برای روز مبادا محتوای سایت خود را در یک مکان امن نگهداری کنید
چگونه از یک سایت وردپرسی پشتیبان‌گیری کنیم؟
آیا به دنبال یافتن روشی سریع و آسان برای تهیه نسخه پشتیبان از سایت وردپرس خود هستید؟ آیا می‎خواهید از اطلاعات پایگاه داده و فایل‎های خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید؟ آیا قصد جابه‌جایی میزبان وب یا آدرس دامنه خود را دارید؟ حتی اگر هیچ کدام از این دلایل را هم نداشته باشید، به منظور حفظ امنیت محتوای وب سایت خود باید به طور مداوم از فایل‎ها و اطلاعات ذخیره شده در بانک اطلاعاتی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در مواقع بحرانی یا مورد نیاز بتوانید به سرعت سایت خود را بازیابی و مجدداً راه‌اندازی کنید. در ادامه این مقاله ما قصد داریم چهار روش متداول که به وسیله آن می‎توانید راحت و به سرعت یک نسخه پشتیبانی کامل از پایگاه داده وردپرس و فایل‎های خود تهیه کنید را به شما معرفی کنیم

1606683296_1_0.gif

روش اول: پشتیبان‌گیری از فایل‎ها و پایگاه‎های داده با استفاده از Cpanel

این آسان‎ترین روش برای تهیه نسخه پشتیبان از تمام یا بخشی از محتوای سایت شما  است. در این روش امکان بازیابی اطلاعات پشتیبانی گرفته شده در سرور و میزبان یکسان و یا سرور و میزبان دیگری که از Cpanel استفاده می‎کند نیز به آسانی میسر است.

برای شروع کار ابتدا به حساب کاربری Cpanel خود وارد شده و به بخش Files مراجعه کنید.

سپس روی گزینه Backup کلیک کنید و مشخص کنید که آیا می‎خواهید یک نسخه پشتیبان کامل داشته باشید و یا از بخشی از محتوای سایت خود پشتیبان تهیه کنید (زمانی که از بخش Partial  استفاده می‎کنید می‎توانید به صورت مجزا هم از فایل‎های موجود در دایرکتوری اصلی و هم پایگاه‎های داده به صورت مجزا نسخه پشتیبان تهیه کنید). اگر قصد دارید اطلاعات سایت خود را به یک میزبان دیگر منتقل کنید، ما به شما پیشنهاد می‎کنیم روی گزینه Download یا Generate a Full Website Backup کلیک کنید. گزینه‎های دیگری که برای تهیه نسخه پشتیبان در اختیار شما است شامل Partial Backup ، Home Directory وMySql Database است که بر اساس نیاز می‎توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

شما نمی‎توانید با استفاده از این روش یک نسخه پشتیبان کامل را روی یک سرور (میزبان) یکسان بازیابی کنید، بنابرین اگر قصد انجام این کار را دارید باید به صورت جداگانه یک نسخه پشتیبان کامل از پایگاه‎های داده MySql و همچنین یک نسخه پشتیبان از Home Directory (فایل‎ها) خود تهیه کنید. اگر دامنه یا فایل‎های اضافه دیگری دارید که در دایرکتوری اصلی شما قرار ندارند باید از روش‎های جانبی دیگری برای پشتیبان گیری استفاده کنید.

اگر به تصویر بالا نگاه کنید، متوجه خواهید شد که استفاده از Cpanel به اندازه‎ای ساده است که حتی بدون داشتن هیچ گونه اطلاعات فنی نیز می‎توانید به راحتی از محتوای سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

همچنین در این صفحه مشخص شده است که چگونه می‎توانید با استفاده از دو بخش Restore a Home Directory Backup  (بازیابی فایل‎های  اصلی) و Restore a MySql Database (بازیابی پایگاه داده) به راحتی اطلاعات پشتیبانی گرفته شده را بازیابی کنید.

محتوای یک سایت وردپرس شامل دو بخش فایل‎ها (و دایرکتوری‎ها) و پایگاه‎های داده است. فایل‎ها مهم‎ترین بخش یک وب سایت هستند چرا که اکثر محتوای سایت شما داخل آنها نگهداری می‎شود. اغلب وبلاگ‎ها تنها از پایگاه‎های داده خود نسخه پشتیبان تهیه می‎کنند. اما در صورتی که فایل‎های شما به هر دلیلی از بین بروند و شما هیچ نسخه پشتیبانی از آنها نداشته باشید، تمام کار و زحمات شما برای همیشه از بین خواهد رفت. اگرچه پشتیبان‌گیری از پایگاه‎های داده نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، اما بدون کمک فایل‎ها نمی‎توان آنها را بازیابی کرد.

در تصویر زیر شما می‎توانید بخشی از ساختار فایل‎های (دایرکتوری) سیستمی‎ را مشاهده کنید.

اغلب میزبان‎های وب به صورت هفتگی از تمام محتوای Cpanel شما نسخه پشتیبان تهیه می‎کنند اما این پشتیبان‌گیری قابل اعتماد نبوده و در نهایت هیچ کدام امکان بازیابی آنها را تضمين نمی‎کنند، بنابراین نباید تنها به پشتیبان گیری از طرف میزبان‎های وب اتکا کرد.

روش دوم: پشتیبان گیری با استفاده از ابزار Export

در این روش نه از فایل‎ها و نه از پایگاه‎های داده شما نسخه پشتیبان تهیه نمی‎شود، کاری که  ابزار Export وردپرس انجام می‎دهد این است که از محتوای شما یک کپی تهیه می‎کند.

به Dashboard  (پانل مدیریت) خود وارد شوید و به بخش Tools موجود در سمت چپ پانل مراجعه کنید.

سپس روی گزینه Export کلیک کنید و از پست‎ها، صفحات و اطلاعات دیگر خود یک خروجی روی کامپیوتر محلی تهیه کنید. شما می‎توانید این محتوا را روی یک سرور یکسان و یا مکان دیگر یا میزبان وب دیگری وارد کرده و از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که ابزار Export وردپرس از تمام محتوای سایت شما پشتیبان‌گیری نمی‎کند. این ابزار تنها از پست‎ها، صفحات، کامنت‎ها، فیلدهای سفارشی شده، طبقه‌بندی‎ها و تگ‎های شما یک خروجی (نسخه پشتیبان) تهیه می‎کند. افزونه‎ها، عکس‎ها، فایل‎های آپلود شده، تنظیمات سئو، تم‎ها و سایر موارد دیگر نیز در زمان استفاده از ابزار Export وردپرس پشتیبان گیری نخواهند شد.

روش سوم: پشتیبان‌گیری کامل با استفاده از یک افزونه

افزونه‎های زیادی برای پشتیبان‌گیری از محتوای سایت شما تولید شده‎اند. استفاده از یک افزونه برای انجام یکی از این موارد بسیار مفید است:

1. پشتیبان‌گیری کامل از محتوای یک سایت و انتقال آن به یک میزبان یا دامنه جدید.

2. تنظیم زمان‌بندی مشخص برای پشتیبان‌گیری کامل از سایت یا پایگاه داده به صورت  خودکار.

3. بازیابی فایل پشتیبان در سرور و یا میزبان یکسان و همچنین یک سرور و میزبان دیگر.

شما با توجه به نیاز خود می‎توانید یکی از افزونه‎های موجود را انتخاب و از آن استفاده کنید.

روش چهارم: تهیه نسخه پشتیبان از فایل‎ها به صورت دستی و با استفاده از FTP

برای انجام این کار ابتدا وارد نرم‌افزار FTP خود شده و بعد به حساب کاربری خود وارد شوید. سپس به دایرکتوری HTML سرور خود در پانل سمت راست نرم‌افزار FTP وارد شوید.

شما می‎توانید با کشیدن دایرکتوری حاوی تمام فایل‎های خود به پانل سمت چپ نرم‌افزار FTP تمام محتوای این دایرکتوری را روی کامپیوتر محلی خود دانلود کرده و با کلیک روی آنها به طور دستی آنها را در مکان مورد نظر در کامپیوتر شخصی خود دانلود کنید.

در پنجره سمت راست نرم‌افزار پوشه public_html را پیدا کنید، سپس روی آن کلیک کرده و آن را به مکان مورد نظر خود در کامپیوتر شخصی منتقل کنید.

برای تهیه نسخه پشتیبان از پایگاه‎های داده نیز می‎توانید از روش اول اشاره شده در این مقاله استفاده کنید.

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟