عادت‌های استثنایی افراد موفق
9 عادت شغلی استثنایی برای بهره‌وری بیشتر در کار
عادت شغلی، به هرگونه تمایل نگرشی، اخلاقی، رفتاری یا عملی اطلاق می‌شود که شما برای رسیدن به اوج عملکرد در کسب و کار و محل کار خود، به کار می‌گیرید. عادت‌های شغلی خوب، در واقع پایه و اساس محکمی برای رسیدن به اوج عملکرد، کارایی، اعتماد، ارتباط موثر، حضور منظم، پایبندی، مدیریت زمان، وقت شناسی و همکاری ایجاد می‌کنند.

1606683296_1_0.gif

آیا تاکنون عملکرد و وظایف شغلی خود را برای کمک به همکارانتان برای دست یافتن به کارایی و بهره‌وری بیشتر تیم، گسترش داده‌اید؟ اگر بله، پس شما عادات شغلی خوبی دارید. اما این همه چیز نیست. افراد موفق می‌دانند برای آن که متمایز باشند و به چشم بیایند، باید عادات شغلی استثنایی داشته باشند. در ادامه به 7 عادت شغلی خوب می‌پردازیم و دو نکته هم در مورد تعیین الویت‌ها ارائه می‌دهیم.

1- مهمترین وظایف خود را الویت‌بندی کنید

داشتن لیست وظایف به تنهایی کافی نیست، شما باید مهمترین وظایف خود را مشخص کنید

مفهوم الویت‌بندی MIT یا همان مهمترین وظایف، بیانگر این واقعیت است که برخی فعالیت‌ها از فعالیت‌های دیگربسیار مهمتر هستند. بنابراین، چک کردن کارهای عنوان شده در لیست وظایف نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد، چون ممکن است در نهایت، هم وظایف مهم و هم وظایف نه چندان مهم را انجام دهید.

  • بهترین راهکار چیست؟

چند دقیقه‌ای وقت بگذارید و یک تا سه مورد از مهمترین وظایف خود را انتخاب نمایید. کارهایی که باید درپایان روز حتماً آن‌ها را به سرانجام برسانید. سپس می‌توانید انرژی خود را به سمت کارهایی هدایت کنید که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، چون می‌دانید که باید آن‌ها را حتماً انجام دهید.

2- استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید

هنگامی که سخت مشغول انجام کارهایتان هستید، ایمیل‌ها، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی و سر و صداهای کوچکی مانند آن‌ها، می‌توانند به راحتی حواس شما را پرت کنند. برای آنکه بتوانید جلوی این حواس پرتی‌ها را بگیرید، باید استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید، اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کنید و تنها قبل از شروع کار، هنگام ناهار و بعد از کار نگاهی به آن‌ها بیاندازید. بعد از کار می‌توانید به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید و سعی کنید استفاده از آن‌ها را به کمتر از 30 دقیقه کاهش دهید.

3- بازخوردها را بپذیرید

سیستم بازخورد، ابزاری برای بهینه سازی کارایی شما در محیط کار است. وقتی بازخوردهای منفی و مثبت را از مافوق خود دریافت می‌کنید، برداشت شخصی از آن نداشته باشید. هدف از بازخوردها این است که بهره‌وری شما را بالاتر ببرد و به پیشرفت شغلی شما کمک کند.

4- روزانه ورزش کنید

شاید بپرسید که ورزش کردن چه ربطی به عادت‌های شغلی دارد. حقیقت این است که این دو بهم مرتبط هستند. وضعیت فیزیکی شما روی بهره‌وری شخصی شما تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که ورزش کردن در فهرست عادت‌های شغلی استثنایی قرار می‌گیرد.

در مطالعات متعدد آمده که اگر می‌خواهید سالم‌تر باشید و زندگی شادتری داشته باشید، تمرین‌های فیزیکی و ورزش یکی از عادت‌های شغلی ضروری است. ورزش به شما کمک می‌کند تا خواب باکیفیت، حافظه بهینه، هوشیاری ذهنی بیشترو تمرکز بهتری داشته باشید. با یک سبک زندگی بی‌تحرک نمی‌توانید به ارتقاء شغلی برسید. ورزش کردن می‌تواند زندگی مالی شما را هم تحت تاثیر قرار دهد.

5- انتخاب‌های سالم انجام دهید

اگر به طور مداوم انتخاب‌های ناسالم انجام دهید، این انتخاب‌ها نه تنها بر ذهن و بدن شما تاثیرات منفی می‌گذارند، بلکه برروی موفقیت حرفه‌ای شما نیز اثر گذار خواهند بود. بنابراین، انتخاب‌های سالم، یک عادت شغلی مهم است.

  • چگونه انتخاب‌های آگاهانه انجام دهیم:

  1. فعالیت‌های روزمره‌ای که برای سلامتی شما ارزشمند هستند، یادداشت کنید تا سبک زندگی خود را ارزیابی نمایید
  2. عاداتی که فکر می‌کنید برای سلامت شما خطرناک هستند، فهرست کنید
  3. یکی از عادت‌های سالم را انتخاب کنید و برای افزایش آن برنامه ریزی کنید. برای مثال، اگر روزانه 30 دقیقه مطالعه می‌کنید آن را به 60 دقیقه در روز افزایش دهید.
  4. یکی از گزینه‌های ناسالم خود را انتخاب کنید و راه‌هایی را برای کاهش آن در نظر بگیرید. برای مثال، اگر همیشه ساعت 4 بعد از ظهر برای افزایش انرژی خود از نوشیدنی‌های شیرین و گازدار استفاده می‌کنید، آن را با چای گیاهی یا آب جایگزین نمایید.
  5. یکی از عادت‌های شغلی بد خود را با یک عادت شغلی خوب جایگزین کنید. به عنوان مثال، اگر صبح‌ها به محض بیدار شدن به سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روید، این عادت را با ورزش‌هایی همچون یوگا یا مدیتیشن صبحگاهی جایگزین نمایید.

6- باز اندیشی در عملکرد

تأمل، عادت بازاندیشی در مورد ایده‌ها، افکار و اعمال شما در تلاش برای مشارکت در یک فرایند یادگیری مادام العمر است. بازاندیشی در عملکرد، کمک می‌کند تا مهارت‌های حیاتی را پرورش دهید و کارایی خود را ارزیابی نمایید. بازاندیشی در عملکرد به شما امکان می‌دهد تا انگیزه اقدامات خود را دریابید و بعدها رویکرد بهتری را در انجام آن‌ها اتخاذ نمایید.

  • اندکی وقت بگذارید و با پرسیدن سوالات زیر یک عادت شغلی بسازید:

  1. آیا فردی مرتب و منظم هستم؟ آیا کارهایم را به یاد می‌آورم؟
  2. آیا می‌توانم روی کارم متمرکز شوم یا به راحتی حواسم پرت می‌شود؟ آیا نیاز دارم یک عادت شغلی را در خود تقویت کنم؟
  3. کدام یک از مهارت‌های من بارز هستند؟
  4. چه چالش‌هایی پیش رو دارم؟
  5. چه نوع حواس‌پرتی‌ها یا کارهایی روی حرفه و شغل من تاثیر می‌گذارند؟
  6. چه کارهایی مرا خوشحال می‌کنند؟
  7. چگونه می‌خواهم جنبه‌های مختلف زندگی خود را بهبود ببخشم؟

بازاندیشی در عملکرد یک عادت شغلی است که می‌تواند به شما در رسیدن به خوشبختی در زندگی شخصی و حرفه‌ای کمک کند.

7- یافتن زمانی برای تجدید قوا

انرژی شما به اندازه وقت شما ارزشمند و بااهمیت است. اگر وقت کافی داشته باشید اما انرژی کافی نداشته باشید، بهره‌وری حاصل نمی‌شود. داشتن الویت بندی و به کار گرفتن تاکتیک‌های بهره‌وری راهکار خوبی است. اما باید یاد بگیرید که از خودتان مراقبت کنید. رهبران بسیار موفق زمانی را به تجدید قوای خود اختصاص می‌دهند. یعنی هر شب خواب کافی دارند. ورزش می‌کنند و تغذیه سالم دارند.

8- از ماتریس آیزن‌هاور برای ردیابی الویت‌های بلند مدت استفاده کنید

گاهی اوقات، در حالی که سعی دارید فردی مثمرثمر باشید، روی کارهای کوتاه مدت تمرکز می‌کنید. هیچ کاری به اندازه انجام فعالیت‌هایی که به هیچ وجه مستحق توجه نیستند، بیهوده و باطل نیست.

  ماتریس آیزون هاور که توسط ژنرال دویلایت آیزون هاور در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه به کار گرفته می‌شد، در کتاب " 7 عادت افراد بسیار تاثیرگذار" محبوبیت زیادی پیدا کرد. این ماتریس در تعیین وظایفی که باید روی آن کار کنید و موارد که باید نادیده بگیرید، به شما کمک می‌کند.

آیا روی وظایف فوری کار می‌کنید که مهم نیستند؟ تدابیری را برای واگذاری، خودکارسازی یا حذف این وظایف بیاندیشید. آیا درگیر فعالیت‌هایی هستید که نه مهم هستند و نه فوری؟ آن‌ها را نادیده بگیرید.

ماتریس آیزون هاور انجام این الویت‌بندی‌ها را ساده‌تر می‌سازد.

9- استفاده از قانون 80/20

شما باید روی مهمترین وظایف خود تمرکز کنید. اصل 20/80، یک روش عالی برای الویت‌بندی کارهاست. بر اساس این قانون، 80 درصد نتایج کار شما از 20 درصد تلاش شما ناشی می‌شود. برای ایجاد یک عادت شغلی خوب، باید 20 درصد ارزشمند کارهای خود را کشف کنید. سپس راه‌هایی را برای کاهش 80 بقیه تدبیر کنید. این کار باعث می‌شود تا زمان بیشتری را صرف تمرکز برفعالیت‌های مهمتر و تاثیرگذارتر نمایید.

افراد بسیار استثنایی ممکن است مانند روبات به نظر برسند. گاهی اوقات، این افراد فقط می‌آموزند که چگونه وظایف خود را الویت‌بندی کنند و بر چالش‌ها و اهمال کاری‌ها غلبه نمایند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟