۵ گام تا یافتن حرفه‌ای مناسب
چگونه حرفه‌ مناسب خود را بیابیم؟
تا به حال شده از خودتان بپرسید که آیا در مسیر حرفه‌ای مناسبی قرار دارید یا خیر؟ این که بفهمید شغلی که مدت‌ها از وقت و عمر خود را صرف ساختن و توسعه آن کرده‌اید، واقعاً مناسب شماست یا خیر، کار دشواری است؛ اما اگر بتوانیم مسیر درست را پیدا کنیم، بسیار بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

حدود 75 درصد آمریکایی‌ها حداقل برای یکبار هم که شده شغل عوض می‌کنند، و حدود 33 درصد هم در حال حاضر به آن فکر می‌کنند. یافتن شغلی که مطلوب و مناسب شما باشد، یک شبه اتفاق نمی‌افتد. حتی ممکن است به این فکر کنید که " از کجا می‌دانید  شغل مناسب شما چیست؟ "

اگر احساس می‌کنید گیرافتاده‌اید، مطمئن نیستید یا گیج شده‌اید، نگران نباشید؛ این 5 مرحله به شما کمک می‌کند تا شغلی که رضایت خاطر شما را جلب می‌کند، بیابید.

1- ارزیابی‌های شغلی

انجام تست‌های شخصیت شغلی که در دوره دبیرستان در برخی کشورها انجام می‌شود، به افراد می‌گوید که وقتی بزرگ می‌شوید، چه کاره خواهید شد؟ شاید احمقانه به نظر برسد، اما ارزیابی صحیح شغلی به واقع می‌تواند یک ابزار بسیار مفید در کشف مسیر شغلی افراد باشد، به خصوص اگر از شروع مسیر مطمئن نباشند. دو عنصر برای ارزیابی شغلی وجود دارد.

  • باید معتبر و قابل اطمینان باشد. این تست باید در واقع آنچه که ادعای اندازه‌گیری آن را دارد، اندازه‌گیری کند و درتلاش‌های متعدد نتایج باثباتی را نشان دهد.
  • باید بدانید که چگونه از این نتایج به نفع خودتان استفاده کنید. این نتیجه می‌تواند چیزی مانند داشتن فهرستی از شغل‌های احتمالی باشد. یا استفاده از یک ارزیابی شغلی به عنوان نقطه شروعی برای بینش و خود اندیشی. به خاطر داشته باشید که ارزیابی شغلی یک میانبر نیست، بلکه یک ابزار است. استفاده از این ابزار به خود شما بستگی دارد.

2-  فهرستی از گزینه‌های خود تهیه کنید

آیا از این که باید تصمیم بگیرید، آشفته و سراسیمه هستید؟ آیا دقیقاً می‌دانید که چه کاری می‌خواهید انجام دهید، آیا می‌دانید انجام آن چقدر سخت و دشوار است. برای آن که شغل رویایی خود را بیایید، لازم است گزینه‌های خود را به دقت مرتب کنید تا بتوانید بهترین مسیر را پیدا کنید.

فهرستی از تمام گزینه‌های شغلی خود تهیه کنید. اگر همه موارد را یادداشت کنید، می‌توانید آنچه را که دقیقاً درست نیست را حذف کنید و اهداف خود را محدودتر نمایید. سعی کنید گزینه‌های بیشتری داشته باشید، تا انتخاب‌های شما بیشتر باشند. همچنین می‌توانید گزینه‌های خود را از بهترین‌ها به بدترین‌ها رتبه‌بندی کنید، و حتی گزینه‌های مشابه را ادغام نمایید.

3- به دنبال همپوشانی‌ها باشید

کارهایی که در انجام آن‌ها مهارت دارید، شرکت‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید، و چیزهایی که به آن‌ها علاقه دارید، می‌توانند متفاوت باشند؛ اما مهم است سعی کنید همپوشانی بین این سه را بیابید. با این روش می‌توانید مسیر شغلی مطلوب خود را پیدا کنید. به جای آن که به عناوین شغلی نگاه کنید، علایق، سرگرمی‌ها و مهارت‌های خود را در نظر بگیرید. نگاهی به تجربیات گذشته خود بیاندازید  تا از آینده خود مطلع شوید. در شغل‌های قبلی خود از انجام چه کارهایی لذت می‌بردید؟ از چه کارهایی متنفر هستید؟ مطلع بودن از ارزش‌ها، احساسات و مهارت‌هایتان به شما کمک می‌کند تا بدانید که به دنبال چه شغلی باشید. و دانستن این موارد یعنی این که شما می‌توانید به طور فعال به دنبال شغل‌هایی باشید که مستلزم استعدادهای خاص شما هستند.

4- شبکه

اگر فعالانه به دنبال یافتن یک شغل جدید هستید، یا این که سعی می‌کنید تا مسیر درست خود را پیدا کنید، شبکه سازی یک روش فوق‌العاده است تا بتوانید پا در این عرصه بگذارید. هر چه افراد بیشتری را ملاقات کنید، می‌توانید دیدگاه‌های بیشتری نسبت به محیط کار خود داشته باشید. این که افراد چگونه هستند و چطور از کار کردن لذت می‌برند. و اگر به دنبال شغل بعدی هستید، شبکه‌سازی بسیار مهم است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حدود 85 درصد فرصت‌های شغلی از طریق شبکه‌سازی پر شده‌اند.

5- به دنبال یک مربی باشید

شاید هرگز نتوانید به ارزش و قدرت یک مربی خوب پی ببرید. وقتی شغل خود را تغییر می‌دهید، شاید نتوانید به تنهایی از پس این کار بیایید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که برای شروع کار خود از یک مربی کمک بگیرید.

مربی‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند، مربیانی که در آنجا حضور دارند و کار را به سرانجام می‌رسانند و شما بابت این کار به آن‌ها پول پرداخت می‌کنید و مربیانی که می‌توانند در محیط کار از شما حمایت کنند. یک مربی خوب- که البته مهم نیست از چه نوعی باشد- ضمن هدایت و راهنمایی، به تقویت حرفه شما کمک می‌کند. طبق مطالعات صورت گرفته، حدود 80 درصد مدیران اجرایی موفقیت خود را مدیون کار با مربیان هستند.

یافتن شغل رویایی کار ساده‌ای نیست، و مسیر رسیدن به چنین رویایی می‌تواند سخت و ترسناک باشد. البته ترسناک بودن مسیر به این معنی نیست که ارزش انجام دادن ندارد. فکر کنید که در طول عمر خود، چقدر از وقت خود را صرف کار کردن می‌کنید- جواب 90 هزار ساعت برای یک فرد معمولی است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که از زمان به نفع خودتان استفاده می‌کنید وحرفه‌ای را دنبال می‌کنید که شما را خوشحال می‌کند و مطابق با ارزش‌های و استعدادهای شماست. شما قدرت رسیدن به چنین جایگاهی را دارید و هم اکنون هم ابزارهای شروع این کار را در اختیار دارید. آماده‌اید؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟