چه میزان اضطراب می‌تواند به حافظه کمک کند؟
 نقش اضطراب در بهتر شدن حافظه
اضطراب همیشه هم بد نیست و می‌تواند به بهتر شدن حافظه و به خاطر آوردن رویدادها به شما کمک کند. اگر می‌خواهید بدانید که اضطراب در چه شرایطی می‌تواند به نفع شما عمل کند، به سراغ نتیجه مطالعات جدیدی می‌رویم که در این زمینه صورت گرفته‌اند.

1606683296_1_0.gif

 

طبق مطالعات صورت گرفته، اضطراب اگر به میزان کمی باشد، می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک کند. با این حال، اضطراب خیلی زیاد می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

  • اختلال اضطراب بسیار طاقت فرساست.
  • اما در دوزهای کوچک، می‌تواند مفید باشد.
  • مطالعات جدید نشان می‌دهند که سطح مطلوبی از اضطراب وجود دارد که می‌تواند در به خاطر آوردن رویدادها به ما کمک کند
  • اگر اضطراب زیاد باشد، مزایای آن کاهش می‌یابد

برای کسانی که دارای اختلال اضطراب هستند، انجام کارها و وظایف روزمره می‌تواند امری امکان‌ناپذیر باشد. در بدترین حالت آن، اضطراب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات خواب، تپش قلب یا ناتوانی در ترک خانه شود.

مطلب پیشنهادی

۶ تصویر که نشان می‌دهند در مغز یک فرد درونگرا چه می‌گذرد

 از اضطراب‌‌ به مقدار کم می‌توان در جهات مثبت استفاده نمود، همان نوع اضطراب‌های روزمره‌ای که لحظه به لحظه آن‌ها را احساس می‌کنیم. برای مثال، می‌توانید کانالی به آن بزنید و از آن به عنوان ابزاری در جهت بهبود عملکرد خود در کار یا زندگی شخصی خود کمک بگیرید.

طبق تحقیقات جدید، مقدار کمی اضطراب می‌تواند به ما در یادآوری بهتر رویدادها کمک کند. در مطالعه جدید که در مجله علوم مغز منتشر شده است، محققان دانشگاه واترلو 80 دانش آموز را که با استفاده از مقیاس‌های افسردگی اضطراب استرس 

(Depression Anxiety Stress Scales (DASS)  ارزیابی شده بودند،  مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه رمزگذاری عمیق و یک گروه رمزگذاری سطحی.

در تحقیق مربوط به حافظه، پردازش سطحی به صداها و ساختار زبان برمی‌گردد، در حالی که پردازش عمیق زمانی است که ما لغتی را می‌شنویم و به دنبال معنی آن هستیم. این پردازش عمیق که پردازش معنایی نام دارد نشان می‌دهد که مغز چگونه کلماتی که می‌شنود را با کلمات دیگر که معانی مشابه دارند، مرتبط می‌سازد و این باعث می‌شود بتوانیم بهتر به خاطر بیاوریم.

به شرکت کنندگان در این مطالعه 72 لغت که روی تصویر قرار گرفته  بودند، نشان داده شد. این تصاویر یا منفی بودند یا خنثی مثلاٌ تصادف ماشین و یا قایق نارنجی.ااز کسانی که در گروه رمزگذاری سطحی بودند خواسته شد تا کلماتی را جستجو کنند که شامل حرف ‘a’ هستند، و از کسانی که در گروه رمزگذاری عمیق بودند خواسته شد تا بگویند که آیا لغت به نمایش درآمده، یک شیء زنده است یا بی‌جان. نتایج نشان دادند که سطوح قابل کنترلی از اضطراب می‌تواند به حافظه شرکت‌کنندگان کمک کند و آن‌ها بهتر بتوانند جزییات را به یاد بیاورند. در گروه رمزگذاری سطحی، که در آن شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد نمی‌توانند کلمات را به یاد بیاورند، وقتی کلمات در کنار عکس‌های منفی قرار گرفتند، افرادی که اضطراب بیشتری داشتند بهتر ‌توانستند آن کلمات را به خاطر بیاورند.

میرا فرناندز، استاد گروه روانشناسی و از همکاران این مطالعه می‌گوید: " اضطراب در سطح مطلوب آن می‌تواند به نفع حافظه شما باشد. اما تحقیقات دیگری هم صورت گرفته که نشان می‌دهند اضطراب در سطوح بالا می‌توانند فرد را به یک نقطه بحرانی برسانند که این موضوع حافظه و عملکرد آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد."به عبارت دیگر، اگر اضطراب بسیار بالا باشد، یا این که به ترس تبدیل شود، می‌تواند به خاطرات آدم‌ها آسیب برسانند و دیگر هیچ منفعتی ندارد.یکی از محدودیت‌های این مطالعه که مولفان به آن اشاره کردند این است که افراد ممکن است درک متفاوتی از تصاویر داشته باشند. تصاویر مختلفی وجود داشتند که از سوی برخی شرکت‌کنندگان به عنوان تصاویر "منفی" تلقی می‌شدند، و آنچه که برای یک فرد می‌تواند تهدید بالقوه به حساب بیاید ممکن است برای فرد دیگر این گونه نباشد.

مولفان این مطالعه می‌گویند که مطالعات بعدی آن‌ها در این خصوص است که چگونه افراد با ترس‌های خاص به واژه‌های موجود بر روی تصاویری که از آن‌ها می‌ترسند، واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، آیا وقتی عنکبوت هراسان در مقابل تصاویر عنکبوت قرار بگیرند، می‌توانند کلمات را بهتر به خاطر بیاورند.   

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟