آیفون 8 پلاس چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟
نقد و بررسی آیفون 8 پلاس اپل + عکس
به نظر شما آیفون 8 پلاس اپل چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی دارد؟ آیا شما هم قصد خرید این گوشی را دارید و بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌اید؟ در این نقد و بررسی به طور نسبتا کامل آیفون 8 پلاس اپل را به چالش خواهیم کشید و این گوشی هوشمند را از همه نظر مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

آیفون 8 پلاس اپل در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین آیفون‌های جدید اپل است. عموما کاربران به دلیل بهره‌مندی آیفون 8 پلاس به نمایشگری بزرگ‌تر و دوربین دوگانه، این اسمارتفون را به آیفون 8 ترجیح می‌دهند. همچنین به دلیل قیمت نسبتا کمتری که آیفون 8 پلاس در مقایسه با آیفون 10 اپل دارد، این گوشی از سوی اغلب کاربران به آیفون 10 هم ترجیح داده می‌شود.

اما آیا آیفون 8 پلاس اپل فقط نقاط مثبت یا قوت دارد و شامل هیچ نقاط ضعفی نمی‌شود؟ بدون تردید اینطور نیست! ما در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی آیفون 8 پلاس بپردازیم و این گوشی هوشمند پرطرفدار را به چالش بکشیم. به نظر شما نقاط قوت و ضعف این اسمارتفون شامل چه مواردی می‌شوند و آیا خرید این گوشی یک انتخاب درست است؟

مطلب پیشنهادی

یک پلاس و این همه غوغا؟ مقایسه‌ آیفون 8 و 8 پلاس

ظاهر و طراحی

بحث را با ظاهر آیفون 8 پلاس شروع می‌کنیم که به نظر ما چندان نقطه قوتی برای این گوشی به عنوان یک اسمارتفون برتر در سال 2017 محسوب نمی‌شود! اپل تقریبا از نظر ظاهری چندان تفاوتی مابین آیفون 8 پلاس و آیفون نسل پیشین یعنی 7 پلاس ایجاد نکرده و شکل کلی گوشی تقریبا یکسان باقی مانده است. در حالی که اغلب شرکت‌ها رو به سمت طراحی گوشی‌های با نمایشگر بدون حاشیه سوق پیدا کرده‌اند، اپل آیفون 8 پلاس را با زائده‌های بزرگ در لبه‌ها و پایین و بالای نمایشگر طراحی کرده است.

اما این موضوع بدان معنا نیست که آیفون 8 پلاس ظاهری زشت یا بدترکیب دارد! بلکه کاملا عکس این موضوع صادق است. زمانی که این اسمارتفون را در دست می‌گیرید، حس بسیار خوبی به شما منتقل می‌شود. اپل بدنه آیفون 8 پلاس را از آلومینیوم سری 7000 و روکش شیشه مقاوم شده ساخته است. بنابراین این گوشی از نظر مقاومت در برابر ضربه و خراش بسیار خوب طراحی شده است. همچنین آیفون 8 پلاس از استاندارد ضد آب IP67 هم بهره می‌برد.  

با ابعاد 7.5 در 78.1 در 158.4 میلیمتری و وزن 202 گرمی نمی‌توانیم مدعی شویم که آیفون 8 پلاس اپل یک گوشی خیلی ظریف با بدنه‌ای باریک و سبک است. اما روکش شیشه‌ای که روی بدنه گوشی بکار رفته زیبایی خاصی به آن بخشیده است. همچنین این امر سبب شده که آیفون 8 پلاس اپل بعد از مدت‌ها از قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی کند. بنابراین به صورت کلی باید کفت آیفون 8 پلاس اپل از نظر سبک طراحی یک گوشی خوب محسوب می‌شود اما ظاهر چندان مدرن و متفاوتی را در مقایسه با سایر اسمارتفون‌های برتر و حتی نسل پیشین آیفون‌های اپل به همراه ندارد.

مطلب پیشنهادی

آیفون 8 پلاس با آیفون 7 پلاس چه تفاوت‌ و شباهت‌هایی دارد؟
تفاوت‌ها و شباهت‌های آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس را بشناسید!

صفحه نمایش

اپل آیفون 8 پلاس را به صفحه نمایشی 5.5 اینچی و از نوع IPS LCD با چراغ‌های پس‌زمینه LED مجهز کرده که وضوح تصویر 1920 در 1080 پیکسل را ارائه می‌کند. این مسئله سبب شده که تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی به چیزی در حدود 401 پیکسل در هر اینچ برسد که یک مقدار متوسط خواهد بود. صفحه نمایش این گوشی از فناوری Wide Color Gamut Display، True-Tone Display پشتیبانی می‌کند که چندان قصد نداریم وارد جزئیات آن‌ها شویم. در مجموع عملکرد صفحه نمایش آیفون 8 پلاس در زمینه وضوح تصویر مطلوب است، اما مشخصا به پای بسیاری از پرچمداران اندرویدی که به نمایشگرهای با وضوح تصویر QHD مجهز هستند نمی‌رسد.

اما صفحه نمایش آیفون 8 پلاس از قابلیتی تحت عنوان 3D Touch یا لمس سه بعدی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد که قابلیتی جالب و کاربردی محسوب می‌شود. این قابلیت سبب می‌گردد تا در برخی شرایط تعامل با گوشی آسان‌تر شو، بنابراین مطمئنا پشتیبانی آیفون 8 پلاس از قابلیت 3D Touch یا لمس سه بعدی یکی از نقاط قوت آن خواهد بود. اما ماکسیمم روشنایی صفحه نمایش آیفون 8 پلاس در مقایسه با آیفون 7 پلاس افت چشمگیری داشته است! با این وجود نمایشگر آیفون 8 پلاس از این نظر نسبت به بسیاری از پرچمداران اندرویدی برتری دارد. جزئیات دقیق‌تر مربوط به این مسئله را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

بنابراین در مجموع باید مدعی شد که صفحه نمایش آیفون 8 پلاس اپل از نظر کیفیت عملکرد بسیار مطلوب بوده و تنها نقطه ضعف آن مربوط به وضوح تصویر پایین می‌شود. اگرچه ماکسیمم روشنایی نمایشگر این گوشی افت داشته اما همچنان در مقایسه با رقیب‌های اندرویدی خود برتری دارد. ضریب کنتراست خوب هم یکی دیگر از ویژگی‌های مطلوب صفحه نمایش آیفون 8 پلاس محسوب می‌شود.

مطلب پیشنهادی

گوگل ابزاری برای هک کردن آیفون عرضه کرده است

 پردازنده و رم (عملکرد پردازشی)

اگر به دنبال گوشی هستید که از نظر قدرت پردازشی یکه‌تاز باشد، آیفون 8 پلاس اپل بهترین انتخاب پیش رویتان خواهد بود! این گوشی به تراشه A11 Bionic اپل مجهز شده که پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. رم گوشی هم 3 گیگابایتی است. آیفون 8 پلاس اپل از نظر قدرت پردازشی یک گوشی بی‌رقیب به شمار می‌رود و در بنچمارک‌های مختلف هم این مسئله را به اثبات رسانده است. در جدول زیر نتایج برخی از بنچمارک‌های این اسمارتفون را در مقایسه با گوشی‌های رقیب مشاهده می‌کنید.

لازم به اشاره است که آیفون 8 پلاس از نظر حافظه داخلی شامل دو آپشن مختلف با ظرفیت‌های 64 و 256 گیگابایتی می‌شود که طبق روال گذشته هیچ یک از آن‌ها از اتصال حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

دوربین اصلی و سلفی

دوربین اصلی آیفون 8 پلاس از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود که از قابلیت‌های مختلفی همچون تثبیت اپتیکال تصویر (OIS)، زوم بدون افت کیفیت تا 2 برابر، فوکوس اتوماتیک با تشخیص مرحله‌ای و غیره پشتیبانی می‌کند. یک چراغ فلش چهارگانه هم برای دوربین اصلی این گوشی در نظر گرفته شده است. اگر بخواهیم در یک کلام کیفیت دوربین اصلی آیفون 8 پلاس را توصیف کنیم، شاید بهترین کلمه "فوق‌العاده" باشد! به جرئت می‌توانید بگوییم که دوربین کمتر گوشی پتانسیل لازم برای رقابت با دوربین اصلی آیفون 8 پلاس اپل را دارد.

دوربین سلفی آیفون 8 پلاس هم از یک سنسور باکیفیت 7 مگاپیکسلی تشکیل شده است که تجربه‌ای دلنشین را برایتان به ارمغان می‌آورد. ضمنا دوربین دوگانه (اصلی) آیفون 8 پلاس حالت پورتریت (Portrait Mode) و پورتریت لایتنینگ (Portrait Lightening) هم پشتیبانی می‌کند که منجر به اضافه کردن افکت‌های نوری جالبی به عکس‌ها می‌شوند. پس دوربین اصلی و سلفی باکیفیت هم یکی دیگر از اصلی‌ترین نقاط قوت آیفون 8 پلاس اپل محسوب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی

10 گوشی برتر سال 2017 از نظر شارژدهی باتری + عکس
بهترین گوشی‌ها از نظر توان شارژدهی باتری کدامند؟

باتری

آیفون 8 پلاس اپل از یک باتری 2691 میلی آمپر ساعتی لیتیوم یونی بهره می‌برد که خوشبختانه از فناوری‌های شارژ بیسیم و شارژ سریع هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. اگرچه این دو موضوع برای آیفون بازها یک قابلیت جدید هستند، اما طرفداران گوشی‌های اندرویدی مدت‌هاست که شاهد پیاده‌سازی و قابلیت مذکور در گوشی‌های مختلف هستند. خوشبختانه توان شارژدهی باتری آیفون 8 پلاس اپل مطلوب است. باتری این گوشی در بررسی که سایت فون‌آرنا انجام داد توانست امتیاز بسیار عالی 10 ساعت و 35 دقیقه را به ثبت برساند که جزئیات دقیق‌تر آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

اما برای شارژ مجدد باتری آیفون 8 پلاس تقریبا زمان زیادی نیاز است. این مدت زمان توسط سایت فون‌آرنا برابر با 178 دقیقه عنوان شده است. یعنی چیزی در حدود 3 ساعت طول می‌کشد تا باتری آیفون 8 پلاس از 0 درصد تا 100 درصد شارژ شود. همچنین طبق تجربه‌ای که ما داشتیم، روشن بودن اینترنت سیم کارت یا وصل بودن دائم آیفون 8 پلاس به شبکه اینترنت وای فای منجر می‌شود تا شارژ باتری با سرعت بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی خالی شود.

مطلب پیشنهادی

بهترین گوشی‌های جایگزین برای آیفون 8 پلاس + عکس
به جای آیفون 8 پلاس چه گوشی بخریم؟

قیمت

اپل دو نسخه مجهز به حافظه داخلی 64 و 256 گیگابایتی آیفون 8 پلاس را به ترتیب با قیمت 799 دلار و 949 دلار روانه بازار کرده است. با وجود تمام نقاط قوتی که برای آیفون 8 پلاس به  آن‌ها اشاره شد، عقیده ما این است که قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی بیش از اندازه گران است. بنابراین گران بودن قیمت آیفون 8 پلاس یکی از نقاط ضعف این گوشی به شمار می‌رود که منجر شده گزینه‌های اندرویدی جایگزین متعدد و بسیار باکیفیتی پیش روی کاربران قرار گیرد.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی نسبتا جامع آیفون 8 پلاس اپل پرداختیم. سعی کردیم تا بیشتر بخش‌های اصلی مربوط به این گوشی را به چالش بکشیم و از شرح مواردی همچون قابلیت‌های نرم افزاری، اسپیکر، آنتن دهی و غیره گوشی صرف نظر کنیم. در انتها دسته‌بندی نقاط قوت و ضعف این گوشی به شرح زیر خواهند بود:

نقاط قوت:

  • بدنه مقاوم فلزی و شیشه‌ای
  • پشتیبانی نمایشگر از قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch)
  • صفحه نمایش با کیفیت
  • پردازنده فوق‌العاده قدرتمند
  • دوربین اصلی و سلفی عالی
  • شارژدهی خوب باتری و پشتیبانی از شارژ بیسیم و شارژ سریع

نقاط ضعف:

  • ظاهر نه چندان متفاوت در مقایسه با آیفون 7 پلاس
  • ظاهر نه چندان مدرن در مقایسه با پرچمداران اندرویدی
  • سرعت شارژ پایین باتری
  • قیمت گران

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟