اجرای نرم‌افزارها در محیط محافظت شده
بهترین نرم‌افزارهای SandBox که محیط ایده‌آلی در اختیارتان قرار می‌دهند
زمانی که در حال آزمایش یک برنامه جدید یا ناشناخته هستید، بهترین راهکاری که اجازه می‌دهد اطمینان حاصل کنید نرم‌افزار جدید به سامانه شما آسیبی وارد نخواهد کرد، به‌کارگیری یک محیط محافظت شده است. محیطی که در اصطلاح تخصصی به آن محیط جعبه شنی یا (sandbox) گفته می‌شود.

1606683296_1_0.gif

اگر برنامه‌ای در اختیار دارید که پایدار نبوده، مخرب بوده یا در ارتباط با تبلیغ‌افزارها بوده یا حتا یک ویروس است، یک محیط جعبه شنی به شما اجازه می‌دهد از یک محیط ایزوله شده برای اجرای این نرم‌افزار استفاده کنید تا سامانه شما از هرگونه مشکلی در امان باشد. محیط جعبه شنی همچنین برای آزمایش نرم‌افزار پیش از آن‌که روی یک سامانه نصب شوند هم به کار گرفته می‌شوند. اگر یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار هستید که در نظر دارد نرم‌افزار ساخته شده را روی سامانه‌های مشتری نصب کند یا یک کارشناس امنیتی هستید که در نظر دارد رفتار مشکوک نرم‌افزاری را ارزیابی کند پیشنهاد من این است که از مکانیزم جعبه شنی استفاده کنید. برای این منظور نرم‌افزارهایی وجود دارند که در این مقاله با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهید شد.

1.Sandboxie

Sandboxies هنوز هم یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهایی است که برای سیستم‌عامل ویندوز ارائه شده است. قابلیت‌های متعدد، تنظیمات پیشرفته و رابط کاربری ساده باعث شده است این نرم‌افزار انتخاب اول بسیاری از کاربران حرفه‌ای باشد. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزار سندباکسی در ارتباط با اجرای نرم‌افزارهایی است که نصب شده‌اند. به‌طور مثال، شما می‌توانید مرورگر کروم را روی سندباکسی اجرا کنید. برای این منظور باید به مسیر Sandbox > Default Box > Run Sandboxed > Run Google Chrome بروید تا کروم اجرا شود. البته توجه داشته باشید که سرعت اجرای نرم‌افزارها در محیط جعبه شنی کمی کند خواهد بود. ویژگی مهم دیگر این نرم‌افزار در پیوند دادن خلاصه شده است. به‌طور مثال اگر مرورگر کروم در محیط سندباکسی اجرا شود و سپس Slack را دانلود و نصب کنید، Slack نیز در محیط محافظت شده اجرا می‌شود.

2. SHADE Sandbox

SAHDE نرم‌افزار دیگری است که قابلیتی شبیه به سندباکسی دارد. این برنامه رایگان نیز همانند سندباکسی رابط کاربری ساده‌ای دارد. این نرم‌افزار به ویژه برای کاربرانی که تجربه چندانی در ارتباط با این مدل نرم‌افزارها ندارند مناسب است. گزینه‌های موجود در این نرم‌افزار محدود بوده و تنها گزینه‌هایی که برای کنترل نرم‌افزار حیاتی هستند در اختیار کاربر قرار دارند. از ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار می‌توان به کشیدن و رها کردن نرم‌افزارها در محیط سندباکس اشاره کرد. برای این منظور تنها باید آیکون نرم‌افزار را با ماوس گرفته و به سمت SHADE رها کنید تا نرم‌‌افزار در محیط محافظت شده اجرا شود.

3. turbo.net

Turbo.net نرم‌افزارهای کاربردی را درون یک محیط مجازی بسته‌بندی می‌کند. به عبارت دقیق‌تر عملکردی شبیه به یک کانتینر داشته که روی بالاترین سطح از سیستم‌عامل اجرا می‌شود. عملکرد Turbo.net را می‌توانیم شبیه به یک ماشین مجازی روان توصیف کنیم. شما می‌توانید از موتور ماشین مجازی توربو (Turbo Virtual Machine) به عنوان یک ماشین مجازی سفارشی و بسیار روان استفاده کرده و نرم‌افزارها را در یک محیط مجازی محافظت شده و تفکیک شده از سیستم‌عامل اصلی اجرا کنید. در حالی که توربو را نباید یک ماشین مجازی کامل در نظر گرفت، با این حال قابلیت‌هایی در زمینه شبکه کردن و مرتبط کردن چند ماشین مجازی در آن وجود دارد.

4. Tool Time Freeze

رویکرد به کار گرفته شده از سوی Tool Time Freeze متفاوت از نمونه‌های قبلی است. این نرم‌افزار ایمجی از وضعیت جاری سیستم‌عامل تهیه می‌کند. شما نرم‌افزارهای موردنظر را روی سیستم خود نصب کرده و اجرا می‌کنید، اما پس از آن‌که سیستم خود را راه‌اندازی مجدد کردید، تایم فریز همه چیز را به حالت اولیه خود باز می‌گرداند. این نرم‌افزار به ویژه در محیط‌های آموزشی که همواره احتمال آلوده شدن سیستم به بدافزارها یا پاک کردن فایل‌ها وجود دارد مناسب است.

5. BitBox

BitBox یا Browser in the Box یک ابزار عالی رایگان است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوای وب را درون یک محیط جعبه شنی ایمن مشاهده کنید. BitBox در اصل یک مرورگر وب است که روی یک کپی از VirtualBox قرار می‌گیرد. BitBox از آن جهت گزینه ایده‌آلی است که اجازه می‌دهد بدون آن‌که به نصب یک سیستم‌عامل روی ماشین مجازی نیازی داشته باشید بتوانید از یک مرورگر BitBox FireFox یا BitBox Chrome روی محیط مجازی استفاده کنید.

6.BufferZone

BufferZone یک راه‌حل جعبه شنی پیشرفته است که اجازه می‌دهد فضاهای مجازی را ایجاد کنید. شما می‌توانید یک فضای مجازی BufferZone محدود شده را برای رصد کردن رخدادها و عملکرد برنامه‌ها تعریف کنید. فضایی که از طریق آن می‌توانید به ایمیل‌ها، محتوای ضمیمه شده و سایر صفحات وب دسترسی داشته باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟