خودکارسازی ثبت، ضبط و ویرایش داده‌ها
اوراکل: بانک‌های اطلاعاتی خودکار جهان ما را دگرگون می‌کنند
اوراکل یکی از تاثیرگذارترین بازیگران دنیای بانک‌های اطلاعاتی معتقد است با تکیه بر فناوری‌های نوین و رشد خیره‌کننده فناوری ابر، بانک‌های‌اطلاعاتی پیشرفت بزرگی در حوزه مدیریت داده‌ها به وجود می‌آورند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند بیشتر فعالیت‌های داده‌محور خود را خودکارسازی کنند.

اوراکل چندی پیش قابلیت‌های خودکار جدیدی به بانک‌های اطلاعاتی خود اضافه کرد. قابلیت‌هایی که به اعتقاد این شرکت نه تنها برای پیشرفت استراتژی‌های تجاری اوراکل حائز اهمیت هستند، بلکه آینده روشنی پیش روی سازمان‌هایی قرار می‌دهند که نیازمند طبقه‌بندی و دسترسی سریع به اطلاعات حساس تجاری هستند. فناوری جدید به سازمان‌ها اجازه می‌دهد اطلاعات حیاتی کسب‌وکار خود را به بهترین شکل ذخیره‌سازی کنند و شاهد بهبود بازدهی فرآیندهای تجاری باشند. غول صنعت نرم‌افزار با چند دهه سابقه درخشان در زمینه طراحی و تولید نرم‌افزارهای کاربردی در مقیاس سازمانی پیش‌بینی می‌کند که بانک‌های اطلاعاتی با شتاب بیشتری به سمت خدمات ابری حرکت خواهند کرد. 
در حال حاضر رقبای اوراکل قابلیت‌هایی شبیه به گسترش‌پذیری و پشتیبان‌گیری ارائه می‌کنند، اما سرویس جدید اوراکل عملکردی هوشمندانه‌تر و مدیریتی دقیق‌تر ارائه می‌کند. اوراکل به لطف یادگیری ماشین و هوش مصنوعی سعی کرده نقش مدیران انسانی بر فرآیندهای معمول مدیریت بانک‌های‌اطلاعاتی را کم رنگ‌تر کرده و خودکارسازی بیشتری را به فرآیندهای ابری وارد کند. به عبارت دیگر، کارهای روزمره مدیریتی با اتکا بر خدمات اوراکل با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شوند. بانک‌های اطلاعاتی خودکار، بانک‌های ابرمحوری هستند که پیچیدگی‌های رایج را حذف می‌کنند، خطاهای انسانی، نظارت و مدیریت دستی بر تنظیمات بانک‌اطلاعاتی را کمتر می‌کنند و امنیت، پشتیبان‌گیری، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی را بهتر از قبل می‌کنند. وظایف ذکر شده عمدتا در حیطه کاری مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی (DBAs) است. ریچارد اسمیت از مدیران ارشد اوراکل درباره قابلیت‌های خودکارسازی می‌گوید: «راهکار اوراکل در زمینه خودکارسازی، عنصری کلیدی و مهم در مدیریت و مقابله با تهدیدات امنیتی است که بانک‌های اطلاعاتی سازمانی را نشانه رفته‌اند. راهکار اوراکل سطح بالایی از انعطاف‌پذیری و چالاکی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا کسب‌وکار خود را بهینه و متمایز از رقبا کنند.»

Capital One یک مثال خوب

به‌تازگی شرکت Capital One خبری در ارتباط با نقض داده‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد داده‌های شخصی کاربران، اطلاعات معاملات تجاری، امتیازهای اعتباری، تاریخچه پرداخت‌ها، مانده حساب کاربران، اطلاعات برخی از حساب‌های بانک و شماره‌های تامین اجتماعی 106 میلیون نفر از مردم آمریکا و کانادا در اختیار هکرها قرار گرفته است. این نقض داده‌ای به دلیل پیکربندی اشتباه تنظیمات دیوارآتش اتفاق افتاده است. حساب‌رسان امنیتی و متخصصان امنیت بانک‌های اطلاعاتی هر سازمانی تنظیمات دیوارآتش‌های را پیکربندی می‌کنند. اسمیت می‌گوید: «این نقض داده‌ای و حمله هکری نشان داد که امروزه استقرار امنیت سازمانی به‌طور فزاینده‌ای پیچیده شده، زیرا ریسک‌های عملیاتی دائما در حال تغییر و تحول هستند و به سختی می‌توان تغییرات را پیش‌بینی کرد. شرکت Equifax  نمونه تامل‌برانگیز دیگری است. این شرکت به دلیل عدم نصب وصله‌های امنیتی مجبور شد یک جریمه مالی سنگینی را پرداخت کند. Equifax برای بیشتر بخش‌های مرتبط با مدیریت بانک‌های اطلاعاتی خود وصله‌های امنیتی را نصب کرده بود، اما تنها روی 2 درصد از بانک‌های اطلاعاتی وصله امنیتی نصب نشده بود که همین مسئله باعث شد جریمه سنگینی را پرداخت کند.» گزارش Domo’s Data Never Sleeps 5.0 اعلام می‌دارد در هر دقیقه 510 هزار ارسال نظر و 293 هزار به‌روزرسانی وضعیت در فیسبوک، 456 هزار توییت در توییتر، 46 هزار و 740 عکس در اینستاگرام و 16 میلیون ایمیل در سراسر جهان ارسال می‌شود. اسمیت می‌گوید: «با نگاهی مختصر به این آمار و ارقام مشاهده می‌کنیم که تعداد تهدیدات امنیتی در طول هر هفته به اندازه‌ای زیاد است که هیچ مدیر بانک‌اطلاعاتی یا کارشناس امنیتی در سازمان‌های یاد شده قادر نیست به درستی از عهده مدیریت این اطلاعات و شاید تهدیدات برآید. از طرفی مدیریت این تهدیدات به مهارت‌های سطح بالایی نیاز دارد که همه متخصصان چنین سطح از مهارتی را ندارند. ما توانستیم تمامی ریسک‌های یاد شده را از کسب‌وکارها دور کنیم و به مشتریان خود اجازه دهیم تنها روی برنامه‌ها و استراتژی‌های سازمانی خود متمرکز شوند. امروزه در هر سازمان و کسب‌وکاری مدیران اجرایی، مدیران ارشد فنی و مدیران فناوری اطلاعات باید پاسخ‌گوی نقض‌های داده‌ای باشند، اما قابلیت خودکارسازی بانک‌های اطلاعاتی اوراکل تقریبا بیشتر این مخاطرات امنیتی را حذف کرده و به مدیران ارشد اجازه داده روی استراتژی‌های تجاری سازمان متمرکز شوند.»

مطلب پیشنهادی

یک پایگاه جامع برای تحولات مراکز داده آینده
ویندوزی که روی امنیت، ابر و مراکز داده متمرکز است

میدان نبرد جدیدی به‌نام داده‌ها 

اسمیت در توصیف قابلیت‌های جدید ارائه شده از سوی اوراکل می‌گوید: «بانک‌های اطلاعاتی خودکار این اطمینان خاطر را می‌دهند که هیچ یک از نقض‌های داده‌ای که به آن‌ها اشاره شد، کسب‌وکار شما را تهدید نخواهند کرد و همچنین، ریسک آسیب‌پذیری بانک‌های اطلاعاتی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. داده‌ها میدان نبرد جدیدی در دنیای فناوری‌اطلاعات هستند. کسب‌وکارها تلاش می‌کنند با بودجه محدود فناوری‌اطلاعات حجم زیادی از داده‌های روبه‌رشد را مدیریت کنند که مشکلات عملکردی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. اوراکل بیش از چهار دهه است که پیشگام ساخت برنامه‌های کاربردی مبتنی بر داده‌ها است. بانک‌های اطلاعاتی خودکار تمامی فعالیت‌های سنتی استقرار و مدیریت که پیش از این مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی عهده‌دار انجام آن‌ها بودند را انجام داده و به مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی اجازه می‌دهند به سراغ نقش‌های مدیریتی سطح بالاتری بروند که تمرکزشان روی بهینه‌سازی و گسترش فعالیت‌های تجاری است. این بهینه‌سازی و گسترش فعالیت‌ها در سایه دسترسی سریع و ساده به داده‌ها و خودکارسازی وظایف انجام می‌شود. امروزه صدها مشتری در صنایع مختلف از ظرفیت‌های جدید خودکار اوراکل استفاده می‌کنند.»

نقش DBA تکامل پیدا می‌کند

به نظر می‌رسد ویژگی جدید بانک‌های اطلاعاتی خودکار اوراکل تغییراتی در پست‌های شغلی مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی به وجود خواهد آورد و برخی از مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی بیکار شوند، اما بهینه‌سازی کارها به بهبود بهره‌وری کسب‌وکارها کمک خواهد کرد. به نظر می‌رسد، اوراکل شرکتی با چند دهه قدمت در حوزه داده‌ها آینده مشاغل داده‌ای و بانک‌های اطلاعاتی را این‌گونه ترسیم کرده است. خودکارسازی کارها در همه صنایع باعث بیکاری برخی از افراد خواهند شد. اسمیت در واکنش به نگرانی‌ها از بابت خودکارسازی فرآیندهای نگه‌داری بانک‌های‌اطلاعاتی که باعث بیکاری بخشی از نیروهای متخصص در فناوری‌اطلاعات می‌شود بر این باور است که شرکت‌ها در هر سطح از خودکارسازی کارها، بازهم به افرادی برای تحلیل درست ساختار داده‌ها نیاز دارند و کارشناسان مجرب داده که شناخت درستی از نگه‌داری و مشکلات داده‌ها دارند در سازمان‌ها به کار خود ادامه خواهند داد. او معتقد است خودکارسازی وظایف بانک‌های‌اطلاعاتی به معنای بیکاری مدیران ارشد بانک‌های‌اطلاعاتی نیست. یادگیری ماشین یکی از موضوعات داغ دنیای فناوری است که به تدریج به کسب‌وکارهای مختلف ورود پیدا خواهد کرد. افزایش حجم داده‌های تولیدی، شیوه ذخیره‌سازی، پردازش و بهره‌برداری از داده‌ها را حائز اهمیت می‌کند و به همین دلیل مدیران ارشد بانک‌های‌اطلاعاتی باید نقش‌ها و وظایف بیشتری را بر عهده بگیرند. اگر چنین تعریفی از آینده بانک‌های اطلاعاتی درست باشد، نقش کارشناسان و مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی هیچ‌گاه از میان نمی‌رود و به سمت تکامل حرکت خواهد کرد. اسمیت در ارتباط با آینده شغل مدیر ارشد بانک‌های اطلاعاتی می‌گوید: «نقش و حیطه کاری این مدیران تغییر خواهد کرد. مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی به‌طور میانگین 70% از وقت خود را صرف فعالیت‌های مدیریتی سنتی همچون تنظیم، نظارت، ساخت و استقرار محیط‌های داده‌ای می‌کنند. بانک‌های اطلاعاتی خودکار تمامی این فرآیندهای زمان‌بر که ممکن است یک روز کامل وقت مدیران DBA را هدر دهند در کمتر از 15 دقیقه انجام می‌دهند. به همین دلیل مدیران ارشد بانک‌های اطلاعاتی در آینده به نیروهایی با وظایف پیچیده‌ای تبدیل می‌شوند که مهارت‌های آن‌ها برخواسته از دانش و آگاهی خواهد بود.»

مطلب پیشنهادی

چرا یک استراتژی چند ابری برای محافظت از داده‌های سازمانی ضروری است

دو سرویس کاربردی ارائه شده از سوی اوراکل

اوراکل در تشریح خدمات خودکارسازی بانک‌های‌اطلاعاتی دو سرویس به نام‌های انبارداده خودکار (ADW) سرنام Autonomous Data Warehouse و پردازش تراکنش خودکار (ATP) سرنام Autonomous Transaction Processing  را معرفی کرد. دو سرویس فوق با هدف ساده‌سازی مدیریت بانک‌های اطلاعاتی در اختیار مشتریان قرار گرفته‌اند. اسمیت می‌گوید: «انبار داده خودکار، قابلیتی است که اکنون در خدمات ابری مشاهده می‌کنیم. پردازش تراکنش خودکار در آینده معرفی خواهد شد و قابلیت خودکارسازی و استقرار در محیط‌های با گسترش‌پذیری بالا را ارائه می‌کند. مشتریان می‌توانند از این قابلیت برای افزایش یا کاهش گسترش‌پذیری استفاده کنند. این دو قابلیت به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد از منابع محاسباتی خود در کارهایی همچون پردازش تراکنش‌ها استفاده کنند. قابلیت‌های خودکارسازی با کمک گرفتن از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی با هدف ارائه عملکرد بهینه در تمامی بخش‌ها طراحی شده است.»

مطلب پیشنهادی

شش کاری که می‌توانید تا هفته آینده خودکارسازی کنید
با خودکارسازی برخی کارها، زمان خود را پس بگیرید!

پیشرفت در رقابت 

درست است که قابلیت‌های خودکارسازی اوراکل به سازمان‌ها در انجام کارهای مرتبط با بانک‌های اطلاعاتی کمک فراوانی می‌کند، اما در حقیقت چشم‌اندازها و پیشرفت‌های این شرکت را به روشنی ترسیم کرده است. اوراکل قصد دارد در آینده زیرساخت ابری جدیدی به‌نام Generation 2 را معرفی کند. اوراکل معتقد است ترکیب خدمات ابری و خدمات خودکارسازی تحول بزرگی در حوزه بانک‌های‌اطلاعاتی رقم خواهد زد که بهبود فعالیت‌های تجاری کسب‌وکارها را به همراه دارد. خدمات فعلی اوراکل در مدیریت ابری که به‌نام نسل اول (Generation 1)
شهرت دارد، کدهای کاربردی، داده‌ها و کدهای کنترل زیرساخت ابری را در کامپیوتر یکسانی ذخیره‌ می‌کند و از پردازنده، حافظه و فضای ذخیره‌سازی به‌اشتراک قرار گرفته استفاده می‌کند. در نسل دوم، کدهای کاربردی، داده‌ها و منابع روی یک کامپیوتر جداگانه یا به عبارت دقیق‌تر bare-metal (لایه سخت‌افزار خام) و کدهای کنترل خدمات ابری در ساختاری مجزا با پلتفرم و معماری متفاوت ذخیره و مدیریت می‌شوند.  اوراکل در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، پنج هزار مشتری را جذب طرح اولیه ADW کرده و هزار مشتری دیگر در انتظار پیاده‌سازی نهایی هستند. راهکاری که اوراکل در ارائه قابلیت‌های جدید پایه‌گذاری کرده، رقابت در صنعت و تجارت را پیچیده‌تر، سخت‌تر و شدیدتر خواهد کرد.
رقبای اوراکل نیز سرمایه‌گذاری‌های کلانی در محیط‌های زیرساختی انجام داده‌اند که پیشرفت‌ها ترکیبی از پردازش‌ بهینه و ذخیره‌سازی هوشمند و تعدیل قیمت‌ها با هدف حفظ بازار هستند. اسمیت می‌گوید: «نگاه ما به بازار متفاوت از رقبا است. تمرکز ما روی یک بازار رقابتی است. اوراکل با ارائه فناوری Generation 2 سطح قابل قبولی از امنیت و استقرار اصولی را ارائه کرده است. در ادامه قابلیت‌های خودکارسازی ارائه شده‌اند که نقش تعیین‌‌کننده‌ای در بازار رقابتی دارند. اوراکل تنها شرکتی است که چنین سطح از خودکارسازی خدمات را ارائه می‌کند. اوراکل دست‌کم چند سال جلوتر از رقبایش در این حوزه است.» 

مطلب پیشنهادی

نقشه راه دریافت گواهینامه‌های مایکروسافت
احتمال به دست آوردن یک شغل خوب را بالا ببرید

هیربدی (ترکیبی): یک عنصر مهم

شاید صحبت‌های اسمیت در زمینه پیشگامی از رقبا کمی اغراق‌آمیز به نظر بررسد، اما بررسی‌های انجام شده از سوی شرکت‌هایی شبیه به KuppingerCole چنین ادعاهایی را تایید می‌کنند. اوراکل سال گذشته موفق شد لقب پیشگام در تامین امنیت بانک‌های‌اطلاعاتی و بزرگ داده‌ها را کسب کند. راهی که اوراکل و مدیران ارشد این شرکت در حوزه بانک‌های اطلاعاتی در پیش گرفته‌اند، باعث شکل‌گیری مسیر جدیدی خواهد شد.
 اسمیت می‌گوید: «دیگر زمان درجا زدن روی زیرساخت‌های فیزیکی خدمات ابری روبه ‌اتمام است. در پنج سال گذشته بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ابری تمرکزشان معطوف به زیرساخت بود، اما در چند سال آینده دو گرایش مهم شکل خواهد گرفت. اول آن‌که در آینده مشتریان به چیزی فراتر از یک ارائه‌‌دهنده خدمات ابری نیاز خواهند داشت و دوم آن‌که، هیبریدی به عنصر بسیار مهمی تبدیل می‌شود و در همان حال، امنیت و قابلیت همکاری میان خدمات ابری به یک عنصر بسیار مهم تبدیل می‌شوند.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟