مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی لینوکس
سرمایه‌گذاری روی یادگیری برنامه‌نویسی لینوکس انتخاب درستی است؟
هر بار که شخصی لپ‌تاپ خود را روشن می‌کند یا گوشی هوشمند خود را روشن می‌کند، مجموعه عملیات معجزه‌آسا رخ می‌دهد یا ممکن است برای کاربر معمولی فناوری این‌طور به‌نظر برسد. با فشار ساده یک دکمه، کاربر به‌طور ناگهانی به تمام قابلیت‌های موجود در دستگاه خود دسترسی پیدا می‌کند. در حالی که ممکن است برخی افراد در این زمینه کنجکاوی کمتری داشته باشند، اما برخی دیگر دوست دارند تا بدانند در پشت صحنه چه اتفاقی افتاده است. افرادی که قصد دارند به دنیای متخصصانی که برنامه‌نویس هستند، وارد شوند.

1606683296_1_0.gif


مطلب پیشنهادی

۹ سایت آموزش رایگان لینوکس به زبان فارسی
اگر به لینوکس علاقه‌مند هستید از دست ندهید

واقعیت این است که بیشتر مردم خیلی به سیستم‌عامل دستگاه خود فکر نمی‌کنند. با این حال، در زمینه کار با دستگاه خود تجربه کاربری دقیقی دارند. امروزه یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های جهان لینوکس است و فرآیند توسعه برنامه‌های کاربردی برای آن به مجموعه مهارت‌های تخصصی خاصی نیاز دارد.

لینوکس نزدیک به سه دهه پیش توسعه یافت و از آن زمان تاکنون در صنایع مختلفی وارد شده و تاثیرات بزرگی بر جهان داشته است. در شرایطی که سال‌ها قبل، لینوکس زمانی به‌عنوان یک فناوری حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شد، اما امروزه جایگاه خاصی در دنیای فناوری اطلاعات دارد.

برای افرادی که به حرفه برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستند، یادگیری لینوکس برای پیشرفت شغلی و افزایش سطح درآمدها ضروری است. در این مقاله قصد داریم، در مورد مهم‌ترین جزئیاتی که باید در مورد برنامه‌نویسی لینوکس به آن‌ها دقت کنید، صحبت خواهیم کرد.

لینوکس تنها یک سیستم ساده کاربری است؟

اگر بخواهیم لینوکس را به‌شکل ساده‌ای توصیف کنیم باید بگوییم یک هسته کاملا منبع باز است که مسئولیت بوت دستگاه‌ها را بر عهده دارد. علاوه بر این، لینوکس یکی از پرکاربردترین سیستم‌عامل‌ها برای برنامه‌های سمت سرور است. لینوکس سازگار و منعطف است، به این معنا که به‌عنوان یک هسته پایدار، این امکان وجود دارد که انواع مختلفی از برنامه‌ها را بر مبنای آن طراحی کرد.

جالب آن‌که لینوکس از دوران اولیه خود فراتر رفته و تقریبا به یک فرهنگ و اکوسیستمی بزرگ تبدیل شده است. در حالی که لینوکس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها است، اما در مقایسه با ویندوز و مک‌او‌اس برای برنامه‌های کامپیوتری رومیزی کم‌رونق است. همین مسئله باعث شده تا تصور اشتباهی در این زمینه شکل گیرد که برنامه‌نویسی سیستم لینوکس یک کار حاشیه‌ای و بدون سود است، در حالی که در واقع دقیقا برعکس است. سیستم‌عامل لینوکس یکی از پراستفاده‌ترین‌ها است که برخی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین زیرساخت‌های دنیای دیجیتال را تامین می‌کند. برنامه‌نویسی لینوکس یکی از بهترین مهارت‌ها برای افرادی است که به دنبال فرصت‌های شغلی به‌عنوان یک توسعه‌دهنده پشتیبان یا فرانت‌اند هستند.

در حالی که تقریباً همه می‌توانند برنامه‌نویسی سیستم لینوکس را یاد بگیرند، اما برای ساخت برنامه‌های قدرتمند باید مهارت‌های کاربردی موردنیاز برای برنامه‌نویسی لینوکس و پیچیدگی‌های آن‌را بیاموزید. از جمله این پیچیدگی‌ها می‌توان به به‌روز‌رسانی و انتشار مکرر توزیع‌های مختلف از آن اشاره کرد. در ظاهر، یادگیری برنامه‌نویسی لینوکس نسبتا آسان است. با این حال، هسته پیچیده‌تر است و برای وقت کافی برای تسلط بر آن اختصاص دهید. تسلط بر برنامه‌نویسی لینوکس در واقع یک دارایی باورنکردنی و از جمله مهارت‌هایی است که می‌تواند حقوق یک توسعه‌دهنده را افزایش دهد. این مجموعه مهارت‌ها تنها از طریق ترکیب دانش تئوری و عملی به‌دست می‌آید.

مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی لینوکس

اگر به برنامه‌نویسی لینوکس و فرصت‌های گسترده‌ای که می‌تواند از دیدگاه حرفه‌ای در اختیار شما قرار دهد علاقه‌مند هستید، پس باید کار را با مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی لینوکس شروع کنید. این موضوع شامل دانش پایه‌ای است که برای کار با لینوکس به آن نیاز دارید. شما باید بدانید که لینوکس به چه صورتی کار می‌کند و چه فناوری‌هایی در پس‌زمینه این سیستم‌عامل اجرا می‌شوند.

یکی از اساسی‌ترین مهارت‌هایی که برای برنامه‌نویسی لینوکس باید بر آن تسلط داشته باشید، آشنایی با زبان برنامه‌نویسی C است. زبان برنامه‌نویسی سی، اساس هسته لینوکس است، بنابراین درک ترکیب نحوی این زبان برنامه‌نویسی نه تنها نقش مهمی در ساخت برنامه‌های کاربردی دارد، بلکه اجازه می‌دهد، برنامه‌های کاربردی قدرتمندی با استفاده از این زبان طراحی کنید.

علاوه بر این، آشنایی با لینوکس هم از منظر یک توسعه‌دهنده و هم به‌عنوان یک کاربر ضروری است، زیرا اجازه می‌دهد تا بتوانید مسائل مربوط به عملکرد و سازگاری در لینوکس را بهتر درک کنید.

یکی دیگر از مهارت‌های مهمی که باید به فکر یادگیری آن باشید داکر (Docker) است. یک فناوری قدرتمند که اجازه می‌دهد به‌شکل ساده‌ای فرآیند استقرار برنامه‌های کاربردی را به‌سرانجام برسانید.

تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی موضوع مهم دیگری است که باید به آن دقت کنید. خوشبختانه لینوکس از بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی مدرن مثل سی‌پلاس‌پلاس، جاوا، سی، جاوااسکریپت، پی‌اچ‌پی و غیره پشتیبانی می‌کند.

مطلب پیشنهادی

۱۰ دلیل اشتباه که باعث می‌شود کاربران از لینوکس به ویندوز برگردند!
چرا کاربرانی که از لینوکس به ویندوز برمی‌گردند سخت در اشتباه هستند

سیستم عامل لینوکس چه مزایایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم‌عامل لینوکس، قابلیت استفاده آن است. به طور کلی، هنگامی که روی یادگیری برنامه‌نویسی لینوکس متمرکز می‌شوید، مشاهده خواهید کرد که کنترل کاملی بر فناوری‌های زیربنایی سیستم‌عامل دارید، در حالی که در ویندوز قدرت مانور محدودتری دارید. برخی از مزایای کلیدی سیستم‌عامل لینوکس عبارتند از:

  • منبع باز است که باعث می‌شود به‌راحتی توسط هر کسی که دانش برنامه‌نویسی کافی دارد قابل تغییر باشد.
  • سیستم‌عامل لینوکس یک گزینه مقرون‌به‌صرفه است که با لیستی به ظاهر بی پایان از برنامه‌های کاربردی که بیشتر آن‌ها رایگان یا با هزینه کم قابل استفاده هستند در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارند.
  • لینوکس به‌عنوان یکی از پایدارترین و قابل اعتمادترین سیستم‌عامل‌ها شهرت دارد که قابلیت استفاده برای مدت زمان طولانی را دارد.
  • در عصری که امنیت سایبری یک چالش بزرگ است، سیستم‌عامل لینوکس توسط جامعه بزرگ از توسعه‌دهندگان نگه‌داری می‌شود که باگ‌ها و مشکلات امنیتی را به سرعت شناسایی و آن‌ها را برطرف می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

چرا کالی لینوکس یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکسی است؟

لینوکس در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود؟

با در نظر گرفتن مواردی که اشاره شد، منطقی است که غول‌های بزرگ به سراغ سیستم‌عامل لینوکس می‌روند. ما در مورد غول‌های دیجیتالی صحبت می‌کنیم که روزانه حجم ترافیک غیرقابل تصوری از میان مراکز داده آن‌ها عبور می‌کنند، شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، آمازون و حتا گوگل.

در تمامی شرکت‌های بزرگ لینوکس را مشاهده می‌کنید که به‌طور گسترده در سرورها، سیستم‌های امنیتی و معماری‌‌های زیربنایی شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برنامه‌های کاربردی قدرتمندی نیز بر مبنای آن نوشته شده‌اند. صادقانه بگویم، تطبیق‌پذیری و امنیت لینوکس آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ساخت انواع مختلفی از برنامه‌هایی که کاربرد آن‌ها فراتر از کامپیوترهای شخصی است، تبدیل کرده است. وب سرورها، تجهیزات شبکه، گوشی‌های هوشمند و حتا خودروها از حوزه‌های مهمی هستند که لینوکس و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر آن در آن‌ها وجود دارد.

از آن‌جایی که لینوکس یک سیستم‌عامل منبع باز است، به طور مداوم در حال تکامل است، به این معنی که تقاضای ثابتی برای متخصصان برنامه‌نویسی لینوکس با مهارت‌های به‌روز وجود دارد. اگر علاقه‌مند به حرفه‌ای هستید که بر برنامه‌نویسی متمرکز است یا اگر می‌خواهید یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای شوید، تسلط بر مفاهیم پایه لینوکس ضروری است.

بازار کار برنامه‌نویسان لینوکس

به‌عنوان یک برنامه‌نویس لینوکس، مسئولیت‌های اصلی شما حول محور توسعه و مستندسازی برنامه‌های کامپیوتری برای سیستم عامل لینوکس و اشکال‌زدایی آن برنامه‌ها قرار دارد. زندگی روزمره یک برنامه‌نویس لینوکس با افرادی که برنامه‌نویس عمومی هستند و از زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری به غیر از سی استفاده می‌کنند، تفاوت چندانی ندارد. وقتی به‌دنبال شغلی در برنامه‌نویسی لینوکس هستید، باید انتظار پرسش‌هایی را داشته باشید که مدیران منابع انسانی از دیگر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌پرسند.

در حالی که انتظار می‌رود تقاضا برای توسعه‌دهندگان فول‌استک در سال‌های آینده افزایش یابد، دفتر آمار کار ایالات متحده پیش‌بینی می‌کند که انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی برای برنامه‌نویسان عمومی کامپیوتر تا 7 درصد کاهش یابد، هرچند فرصت‌های شغلی زیادی برای این گروه از برنامه‌نویسان وجود خواهد داشت. با این حال، داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌های تخصصی مانند برنامه‌نویسی لینوکس به شما این امکان را می‌دهد یک مزیت بزرگ در بازار رقابتی به‌دست آورید.

در حال حاضر، متوسط ​​حقوق برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار با مجموعه مهارت‌های لینوکس 72388 هزار دلار در سال است. افرادی که با لینوکس و طیف وسیعی از زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا هستند، در وضعیت بهتری برای چانه‌زنی برای دریافت حقوق بیشتر قرار دارند. افراد با سابقه برنامه‌نویسی لینوکس می‌توانند برای مشاغلی مثل مهندسان سخت‌افزار کامپیوتر و تحلیل‌گران سیستم‌های کامپیوتری رزومه ارسال کنند.

یکی از مشاغل جالبی که برنامه‌نویسان لینوکس قادر به احراز آن هستند، تست خودکار است. تست خودکار یکی از بزرگ‌تری ارتقاهای شغلی است که ممکن است آرزوی رسیدن به آن‌را داشته باشید.

برخلاف تقاضا برای برنامه‌نویسان کامپیوتر، نیاز به مهندسان تست اتوماسیون به طور پیوسته در حال افزایش است، زیرا سازندگان مجبور شده‌اند برای بهبود بهره‌وری به سراغ فناوری‌های اتوماسیون بروند. به عنوان یک مهندس تست خودکار، شما باید به کارفرمایان اطمینان دهید که فناوری‌ها به بهترین شکل طراحی شده و آماده استقرار در واحدهای تولیدی هستند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟