راهنمای خرید گوشی
یک پلاس و این همه غوغا؟ مقایسه‌ آیفون 8 و 8 پلاس
هر ساله همه علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند منتظر معرفی محصولات اپل هستند تا ببینند این غول دنیای فناوری چه چیزهای تازه‌ای برای عرضه در چنته دارد. اما امسال اوضاع برای اپل کمی پیچیده بود. از طرفی این شرکت سه گوشی بسیار خوب و قدرتمند روانه بازار کرد؛ از طرف دیگر به دلیل تبلیغات فراوان بر روی مدل موسوم به iPhone X، فروش دو مدل دیگر بسیار پایین‌تر از حد تصور بود. اما این فروش پایین نباید باعث شود که شما فکر کنید با دو گوشی معمولی یا ضعیف طرفید. برای آشنایی با این دو گوشی و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، با سایت شبکه همراه شوید.

1606683296_1_0.gif

طراحی

هر دوی این گوشی‌ها از بهترین و لوکس‌ترین مواد ساخته شده‌اند. در سایت‌های مختلف جنس بدنه این گوشی‌ها شیشه و فلز ذکر شده؛ اما این شیشه، هر شیشه‌ای نیست. کیفیت بسیار بالای شیشه مورد استفاده در بدنه این گوشی‌ها هم استحکام بسیار بالایی دارد و هم لمس آن به دست کاربر احساس بسیار خوشایندی را منتقل می‌کند؛ چیزی که به سختی می‌توان مشابهش را در میان گوشی‌های دیگر بازار تجربه کرد. درست است که این دو گوشی کیفیت ساخت بالایی دارند و تجربه کاربری فیزیکی خوبی را به کاربر می‌دهند؛ اما زبان طراحی قدیمی آن‌ها را می‌توان یکی از دلایل فروش نه چندان موفق آن‌ها برشمرد. در نیمه دوم سال 2017 اکثر پرچم‌داران بازار در نمایشگر‌های خود از نسبت تصویر 18:9 استفاده کرده‌اند و حاشیه‌های نمایشگر را تا حد ممکن کم کرده‌اند؛ اما در آیفون 8 و 8 پلاس شاهد این امر نبودیم و این گوشی‌ها هم مشابه اجداد خود دارای حاشیه زیادی در اطراف نمایشگر هستند. دکمه Home نیز کما فی السابق در زیر نمایشگر جا خوش کرده است. 

از منظر طراحی، iPhone 8 و iPhone 8Plus تفاوتی با هم ندارند؛ اما اندازه آن‌ها با هم متفاوت است. همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، iPhone 8 Plus نسخه بزرگتر است و دارای نمایشگری 5.5 اینچی است؛ اما از طرف دیگر، در iPhone 8 به یک نمایشگر 4.7 اینچی اکتفا شده است. شاید روی کاغذ کار کردن با نمایشگری کوچکتر از 5 اینچ چندان دلچسب نباشد، اما تایپ و کاربری راحتتر یکی از مزایای بزرگ داشتن نمایشگری با این ابعاد است. مزیت دیگر آن را می‌توان وزن کمتر گوشی برشمرد؛ هرچند خیلی از افراد عادت دارند که با گوشی‌های سنگین کار کنند و احساس استحکام بیشتری از این نوع گوشی‌ها دریافت می‌کنند. گوشی iPhone 8 تنها 148 گرم وزن دارد و این در حالی است که نسخه پلاس آن وزنی بالغ بر 202 گرم دارد که برای یک گوشی با نمایشگری 5.5 اینچی بسیار زیاد است. به مانند نسل گذشته گوشی‌های آیفون، نسخه‌های 8 و 8 پلاس هم از گواهینامه IP67 بهره می‌برند که نشان می‌دهد در برابر آب تا حدی مقاومند و حتا می‌توان با آن‌ها زیر آب کار کرد.

در بخش طراحی هر دو گوشی عملکرد مشابهی دارند و این که کدام یک نمره بالاتری کسب می‌کند، به سلیقه شما بستگی دارد.

مطلب پیشنهادی

بهترین گوشی‌های جایگزین برای آیفون 8 پلاس + عکس
به جای آیفون 8 پلاس چه گوشی بخریم؟

صفحه نمایش

نمایشگر هر دوی این گوشی مبتنی بر پنل‌های مخصوص شرکت اپل هستند که از نوع LED Backlit IPS LCD است. همان طور که ذکر کردیم، نمایشگر نسخه کوچکتر 4.7 اینچ و نسخه بزرگتر 5.5 اینچی است. تفاوت به اندازه ختم نمی‌شود و در مبحث رزولوشن نیز شاهد آن هستیم که بر روی iPhone 8 از رزولوشن 1334×750 استفاده شده که تفاوت چندانی با HD ندارد. ممکن است روی کاغذ این رزولوشن دلسردکننده به نظر بیاید؛ اما حقیقت این است که با توجه به ابعاد این نمایشگر، چشم انسان به راحتی نمی‌تواند تفاوت میان این رزولوشن و مفادیر بالاتر را تشخیص دهد و تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر هر اینچ در این نمایشگر به خوبی پاسخگوی نیاز کاربر است. گوشی iPhone 8 نیز از رزولوشن Full HD بهره می‌برد که منتج به داشتن تراکم پیکسلی 401 پیکسل بر هر اینچ شده است. نمایش جزئیات در این نمایشگرها با دقت مناسبی صورت می‌گیرد؛ اما نسخه پلاس کمی در این موضوع به نسخه معمولی چربش دارد. در مبحث دقت رنگ، هر دوی این گوشی‌ها از فناوری Wide color gamut display و True-tone display بهره می‌برند که به آن‌ها کمک می‌کند رنگ‌هایی طبیعی‌تر از اکثر گوشی‌های موجود در بازار را به نمایش بگذارند. نمایشگر این گوشی‌ها نه تنها با فناوری یونی تقویت شده و بسیار مقاوم است؛ بلکه با داشتن یک لایه اولئوفوبیک چربی نوک انگشتان کاربر را هم جذب نمی‌کند و به این ترتیب اثر انگشت شما بر روی آن‌ها باقی نمی‌ماند.

هر دوی این گوشی‌ها از نمایشگرهایی شایسته یک پرچم‌دار بهره می‌برند؛ اما اگر بخواهیم سختگیر باشیم، نمایشگر نسخه پلاس بهتر از نسخه معمولی است.

مطلب پیشنهادی

بهترین گوشی‌های جایگزین برای آیفون 8 پلاس + عکس
به جای آیفون 8 پلاس چه گوشی بخریم؟

دوربین

مبحث دوربین یکی از بارزترین نقاط تفاوت بین آیفون 8 و نسخه پلاس آن است. در حالی که آیفون 8 از یک دوربین 12 مگاپیکسلی با پیکسل‌های درشت بهره می‌برد تا بتواند در هر شرایطی عکس‌های واضح و دقیق ثبت کند، نسخه پلاس پا را ازاین هم فراتر گذاشته و با داشتن دو دوربین 12 مگپیکسلی، امکانات بی‌شماری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از مزایای استفاده از دو دوربین، امکان زوم 2 برابری بدون افت کیفیت و امکان ثبت بهتر عمق تصاویر است. هر دوی این گوشی‌ها در عمل بسیار قدرتمند هستند و تصاویری بسیار شفاف و طبیعی ثبت می‌کنند. هرچند بر روی کاغذ دوربین این دو گوشی با دوربین‌های iPhone 7 و iPhone 7 Plus تفاوتی ندارند؛ در عمل این تفاوت کاملا مشهود است: ثبت رنگ‌ها بهتر صورت می‌گیرد و سلفی‌های ثبت شده با نسل جدید کیفیتی به مراتب بهتر از نسل پیشین دارند.

با وجود تفاوت‌های میان دوربین این دو گوشی، هر دوی آن‌ها تصاویری بسیار با کیفیت ثبت می‌کنند؛ اما نسخه پلاس به خاطر استفاده از دو سنسور، امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

چرا گوشی پیکسل 2 ایکس ال از آیفون 8 پلاس بهتر است؟
آیفون 8 پلاس بخریم یا پیکسل 2 ایکس ال؟

سخت افزار

در بخش سخت‌افزار، این دو گوشی دقیقا عملکردی مشابه هم دارند. در آزمون‌های فنی هر دویاین گوشی‌ها با اختلافی معنادار بالاتر از بزرگترین پرچم‌داران اندرویدی قرار گرفتند که نشان از برتری بی‌چون و چرای اپل نسبت به سایر سازندگان گوشی هوشمند دارد. هر دوی این گوشی‌ها از تراشه‌های شش هسته‌ای ساخت اپل موسوم به A11 Bionic بهره می‌برند. این پردازنده‌ها به دلیل هماهنگی بسیار بالایی که با سایر اجزای پردازشی و رایانشی گوشی دارند، نیازی به استفاده از حافظه اجرایی زیاد ندارند و تنها با 2 ( در آیفون 8) و 3 گیگابایت حافظه رم ( در آیفون 8 پلاس) می‌توانند سنگین‌ترین اپلیکیشن‌های اکوسیستم iOS را به راحتی آب خوردن اجرا کنند. اجرای بازی‌های سه‌بعدی، اپلیکیشن‌های متکی بر واقعیت افزوده و ویرایش فایل‌های سنگین ویدیویی، همه و همه به راحتی در این گوشی‌ها اجرا می‌شوند و تجربه‌ای دلپذیر و باورنکردنی از سرعت و قدرت را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

هر دوی این گوشی‌ها عملکرد مشابهی در این بخش دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان قوی‌ترین گوشی‌های دنیا در سال 2017 یاد کرد.

مطلب پیشنهادی

3 ترفند کارآمد برای ذخیره شارژ بیشتر در آیفون X
افزایش شارژدهی باتری آیفون 10 با سه ترفند کاربردی

باتری

آیفون 8 با داشتن باتری لیتیوم یونی با ظرفیت 1821 میلی‌آمپر ساعتی، هرچند هرگز نمی‌تواند در زمینه زمان کاربری جزو بهترین‌ها باشد، اما در مجموع عملکردی مناسب و قابل قبول ارائه می‌دهد. در صورتی که از گوشی خود استفاده سنگین و به مدت طولانی نداشته باشید، می‌توانید برای یک روز روی آن حساب کنید. از سوی دیگر، آیفون 8 پلاس با داشتن یک باتری بزرگتر با ظرفیت 2691 میلی‌آمپر ساعت عملکردی بسیار بهتر نسبت به نسخه کوچکتر خود دارد و به کاربر احساس آرامش بیشتری هدیه می‌دهد. شایان ذکر است که به لطف داشتن بدنه شیشه‌ای، هر دوی این گوشی‌ها از فناوری شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کنند؛ اما سرعت شارژ شدن آن‌ها در این حالت بسیار پایین است.

در این بخش هم عملکرد نسخه پلاس از نسخه معمولی بهتر است.

مطلب پیشنهادی

چگونه رم تلفن هوشمند اندروید خود را افزایش دهیم
استفاده از کارت SD به جای حافظه RAM

محیط کاربری

در بخش نرم‌افزار و محیط کاربری هم این دو گوشی کاملا مشابه هم هستند. نسخه iOS موجود روی هر دوی این گوشی‌ها مشابه است و هر دو از آخرین نسخه iOS پشتیبانی می‌کنند. همه چیز در این گوشی‌ها بسیار نرم و روان انجام می‌شود و جا به جایی بین صفحات آن‌ها بسیار لذتبخش است.

در بخش رابط کاربری هم عملکرد هر دوی این گوشی‌ها مشابه است و نمی‌توان هیچ‌کدام را از دیگری بهتر دانست.

نتیجه گیری

با تمام تفاوت‌هایی که بین این دو گوشی وجود دارد، تجربه کاربری هر دوی آن‌ها تقریبا مشابه است. کیفیت ساخت بالای بدنه، محیط کاربری مشابه و قدرت پردازش بی‌مثال و البته مهمتر از همه، برند سازنده این دو گوشی، آن‌ها را از سایر گوشی‌های بازار متمایز می‌کند. اما قیمت بالای آن‌ها خریدشان را به امری سخت تبدیل می‌کند. در لحظه نگارش این متن، قیمت حدودی نسخه 64 گیگابایتی iPhone 8 حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان است و قیمت iPhone 8 Plus با همین ظرفیت، حدود 600 هزار تومان بیش از این است. این اختلاف قیمت در نسخه 256 گیگابایتی به 700 هزار تومان هم می‌رسد تا قیمت نهایی آیفون 8 پلاس بیش از 4 میلیون و 500 هزار تومان باشد. سوال اول این است که آیا عملکرد بهتر باتری، دوربین قوی‌تر و نمایشگر بزرگتر این گوشی، ارزش پرداخت این تفاوت قیمتی را دارد؟ 

و اما سوال دوم: با توجه به این که پرچم‌دار اندرویدی سامسونگ یعنی Galaxy S8 را می‌شود با قیمتی حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان تهیه کرد، آیا تفاوت میان S8 و iPhone 8 Plus ارزش پرداخت 1 میلیون تومان هزینه بیشتر را دارد؟ فراموش نکنیم که پرچم‌داران برندهایی مثل Xiaomi، ZTE و OnePlus را هم می‌توان با قیمتی حدود 2 میلیون تومان تهیه کرد و باز فراموش نکنیم که این گوشی‌ها توان پردازشی مشابه و حتا بهتر از S8 دارند و می‌توانید برای خرید یک پرچم‌دار قدرتمند و مقرون به صرفه روی آن‌ها هم حساب کنید.

مسئله بعدی که باید مد نظر داشته باشید، این است که گوشی‌های iPhone 7 و 7 پلاس هم هم‌چنان گوشی‌های قدرتمندی به حساب می‌آیند و در صورتی که خریدن یک آیفون برای شما مهمتر از هر مسئله‌ای است و پول کافی برای خرید آیفون 8 ندارید، خرید آیفون 7 همچنان می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟