یکی بده دو تا ببر!
27/04/1399 - 04:15
هک حساب توییتر بیل‌گیتس و ایلان ماسک و چهره‌های دیگر برای دزدی بیت‌کوین
حساب‌های توییتری متعلق به افراد نام آشنایی همچون چانگ‌پنگ ژائو، ایلان ماسک، جاستین سان، بیل گیتس، وارن بافت، جف بزوس، ریپل، صرافی بیتفینکس و … هک شده است. در این حساب‌ها، هکرها توییت‌های کلاه‌بردارانه‌ای منتشر کرده و از کاربران درخواست کرده‌اند برای دریافت جایزه خود به آدرس‌های مشخص بیت‌کوین و سایر رمزارزها مراجعه کنند.

1606683296_1_0.gif

از اوایل صبح امروز به وقت ایران در اتفاقی نادر، ده‌ها حساب کاربری متعلق به افراد مشهور که در توییتر دنبال‌کننده‌های میلیونی دارند هک شد و به دنبال آن پست‌هایی با هدف سرقت بیت‌کوین کاربران در آن‌ها منتشر شد. به‌طور مثال، در حساب کاربری آقای چانگ‌پنگ ژائو تویتی با این محتوا منتشر شد: «من با سایت CryptoForHealth همکاری کرده‌ام و در ازای دریافت بیت کوین ۵,۰۰۰ واحد بیت کوین باز می‌گردانم.»

توییتر به سرعت دست به کار شد و خیلی از این توییت‌های فریبکارانه را پاک کرد، اما در یک بازه زمانی چند ساعته حساب‌های کاربری متعددی قربانی این پست‌های هکری شدند.

در میان افرادی که حساب کاربری آن‌ها هک شده، حساب متعلق به آقای بیل گیتس نیز قرار دارد که در آن پیغامی مشابه درج شده است. پیغامی که بیش از 2000 بار بازنشر شد و نزدیک به 3000 لایک گرفت.

در حساب ایلان ماسک توییتی نوشته شده بود: « سپاسگزارم. تمامی پرداخت‌های بیت‌کوین به خودم را دو برابر می‌کنم. ۱۰۰۰ دلار بفرستید و من ۲۰۰۰ دلار پس می‌فرستم. تنها تا ۳۰ دقیقه دیگر این کار را انجام می دهم.»

گزارشی که سایت‌های خبری منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد تاکنون حساب اشخاص سرشناسی همچون چانگ‌پنگ‌‌ ژائو، مدیرعامل بایننس، صرافی بایننس، ایلان ماسک، بیل گیتس، جاستین سان، خالق ترون، صرافی جمینی، صرافی کوکوین، چارلی لی خالق لایت‌کوین، صرافی بیتفینکس، شرکت ریپل، اوبر، اپل، کانیه وست، خبرگزاری کوین دسک، جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ، وارن بافت، باراک اوباما، جف بزوس، فلوید می‌ودر، شرکت اسکوئر، ویز خلیفا خواننده رپر، چارلی شرم، آرتور هیس مدیرعامل بیتمکس و حساب کاربری بیت کوین (@bitcoin)قرار دارد. در زمان نگارش این مقاله تمامی توییترهای کلاهبردارانه از توییتر حذف شده‌اند، اما درباره میزان کلاهبرداری‌ اطلاع دقیقی در دست نیست. با این‌حال، در آدرس بیت‌کویین که در حساب‌های توییتری درج شده بود، بیش از ۱۱ بیت‌کوین که چیزی در حدود 100 هزار دلار است درج شده است، البته هکرها به سرعت در حال خرج کردن بیت‌‌کوین‌های قرار گرفته در این کیف‌ پول‌ها هستند. کارشناسان امنیتی گزارش کرده‌اند که هکر در حال پاک کردن رد بیت‌کوین‌ها هستند. آندریاس آنتونوپولوس، کارشناس بیت‌کوین می‌گوید: «به نظر می‌رسد هک گسترده توییتر منشا داخلی و نشانه‌ای دال بر مشکلات فنی یا ضعف در حساب‌های کاربری به چشم نمی‌خورد.»

توییتر در خبری اعلام کرده: « در حال بررسی و تلاش برای رفع مشکل هست. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهند برخی از کارمندان قربانی یک حمله مهندسی اجتماعی شده‌اند. افرادی که سامانه‌های داخلی توییتر دسترسی داشته‌اند. هنوز به درستی مشحص نیست هکرها به غیر از توییت‌های کلاهبردارانه به چه اطلاعاتی دست پیدا کرده‌اند.»

توییتر برای پیشگیری از گسترش دامنه هک برای مدتی فعالیت حساب‌های مشهور به ویژه آن‌هایی که تیک آبی داشتند را متوقف کرد، البته به نظر می‌رسد هک در چنین ابعادی ممکن است در درازمدت راه را برای محدود کردن فعالیت‌های آزادانه شبکه‌های اجتماعی هموار کرده و شرکت‌ها را مجبور به قبول شرایط سخت‌گیرانه‌‌تری کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟