لینوکس در فضا
ابرکامپیوتر شرکت اچ‌پی به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد
راکت SpaceX CRS-12 از ایستگاه فضایی کندی به سمت فضا پرتاب شد. این راکت یک ابرکامپیوتر ساخت شرکت اچ‌پی به نام Spaceborne Computer را با خود حمل می‌کند. ابرکامپیوتری که به سیستم‌عامل لینوکس تجهیز شده است. این ابرکامپیوتر با هدف بررسی این موضوع که آیا این امکان وجود دارد تا تجهیزات کامپیوتری را به گونه‌ای طراحی کرد که در فضای سخت خارج از جو یارای ایستادگی را داشته باشند یا خیر به فضا ارسال شده است.

1606683296_1_0.gif

در حالی که شرکت‌های فعال در زمینه تجهیزات سخت‌افزاری به شکل نسبتا ساده‌ای قادر هستند مولفه‌های سخت‌افزاری را برای ما آماده کنند، اما در مقابل برای ساخت تجهیزاتی که قرار است در فضای خارج از زمین به کار گرفته شوند با دشواری‌های بسیاری روبرو هستند. این شرایط سخت به گونه‌ای است که عمر چند ساله‌ لپ‌تاپ‌ها در فضا به چند ماه کاهش پیدا می‌کند. همین موضوع سازمان فضایی ناسا را به این فکر انداخته است که همراه با ارسال محموله‌های غذایی برای ایستگاه بین‌المللی، یکسری لپ‌تاپ هم برای فضانوردان ارسال کند.

اما عمر کوتاه تجهیزات تنها بخشی از داستان است. بخش دیگر مربوط به تحلیل بزرگ‌داده‌هایی است که باید پردازش شوند. سازمان‌ها برای حل این مشکل تصمیم گرفتند محاسبات فوق سنگین را روی زمین پردازش کرده و از طریق خطوط ارتباطی ماهواره‌ای داده‌ها را برای ایستگاه فضایی ارسال کنند. اما اکنون دانشمندان به این نتیجه‌گیری کلی رسیده‌اند که این‌کار باعث کند شدن فرآیند اکتشاف فضا می‌شود. به همین دلیل به دنبال پیدا کردن راهی هستند تا پردازش‌های سنگین را درون فضاپیماها انجام دهند. مشکل دیگری که دانشمندان با آن دست به گریبان هستند به کند بودن زمان انتقال پیام‌ها باز می‌گردد. به‌طور معمول فرآیند ارسال پیام از مریخ به زمین حداقل 20 دقیقه زمان بوده و 20 دقیقه هم زمان می‌برد تا پیام دومرتبه ارسال شود. اما ابرکامپیوتر شرکت‌ اچ‌پی که با همکاری ناسا ساخته شده روی سرورهای تراکم بالای آپولو 40 قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست چه توزیعی از لینوکس در این کامپیوتر به کار گرفته شده است، اما برای خنک نگه داشتن این ابرکامپیوتر از یک محفظه خنک‌کننده آبی استفاده شده است. آن‌گونه که در اخبار آماده ابر کامپیوتر فوق در برابر تشعشعات خورشیدی، امواج فضایی، ذرات ریزاتمی، سنگ‌های آسمانی خورد و فاکتورهای دیگر مقاومت بالایی دارد. برای بررسی چنین فاکتورهایی شرکت اچ‌پی نرم‌افزار ویژه‌ای را طراحی کرده که قادر است به شکل خودکار خطاهای کامپیوتری که به واسطه محرک‌های محیطی به وجود می‌آید را بررسی کند. همچنین قادر است المان‌های مختلف این ابرکامپیوتر را بر مبنای ماموریتی که به آن محول شده است تنظیم کند. این ابرکامپیوتر دوشبنه هفته گذشته به فضا پرتاب شد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟