نکات ساده، اما تاثیرگذار بر آینده حرفه‌ای
30 قانون طلایی رزومه‌نویسی که شانس شما برای استخدام را دوچندان می‌کنند
اگر مدت زمان طولانی است که رزومه خود را به‌روز نکرده‌اید و اکنون قصد انجام این‌کار را دارید، کار سختی پیش‌رو دارد، زیرا لازم است تغییراتی متناسب با تحولات حاکم بر بازار کار را اعمال کنید. به‌طور مثال، اگر در گذشته مدرک‌گرایی ملاک استخدام افراد بود، اکنون دیگر این‌گونه نیست و این مهارت‌های کاربردی هستند که شایستگی افراد را مشخص می‌کنند. در عصر جدید و به ویژه پس از شیوع ویروس کووید 19 شرکت‌ها و کارفرمایان رزومه‌های دریافتی را با دقت بیشتری مطالعه می‌کنند، زیرا مجبور هستند برای حفظ جان خود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و تنها افرادی را برای مصاحبه دعوت کنند که رزومه‌های آن‌ها بیان‌گر مهارت‌های مورد نیاز است.

1606683296_1_0.gif

 به اعتقاد بسیاری از کارشناسان منابع استخدامی، رزومه‌نویسی یک هنر توصیف مهارت‌های فردی به شکل مختصر، جامع و هدفمند است. چگونه باید تجارب، موفقیت‌ها و مشاغل قبلی را برای کارفرمای احتمالی شرح داد، چه قوانین و روندهای جدیدی بر رزومه‌نویسی عصر جدید حاکم هستند، یک رزومه خوب باید در چند صفحه خلاصه ‌شود، یک صفحه یا دو صفحه؟ موارد یاد شده تنها بخش کوچکی از پرسش‌های بی پایان مطرح شده از جانب افراد جویای کار است که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم. 

هنروری در رزومه‌نویسی

اگر هنوز درباره نوشتن یک رزومه خوب با مشکل روبرو هستید و جست‌وجوی مفصلی در اینترنت انجام داده‌اید، اما هنوز پاسخ خود را پیدا نکرده‌اید، در این مقاله با 30 قانون طلایی رزومه‌نویسی آشنا می‌شوید که شانس دیده شدن رزومه‌تان را افزایش می‌دهند. اگر به نکات مطرح شده در این مطلب دقت کنید مطمئن باشید شرکت‌ها اگر واقعا به دنبال نیروی کار باشند با شما تماس خواهند گرفت.

1. داستان خود را بگویید، اما هر موضوعی را در رزومه ننویسید

رزومه باید محدود به تجربیات مرتبط با هم باشند. به عبارت دیگر نباید در رزومه به تجربیاتی اشاره کنید که در تضاد با موقعیت شغلی هستند که قصد احراز آن‌را دارید. به جای آن‌که به رزومه خود به عنوان یک فهرست جامع از مشاغل و مدت زمانی اشاره کنید که عهده‌دار آن مشاغل بوده‌اید، به عنوان یک سند بازاریابی نگاه کنید که قرار است مهارت‌های شما را به کارفرمای احتمالی نشان دهد. در هر رزومه‌ای که ارسال می‌کنید، تنها به دستاوردها و مهارت‌های مهم مرتبط با آن شغل اشاره کنید. به عبارت دیگر، گاهی اوقات مجبور هستید از برخی تجربیات نه چندان مهم صرفنظر کنید. لیلی ژانگ‌، کارشناس استخدام می‌گوید: «رزومه شما شبیه به پارچه‌ای است که باید به درستی دوخته شده باشد. شما اگر لباسی را ببینید که دوخت چندان جالبی ندارد از خرید آن منصرف می‌شوید، همین موضوع در مورد رزومه‌نویسی نیز صدق می‌کند.»

2. یک فهرست اصلی از تمامی مشاغل آماده کنید

بیشتر کارجویان دوست دارند در ارتباط با شغلی که قصد احراز آن‌را دارند، اطلاعات مختلفی در رزومه خود وارد کنند، در چنین شرایطی ابتدا باید یک طرح کلی از رزومه آماده کنید و در آن اطلاعات متناسب با شغل احتمالی را وارد کنید. از جمله مواردی که پیشنهاد می‌شود در نقشه راه اولیه وارد کنید باید به موقعیت‌های کاری قدیمی، نقاط عطف مشاغل قبلی و پروژه‌هایی که مرتبط با آگهی شغلی هستند اشاره کرد. زمانی‌که طرح کلی را آماده کردید، در مرحله بعد باید مواردی که باعث شلوغی بیش از اندازه رزومه شده‌اند را حذف کنید و اطلاعات درج شده در رزومه را با یکدیگر مرتبط کنید.

3. نکات شاخص باید در ابتدای رزومه درج شوند

در مبحث بازاریابی به بازاریابان توصیه می‌شود از اصل above the fold غافل نشوند. اصل فوق به این نکته اشاره دارد که آن‌چه شما در نیمه اول یک رزومه کاغذی (یا در عصر دیجیتال، قبل از پیمایش صفحه به سمت پایین) مشاهده می‌کنید، اولین برداشت شما از آن سند یا محتوا است. در بحث رزومه‌نویسی، این حرف بدان معنا است که باید اطمینان حاصل کنید بهترین تجارب و دستاوردهای شما در یک‌سوم ابتدایی رزومه قابل مشاهده است. بخش اول باید به نکاتی اشاره کند که مدیران استخدامی به دنبال آن هستند و آن‌ها را ترغیب می‌کند رزومه را تا انتها مطالعه کنند. بنابراین ابتدا روی بهترین و کاربردی‌ترین تجارب خود تمرکز کنید و در ادامه برخی از ترفندهای بازاریابان را در رزومه خود به کار ببرید تا نگاه‌ها به سمت رزومه‌تان جلب شوند. به‌طور مثال، به شکل غیرمستقیم برای کارفرمای احتمالی شرح دهید اگر شما را استخدام کند در بلندمدت چه مزایایی به دست خواهد آورد.

4. دلیل ارسال رزومه را به شکل روشن بیان کنید

ژانگ می‌گوید: «مهم‌ترین نکته‌ای که مدیران استخدامی به آن توجه می‌کنند این است که چرا تصمیم گرفته‌اید شغلی فعلی خود را ترک کنید و به دنبال چه هستید؟ چرا تصور می‌کنید مهارت‌ها و تجربه کاری شما هم‌خوانی چندانی با شغلی فعلی ندارد و آیا تصور می‌کنید این تغییر گامی بزرگ در جهت پیشرفت است؟ آیا بهتر است در یک جمله کوتاه دلیل خود را شرح دهید یا شرایط ایجاب می‌کند برای صرفه‌جویی در فضا و تمرکز روی برجسته ساختن رزومه از چند کلمه مناسب استفاده کنید؟

5. از رویکرد ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید

روش‌های مختلف زیادی برای سازمان‌دهی اطلاعات در رزومه‌ها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سازمان‌دهی مهارتی و عملکردی یا ترتیب زمانی معکوس اشاره کرد. رزومه‌نویسی مبتنی بر ترتیب زمانی معکوس متداول‌ترین روش شرح مهارت‌ها و توان‌مندی‌ها است. در این قالب ابتدا جدیدترین مشاغلی که عهده‌دار آن‌ها بوده‌اید درج می‌شوند و در ادامه مشاغلی که بازه زمانی قدیمی دارند. طبقه‌بندی اطلاعات به این شکل برای افرادی مناسب است که سابقه کاری زیاد دارند و تمایل دارند سوابق برجسته مرتبط با یک صنعت خاص را در رزومه درج کنند. مدل رزومه‌نویسی ترتیب زمانی معکوس متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع رزومه‌نویسی است که بیشتر شرکت‌ها و کارفرمایان با قالب کلی آن آشنایی دارند.

6. رزومه باید در یک صفحه خلاصه شود

رزومه دو صفحه‌ای یا بیشتر از جمله موضوعاتی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. نکته اصلی این است که آیا واقعا اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد مهارت‌ها و سطح دانش خود دارید که امکان پرداختن به آن‌ها در یک صفحه وجود ندارد و مجبور هستید در صفحات بیشتری به تشریح آن‌ها بپردازید؟ اگر پاسخ مثبت است پس دست به‌کار شوید و اطلاعاتی که بیان‌گر تجارب ارزشمند، آموزش‌های سطح بالا و دانش فنی هستند را مکتوب کنید. با این‌حال، اگر امکان پرداختن به موضوعات در فضای کمتری وجود دارد بهتر است راهی برای مختصرنویسی پیدا کنید. شاید با صرف زمان بیشتری بتوانید اطلاعات را در فضای کمتری سازمان‌دهی کنید. همچنین از این نکته غافل نشوید، هرچه اطلاعات مختلفی در رزومه درج کنید، به همان نسبت باید در مورد مهارت‌هایی که به آن‌ها اشاره کرده‌اید پاسخ‌گو باشید.

7. از مکمل آنلاین غافل نشوید

این امکان وجود ندارد تا داستان کاری خود را در یک صفحه خلاصه کنید یا تمایل دارید در رزومه به نمونه کارهای‌تان اشاره کنید؟ به جای این‌که سعی کنید با استفاده از رزومه همه موضوعات را پوشش دهید، بهتر است مهم‌ترین جزئیات را در رزومه وارد کنید و در ادامه پیوندی به وب‌سایت شخصی در رزومه درج کنید تا علاقه‌مندان بتوانند با مراجعه به آن پیوند اطلاعات بیشتری در مورد مهارت‌هایتان به‌دست آورند.

قالب‌بندی

8. سادگی را حفظ کنید

ابتدایی‌ترین اصل رزومه‌نویسی قالب‌بندی و طراحی خوب رزومه است. سعی کنید سادگی رزومه را حفظ کنید. از یک فونت شناخته شده برای همه شرکت‌ها استفاده کنید. به‌طور مثال، در رزومه‌نویسی انگلیسی از فونت‌های مدرن و ساده‌ای همچون Helvetica ، Arial یا Century Gothic استفاده می‌شود. رزومه کاری باید با قلمی که اندازه بین 10 تا 12 دارد نوشته شود و به شکل اصولی از فضای سفید صفحه استفاده شود تا خواندن رزومه ساده شود. می‌توانید از فونت متفاوتی برای نوشتن نام خود استفاده کنید، اما اصل سادگی را فراموش نکنید. مهم نیست چه قالبی برای رزومه انتخاب می‌کنید، تمرکز اصلی باید بر خوانایی رزومه توسط مدیر استخدامی باشد.

9. تنوع ایجاد کنید

به دنبال آن هستید تا رزومه شما در دریای مملو از رزومه‌ افراد مختلف دیده شود؟ باید به فکر خلق رزومه‌های خلاقانه‌ای باشید که رویکردی متفاوت از نمونه‌های سنتی دارند. به‌طور مثال، اینفوگرافیک‌ها، فیلم‌ها، ارائه‌ها یا رزومه‌های مبتنی بر نمادها یا اشکال گرافیکی می‌توانند رزومه را متمایز از نمونه‌های دیگر کنند. اگر قصد ارسال رزومه برای شرکت‌های بزرگ یا استارت‌آپ‌ها را دارید، ایده بدی نیست که قالب استاندارد را فراموش کنید و از رویکردهای مدرن‌تر استفاده کنید. اگر متقاضی کار در یک شرکت سنتی هستید، ایده بدی نیست برخی عناصر طراحی جذاب را با رنگ‌های گرم ترکیب کنید و در رزومه وارد کنید. آماده‌سازی یک رزومه خوب فرآیندی است که به صرف زمان، خلاقیت و کار طراحی جذاب نیاز دارد.

10. اطلاعات تماس را برجسته کنید

دیگر ضرورتی ندارد آدرس محل زندگی خود را در رزومه وارد کنید، به جای آن کافی است یک شماره تماس، آدرس ایمیل حرفه‌ای (نه ایمیل سازمانی) و پروفایل ساخته شده در شبکه‌های اجتماعی را درون رزومه درج کنید. پروفایل‌های ساخته شده در لینکدین، توییتر و شبکه‌های اجتماعی مشابه ضمن ارائه اطلاعات تکمیلی‌تر به کارفرمایان اجازه می‌دهند به شکل دقیق‌تری با شما در تماس باشند.

11. طراحی منطبق با خوانایی سریع (Skimmability)

همان‌گونه که می‌دانید مدیران استخدامی وقت زیادی صرف مطالعه رزومه‌ها نمی‌کنند. بنابراین به آن‌ها کمک کنید در کمترین زمان ممکن، اطلاعات بیشتری کسب کنند. رعایت این نکته کاربردی تاثیر عجیبی بر بهتر دیده شدن رزومه دارد.

12. از یک حرفه‌ای کمک بگیرید

اگر به دنبال طراحی یک رزومه مجذوب‌کننده هستید، ایده بدی نیست از یک طراح حرفه‌ای ساخت رزومه استفاده کنید. رزومه مهم‌ترین سند شغلی شما است، بنابراین ارزشش را دارد که به‌درستی آماده شود.

تجربه کاری

13. رزومه باید شامل اطلاعات تازه و مرتبط باشد

به عنوان یک قاعده، تنها به مشاغلی در رزومه خود اشاره کنید که 10 تا 15 سال اخیر عهده‌دار آن‌ها بوده‌اید. اگر بین درج اطلاعات مربوط به یک دوره کارآموزی در دانشگاه یا جزییات بیشتر در مورد شغل فعلی مردد هستید، گزینه دوم را انتخاب کنید. همواره به این اصل مهم دقت کنید در رزومه‌نویسی بهتر است به مشاغلی که تازگی عهده‌دار آن‌ها بوده‌اید اشاره کنید.  

14- هیچ تجربه مرتبطی ندارید؟ جای نگرانی نیست!

اگر در ارتباط با شغلی که قصد احراز آن‌را دارید تجریه‌ای ندارید، نگران نباشید. ژوانگ می‌گوید: «در رزومه خود مهارت‌های مرتبط و قابل انتقال به شغل آینده را لحاظ کنید. اگر پروژه‌های مرتبط کاری یا دانشگاهی دارید روی آن‌ها متمرکز شود و اگر این‌ امکان وجود دارد از دانشگاه یا شرکتی که پروژه‌ای برای آن‌ها کار کرده‌اید یک توصینامه یا گواهی انجام درست کار دریافت کنید تا نشان دهد چرا برای احراز این شغل شایسته هستید.»

15. تنها به چند موفقیت بزرگ اشاره کنید

مهم نیست چه مدت زمانی در یک شغل بوده‌اید یا چه موفقیت‌هایی در کار قبلی به‌دست آورید، در زمان درج اطلاعات باید تنها به چند مورد خاص اشاره کنید، زیرا مصاحبه‌کننده قصد ندارد بر مبنای موفقیت‌های قبلی شما را استخدام کند، بلکه بیشتر به دنبال کسب اطلاعات در ارتباط با مهارت‌های فردی است.

16. رزومه نباید مملو از اصطلاحات فنی باشد

ممکن است مهارت‌ها و دانش سطح بالایی دارید و سعی دارید به فردی که رزومه شما را مطالعه می‌کند نشان دهید به لحاظ تئوری و فنی فرد حاذقی هستید، اما پیش از آن‌که شانس خود را بر مبنای این دیدگاه به کلی نابود کنید، به این نکته دقت کنید که رزومه را به گونه‌ای نگارش کنید که خواندن آن برای یک فرد عادی قابل درک باشد. به یاد داشته باشید اولین فردی که رزومه شما را می‌بیند ممکن است یک مصاحبه‌کننده عادی، معاون بخش منابع انسانی یا مدیر اجرایی سطح بالا باشد، بنابراین باید رزومه برای افراد مختلف قابل درک و جذاب باشد.

17. از اعداد و ارقام غافل نشوید

سعی کنید در رزومه از پاراگراف‌ها و بولت‌گذارها همراه با ارائه اطلاعات آماری استفاده کنید. به‌طور مثال، چند پروژه کاربردی کار کرده‌اید، پروژه‌هایی که نوشته‌اید مورد استقبال چند نفر واقع شده‌اند، به چند درصد از اهداف و خواسته‌های خود در زندگی رسیده‌اید؟ زمانی که به شکل آماری به موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید، اشاره کنید به مدیر استخدام اجازه می‌دهید توانایی‌های شما با مسئولیتی که قرار است به شما محول کند را محک بزند. به هر ترتیب باید بتوانید به شکل خوبی از آمار و ارقام در رزومه خود استفاده کنید.

18. یک قدم رو به جلو بردارید

شرکت‌ها ترجیح می‌دهند، افراد کاربلد را استخدام کنند. به بیان دیگر، افرادی که می‌دانند چگونه مسئولیت محول شده را انجام دهند و صبر نمی‌کنند تا مدیر یا مسئول بخش مربوطه نحوه انجام کار را برای آن‌ها تشریح کند. بنابراین در زمان نگارش رزومه به این موضوع فکر کنید که چگونه باید این موضوع را برای کارفرمای احتمالی خود شرح دهید و نشان دهید فردی سودمند برای شرکت هستید.

19. مهارت‌های نرم را برای کارفرمای احتمالی تشریح کنید

بهتر است در رزومه به مهارت‌های نرم‌ اشاره کنید و از کلیدواژه‌های روشن برای توصیف این مهارت‌ها استفاده کنید. به‌طور مثال، "توانایی هدایت یک تیم" یا "برقراری ارتباط موثر با اعضا تیم" اصطلاحات کلیدی مهمی هستند که نشان می‌دهند فردی اجتماعی هستید. به این موضوع فکر کنید که چگونه این ویژگی‌های فردی را در قالب کلیدواژه‌ها توصیف کنید، بدون آن‌که ضرورتی داشته باشد درباره آن‌ها صحبت کنید. به عبارت دیگر به جای اصل کلامی از اصل نگارشی استفاده کنید.

20. از کارهای پاره وقت غافل نشوید

قانونی وجود ندارد که بگوید در رزومه تنها باید به کارهای تمام وقت یا کاملا جدی اشاره کنید. بنابراین، اگر به عنوان کارآموز در شرکتی مشغول به کار بوده‌اید، به‌طور پاره وقت کار کرده‌اید یا به عنوان پیمانکار عهده‌دار سمتی بوده‌اید یا مسئول وبلاگی بودید، موارد فوق را در فهرست مشاغلی که داشته‌اید درج کنید.

21. ترکیبی از افعال و کلمات را استفاده کنید

اگر هر عبارت توصیف‌کننده مشاغل قبلی با کلیدواژه "مسئولیت اینجانب" آغاز شود خواننده خیلی سریع خسته می‌شود. بهتر است ترکیبی از افعال جذاب و تاثیرگذار را استفاده کنید.

22. از کلیدواژه‌ها استفاده کنید

در رزومه کاری از کلیدواژه‌ها برای توصیف مشاغل استفاده کنید و بررسی کنید افراد در رزومه‌های خود از چه کلماتی استفاده می‌کنند و مطمئن شوید از این کلیدواژه‌ها استفاده کرده‌اید. به‌طور مثال، می‌توانید از گوگل ترندز برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مرتبط با مشاغل استفاده کنید.

23. از کلماتی که بار منفی دارند دوری کنید

از چه کلماتی نباید استفاده کرد؟ کلماتی همچون کنکاش‌گر، کارگر سخت، بازیکن تیمی یا عبارات مبهمی که ناآشنا یا بیش از اندازه عامیانه است استفاده نکنید.

تحصیلات

24. اول تجارب، دوم تحصیلات

اگر چند سالی از زمان فارغ‌التحصیلی می‌گذارد باید تحصیلات را بعد از تجارب شخصی قرار دهید. آخرین مشاغلی که عهده‌دار انجام آن‌ها بودید به نسبت آخرین دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید شانس شما برای احراز شغل جدید را بیشتر می‌کند.

25. در زمان نگارش رزومه رویکرد ترتیب معکوس را فراموش نکنید

به‌طور معمول، پیشنهاد می‌شود آخرین مشاغلی که عهده‌دار انجام آن‌ها بوده‌اید را ابتدا در رزومه بنویسید و در ادامه مشاغل دیگر را قید کنید. همین رویکرد در ارتباط با پیشینه تحصیلی و مدارج تحصیلی نیز صادق است. ابتدا مدارک جدیدتر باید در رزومه وارد شوند و در ادامه مدارکی که قدیمی‌تر هستند.

26. از درج تاریخ صرفنظر کنید.

تاریخ فارغ‌التحصیلی را ذکر نکنید. مصاحبه‌کنندگان بیشتر به مدرک‌تان و نه زمانی که فارغ‌التحصیل شده‌اید اهمیت می‌دهند.

27. افتخارات برجسته مهم هستند، نه معدل یا نمرات اخذ شده

اگر از دانشگاهی با افتخارات بالا فارغ‌التحصیل شدید، در رزومه حتما این موضوع را درج کنید. به ندرت مصاحبه‌کننده‌ای پیدا می‌شود که درباره معدل مدرک یا نمرات دوران تحصیل سوال کند. افتخارات دانشگاهی برگ برنده شما در زمان رزومه‌نویسی است.

28. یادگیری مداوم، آنلاین یا آفلاین

ادامه تحصیل، یادگیری نکات جدید، حضور در دوره‌های پیشرفته آفلاین یا آنلاین باید بخشی از برنامه‌ریزی مستمر شما باشند. به ویژه اگر به دنبال احراز مشاغل سطح بالا هستید. کلی اورللا متخصص منابع انسانی توضیح می‌دهد: «امروزه دوره‌های آنلاین به عنوان یک هنجار شناخته شده‌اند و حضور در این دوره‌ها نشان از انگیزه و اشتیاق به یادگیری و بهبود مهارت‌های حرفه‌ای می‌دهند.»

مهارت‌ها، جوایز و علاقه‌مند‌ی‌ها

29. مهارت‌های خود را فهرست کنید

حتما بخشی از رزومه را اختصاص به مهارت‌های کاربردی هماهنگ با موقعیت شغلی کنید. از جمله مهارت‌های فنی و عمومی می‌توان به آشنایی با اچ‌تی‌ام‌ال، جاوااسکریپت، Adobe Creative Suite و هرگونه گواهینامه بین‌المللی اشاره کرد. کار با نرم‌افزارهای واژه‌پرداز را نباید به عنوان یک مهارت کلیدی در نظر بگیرید، زیرا اغلب مردم یک چنین مهارتی را دارند. اگر در رزومه خود به تسلط بر نرم‌افزارهای کلیدی و کاربردی اشاره نکنید، ممکن است این سوء برداشت به وجود آید که فردی ناآشنا با دنیای فناوری هستید.

30. مهارت‌ها را تقسیم‌بندی کنید

اگر مهارت‌های زیادی در رابطه با یک موقعیت شغلی دارید، به‌طور مثال تسلط بر زبان‌های خارجی، کار با نرم‌افزارهای تخصصی، مدیریت تیم‌های بزرگ و نمونه‌های این چنینی سعی کنید برای هر یک بخش جداگانه‌ای ایجاد کنید و در بخش مربوطه به تشریح آن‌ها بپردازید. در بخش مهارت‌های مربوط به زبان‌های خارجی زیرمجموعه‌ای تحت عنوان میزان تسلط بر خواندن، نوشتن و درک مطلب را درج کنید. البته دقت کنید مهارت‌ها با توجه اصل خوانایی رزومه برای همه مردم باید نگارش شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟