معیارهای انتخاب یک شغل
 چگونه از میان چندین پیشنهاد شغلی یکی را انتخاب کنیم؟
این مشکل از آن دسته مشکلات خوب و شیرینی است که هر کسی دوست دارد آن را در زندگی خود تجربه کند، اما این که بدانیم آیا انتخاب درستی انجام داده‌ایم، مسئولیت بزرگی را بر دوش ما قرار می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

 

به احتمال زیاد جستجوها برای یافتن شغل و مصاحبه‌های مختلف وقت زیادی از شما گرفته است و حالا چندین پیشنهاد شغلی پیش روی خود دارید. گرچه در این دوره و زمانه داشتن چندین پیشنهاد شغلی مانند یک رویاست، اما این موضوع می‌تواند برای شما بسیار اضطراب‌آور باشد به خصوص اگر اولین بار است که به دنبال شغل می‌گردید. در یک چنین مواقعی این دوستان و خانواده هستند که خیلی سریع نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد انتخاب درست در اختیار شما قرار می‌دهند، اما " شغل مناسب" شما به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که ممکن است خیلی راحت نادیده گرفته شوند.

مطلب پیشنهادی

 4 روش برای پرورش مهارت‌های رهبری در زندگی روزمره
آموختن مهارت‌های رهبری بدون نیاز به کلاس‌های آموزشی

پول مهمترین فاکتور نیست

مقایسه حقوق و دستمزد راحتترین فاکتور برای تصمیم‌گیری و انتخاب بین پیشنهادهای کاری مختلف است، اما راشل کیم، راهبردشناس در امور مشاغل می‌گوید که اگر اساس تصمیم‌‌گیری شما فقط بر مبنای پول باشد، اشتباه است. اگر موضوع مالی را کنار بگذارید باعث می‌شود عمیقتر فکر کنید و بهتر در مورد آنچه می‌خواهید تصمیم بگیرد. راشل می‌گوید: " به جنبه‌های مسئولیتی آن شغل و اهداف شغلی که از ابتدا به دنبالش بودید، فکر کنید." به طور حتم پول می‌تواند مهم باشد، اما مهمتر از آن این است که شما تمام جنبه‌های آن موقعیت شغلی را بسنجید، باید به آن شغل به عنوان یک پکیج نگاه کنید از زمان تعطیلات گرفته تا مهارت‌ها و تجربه‌هایی که می‌توانند به آینده شغلی شما کمک کنند.

آیا آن شغل به درستی " مناسب" شماست؟

یافتن شغل " مناسب " به این معناست که مشخص شود چه چیزی در شما ایجاد انگیزه می‌کند و هدف شما چیست. موفقیت حرفه‌ای اغلب از یافتن شغلی می‌آید که در آن با محرک‌های ذاتی خود ارتباط برقرار می‌کنید؛ شغلی که در آن مهارت‌هایی را توسعه می‌دهید که خودتان می‌خواهید، شغلی که هدف آن مشخص است و می‌دانید چگونه به ارزش آن بیافزایید و در واقع احساس می‌کنید که به آن تعلق دارید. اگر هدف و ارزش شغل شما مشخص باشد آن موقع است که بیشتر تن به کار می‌دهید و بهتر انجامش می‌دهید و همین امر در دراز مدت موجب ارتقاء و پیشرفت و افزایش حقوق و دستمزد شما می‌گردد.

پتانسیل رشد در آن حرفه

هر موقعیت شغلی را بر اساس مهارت‌هایی که می‌توانید تمرین کنید و یاد بگیرید، تجاربی که می‌توانید کسب کنید و شبکه‌ ارتباطی که می‌توانید در آن رشد کنید، ارزیابی نمایید. بررسی کنید که آیا مسیر مشخصی برای رشد و موفقیت در این سازمان وجود دارد. آیا این شرکت در حال رشد و پیشرفت است؟ آیا فرصت‌ برای یادگیری و توسعه شغلی در دراز مدت وجود دارد؟ تمام این موارد باید فاکتورهایی برای تصمیم‌گیری شما باشند.

چه کسی قرار است مدیر شما باشد؟

 مدیر شما نقش مهمی در موفقیت شغلی شما ایفا خواهد کرد. وقتی یک پیشنهاد شغلی را ارزیابی می‌کنید، از خودتان بپرسید که آیا مدیر جدید شما کسی هست که بتوانید از او کار یاد بگیرید و آیا کار کردن با این شخص برای شما لذت بخش خواهد بود. بر اساس نظر سنجی صورت گرفته در سایت گالوپ، از بیش از 1 میلیون کارگر در ایالات متحده ، 75 درصد کسانی که شغل خود را ترک کرده‌اند به دلیل مدیرانشان بوده نه خود موقعیت شغلی. در ارزیابی مدیران آینده خود به این نکته توجه کنید که شما قرار است از سبک مدیریتی و روند تصمیم‌گیری آن‌ها درس بگیرید و بدانید که چگونه گزارشاتی را دوست دارند و به چه نکاتی اهمیت می‌دهند و از نظر آنان یک ارتباط موفق‌آمیز بین مدیر و کارمند چگونه است. پس با مرور مصاحبه‌های که داشته‌اید، از خودتان بپرسید که از کار کردن با کدام مدیر لذت می‌برید.

به برنامه خروج خود فکر کنید

چشم انداز دراز مدت شما باید به شما کمک کند تا بهترین تصمیم‌ها را در کوتاه مدت اتخاذ کنید. این روزها اگر فکر کنید که می‌توانید تمام عمر کاری خود را در یک شرکت سپری کنید، اشتباه کرده‌اید و این یک امر غیرواقعی است. از خودتان بپرسید که 5،10 یا 15 سال دیگر کجا هستید و برای رسیدن به آن به چه چیزهایی نیاز دارید؟ در شبکه ارتباطی خود به چه کس یا کسانی نیاز دارید؟ بنابراین هر کدام از پیشنهادات شغلی را مورد ارزیابی قرار دهید و ببنید هر کدام از آن‌ها چه فرصت‌هایی را مقابل شما قرار می‌دهند و چه کسانی را می‌توانید برای خودتان نگاه دارید و این که آیا تجربه‌ای که بدست می‌آورید می‌تواند در زمان ترک آن سازمان به کارتان بیاید و شما را برای کسب موفقیت آماده کند.

به تصمیم خود احترام بگذارید

ممکن است پس از انتخاب شغل و پذیرفتن آن، شروع کنید به سرزنش کردن خودتان. به همین دلیل مهم است برای تصمیمی که قرار است بگیرید وقت بگذارید و هر کدام از پیشنهادهای شغلی را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید و مطمئن شوید که تصمیمی که می‌گیرید بهترین تصمیم است و با آن احساس راحتی می‌کنید. در نهایت وقتی تصمیم خودر را گرفتید دیگر از فکر کردن دوباره به آن و سرزنش کردن خودتان دست بردارید، به تصمیم خود احترام بگذارید و این حقیقت را بپذیرید که گام جدیدی را در زندگی حرفه‌ای خود برداشته‌اید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟