اولین نامه منتصب به باج‌افزارنویسان
نویسندگان باج‌افزار پتیا کلید رمزگشایی را 250 هزار دلار می‌فروشند
توسعه‌دهندگان باج‌افزار پیتا که چندی پیش سازمان‌ها و کشورهای مختلفی منجمله نهادهای دولتی کشور اوکراین را مورد حمله قرار دادند در اولین بیانیه رسمی خود اعلام داشته‌اند که در ازای دریافت 250 هزار دلار حاضر هستند کلید رمزگشایی فایل‌ها را در اختیار قربانیان خود قرار دهند.

1606683296_1_0.gif

سایت مادربرد گزارش کرده است گروهی که مسئولیت حمله باج‌افزاری هفته گذشته را بر عهده گرفته‌اند در پستی که در سرویس DeepPaste منتشر کرده‌اند اعلام داشته‌اند کلید خصوصی این باج‌افزار را به مبلغ 100 بیت‌کوین معادل 250 هزار دلار به فروش خواهند رساند. در متن پیامی که از سوی این گروه منتشر شده است، کلید خصوصی پتیا به عنوان امضا قرار گرفته است و همین موضوع کارشناسان را مطمئن ساخته است که نویسندگان اصلی این پیام را منتشر کرده‌اند. با توجه به این‌که باج‌افزار فوق تعدادی از فایل‌های حساس سیستمی را حذف می‌کند، در نتیجه این امکان وجود ندارد تا فایل‌های رمزنگاری شده روی یک سیستم آلوده را به‌طور کامل بازیابی کرد. اما این امکان وجود دارد تا تعدادی از فایل‌های مستقل را بازیابی کرد.

در این پیام پیوندی به یک اتاق چت وجود دارد که نویسندگان باج‌افزار پیشنهاد داده‌اند قربانیان برای مذاکره به این اتاق وارد شوند. البته در زمان نگارش این مطلب این اتاق چت از دسترس خارج شده است. هنوز به درستی مشخص نیست سازندگان باج‌افزار بر مبنای چه معیاری این رقم را پیشنهاد داده‌اند. با این وجود هنوز هیچ‌گونه خبری مبنی بر پرداخت این پول از سوی قربانیان گزارش نشده است. کارشناسان گزارش کرده‌اند که نویسندگان باج‌افزار فوق کیف پول اصلی بیت‌کوین خود را که ده هزار دلار در آن موجود بوده است را خالی کرده‌اند. نویسندگان سایت فوربس کشف کرده‌اند که باج‌افزار نویسان از این کیف پول مجازی به منظور پول‌شویی نیز استفاده کرده‌اند.

هنوز به درستی مشخص نیست نویسندگان این باج‌افزار چرا پس از گذشت یک هفته از آلودگی سامانه‌ها تصمیم گرفته‌اند تقاضای پول کنند. در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری انجام گرفته بود که اعلام می‌داشت هکرها به جای آن‌که به دنبال پول باشند تنها به دنبال تخریب زیرساخت‌های کشور اوکراین بوده‌اند. با توجه به این‌که 100 بیت‌کوین رقم بسیار بالایی در زمینه تراکنش‌های مالی است، اگر هر شرکتی تصمیم بگیرید این باج را پرداخت کند رسانه‌ها به سرعت از این موضوع مطلع خواهند شد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟