نقاط ضعف پرچم‌داران بازار ایران
راهنمای خرید: قصد خرید یک گوشی بالای 2 میلیون تومان دارید؟ (قسمت اول)
وقتی قرار است برای یک گوشی بیشتر از دو میلیون تومان هزینه کنید، خواه ناخواه وارد حیطه گوشی‌های پرچمدار و شبه پرچمدار می‌شوید. هرچند با افزایش قیمت دلار و در پی آن، افزایش قیمت گوشی و البته افزایش قیمت جهانی گوشی، دیگر با دو میلیون تومان نمی‌توان یک پرچمدار واقعی خرید؛ اما اختلاف بین میان رده‌های رو به بالا و پرچمداران روز به روز در حال کمتر شدن است و دیگر تقریبا در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که دیگر مرز واضحی میان پرچمداران و میان رده‌های رده بالا وجود نداشته باشد.

1606683296_1_0.gif

پیش از این در چندین مطلب به بررسی بهترین گوشی‌های بازار در رده‌های قیمتی ارزان، میانی رو به پایین و میانی رو به بالا پرداخته بودیم. اما وقتی برای یک گوشی بیشتر از دو میلیون تومان هزینه می‌کنید، تقریبا خیالتان راحت است که با یک گوشی همه فن حریف طرفید؛ گوشی‌ای که از همه جوانب عملکردی فوق العاده دارد و قرار است نمایانگر وجهه یک شرکت باشد. با این وجود، همانطور که می‌بینید، تمایل بازار به سمت خرید برخی از برندها، بیشتر از سایرین است. شما هیچ وقت نمی‌توانید میزان فروش گلکسی S8 را با گوشی‌هایی مانند ZTE Nubia Z17 مقایسه کنید؛ هرچند در آزمون‌ها و بنچمارک‌ها، این محصول چینی بالاتر از پرچمدار محبوب کره‌ای‌ها قرار گرفته باشد. 

هیچ گوشی کاملی در بازار وجود ندارد. فناوری حتی یک لحظه هم متوقف نمی‌شود و این مسئله مدام در حال افزایش ظرفیت برای پیشرفت گوشی‌های هوشمند است. اما شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند نمی‌توانند برای هر پیشرفتی که ایجاد می‌شود، یک گوشی جدید معرفی کنند. تمام شرکت‌های مطرح بازار در چرخه‌های شش ماهه یا یک ساله اقدام به معرفی پرچمدار جدیدشان می‌کنند. در این بین شرکتی مثل ال‌جی هم وجود دارد که به این چرخه‌ها اعتقاد چندانی ندارد و مدیر آن می‌گوید:

هر وقت «نیاز» به معرفی یک گوشی جدید باشد، آن را به بازار عرضه می‌کنیم.

پس با این حساب، برای دیدن این فناوری‌های جدید در گوشی‌های هوشمند، حد اقل به شش ماه زمان نیاز است و این یعنی در هیچ لحظه‌ای ما یک گوشی کامل را در بازار نمی‌بینیم. کامل نبودن هم که مترادف ناقص بودن است و ما قصد داریم در این مطلب به معرفی همین نواقص بپردازیم. 

خیلی تعصب به خرج ندهید. می‌دانیم که گوشی محبوب شما گوشی بسیار خوبی است. اما خوب بودن نباید باعث شود معایب آن را هم فراموش کنیم.

هوآوی میت 10 پرو با قیمتی در حدود 3.4 میلیون تومان

گوشی میت 10 پرو یک گوشی فوق‌العاده است؛ فوق‌العاده از هر جهت. شاید بزرگ‌ترین ایراد این گوشی این باشد که تفاوت چندانی با میت 10 معمولی ندارد، اما قیمتش 1 میلیون تومان بیشتر است. بدنه شیشه‌ای با شاسی فلزی، دارا بودن استاندارد IP67 و مقاومت در برابر آب، بهره مندی از تراشه قدرتمند 10 نانومتری Kirin 970 و 6 گیگابایت رم، باتری عالی 4000 میلی آمپر ساعتی و دوربین خاص دوگانه 12 + 20 مگاپیکسلی، این گوشی را به یک گزینه ایده‌آل برای خرید تبدیل کرده است.

اما در کنار تمام این مزایا، عدم بهره‌ مندی این گوشی از فناوری شارژ بی‌سیم، اکتفا به نمایشگری با رزولوشن Full HD و تراکم پیکسلی 402 پیکسل بر هر اینچ، عدم پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و نبود جک هدفون را می‌توان نکتی برشمرد که خریدار این گوشی باید مد نظر داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید یک گوشی خوب برای آقای رییس!
با بهترین پرچم‌داران موجود در بازار آشنا شوید

هوآوی میت 10 با قیمتی در حدود 2.3 میلیون تومان

نسخه ارزان‌تر گوشی Mate 10 Pro با چند اختلاف مهم با نسخه اولیه روانه بازار شد؛ اما قیمت این نسخه بسیار موجه‌تر از نسخه حرفه‌ای آن است؛ با این وجود، اکثر قابلیت‌ها و امکانات نسخه گران‌تر را دارا است. همان تراشه، همان کیفیت ساخت، همان دوربین و همان باتری. مهم‌ترین اختلاف بین این دو گوشی، در نسبت طول به عرض نمایشگر است؛ جایی که نسخه پرو از نسبت طول به عرض 2 به 1 و نسخه پایه از نسبت طول به عرض 16 به 9 بهره می‌برد. این مسئله شاید در ظاهر چندان مهم نباشد؛ اما تاثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربری دارد و در آینده هم می‌تواند تفاوت‌های بزرگی را رقم بزند. جدا از این مسئله، تفاوت بعدی در پنل مورد استفاده در نمایشگرهای این دو گوشی است. تقریبا همه بر این باورند که پنل‌های OLED به دلیل کنتراست بسیار بالاتر و مصرف انرژی پایین‌تری که نسبت به پنل‌های LCD دارند، بهترین گزینه‌ها برای استفاده روی گوشی‌های هوشمند هستند. اما نباید فراموش کرد که تولید این پنل‌ها هزینه بسیار بیشتری را روی دست شرکت تولید کننده می‌‌گذارد. از همین رو، استفاده از پنل‌های OLED بیشتر در گوشی‌های بالارده و پرچمدار معمول است. از آنجا که گوشی میت 10 نسخه ارزان‌تر میت 10 پرو است، استفاده از پنل LCD روی آن تا حدی عادی به نظر می‌رسد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که رزولوشن این نمایشگر LCD بالاتر از رزولوشن نسخه پرو است! میت 10 دارای نمایشگری با رزولوشن Quad HD است و تراکم پیکسلی آن تقریبا معادل 500 پیکسل بر هر اینچ است. مشکل بزرگ بعدی این گوشی، عدم دارا بودن هیچ نوع مقاومتی در برابر آب است. البته این مسئله به این معنا نیست که زیر باران‌های کوتاه و سبک نمی‌توانید با این گوشی کار کنید؛ اما به هر روی باید به یاد داشته باشید که اگر این گوشی در مجاورت آب و رطوبت شدید قرار بگیرد، هر اتفاقی ممکن است برایش بیفتد.

شیائومی می 6 با قیمتی در حدود 2.3 میلیون تومان

این گوشی سرامیکی خوش‌ساخت و زیبا برای افرادی طراحی شده است که خوش‌دستی گوشی را به بزرگی نمایشگر ترجیح می‌دهند. با احتساب داشتن نمایشگر 5.15 اینچی، استفاده از رزولوشن Full HD روی نمایشگر این گوشی کاملا منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا تراکم پیکسلی 424 پیکسل بر هر اینچ برای یک گوشی در این ابعاد مناسب است. تراشه Snapdragon 838 روی این گوشی به آن قدرت بسیار بالایی در امور پردازشی بحشیده است و شما را در اجرای هیچ بازی و اپلیکیشنی ناامید نمی‌کند. دوربین‌های دوگانه 12 مگاپیکسلی این گوشی هم تصاویر بسیار مطلوبی ثبت می‌کنند. این گوشی با داشتن یک باتری 3350 میلی آمپر ساعتی، در زمینه باتری هم عملکرد بسیار خوبی دارد و خلاصه این که خیال دارنده این گوشی باید از هر بابتی راحت باشد. با این وجود، نداشتن پنل OLED، عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و کارت حافظه جانبی و مقاومت نه چندان بالای این گوشی در برابر آب را می‌توان نقاط ضعف بزرگی برای این گوشی برشمرد. اما بزرگترین نقطه ضعف این گوشی بدون شک طراحی قدیمی آن است. نه نمایشگر این گوشی از نسبت طول به عرض 18 به 9 بهره می‌برد و نه حاشیه‌های اطراف نمایشگر آن هم همچنان زیاد است.

شیائومی می میکس 2 با قیمتی در حدود 3.2 میلیون تومان

این گوشی مخصوص افرادی است که به دنبال یک گزینه با طراحی متفاوت هستند. بدنه مستطیلی و تقریبا بدون انحنای این گوشی سرامیکی احساس بسیار خوبی به دست کاربر منتقل می‌کند. نمایشگر 5.99 اینچی این گوشی با نسبت طول به عرض 18 به 9 دارای رزولوشن Full HD+ است و تراکم پیکسلی 403 پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌دهد. تراشه مورد استفاده روی این گوشی از نوع Snapdragon 835 است و در کنار آن 8 گیگابایت رم وجود دارد تا یکی از قدرتمندترین گوشی‌های بازار لقب بگیرد. حافظه داخلی این گوشی 64، 128 یا 256 گیگابایت است؛ اما می میکس 2 فاقد قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه است. این شاهکار طراحی، به منظور حذف کامل حاشیه بالایی، مجبور به انتقال دادن دوربین سلفی به زیر نمایشگر شده است؛ اتفاقی که مکالمه ویدیویی و ثبت سلفی با این گوشی را با دردسر زیادی همراه کرده است. جدا از این ایراد بزرگ و آزاردهنده، عمر باتری پایین این گوشی را هم باید در کنار سایر نقاط ضعفش قرار بدهیم. مشکل بعدی این گوشی، عدم برخورداری از دوربین دوگانه است. هرچند دوربین 12 مگاپیکسلی این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد، اما نمی‌تواند امکانات عکاسی گوشی‌های ارزان‌تر دارای دوربین دوگانه را ارائه دهد. 

ادامه این مطلب را در قسمت‌های بعدی دنبال کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟