شبکه‌ای از بات‌نت‌های همراه
میلیون‌ها گوشی اندرویدی ناخواسته یک بدافزار پاک‌نشدنی را دانلود کردند
کارشناسان امنیتی به مالکان گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید هشدار داده‌اند به طور ناخواسته بدافزاری موسوم به FalseGuide را دانلود کرده‌اند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد نزدیک به دو میلیون دستگاه همراه به این بدافزار آلوده شده‌اند.

1606683296_1_0.gif

بدافزار مخربی که در خلال سال‌های 2016 تا 2017 در میان سایر نرم‌افزارهای فروشگاه گوگل پلی پنهان شده بود، اکنون شناسایی شده است. این‌گونه به نظر می‌رسد که بدافزار فوق در نقش راهنمای بازی‌های گوشی همراه در فروشگاه گوگل پلی قرار گرفته بود. هکرها برای آن‌که مانع از شناسایی این بدافزار شوند از نام توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها همچون سرگئی ورنیک و نیکولای زالوبکین به عنوان نویسندگان این بدافزار نام برده‌اند.

مطلب پیشنهادی

اگر می‌خواهید هک نشوید؛ این ده مطلب را بخوانید!
ترفندهایی برای افزایش امنیت در فضای مجازی

پژوهشگران گفته‌اند این امکان وجود ندارد تا بدافزار FalseGuide را از روی تجهیزاتی که به این بدافزار آلوده شده‌اند، پاک کرد. همچنین کاربرانی که دستگاه آن‌ها به این بدافزار آلوده شده باشد، بی وقفه انواع مختلفی از پیام‌های تبلیغاتی را مشاهده خواهند کرد. گوگل به محض شناسایی این بدافزار آن‌را از فروشگاه خود حذف کرد. تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد یک گروه روسی در پس‌زمینه طراحی این بدافزار قرار داشته‌اند. این گروه به دنبال آن بودند تا شبکه‌ای از بات‌نت‌های همراه را به وجود آورند. بات‌نت شبکه‌ای متشکل از دستگاه‌های آلوده بوده که از سوی هکرها کنترل می‌شوند، در حالی که مالک دستگاه به هیچ عنوان از این موضوع اطلاعی ندارد. با توجه به ویژگی‌های محاسباتی توزیع شده‌ بات‌نت‌ها این امکان وجود دارد که از بات‌نت‌ها برای پیاده‌سازی انواع مختلفی از حملات استفاده کرد. تصاویر زیر برنامه‌ای را نشان می‌دهند که به بدافزار فوق آلوده بوده و در فروشگاه گوگل پلی قرار داشته است.

FlaseGuide چگونه کار می‌کند؟

سازوکار بدافزار فوق به این شکل است که قادر است پیام‌هایی را دریافت کند که در این پیام‌ها لینک‌هایی به سایر بدافزارها وجود دارد. این لینک‌ها به بدافزار فوق اجازه می‌دهد انواع مختلفی از بدافزارها را روی دستگاه قربانی دانلود کرده و نصب کند. انعطاف‌پذیری بدافزار فوق به اندا‌زه‌ای بالا است که به هکرها اجازه می‌دهد انواع مختلفی از حملات را ترتیب دهند. به طور مثال، هکرها قادر هستند کدهای مخربی را به منظور روت کردن یک دستگاه به آن تزریق کرده، از این دستگاه‌های آلوده به منظور پیاده‌سازی یک حمله منع سرویس انکار شده استفاده کرده یا به یک شبکه خصوصی نفوذ کنند. تصویر زیر ده کشوری را نشان می‌دهد که به این بدافزار آلوده شده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند در سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی بر حجم بات‌نت‌های گوشی‌های هوشمند افزوده شده است. همین موضوع لزوم توجه کاربران به مبحث امنیت را دو چندان می‌کند. گوگل به تازگی گفته است در سال گذشته میلادی نیمی از مالکان دستگاه‌های اندرویدی به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه‌ را روی دستگاه‌های خود نصب نکرده‌اند. کاربران باید به همان شکلی که از کامپیوترهای شخصی خود در برابر بدافزارها محافظت به عمل می‌آورند، روی گوشی‌های همراه خود نیز از بسته‌های امنیتی قدرتمند استفاده کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟