کنند.

از آن به عنوان کامپیوتر کودک یا مهمان استفاده کنید

تنظیم کردن کل کامپیوتر تنها برای استفاده مهمان کار خسته کننده‎ای است. اما فراموش نکنید که یک تلفن و تبلت هم در واقع نوعی کامپیوتر هستند که نیازی به متصل شدن به یک مانیتور، کیبورد و ماوس معمولی را نیز ندارند. استفاده از guest mode در آندرويد و iOS روش ساده‎ای برای اجازه دادن به دیگران برای استفاده از سیستم و شبکه شما بدون نیاز به تنظیم یک حساب کاربری جدید برای آنها است. شما حتی می‎توانید با ضمیمه کردن یک کیبورد بلوتوث به آن کار را برای آنها ساده‎تر کنید. همچنین تبلت‎ها از گذشته نیز به عنوان کامپیوترهای مقدماتی برای کودکان به حساب می‎آمدند.

آن را به عنوان یک کنترلر خانه هوشمند اختصاصی به خدمت بگیرید

اگر خانه شما هم به گجت‎های هوشمندی مثل ترموستات نست، چراغ‎های وای‎فای، پرده‎های خودکار و لوازم آشپزخانه متصل به هم مجهز شده است، احتمالا قبلا هم برای کنترل آنها از تلفن خود استفاده کرده‎اید. نصب تمام اپلیکیشن‎های مناسب این کار روی یک تبلت، قرار دادن آن داخل یک قاب مخصوص نمایشگر خانگی و اتصال این تبلت به دیوار، یک هاب اختصاصی مخصوص کنترل همه چیز در خانه را در اختیار شما قرار می‎دهد. البته فراموش نکنید یک پین نامبر هم برای تبلت خود انتخاب کنید، بویژه اگر این تبلت در دسترس کودک شما است.

آن را به یک سیستم نظارت امنیتی یا مراقبت از کودک تبدیل کنید

تبلت شما از یک تراشه وای‎فای، یک یا دو دوربين و یک میکروفن برخوردار است. این به آن معنا است که اگر شما بتوانید یک مکان مناسب برای نصب آن و تامین انرژی آن پيدا كنيد، یک دوربين نظارتی بی‎سیم در اختیار خواهید داشت. چندین اپلیکیشن مختلف iOS و آندرويد وجود دارد که طراحی شده تا یک دستگاه بلااستفاده را به یک دوربين وای‎فای استاندارد با قابلیت ضبط تصاویر تبدیل کند و یا یک سیستم نظارت کودک را شبیه سازی کند که با دریافت صدای مزاحم یا حرکت به سایر دستگاه‎های موبایل هشدار ارسال می‎کند.

سیستم صوتی اتومبیل خود را به نمایشگر مجهز کنید

اگر شما هم دست به آچار هستید و عاشق سفارشی سازی ماشین، و اگر با نقض ضمانت نامه سازنده اتومبیل مشکلی ندارید، می‎توانید با برداشتن جلوی داشبورد اتومبیل خود یک تبلت را داخل آن قرار دهید. انجام چنین کاری به ویژه برای تبلت‎های کوچک‎تر مثل Nexus 7 بسیار متداول است و شما با یک جستجوی ساده در اینترنت می‎توانید فایل‎های ویدیویی راهنمای انجام این کار را پیدا کنید. البته فراموش نکنید که تماشا کردن ویدیو در حین رانندگی غیرقانونی است. انجام این کار بیشتر مناسب مدیریت پخش موسیقی در خودروی شما است.

از آن به عنوان هاب کنترل صوتی استفاده کنید

اگر شما تاکنون شانس استفاده از گجت‎های کنترل صوتی مثل آمازون اکو یا گوگل هوم را نداشته‎اید، احتمالا می‎دانید که تلفن هوشمند و تبلت شما نیز می‎تواند تقریبا همان کار را انجام دهد. تبلت‎های گوگل و اپل را می‎توان با فرامین صوتی OK Google و Hey Siri فعال کرده و بدون نیاز به دست از آنها استفاده کرد. خیلی از خدمات صوتی نیز برای هر دو پلتفرم یکسان است. البته این را هم نباید فراموش کرد که یک تبلت نه از بلندگوهای 360 درجه باکیفیت برخوردار است و نه میکروفن آن به اندازه کافی برای دریافت فرامین صوتی قدرتمند است. اما برای به کار انداختن یک دستگاه بلااستفاده بد نیست.

یک نکته در مورد طول عمر باتری

برای خیلی از این موارد استفاده، شما ممکن است از خود بپرسید چگونه می‎شود با یک تبلت قدیمی‎ به مدت یک یا دو روز باتری داشت. توجه داشته باشید كه خیلی از این پیشنهادات دوره‎ای بوده و دائمی‎ نیستند. مثلا شما برای استفاده از تبلت به عنوان کنترل از راه دور قرار نیست تمام روز از آن استفاده کنید و در بعضی از کاربردها نیز می‎توانید از داک تبلت یا شارژر آن همزمان استفاده کنید. فراموش نکنید اگر از تبلت خود برای اتصال به اینترنت استفاده نمی‎کنید گزینه airplane mode آن را فعال کنید. ترکیب وضعیت کم مصرف آماده به کار و قطع مصرف تجهيزات بی‎سیم طول عمر مصرف باتری را دو تا چهار برابر افزایش می‎دهد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟