مدیریت ساده‌تر داده‌ها
سرانجام زبان برنامه‌نویسی R یکه‌تاز دنیای بزرگ داده‌ها خواهد شد؟
بدون هیچ‌گونه تردیدی باید بگوییم که امروزه بزرگ داده‌ها نقش بزرگی در زندگی ما بازی می‌کنند. در حالی که تصمیمات اتخاذ شده بر مبنای بزرگ داده‌ها کمترین ریسک ممکن را داشته و موفقیت‌های بزرگی را برای کسب‌وکارها به همراه می‌آورند، اما فراموش نکنید در این میان این توسعه‌دهندگان هستند که در زمان کار با بزرگ داده‌ها باید مشکلات عدیده‌ای را تحمل کنند. به‌کارگیری زبان‌های برنامه‌نویسی سنتی یکی از عوامل به وجود آمدن این مشکلات هستند.

1606683296_1_0.gif

زمانی که دانشمندان علوم داده‌ها و توسعه‌دهندگان تصمیم می‌گیرند داده‌ها را پردازش کنند، در اغلب موارد گزینه‌هایی همچون به‌کارگیری پلتفرم‌های توسعه مبتنی بر GUI، به‌کارگیری زبان‌های سی-محور همچون سی پلاس‌پلاس، سی و جاوا، زبان آر و سایر گزینه‌های مشابه را در اختیار دارند. در حالی که بیش از دو دهه از عرضه زبان برنامه‌نویسی آر سپری شده است، با این حال زبان فوق در طول دو دهه گذشته موفق نشده بود همانند زبان‌های مدرن امروزی محبوب شده و پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کند. اما پس از بازنگری‌های مهمی که روی این زبان به وجود آمد، سرانجام به یک گزینه منحصر به فرد برای کار با بزرگ داده‌ها تبدیل شد. به‌طوری که امروزه بسیاری از توسعه‌دهندگان از این زیان برنامه‌نویسی برای ساخت برنامه‌های کاربردی و به ویژه کار با بزرگ داده‌ها استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مزیتی که زبان R در مقایسه با سایر زبان‌ها به ویژه زبان‌های مشتق شده از سی دارد، به شیوه تعامل بسیار ساده آن با محاوره‌های مبتنی بر بزرگ داده‌ها بر می‌گردد. در حالی که زبان‌های برنامه‌نویسی سنتی به خوبی از عهده مدیریت صدها گیگابایت داده بر می‌آیند، اما در زمان کار با بزرگ داده‌ها با محدودیت‌هایی روبرو هستند.

زبان R گزینه‌ای ایده‌آل برای پردازش بزرگ داده‌ها و مدیریت محاوره‌ها

زبان آر در سال 1993 به دنیای برنامه‌نویسی معرفی شد و تقریبا تا چند سال پیش زیاد مورد توجه برنامه‌نویسان قرار نداشت. اما درست از همان زمانی که آر نشان داد در ارتباط با مدیریت بزرگ داده‌ها، جمع‌آوری داده‌ها و محاسبات توزیع شده تا چه اندازه توانا است، به سرعت مورد توجه قرار گرفت. به‌طوری که امروزه صدها کتابخانه برای کار با این زبان برای پلتفرم‌های مختلف ارائه شده است. مارتین هلر، ویراستار سایت اینفوورلد در این ارتباط نوشته است: «کیت‌های برنامه‌نویسی و توابع مختلفی برای زبان آر وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند داده‌‌ها را نه تنها از فایل‌های CSV، بلکه از منابع شناخته شده بارگیری کنید. این پکیج‌ها به شما اجازه می‌دهند به راحتی فایل‌های اکسل را خوانده، این فایل‌ها را به آر متصل کرده، داده‌های SAS و SPSS را فراخوانی کرده، به بانک‌های اطلاعاتی مختلف و همچنین رابط‌های RESTFUL API دسترسی پیدا کرده و به ساده‌ترین شکل به جداول دسترسی داشته باشید. در حقیقت، شما برای وارد کردن داده‌ها نیازی ندارید ترکیب نحوی را یاد بگیرید، به دلیل این‌که ابزار RSudio از طریق ارائه فرمان‌های مناسب به شما اجازه می‌دهد به شکل تعاملی به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.»

مهم‌ترین مزیت‌هایی که زبان آر در اختیارتان قرار می‌دهد

بارگذاری داده‌ها از منابع مختلف

با توجه به این‌که داده‌ها از طریق ابزارهای مختلفی همچون اینترنت اشیا، شبکه‌های اجتماعی یا دستگاه‌هایی که در خانه از آن‌ها استفاده می‌شود،  تولید می‌شوند در نتیجه برنامه‌های کاربردی باید این قابلیت را داشته باشند تا داده‌ها را از منابع مختلفی جمع‌آوری کنند.

بالاترین قابلیت سازگاری و تعامل با برنامه‌نویس

هر زمان تصمیم می‌گیرد یک زبان برنامه‌نویسی جدید را یاد بگیرید باید زمان قابل توجهی را صرف یادگیری ترکیب نحوی زبان کنید. فرآیند یادگیری در ارتباط با ترکیب نحوی زبان‌های برنامه‌نویسی چند منظوره و چارچوب‌های مرتبط با آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد. اما زبان آر در این زمینه یک استثنا است. زمانی که ترکیب نحوی آر را یاد بگیرید، در ادامه به راحتی می‌توانید از کتابخانه‌های موجود به منظور پردازش داده‌ها و کار با بزرگ داده‌ها استفاده کنید.

قابلیت سازگاری بالا با سایر زبان‌ها

این زبان در اغلب موارد قادر است به خوبی با سایر زبان‌های شناخته شده همچون سی پلاس پلاس تعامل برقرار کند.

استخراج داده‌ها از فضای ابری

اگر بتوانید ترکیب نحوی dplyr موجود در این زبان را یاد بگیرید، در ادامه قادر هستید از این ترکیب به منظور اجرای محاوره‌های بزرگ داده‌ها و تعامل با زیرساخت‌هایی همچون Google BigQuery و Amazon Redshift استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟