وقتی قابلیت‌های ویندوز 10 نتیجه معکوس دارند
SuperFetch چیست و آیا سیستم شما به آن نیاز دارد؟
اگر چه ممکن است شما همیشه با آن احساس راحتی نکنید، اما قطعا ویندوز 10 از خیلی جهات نسبت به نسخه‎های پیشین خود بهبود پیدا کرده است. در صورتی که این آخرین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت به درستی پیکربندی نشده باشد آن گونه كه باید روان و یکدست کار نخواهد کرد. از میان روش‎های مختلفی که برای بهبود عملکرد ویندوز 10 وجود دارد، یک قابلیت کمتر شناخته شده وجود دارد که شما باید بیشتر درباره آن بدانید: قابلیتی به نام SuperFetch

1606683296_1_0.gif

SuperFetch چگونه سرعت کامپیوتر شما را افزایش می‎دهد

توضیحات رسمی‎ در مورد سرویس SuperFetch می‎گوید «این قابلیت عملکرد سیستم را در طول زمان حفظ کرده و بهبود می‎بخشد»، اما این مبهم است و کل داستان را کاملا توضیح نمی‎دهد.

SuperFetch قابلیتی است که از زمان ویندوز ویستا معرفی شد. ساکت در پس زمینه نشسته است و به طور مداوم الگوهای مصرف رم را تجزیه تحلیل می‎کند و یاد می‎گیرد شما چه نوع اپلیکیشن‎هایی را بیشتر اجرا می‎کنید. طی زمان SuperFetch این اپلیکیشن‎ها را به عنوان «پرکاربرد» علامتگذاری کرده و پیش از استفاده شما آنها را در حافظه رم بارگذاری می‎کند. هدف از این کار این است که وقتی شما تصمیم می‎گیرید یک اپلیکیشن را اجرا کنید، به دلیل این که از قبل در حافظه بارگذاری شده است خیلی سریع‎تر باز می‎شود.

در حالت پیش فرض SuperFetch به گونه‎ای طراحی شده است تا تمام فضای رم باقی مانده را به پیش بارگذاری اپلیکیشن‎ها اختصاص دهد. البته جای نگرانی نیست زیرا تنها حافظه بلااستفاده (unused) برای این منظور در نظر گرفته می‎شود. به محض این که سیستم شما به رم بیشتری نیاز داشته باشد، SuperFetch این فضا را آزاد خواهد کرد.

آیا واقعا SuperFetch ضروری است؟

در اغلب موارد SuperFetch مفید است. اگر شما از یک کامپیوتر مدرن با مقدار نسبتا کافی از حافظه استفاده می‎کنید، SuperFetch به اندازه‎ای روان کار خود را انجام می‎دهد که شما اصلا متوجه آن نخواهید شد. اما مشکلاتی نیز در زمان استفاده از SuperFetch به وجود می‎آید:

  • از آنجا که SuperFetch در پس زمینه در حال اجرا است، خودش همیشه مقداری از منابع حافظه و پردازنده را مصرف می‎کند.
  • بارگذاری اپلیکیشن‎ها داخل رم مدیریت شده انجام نمی‎شود و SuperFetch در اولین فرصت این کار را انجام می‎دهد. هر زمان که این بارگذاری اتفاق می‎افتد، سیستم شما همان کاهش سرعت در زمان بارگذاری اپلیکیشن بدون SuperFetch را تجربه خواهد کرد.
  • شروع به کار سیستم می‎تواند با کندی انجام شود زیرا SuperFetch مشغول بارگذاری حجم زیادی داده از هارد دیسک به رم است.

با این اوصاف آیا می‎توان با خیال راحت SuperFetch را غیرفعال کرد؟ بله، اگر شما تصمیم به خاموش کردن این قابلیت دارید هیچ خطر یا عوارض جانبی سیستم شما را تهديد نخواهد کرد. پیشنهاد ما این است که اگر سیستم شما به خوبی کار می‎کند، آن را روشن باقی نگه دارید. اما اگر با مصرف بیش از اندازه هارد دیسک و رم مشکل دارید و در نتیجه آن عملکرد سیستم شما نیز پایین آمده است، بهتر است آن را خاموش کنید و ببینید آیا کمکی‎ به رفع مشکل می‎کند.

مطلب پیشنهادی

با یک دستور ساده لاک اسکرین ویندوز 10 را دور بزنید
دست‌کار ی رجیستری برای خلاصی از لاک اسکرین مزاحم ویندوز 10

چگونه SuperFetch را در ویندوز 10 غیرفعال کنیم

1: از طریق کادر جستجو در منوی استارت عبارت services را تایپ و روی اپلیکیشن services کلیک کنید.

2: از فهرست سرویس‎های موجود Superfetch را پیدا کنید، روی آن راست کلیک کرده و گزینه Stop را انتخاب کنید. حالا SuperFetch غیرفعال شده است.

3: برای این که از اجرا شدن خودکار SuperFetch در زمان شروع به کار ویندوز جلوگیری كنيد، یک بار دیگر روی SuperFetch راست کلیک کرده و این بار گزینه Properties را انتخاب کنید. در تب General کادر Startup type را به Disabled تغییر دهید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟