یاد بگیرید، بسازید، لذت ببرید و تکرار کنید
11 پروژه جذاب برنامه‌نویسی که مردم از آن استفاده می‌کنند
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های برنامه‌نویسان و تیم‌های برنامه‌نویسی انتخاب پروژه‌ای است که با استقبال عمومی روبرو شود. برخی از توسعه‌دهندگان بر مبنای علایق شخصی به سراغ ساخت پروژه‌هایی می‌روند به این امید که با استقبال روبرو شود، اما زمانی که پروژه به شکل عمومی منتشر می‌شود بازخوردهای منفی به‌دست می‌آورد، زیرا برنامه تنها قابل استفاده توسط گروه خاصی از کاربران است یا تعداد اندکی حاضر هستند برای استفاده از برنامه هزینه کنند. برای آن‌که وقت و هزینه خود را صرف ساخت یک پروژه کاربردی سودآور کنید، بهتر است قبل از هر اقدامی کمی درباره نیازهای مردم تحقیق کنید و پروژه‌ای برای حل مشکلات مردم خلق کنید. برای آن‌که یک ایده اولیه به‌دست آوردید، در این مطلب تصمیم گرفتیم به ذکر چند نمونه کاربردی بپردازیم که اجازه می‌دهند یک پروژه برنامه‌نویسی قدرتمند را ایجاد کنید.

1606683296_1_0.gif

1. استفاده بهینه‌تر از شبکه‌های اجتماعی

اکثر شبکه‌های اجتماعی دو وجه اشتراک دارند.

  1. از یک الگوریتم هوشمند استفاده می‌کنند تا موضوعات مورد علاقه کاربر را به او نشان دهند.
  2. مخاطبان آن‌ها به دنبال پست‌هایی هستند که دوست دارند آن‌ها را مشاهده کنند، اما این پست‌ها در زیر انبوهی از مطالب غیر کاربردی مستتر هستند.

برای حل این مشکل دو راهکار وجود دارد. اول آن‌که وضعیت نمایش پست‌ها به صورت روزانه یا هفتگی تنظیم شوند تا فقط پست‌های مورد علاقه قابل مشاهده باشند. در این حالت پست‌های مهم هیچ‌گاه از دست نمی‌روند. راهکار دوم ساخت برنامه‌ای است که پست‌ها را در زمان‌های مشخصی نشان دهد. این‌کار تا حدودی در توییتر انجام شده، اما قدم بعدی ممکن است این باشد که پست‌های خاص به‌طور خودکار به ایمیل‌ ارسال شوند یا به کاربران دیگر اجازه دهید فهرست‌های موردعلاقه خود را انتخاب کرده و به‌اشتراک بگذارند. توییتر فقط یک نمونه است - شما می‌توانید این کار را برای اینستاگرام، فیس‌بوک یا حتا پست‌های برتر متعلق به سایر شبکه‌های اجتماعی انجام دهید. برای ساخت چنین الگوریتمی به مهارت‌های زیر نیاز دارید:

  • مهارت‌های بک‌اند: تا حد زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: تا حدودی
  • مهارت‌های دوآپس (): تا حد زیاد
  • میزان پیچیدگی پروژه: خیلی زید
  • شانس موفقیت و سودآوری: پنجاه/پنجاه

2. وب‌سایتی برای نشان دادن نمونه کارها

پروژه‌ای که در آن مولفه‌ها و عناصر مختلفی استفاده شده‌اند، بیان‌گر سطح توانایی‌ها و مهارت‌های یک توسعه‌دهنده یا یک تیم است. یک چنین پروژه‌ای شانس یک توسعه‌دهنده در پیدا کردن کار یا انجام پروژه‌های سودآور را افزایش می‌دهد. به عنوان یک برنامه‌نویس، شما می‌توانید مهارت‌های فرانت‌اند را افزایش دهید و حتا یادگیری یک چارچوب جدید CSS یا JS را امتحان کنید. می‌توانید از یک الگو استفاده کنید یا شانس خود برای پیاده‌سازی یک الگوی طراحی جدید را آزموده و برای همیشه یک اعتبار شغلی درخشان به‌نام خود ثبت کنید. پس از اتمام این‌کار و انتشار پروژه روی اینترنت، بازخوردهای مثبت زیادی به دست می‌آورید، زیرا سازمان‌ها و شرکت‌های نرم‌افزاری برای به‌کارگیری الگوی طراحی یا چارچوبی که طراحی کرده‌اید  به سراغ‌تان خواهند آمد. اگر وب‌سایت مشخصی داشته باشید که نمونه کارهایتان را روی آن آپلود کنید و پروژه‌های جالبی روی آن قرار دهید شانس موفقیت‌تان افزایش پیدا می‌کند. به‌طور مثال، می‌توانید کار را با ساخت یک‌ وب‌سایت آغاز کنید و به تدریج قابلیت‌های آن‌را افزایش دهید. به‌طور مثال، ابتدا یک صفحه فرود (landing page) ایجاد کنید و آن‌را در مکانی میزبانی کنید. در مرحله بعد یک صفحه Start Here ایجاد کرده و اطلاعات کاربردی مرتبط با مهارت خود را درون آن قرار دهید. در مرحله بعد رزومه‌ای نوشته و مهارت‌های خود را درون آن مشخص کنید. این روزمه می‌تواند به شکل یک فایل پی‌دی‌اف یا درون خود سایت بارگذاری شود. در ادامه یک گالری باز کرده و مشخصات پروژه‌ای که روی آن کار کرده‌اید را درج کنید. این پروژه می‌تواند یک برنامه کاربردی مهم، یک چارچوب برنامه‌نویسی یا محصولی کاربردی باشد. همان‌گونه که اشاره شد به مرور زمان گالری را تکمیل کرده و پروژه‌های دیگری به آن اضافه کنید.

  • مهارت‌های بک‌اند: زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: زیاد
  • مهارت‌های دوآپس: خیلی کم (اگر به تنهایی کار می‌کنید.)
  • پیچیدگی: بسته به نوع طراحی وب‌سایت و پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید ممکن است کم یا زیاد باشد.
  • شانس موفقیت: بسته به فعالیت‌های شخصی‌تان دارد.

3. برنامه آب‌وهوا

همه مردم علاقه‌مند به برنامه‌های هواشناسی هستند. اگر یک برنامه هواشناسی با قابلیت‌های منحصر به فرد طراحی کنید، به احتمال زیاد افراد زیادی به سراغ برنامه خواهند آمد. داده‌های جوی در قالب توابع برنامه‌نویسی به شکل گسترده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد، اما راز موفقیت در تفاوت و خلاقیت نهفته است. شما می‌توانید بسته به اهدافی که در نظر گرفته‌اید، یک برنامه موبایل یا فقط یک برنامه تحت وب طراحی کنید، اما پیشنهاد می‌کنم برنامه خود را به الگوریتم‌های هوشمند مجهز کنید تا پیش‌بینی‌های قابل قبولی به مردم ارائه دهد، آن‌گاه برنامه شما با استقبال خوب کاربران روبرو شده و به سودآوری خواهد رسید.

  • مهارت‌های بک‌اند: زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: بسیار زیاد (برنامه باید یک رابط کاربرپسند داشته باشد).
  • مهارت‌های دوآپس: نیاز است، زیرا این پروژه به بیش از یک توسعه‌دهنده نیاز دارد.
  • پیچیدگی: زیاد است، به ویژه اگر در نظر داشته باشید از هوش مصنوعی در آن استفاده کنید.
  • شانس موفقیت و سودآوری: زیاد، به شرطی که متمایز از نمونه‌های مشابه باشد.

4. خودکارسازی وظایف و کارها

چه کارها و وظایفی در سال 2020، هنوز وابسته به نیروی کار انسانی است؟ خودکارسازی به سرعت در حال فراگیری است و تمامی صنایع دوست دارند بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را خودکارسازی کند. بهتر است متناسب با مهارت‌های برنامه‌نویسی که دارید به فکر یک کار چالشی بزرگ باشید و روی خودکارسازی در یک صنعت خاص متمرکز شوید. پروژه‌های زیادی وجود دارند که هنوز هیچ کاری در رابطه با خودکارسازی در آن‌ها اعمال نشده است. حتا در برخی موارد فناوری‌های هوشمند به درون برخی از صنایع راه پیدا نکرده‌اند. کافی است روی یکی از این پروژه‌ها متمرکز شده و آن‌را تا انتها دنبال کنید. بهتر است به فکر خودکارسازی فرآیندهای تکراری و خسته‌کننده باشید. به‌طور مثال، ساخت یک نمونه فارسی شبیه به سیری شرکت اپل یا یک کارشناس منابع انسانی هوشمند فارسی شانس موفقیت زیادی در بازار داخلی دارد. در مجموع به فکر کار روی پروژه‌هایی باشید که نیازمند زمان زیادی هستند و اجازه می‌دهند یک ماشین بدون دخالت عامل انسانی آن کارها را انجام دهد.

  • مهارت‌های بک‌اند: زیاد (باید به زبان برنامه‌نویسی پایتون و مباحث مربوط به داده‌کاوی و یادگیری ماشین مسلط باشید.)
  • مهارت‌های فرات‌نت: خیلی کم (در حد نیاز)
  • مهارت‌های دوآپس: زیاد، ممکن است به تیمی از توسعه‌دهندگان نیاز باشد.
  • پیچیدگی: نسبتا زیاد (به نوع پروژه بستگی دارد.)
  • شانس موفقیت: زیاد (بیشتر کارخانه‌ها و صنایع تولیدی به دنبال خودکارسازی هستند.)

5. یک بات برای شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر بسازید

این ایده محدود به شبکه خاصی نیست و در شبکه‌هایی که میزان مشارکت در آن‌ها زیاد است و اینترنت‌محور هستند شانس موفقیت زیادی دارد. البته برای ساخت یک بات هوشمند باید به واسط‌های برنامه‌نویسی آن شبکه دسترسی داشته باشید. به‌طور مثال، برای توییتر باید درخواست ساخت یک حساب کاربری توسعه‌دهنده توییتری ارائه کنید. واسط‌های برنامه‌نویسی اجازه می‌دهند به داده‌های موردنیاز مرتبط با آن پلتفرم دسترسی پیدا کرده و الگوریتم هوشمند خود را آموزش دهید. اگر روباتی که قصد طراحی آن‌را دارید واکنش‌گرا باشد، شانس موفقیت به شدت افزایش پیدا می‌کند. یک روبات می‌تواند محتوایی که برای کاربران مفید است را برای آن‌ها توییت کرده یا کاربران را در جریان اتفاقات مهم قرار دهد.

  • مهارت‌های بک‌اند: متوسط
  • مهارت‌های فرانت‌اند: در حد نیاز
  • مهارت‌های دوآپس: زیاد
  • پیچیدگی: در حد معمول
  • شانس موفقیت: بستگی به کاربران دارد.

6. یک بورد جذاب کاریابی

شیوع ویروس کرونا دردسرهای زیادی به وجود آورده که بیکاری بخش عمده‌ای از کاربران یکی از آن‌ها است. ویروس کرونا برای کارفرمایان، کارجوها و حتا سایت‌های کاریابی مشکلاتی ایجاد کرده، زیرا اکثر این سایت‌ها بر مبنای روال‌های رایج طراحی شده‌اند و کمتر سایتی را پیدا می‌کنید که گزینه‌های لازم برای پیدا کردن هوشمند مشاغل دورکار را ارائه کرده باشد. پیاده‌سازی سایتی که به کارفرمایان کمک کند داوطلبان پست‌های شغلی را از میان انبوهی از متقاضایان کار شناسایی کنند، به یک برنامه‌نویسی قدرتمند و دقیق نیاز دارد. بخش عمده‌ای از سایت‌های کاریابی روی این حوزه متمرکز نشده‌اند و در نتیجه جای خالی یک چنین الگوریتم هوشمندی به شدت احساس می‌شود. برای آن‌که در این زمینه موفق شوید، لازم است به دو نکته مهم دقت کنید:

  1. دامنه‌ای که قصد کار روی آن دارید را محدود کنید.
  2. فرآیند شناسایی و درک متقابل کارفرما و کارجو را ساده‌تر کنید.

در این فرآیند لازم است به سه عامل کلیدی استخدام‌کنندگان، داوطلبان و محصول یا خدمات یک شرکت دقت کنید. برای پیاده‌سازی یک پروژه موفق در این زمینه با چالش جدی در طراحی تجربه کاربری (UX) روبرو خواهید شد. بدیهی است که مسیر ساده‌ای پیش‌رو نیست، زیرا باید به فاکتورهای متعددی رسیدگی شود تا خروجی که کارفرمایان و کارجویان دریافت می‌کنند هماهنگ با نیازهای آن‌ها باشد.

  • مهارت‌های بک‌اند: در حد زیاد
  • مهارت‌‌های فرانت‌اند: در حد زیاد
  • مهارت‌های دوآپس: متوسط
  • پیچیدگی: زیاد
  • شانس موفقیت و سودآوری: زیاد

7. طراحی بازی‌های پیرامون یک موضوع خاص

آیا فردی را سراغ دارید که دوست نداشته باشد مهارت‌های خود را از طریق یک بازی محک بزند؟ انسان‌ها دوست دارند اطلاع دقیق در مورد مهارت‌ها و خصلت‌های فردی خود به دست آورند و اگر این شناخت از طریق یک بازی سرگرم‌کننده باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند. باز هم، پیشنهاد می‌کنم روی یک موضوع خاص تمرکز کنید. پیدا کردن پرسش و پاسخ‌هایی درباره یک موضوع کار ساده‌ای است. در زمان طراحی بازی، تصمیم‌گیری‌هایی در بازی قرار دهید تا روند انجام بازی یکنواخت نشود. اگر در نظر دارید بازی‌ به شکل چند نفره آماده شود باید به مواردی همچون آماده‌سازی زیرساخت‌های آنلاین فکر کنید. دقت کنید بازی نباید یک روند خطی و ثابت پیدا کند، زیرا مخاطب خیلی زود خسته می‌شود. همچنین لازم است بازی با چالش‌های مختلفی همراه باشد.

  • مهارت‌های بک‌اند: زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: خیلی زیاد
  • مهارت‌های دوآپس: تا حدو متوسط
  • پیچیدگی: خیلی زیاد (باید به دنبال جذب و حفظ مخاطب باشید)
  • میزان موفقیت و سودآوری: زیادی

8. پیدا کردن محصولاتی با قیمت مناسب

یک چنین پروژه‌ای با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو می‌شود. همه به دنبال خرید اجناس با کیفیت و قیمت مناسب هستیم. اگر برنامه‌ای طراحی کنید که بتواند محصولات موجود در بازار را با پایین‌ترین قیمت پیدا کند و قیمت محصولات را به صورت فهرست شده به مخاطب نشان دهد شانس موفقیت برنامه زیاد است. یک برنامه حرفه‌ای تنها به مقایسه قیمت‌ها بسنده نمی‌کند، بلکه قیمت، نوع گارانتی، فروشگاهی که محصول را ارائه کرده و مهم‌تر از آن محصول نزدیک به موقعیت مکانی کاربر را پیدا کرده و به او نشان می‌دهد. در این زمینه باید از داده‌های ارائه شده توسط فروشندگان استفاده کنید. در حالت پیچیده‌تر بر مبنای یک فرمول ریاضی پیچیده باید محصولی با قیمت ارزان، گارانتی مرغوب، کیفیت بالا و به لحاظ مکانی نزدیک به کاربر را پیشنهاد دهید. به‌طور مثال، ممکن است تولیدکنندگان مختلفی یک روتر، سوییچ، کفش، تلویزیون، یخچال و نمونه‌های مشابه را تولید و فروشگاه‌های مختلفی آن‌را عرضه کنند. در این حالت نرم‌افزار شما باید ریوی‌های منتشر شده توسط کاربران در سایت‌های مختلف را به‌دست آورده و بر مبنای رضایت‌مندی مشتری (به‌طور مثال تعداد ستاره‌های داده شده به یک محصول) محصول مورد نظر را پیشنهاد دهد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید ساخت چنین برنامه‌ای کار ساده‌ای نیست.

  • مهارت‌های بک‌اند: خیلی زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: در حد عادی
  • مهارت‌ها دوآپس: در حد عادی
  • پیچیدگی: زیاد
  • ضریب موفقیت: احتمال موفقیت این پروژه خیلی زیاد است

9. یک سیستم پیشنهاددهنده

آخرین باری که مجبورید شدید میان گزینه‌های موجود انتخابی انجام دهید را به خاطر می‌آورید؟ به ویژه زمانی که تخصصی در این زمینه نداشتید. همانند حالت قبل، اگر بتوانید برای یک فروشنده سیستمی طراحی کنید که بتواند به مشتری گزینه‌های مناسب و متناسب با نیازمندهایش را پیشنهاد دهد، شانس موفقیت پروژه زیاد است. بهتر است روی یک دامنه مشخص متمرکز شوید، موارد مهم را که می‌توانید توصیه کنید شناسایی کنید و سپس با یک قاعده اساسی کار را آغاز کنید. زمانی که سیستم را طراحی کردید در مرحله بعد به شکل یک پروژه آماده، سیستم پیشنهادهنده سفارش‌ها را به فروش برسانید.

  • مهارت‌های بک‌اند: زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: در حد عادی
  • مهارت‌های دوآپس: در حد متوسط
  • پیچیدگی: خیلی زیاد
  • ضریب موفقیت و سودآوری: در حد ایده‌آل (بستگی به حوزه و برندی دارد که انتخاب می‌کنید.)

10. ردیاب بررسی‌کننده حالات

ردیابی علایق و عادت‌های کاربران یکی از کارهای عادی این روزهای دنیای تجارت است. طراحی الگوریتمی که بتواند به شکل هوشمند وضعیت علایق کاربران به یک محصول خاص را پیگیری کند از سوی شرکت‌های مختلف با استقبال روبرو می‌شود. البته در این زمینه یکسری ظرافت‌ها وجود دارد. اگر الگوریتمی طراحی کنید تا کاربران را بر مبنای مشوق‌هایی ترغیب کند به پرسش‌ها پاسخ دهند، اطلاعات دقیقی در ارتباط با میزان علاقه مردم به یک محصول به‌دست می‌آورید. این اطلاعات زمانی که پالایش شوند در پیاده‌سازی استراتژی‌های تجاری به کسب‌وکارها کمک می‌کنند.

  • مهارت‌های بک‌اند: در حد خوب
  • مهارت‌های فرانت‌اند: در حد زیاد
  • مهارت‌های دوآپس: در حد عادی
  • پیچیدگی: در حد عادی
  • میزان موفقیت و سودآوری: در حد متوسط

11. الگوبرداری از یکی از پرکاربردترین برنامه‌هایی که استفاده می‌کنید همراه با اضافه کردن قابلیت‌های کاربردی به پروژه خودتان

در این زمینه باید احتیاط کنید که ناخواسته علامت تجاری یا طرح یک شرکت را تقلید نکنید و با مشکل کپی‌رایت و مسائل حقوقی گرفتار نشوید. بهتر است از یک برنامه پر مخاطب الگو گرفته و راه‌حل خودتان را برای بهتر کردن قابلیت‌های آن برنامه در قالب یک پروژه جدید عملیاتی کنید. بازار را بررسی کنید که مردم از چه نرم‌افزاری بیشتر از نمونه‌های مشابه استفاده می‌کنند و سپس کاستی‌های آن برنامه را با ارائه یک برنامه جدید و قدرتمندتر جبران کنید. بهتر است بخش نظرات و دیدگاه‌های کاربران در ارتباط با محصولی که از آن استفاده می‌کنند را مطالعه کنید. به‌طور مثال در گوگل‌پلی نظرات کاربران در ارتباط با یک نرم‌افزار در پایین صفحه درج می‌شود.  یکبار دیگر تکرار می‌کنیم که سعی نکنید به فکر یک تقلید کامل از یک محصول تجاری باشید.

  • مهارت‌های بک‌اند: زیاد
  • مهارت‌های فرانت‌اند: زیاد
  • مهارت‌های دوآپس: در حد متوسط
  • پیچیدگی: در حد زیاد
  • میزان موفقیت و سودآوری: بستگی به قوه خلاقیت شما دارد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم یازده ایده جذاب ساخت برنامه‌های کاربردی را پیشنهاد کنیم. دقت کنید در بخش پیچیدگی‌ها یک میانگین متوسط را مشخص کردیم، بدیهی است در هر پروژه‌ای بسته به طرحی که قصد پیاده‌سازی آن‌را دارید پیچیدگی‌ها ممکن است زیاد (کم نیستند!) باشند. بنابراین بهتر است هر ماه روی یک جنبه از پروژه خود متمرکز شده و آن‌را تکمیل کنید. با این‌کار فرصت کافی دارید درباره هر بخش از پروژه خود تحقیق کاملی انجام داده و محصولی با کیفیت طراحی کنید. همچنین به این نکته دقت کنید در زمان کدنویسی، باید به فکر استفاده درست از منابع سیستمی باشید، زیرا اگر برنامه شما منابع سیستمی یک گوشی هوشمند یا لپ‌تاپ را بیش از اندازه مصرف کند، کاربر نهایی برنامه را به سرعت کنار می‌گذارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟