سیستم‌عا‌مل‌هایی مناسب برای کودکان
این پنج توزیع لینوکس برای کودکان ساخته شده است
تا به امروز مقالات متعددی در خصوص آموزش برنامه‌نویسی به کودکان منتشر شده است و ما نیز در مقالات متعدد به شما گفتیم که آموزش برنامه‌نویسی به کودکان تا چه اندازه ضروری و مهم بوده و چرا والدین باید این مبحث را جدی دنبال کنند. اما موضوعی که شاید کمتر به آن پرداخته شده، پلتفرم یا به عبارت دقیق‌تر سیستم‌عاملی است که کودکان پیش از یادگیری برنامه‌نویسی باید ‌با آن آشنا شوند.

1606683296_1_0.gif

تقریبا بر کسی پوشیده نیست که در سال‌های آتی اغلب محصولات بزرگی که امروزه از آن‌ها به شکل بسته استفاده می‌کنیم به دنیای متن‌باز خواهند پیوست. حتا در مقطع فعلی نیز اغلب نرم‌افزارها و بسته‌های نرم‌افزاری بزرگ به جامعه متن‌باز پیوسته‌اند. بر همین اساس در این مقاله تصمیم گرفتیم پنج توزیع لینوکسی که ویژه کودکان آماده شده است را به شما معرفی کنیم. اگر به کودکان امروز نگاهی داشته باشید مشاهده می‌کنید که همه آن‌ها تشنه یادگیری فناوری و همچنین کارکردن با فناوری و ابزارهایی هستند که با فناوری عجین شده‌اند. درست همین برق اشتیاق در زمان مواجه شدن با کامپیوترها در چشمان آن‌ها قابل مشاهده است. پس چه بهتر است کودکان را با محیطی آشنا کنید که مناسب آن‌ها بوده و کمتر جنبه تخصصی و حرفه‌ای دارد. زمانی که این فرآیند آشنایی با محیط‌های ساده آغاز شود در ادامه کودکان خود خواهند توانست با محیط‌های جدی‌تر کار کنند.

مطلب پیشنهادی

رقیب جدید لینوکس برای مراکز داده بزرگ معرفی شد
با هدف ارائه فناوری ابر به شرکت‌های بزرگ بین‌المللی

آیا کودکان مجبور هستند نحوه کار با سیستم‌عامل لینوکس را یاد بگیرند؟

اگر هنوز جزء آن گروه از کاربرانی هستید که درباره لینوکس هنوز هم تردید دارید باید بدانید لینوکس و برنامه‌های کاربردی آن آینده دنیای محاسبات را رقم خواهند زد. تقریبا چند ماه پیش بود که به شما گفتیم برای اولین بار ابرکامپیوتر شرکت اچ‌پی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد. در حال حاضر نیز سامانه‌های بزرگی همچون ISS و همچنین زیرساخت‌های مهم شرکت‌هایی همچونگوگل، فیسبوک، توییتر، تسلا و بسیاری دیگری بر مبنای لینوکس کار می‌کنند. جالب‌تر آن‌که از هر 10 ابرکامپیوتر بزرگ حال حاضر جهان 9 مورد بر مبنای سیستم‌عامل لینوکس کار می‌کنند.

چرا لینوکس انتخاب مناسبی برای کودکان به شمار می‌رود؟

مهم‌ترین ویژگی که توزیع‌های لینوکس را از ویندوز متمایز می‌سازد به سفارشی‌سازی و تنوع آن‌ها باز می‌گردد. طبیعت کودکان به این گونه است که عاشق یادگیری و کشف ناشناخته‌ها هستند. لینوکس نیز دقیقا همین ویژگی را داشته و همراه با برنامه‌های کاربردی متن‌باز متنوعی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد به کودکان کمک می‌کند به شکل بهتر و دقیق‌تری از مغز خود استفاده کنند. همین موضوع باعث شده است تا طراحان و همچنین جامعه متن‌باز در سراسر جهان مصمم شوند تا یک محیط آموزشی جذاب را برای آغاز به کار یادگیری برای کودکان آماده کنند. بر همین اساس ما در این مقاله محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکسی ویژه کودکان را به شما معرفی می‌کنیم.

Doudou Linux

توزیع Doudou بر مبنای یک رابط کاربری سفارشی که بیشتر برای کودکانی که 2 تا 10 سال سن دارند مناسب است. این سیستم‌عامل به کودکان اجازه می‌دهد از طریق یک منوی زبانه‌محور و آیکن‌های بزرگ برای دسترسی به بخش‌های مختلف سیستم‌عامل استفاده کنند. این سیستم‌‌عامل همچنین شامل یکسری بازی‌های آموزشی و مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای ساده است. این توزیع بر مبنای دبیان بوده و برای اجرا به یک پردازنده 800 مگاهرتزی و 256 مگابایت حافظه اصلی نیاز دارد.

مطلب پیشنهادی

چرا این روزها کاربران کامپیوترهای شخصی به لینوکس علاقه‌مند شده‌اند؟

Sugar On A Stick

این توزیع که بر مبنای پلتفرم یادگیری Sugar ساخته شده تا به امروزه جوایز متعددی را از آن خود کرده است. این توزیع به گونه‌ای آماده شده است که بتوان آن‌را روی حافظه‌های فلش قرار داد و به شکل آنی روی هر کامپیوتر قابل استفاده باشد. سیستم‌عامل Sugar به‌ شکل مستقیم از روی حافظه فلش راه‌اندازی شده و به یک کامپیوتر مدل X86 نیاز دارد. این سیستم‌عامل از همان ابتدای آغاز به کار برای کودکان طراحی شده بود تا به آن‌ها اجازه ‌دهد به شیوه درستی از کامپیوتر استفاده کرده و قبل از آن‌که از کامپیوتر استفاده کنند ابتدا درباره آن بخوانند یا بنویسند. Sugar Labs در خصوص توزیع یاد شده گفته است: «رابط این توزیع تقریبا از محیط دسکتاپ‌های امروزی متفاوت است. ما سعی کردیم توزیعی را برای کودکان آماده کنیم که از طریق رابط کاربری آن به خوبی با مباحث شناخت اجتماعی آشنا شوند. اینکار به آن‌ها کمک می‌کند تا خود موضوعات ناپیدا را کشف کنند و در این راه Sugar به آن‌ها کمک می‌کند.»

Edubuntu

توزیع Edubuntu که بعضی منابع آن‌را Ubuntu Education Edition می‌خوانند از سوی کانونیکال با همکاری گروهی از معلمان ساخته شده است. توزیعی که امروزه در بسیاری از مدارس سراسر جهان آموزش داده می‌شود. این توزیع بیشتر برای گروه‌های رده سنی بالا مناسب بوده و به دو شکل نصب روی هارددیسک یا به‌کارگیری از طریق سی‌دی قابل استفاده است. مهم‌ترین مزیت این توزیع در مقایسه با نمونه‌های یاد شده در این است که کودکان می‌توانند به مخازن نرم‌افزارهای  اوبونتو دسترسی داشته باشند. در نتیجه نرم‌افزارهای بیشتری در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

Ubermix

توزیع دیگری که امروزه شاهد هستیم در مدارس مختلف برای آموزش برنامه‌نویسی از آن استفاده می‌شود Ubermix است. سیستم‌عاملی که برای  کودکان ساخته شده و مشتمل بر نرم‌افزارهای آموزشی مختلفی است که به کودکان یاد می‌دهد چگونه طراحی کنند، چگونه کدنویسی کنند، از اینترنت استفاده کنند و چگونه از قابلیت‌های ویرایش چندرسانه‌ای استفاده کنند. سازوکار این توزیع به این شکل است که نرم‌افزارها و داده‌ها را در پارتیشن‌های مختلف ذخیره‌سازی می‌کند. با استفاده از یک حافظه فلش این توزیع در مدت زمان 5 دقیقه قابل نصب بوده و پس از گذشت 20 ثانیه از راه‌اندازی سیستم قابل استفاده است.

Qimo

Qimo توزیعی است که برای کودکان در رده سنی 3 تا 10 سال مناسب است. این توزیع همراه با برنامه‌های کاربردی آموزشی همچون Gcompris و Childs Play عرضه می‌شود. این توزیع از دسکتاپ Xfce استفاده کرده و هم از روی سی‌دی و هم به صورت یک نصب کامل روی کامپیوتر قابل اجرا است. از طریق داک نصب شده در دسکتاپ این توزیع می‌توان به بازی‌های آموزشی لینوکسی مختلفی دسترسی پیدا کرد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟