تست هوش چندگانه گاردنر چه چیزی را می سنجد؟
تست هوش‌های چندگانه گاردنر
تست هوش چندگانه گاردنر برای ارزیابی و بررسی ابعاد مختلف شخصیت و استعداد‌های افراد در مراکز آموزشی و شغل‌یابی کاربردهای فراوانی یافته است و یکی از آزمون‌ها معتبر در این زمینه به حساب می‌آید.

1606683296_1_0.gif

تست هوش‌های چندگانه گاردنر

هوارد گاردنر اولین بار نظریه هوش چندگانه خود را  در سال 1983 در کتاب Frames Of Mind (چهارچوب‌های ذهن) عرضه کرد که مورد توجه بسیاری از دانشمندان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی واقع شد.

تفاوت نظریه هوش چندگانه با IQ

یکی از دلایلی که نظریه گاردنر مورد توجه قرار گرفت این بود که در روانشناسی سنتی، تنها یک هوش وجود داشته است که به آن هوش عمومی یا هوش ریاضی هم می‌گویند که با IQ شناخته می‌شود. این نوع هوش تنها یک جنبه از جنبه‌های آدمی را اندازه‌گیری می‌کرد و باقی جنبه‌ها را نادیده می‌گرفت. اما نظریه هوش چندگانه Multiple Intelligences)) توانست بر این محدودیت بزرگ غلبه کند و شناخت انسان و شخصیت و استعداد او را منوط به حل چند تست در یک زمینه خاص نکند. 

تست هوش چندگانه گاردنر چه چیزی را می سنجد؟

نظریه یا به عبارت بهتر مدل هوش چندگانه گاردنر به جای تکیه بر عدد بهره هوشی، توصیه می‌کند که ما در ارزیابی استعداد انسان‌ها به هوش‌های مختلف آن‌ها توجه کنیم. گاردنر استدلال کرد که افراد در جوامع بر اساس نقش‌هایی که به آن‌ها واگذار می‌شود، عملکردهای متفاوتی دارند و برای این که بتوانند از پس این نقش‌ها برآیند باید توانمندی‌ها و شایستگی‌های مختلفی داشته باشند. 

بر این اساس او حداقل هشت زمینه هوشی را مشخص کرد.  این هشت زمینه عبارتند از:

  1. (Logical / Mathematical) هوش منطقی – ریاضی
  2. (Verbal / Linguistic) هوش کلامی-زبانی 
  3. (Visual / Spatial) هوش دیداری – فضایی
  4. (Musical / Rhythmic)  هوش موسیقیایی 
  5. (Bodily / Kinesthetic) هوش بدنی – جنبشی
  6. (Intrapersonal) هوش درون فردی
  7. (Interpersonal) هوش برون‌فردی
  8. (Naturalistic) هوش طبیعت گرا

برای ارزیابی هوش چرا نباید تنها به هوش ریاضی توجه کنیم؟

به عبارتی گاردنر معتقد است که ما هنگام ارزیابی هوش و استعداد یک فرد نباید تنها به توانایی یا استعداد منطقی و ریاضی او توجه کنیم. 

شاید فردی در زمینه منطقی و ریاضی هوش بالایی نداشته باشد اما در زمینه ارتباطات اجتماعی و هوش برون‌فردی استعداد ویژه‌ای داشته باشد. یا شخص دیگر ممکن است از هوش کلامی و زبانی بالایی برخوردار باشد و بتواند نویسنده برجسته‌ای شود در حالی که اگر قرار بود تنها به نمره IQ او توجه می‌کردیم در رده انسان‌های کاملا معمولی قرار می‌گرفت.

گاردنر معتقد است که همه انسان‌ها تا حدودی از همه هوش‌ها برخوردار هستند اما درصد برخورداری آن‌ها با هم فرق می‌کند و این مقدار به عوامل ژنتیک و یا تجربه‌های محیطی بستگی دارد. او هوش را یک توانایی بالقوه زیست-روانی در انسان‌ها می‌داند که توسط تجربه‌های محیطی برانگیخته و فعال می‌شود و تلاش دارد که مشکلات و مسایل آن فرهنگ را حل کند.

گاردنر اعتقاد دارد که افراد می‌‏توانند به محرک‌های محیطی از راه‏‌های‏ گوناگون پاسخ دهند و هر فرد معمولی دارای حداقل توانمندی‏‌های بنیادی در هریک از انواع هوش است، اما هرکس در برخی هوش‌ها نسبت به دیگر هوش‌‏ها برجستگی بیش‏تری دارد؛ مثلاً یک نفر می‌‏تواند نویسنده ارزنده‌‏ای‏ باشد، زیرا از لحاظ هوش کلامی بسیار قوی است اما همین شخص به دلیل‏ ضعف در هوش فضایی ممکن است هنگام رانندگی در بزرگراه‌‏ها نتواند مسیر خود را به راحتی بیابد.

موفقیت‏ هر فرد در زندگی به چه بستگی دارد؟

موفقیت‏ هر فرد در زندگی به میزان توسعه‏ هوش یا هوش‏‌هایی بستگی دارد که برای‏ عملکرد موفق در فرهنگ وی مورد نیاز است.

 برای مثال، در فرهنگ غربی، هوش کلامی و ریاضی-منطقی دارای کاربرد فراوانی دارد و مدارس تمرکز ویژه‌ای روی این هوش‌ها دارند. 

به‏ این ترتیب، در هر فرهنگی هوش‌‏های مورد تأیید ابتدا توسط والدین و بعدها از طریق مدارس مورد حمایت و توسعه‏ بیش‏تر قرار می‏‌گیرند.  گاردنر معتقد است که این موضوع باعث بی‌توجهی به افرادی می‌شود که در سایر هوش‌ها نمرات بالا کسب می‌کنند.

تست هوش چندگانه گاردنر در چه زمینه ای کاربرد دارد؟

تست هوش چندگانه گاردنر به افراد کمک می‌کند که نمره خود را در هشت زمینه هوشی پیدا کنند و متناسب با آن برای رشته‌ی تحصیلی و کار و زندگی خود برنامه‌ریزی کنند. 

نکته مهم دیگر در نظریه گاردنر این است که این هوش‌ها در انسان به صورت ترکیبی عمل می‌کنند. یعنی این‌طور نیست که اگر کسی در هوش طبیعت‌گرا از نمره بالایی برخوردار بود در سایر زمینه نمی‌تواند از هوش بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل کسی که همزمان در هوش موسیقیایی و هوش برون‌فردی نمرات بالایی کسب کند ممکن است رهبر ارکستری برجسته و یا مدیر مجموعه موسیقی بزرگی بشود.

نکته‌ جالب در مورد هوش‌های چندگانه گاردنر این است که با تمرین و ممارست می‌توان میزان هر یک از این هوش‌ها را افزایش داد.

 کارینسو برای راه‌کار‌های تقویت هر یک از این هوش‌ها مقاله جداگانه‌ای تدارک دیده است که در پاسخنامه تست‌ هوش شما برای هر هوش، لینک مقاله تقویت آن نیز آمده است که می‌توانید آن‌ها را مطالعه نمایید.

لطفا موقع انجام تست گاردنر به موارد زیر دقت کنید:

  1. اگر بین گزینه‌ها مردد هستید گزینه‌ای را انتخاب کنید که در گذشته بر مبنای آن عمل کرده‌اید.
  2. لطفا در انتخاب گزینه‌ها به واقعیت آنچه که هستید توجه کنید نه آنچه که آرزو دارید باشید.
  3. سعی کنید با صرف دقت بیشتر، زیاد از گزینه (متوسط) استفاده نکنید.

 

شروع تست: تست هوش چندگانه گاردنر

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟