راهنمای خرید مودم روتر بی‌سیم ADSL سال 99
فناوری ADSL هنوز هم گزینه رایج و باصرفه‌ای برای اتصال به اینترنت است. مودم‌روترهای ADSL در مقایسه با مودم‌روترهای VDSL، مودم‌روترهای TD-LTE و مودم‌روترهای جیبی 4G معمولا کم‌هزینه‌ترند و ارتباط‌ اینترنتی تقریبا پایداری فراهم می‌کنند. البته کاستی‌هایی هم دارند که مهم‌ترین آن‌ها ثابت بودن‌شان است؛ بدین معنی که کاربران اینترنت ADSL نمی‌توانند ارتباط سیار داشته باشند و مودم‌روتر ADSL را هر جا که لازم بود ببرند. برخی از مودم‌روترهای ADSL باسیم و برخی دیگر بی‌سیم هستند. در این راهنمای خرید، برخی از مودم روترهای ADSL بی‌سیم در بازار ایران معرفی خواهندشد. در راهنمای خرید مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL سال 99، تلاش شده است محصولاتی معرفی شوند که هنگام نگارش (یا به روزرسانی) این مطلب در بازار ایران موجود هستند. گفتنی است که در راهنمای خرید مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL سال 99، برخی از ویژگی‌ها و مشخصات اصلی هر محصول ذکر شده است. لذا کاربرانی که در پی اطلاعات دقیق‌تر یا جزئیات فنی محصول هستند، می‌توانند به سایت رسمی شرکت سازنده یا به کارشناسان معتبر مراجعه کنند.

1606683296_1_0.gif

همه مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL معرفی شده در این راهنمای خرید، فقط با فناوری ADSL سازگارند و از VDSL پشتیبانی نمی‌کنند. ضمنا اکثر آن‌ها با +ADSL2 سازگارند و از نسخه‌های پیشین یعنی ADSL2 و ADSL نیز پشتیبانی می‌کنند و اگر جز این باشد در بخش مربوطه ذکر خواهدشد. 

پیش از معرفی مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL بازار ایران در سال 99، ارائه توضیحات درباره برخی اصطلاحات فنی که در جدول مشخصات هر محصول به آن‌ها اشاره شده است، لازم به نظر می‌رسد.

 

کاربری مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL این فهرست

با این‌که مودم‌روترها را اغلب فقط مودم می‌نامند اما در واقع هم مودم، هم روتر و اکسس‌پوینت و اغلب حتی سوئیچ نیز هستند. برای روشن‌تر موضوع بهتر است به کار هر یک از تجهیزات مذکور اشاره شود: 

مودم: برای اتصال به اینترنت، مودم لازم است. کامپیوترها و تجهیزات شبکه با سیگنال‌ دیجیتال، اما خطوط تلفن با سیگنال آنالوگ کار می‌کنند. مودم وسیله‌ای است که سیگنال‌های دیجیتال را روی خطوط تلفن آنالوگ انتقال می‌دهد. علاوه بر فرستنده داده‌، گیرنده داده نیز به مودم نیاز دارد، زیرا سیگنال‌های آنالوگ پس از دریافت در مقصد باید به فرمت دیجیتال ترجمه شوند و مودم این کار را انجام می‌دهد.

سوئیچ اترنت: مودم‌روتری که بیش از یک پورت LAN دارد، عملا یک سوئیچ شبکه نیز محسوب می‌شود، زیرا می‌توان دو یا چند کامپیوتر یا دستگاه دیگر را به آن متصل کرد و شبکه محلی کوچکی پدید آورد. مثلا برخی از مودم‌روترهای ADSL چهار پورت LAN دارند، لذا یک سوئیچ کوچک محسوب می‌شوند که می‌توان تا چهار کامپیوتر یا دستگاه کابلی دیگر مثل چاپگر را به آن متصل کرد.

روتر: روتر، شبکه‌ها را به هم متصل و داده‌ها را بین آن‌ها مسیریابی می‌کند. گفته شد که مودم‌روترهایی بی‌سیمی که چند پورت LAN نیز دارند، می‌توانند شبکه محلی کوچکی تشکیل دهند. همچنین، وقتی چند وسیله بی‌سیم از طریق امواج وای‌فای به مودم‌روتر وای‌فای متصل می‌شوند، شبکه محلی بی‌سیم پدید می‌آید. شبکه محلی، چه باسیم باشد و چه وای‌فای، بدون روتر نمی‌تواند با شبکه شرکت ISP و نتیجتاً با اینترنت داده تبادل کند. به همین سبب مودم‌های وای‌فای ADSL در این فهرست، روتر نیز هستند.

اکسس‌پوینت: اکسس‌پوینت، تجهیزات بی‌سیم را از طریق امواج وای‌فای به شبکه کابلی متصل می‌کند. مودم‌روترهای بی‌سیمی که چند رابط LAN نیز دارند، سوئیچ و روتر کابلی محسوب می‌شوند که می‌توانند شبکه محلی کابلی تشکیل دهند. و همزمان، اکسس‌پوینت بی‌سیم نیز محسوب می‌شود زیرا می‌توانند دستگاه‌های بی‌سیمی مثل گوشی و لپ‌تاپ را با امواج وای‌فای به شبکه کابلی متصل کنند. 


 

تفاوت باند 2.4 گیگاهرتز با باند 5 گیگاهرتز در مودم روترهای ADSL بی‌سیم

باند یا فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز، دو بخش‌ مجزا از طیف رادیویی هستند که برای ارتباطات بی‌سیم به کار می‌روند. آن‌ها را می‌توان به مسیرهایی نامرئی تشبیه کرد که سیگنال‌های بی‌سیم با گذر از آن‌ها ارسال و دریافت می‌شوند. تفاوت اصلی باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز در سرعت و برد آن‌هاست. باند 2.4 گیگاهرتز برد بیشتری دارد اما سرعت آن کمتر است. باند 5 گیگاهرتز سریع‌تر اما برد آن کمتر است. بعضی از مودم روترهای وای‌فای فقط باند 2.4 گیگاهرتز و برخی دیگر هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز را دارند. 

 

 منظور از 802.11b/g/n چیست؟

این‌ها استانداردهایی هستند که انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) برای تبیین ویژگی‌های فنی شبکه‌های محلی بی‌سیم از جمله سرعت و برد سیگنال‌ در باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز وضع کرده است. استانداردهای 802.11b و 802.11g به باند 2.4 گیگاهرتز اختصاص دارند و استاندارد 802.11n هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز را شامل می‌شود. اما استاندارد 802.11ac فقط مختص باند 5 گیگاهرتز است. هر یک از استانداردهای فوق، برد و سرعت متفاوتی دارند. 

 

منظور از سرعت بی‌سیم در مودم روترهای بی‌سیم چیست؟

منظور از سرعت بی‌‌سیم در روترهای بی‌سیم، نرخ انتقال داده بین مودم روتر و تجهیزات وای‌فای متصل به آن است. سرعت بی‌سیم روتر در هر یک از استانداردهای 802.11b/g/n/ac متفاوت است. برای مثال، سرعت تئوریک انتقال بی‌سیم داده‌ها با استاندارد 802.11n در باند 2.4 گیگاهرتز 300 مگابیت‌برثانیه است، هرچند گاهی عملا کمتر از این میزان است. به یاد داشته باشید که سرعت بی‌سیم روتر با سرعت اینترنت تفاوت دارد. لذا سرعت انتقال بی‌سیم بر افزایش یا کاهش سرعت اینترنت تاثیری ندارد. 

 

تفاوت رابط LAN، رابط WAN و رابط DSL در مودم روترهای بی‌سیم ADSL

مودم‌روترهای ADSL، هم رابط اترنت (LAN) و هم رابط DSL دارند. رابط یا پورت DSL، مودم شما را با کابل تلفن RJ11 به پریز تلفن متصل می‌کند تا از طریق شرکت ISP به اینترنت متصل شوید. 
پورت‌های اترنت یا LAN مخصوص کامپیوترها و تجهیزات کابلی هستند. مثلا اگر کامپیوترتان کابلی است و نمی‌تواند به‌صورت بی‌سیم به مودم‌روتر وای‌فای متصل شود، می‌توانید آن را با کابل شبکه RJ45 به پورت LAN متصل کنید. برخی از مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL چند پورت LAN دارند تا در صورت نیاز، کامپیوترها یا تجهیزات کابلی دیگری نظیر چاپگر را هم بتوانید به مودم‌روتر بی‌سیم ADSL متصل کنید و شبکه کوچکی تشکیل دهید.
برخی مودم‌روترهای بی‌سیم پورت دیگری موسوم به پورت WAN یا EWAN (مخفف Ethernet WAN) نیز دارند. پورت WAN زمانی مفید است که بخواهید مودم‌روتر را فقط به‌عنوان روتر به کار ببرید و به جای مودم آن، از مودم دیگری استفاده کنید. برای این منظور، پورت WAN را با کابل اترنت به مودم ثانویه وصل می‌کنید و مودم نیز به پریز تلفن متصل می‌شود.

 

مزیت پورت USB در مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL

بسیاری از مودم‌روترهای بی‌‌سیم ADSL رابط USB نیز دارند. به پورت USB می‌توان حافظه USB وصل کرد و محتوای آن را در شبکه به اشتراک نهاد. اما پورت USB در مودم‌روترهای بی‌سیم مزیت دیگری هم دارد: برخی مودم‌روترهای بی‌سیم ADSL از اینترنت موبایل 3G نیز پشتیبانی می‌کنند. در این‌صورت، می‌توانید با متصل کردن مودم‌ سیم‌کارت‌خور سیار به پورت USB، علاوه بر اینترنت ADSL اینترنت موبایل 3G نیز داشته باشید و هرگاه که لازم بود از آن استفاده کنید.

همه مودم‌روترهای این فهرست، از قابلیت‌های رایج امنیتی مثل فایروال داخلی، استانداردهای رایج امنیتی و فیلترینگ آدرس مک بهره می‌برند.


توضیح و توصیه درباره قیمت: گاهی برخی محصولات در فروشگاه‌های مختلف اختلاف قیمت زیادی دارند. لذا پیش از خرید، هم درباره سلامت و گارانتی محصول و هم از قیمت معقول آن اطمینان حاصل کنید. بازه قیمت مندرج در جدول، برپایه قیمت‌های فعلی (30 مهر 99) در فضای مجازی است. 


 

مودم‌روتر بی‌سیم ADSL: دی‌لینک DSL-2740U

D-Link DSL-2740U ADSL2 Plus Wireless N300 Modem Router

نسخه دیگری از این مودم روتر که در انتهای عنوان آن عبارت V2 درج شده است (DSL-2750U _V2) نیز دست‌کم در یکی از فروشگاه‌های آنلاین کشور عرضه شده است. تنها تفاوتی که در جدول مشخصات این محصول به چشم می‌خورد، این است که یکی از چهار رابط LAN آن با ‌عنوان رابط WAN/LAN از دیگر رابط‌ها تفکیک شده است. نسخه V2 در فروشگاه یادشده، گرانتر از نسخه عادی بود. جدول مشخصات زیر مربوط به نسخه عادی است. 

تعداد رابط‌ها‌ 

4 رابط LAN

1 رابط DSL

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
سرعت انتقال بی‌سیم 300 مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL, ADSL2, ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11b/g/n
حدود قیمت 674,000 تا 1,000,000 تومان

 


مودم‌روتر بی‌سیم ADSL: دی‌لینک  DSL-2750U New

D-Link DSL-2750U New ADSL2 Plus Wireless N300 Modem Router

بارزترین تفاوت مودم‌روتر DSL-2750U با مودم‌روتر DSL-2740U (که پیش از این معرفی شد)، برخورداری آن از درگاه USB است. لذا از حافظه USB و مودم‌های USB سیم‌کارت‌خور نسل سوم (3G) پشتیبانی می‌کند. 

تعداد رابط‌ها‌

4 رابط LAN (یکی از آن‌ها LAN/WAN است.)

1 رابط DSL

1 رابط USB

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
سرعت انتقال بی‌سیم 300 مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL, ADSL2, ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11b/g/n
حدود قیمت 825,000 تا 1,430,000 تومان

 


مودم‌روتر بی‌سیم ADSL: تی‌پی‌لینک TD-W8961N

TP-Link TD-W8961N_V3.20

نسخه‌های دیگری از مودم‌روتر TD-W8961N، یکی با پسوند V1 و دیگری با پسوند V3.20 نیز در برخی از فروشگاه‌های آنلاین کشور عرضه شده‌ است. همچنین مودم روتر مشابه دیگری با نام TD-W8961ND_V1 در بازار به فروش می‌رسد که گرانتر از سه‌ نسخه فوق‌الذکر است. این مودم‌روترها از نظر فنی تفاوت چشمگیری ندارند. ظاهرا نسخه V3.20 تنوع رنگ بیشتری دارد.

جدول مشخصات زیر مربوط به مودم روتر TD-W8961N_V3.20 است.

تعداد رابط‌ها‌

4 رابط LAN

1 رابط DSL

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
سرعت انتقال بی‌سیم 300 مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL, ADSL2, ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11b/g/n
حدود قیمت 650,000 تا 795,000 تومان

توجه: تی‌پی‌لینک چند مودم روتر ADSL/VDSL نیز تولید کرده است که ظاهرشان بسیار شبیه مودم روترهای ADSL فوق‌الذکر است.     


مودم‌روتر بی‌سیم ADSL: یوتل A154

U.TEL A154 Wireless ADSL2 Plus Modem Router

یکی از مزایای مودم‌روترهای یوتل، ایرانی بودن آن‌هاست و به نظر می‌رسد کیفیت محصولات یوتل رضایت بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است. در این فهرست، سه مودم‌روتر بی‌سیم ADSL از شرکت یوتل معرفی خواهدشد که یکی از آن‌ها یوتل A154 است. یوتل A154 بسیاری از امکاناتی را که از یک مودم‌روتر بی‌سیم ADSL انتظار می‌رود، داراست. شاید بتوان گفت که تنها کاستی نسبی یوتل A154 در مقایسه با اکثر محصولات این فهرست، سرعت انتقال بی‌سیم 150 مگابیت‌برثانیه‌ای آن است، هرچند همین سرعت نیز برای بسیاری از کاربردهای عادی خانگی و کاری کافی است.

تعداد رابط‌ها‌ LAN

4 رابط LAN

1 رابط DSL

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
سرعت انتقال بی‌سیم 150 مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL, ADSL2, ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11b/g/n

حدود

قیمت

585,000 تا 850,000 تومان

 


مودم‌روتر بی‌سیم ADSL: یوتل A304U

U.TEL A304U Wireless ADSL2 Plus Modem Router

مودم‌روتر یوتل A304U با سرعت انتقال بی‌سیم 300 مگابیت‌برثانیه و یک رابط USB سازگار با حافظه‌های فلش و مودم‌های سیار نسل سوم (3G)، از دو هم‌خانواده دیگرش و نیز از برخی دیگر از مودم‌روترهای این فهرست امکانات بیشتری دارد. 

تعداد رابط‌ها‌

4 رابط LAN

1 رابط DSL

1 رابط USB

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
سرعت انتقال بی‌سیم 300 مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL, ADSL2, ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11b/g/n

حدود قیمت

685,000 تا 789,000 تومان

 


مودم‌روتر بی‌سیم ADSL: یوتل A304

U.TEL A304 ADSL2 Plus Wireless Modem Router

سرعت انتقال داده مودم‌روتر ایرانی یوتل A304 برابر 300 مگابیت‌برثانیه است اما رابط USB ندارد. لذا یوتل A304 را از نظر امکانات فنی می‌توان بالاتر از A154 و پایین‌تر از A304U دانست. 

تعداد رابط‌ها

4 پورت LAN

1 پورت DSL

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
سرعت انتقال بی‌سیم 300 مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL, ASL2, ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11b/g/n

حدود

قیمت

690,000 تومان

 


مودم روتر بی‌سیم ADSL: زایکسل DEL1201-T10A/B

 

Zyxel DEL1201-T10A/B

مودم‌روتر بی‌سیم زایکسل برخلاف بسیاری از دیگر مودم‌روترهای این فهرست، تنها یک رابط LAN دارد و سرعت انتقال داده بی‌سیم آن، 150مگابیت‌برثانیه است، اما دست‌کم از نظر بسیاری از کاربران یکی از فروشگاه‌های آنلاین بزرگ کشور، عملکرد مطلوبی دارد و امتیاز خوبی کسب کرده است. ظاهرا این مودم روتر در فروشگاه‌های آنلاین معدودی یافت می‌شود.

رابط‌ها

1 رابط LAN/WAN

1 رابط DSL

باند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
حداکثر سرعت انتقال بی‌سیم 150مگابیت‌برثانیه
کاربردها

مودم ADSL

روتر

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار +ADSL/ADSL2/ADSL2
استانداردهای بی‌سیم 802.11n

حدود

قیمت

790,000 تومان

 


مودم روتر زولتریکس ZW888n

Zoltrix ZW888n ADSL2+ Modem Router

 

ظاهرا مودم روتر زولتریکس ZW888n نیز در فروشگاه‌های ZW888n معدودی یافت می‌شود اما انتشار نظرات مثبت درباره عملکرد مطلوب آن سبب شد تا در این فهرست جای گیرد. مودم‌روتر زولتریکس ZW888n علاوه بر چهار رابط LAN، یک رابط USB نیز دارد و می‌توان به‌جای کابل شبکه، با کابل USB نیز آن را به کامپیوتر متصل کرد؛ ضمن این‌که با مودم‌های USB نسل سوم و حافظه‌های فلش نیز سازگار است.

در جدول مشخصات محصول، به سازگاری مودم‌روتر زولتریکس ZW888n با استاندارد +ADSL2 اشاره نشده و تنها سازگاری آن با ADSL و ADSL2 ذکر شده است.

توجه: امتداد آنتن‌های این مودم‌روتر در قاب تصویر گنجانده نشده است.

رابط‌ها

4 رابط LAN

1 رابط DSL

1 رابط USB

بلند (فرکانس) 2.4 گیگاهرتز
حداکثر سرعت انتقال بی‌سیم اشاره نشده
کاربردها

مودم ADSL

روتر

سوئیچ اترنت

اکسس‌پوینت بی‌سیم

فناوری‌های سازگار 802.11b/g/n
استانداردهای بی‌سیم ADSL, ADSL2
حدود قیمت 1,100,000 تومان

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟