نقاط ضعف پرچمداران بازار
راهنمای خرید: قصد خرید یک گوشی بالای 2 میلیون تومان دارید؟ (قسمت سوم)
وقتی قرار است برای یک گوشی بیشتر از دو میلیون تومان هزینه کنید، خواه ناخواه وارد حیطه گوشی‌های پرچمدار و شبه پرچمدار می‌شوید. هرچند با افزایش قیمت دلار و در پی آن، افزایش قیمت گوشی و البته افزایش قیمت جهانی گوشی، دیگر با دو میلیون تومان نمی‌توان یک پرچمدار واقعی خرید؛ اما اختلاف بین میان رده‌های رو به بالا و پرچمداران روز به روز در حال کمتر شدن است و دیگر تقریبا در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که دیگر مرز واضحی میان پرچمداران و میان رده‌های رده بالا وجود نداشته باشد.

1606683296_1_0.gif

پیش از این در چندین مطلب به بررسی بهترین گوشی‌های بازار در رده‌های قیمتی ارزان، میانی رو به پایین و میانی رو به بالا پرداخته بودیم. اما وقتی برای یک گوشی بیشتر از دو میلیون تومان هزینه می‌کنید، تقریبا خیالتان راحت است که با یک گوشی همه فن حریف طرفید؛ گوشی‌ای که از همه جوانب عملکردی فوق العاده دارد و قرار است نمایانگر وجهه یک شرکت باشد. به همین دلیل، ما در این سلسله مطلب به بررسی نقاط ضعف این گوشی‌های پرچمدار می‌پردازیم. در قسمت اول و دوم این مطلب، به بررسی محصولات شرکت‌های هوآوی، شیائومی، کترپیلار و اچ تی سی پرداختیم و در این قسمت هم محصولات اپل و یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی را بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

آیفون ایکس با قیمتی در حدود 6.0 میلیون تومان

iphone x

شاهکار شرکت اپل با آن طراحی تاثیرگذار، دوربین فوق‌العاده، قدرت پردازش وحشتناک و نمایشگر درخشانش، به نظر خیلی از افراد بهترین گوشی تاریخ به حساب می‌آید. البته تا حدودی هم حق با این افراد است. دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی این گوشی از لحاظ کیفیت ثبت تصاویر جزو بهترین‌های تاریخ است. تراشه‌های آن هم به نحوی قدرتمند هستند که با گذشت حدود یک سال از معرفی این گوشی، هنوز هیچ گوشی مبتنی بر اندرویدی به گرد پای آن هم نرسیده است. اما حتی بدون در نظر گرفتن قیمت بالای این گوشی، مشکلات زیادی در طراحی و کارکرد آن وجود دارد که نارضایتی کاربران را در پی داشته است. اول از همه، با بدنه این گوشی شروع می‌کنیم. در کنار انتقال احساس لاکچری خالص به دست کاربر، بدنه این گوشی بسیار مستعد ترک خوردن و شکستن است. با این حساب، باید این گوشی را به انواع قاب و محافظ مجهز کنید و این کار باعث از بین رفتن این زیبایی و کاهش کیفیت تجربه کاربر می‌شود. مسئله دوم، ناچ یا همان بریدگی بالای نمایشگر است. این زائده ضمن تخریب زیبایی نمایشگر این گوشی، در رابط کاربری هم تغییراتی ایجاد کرده است که باعث نارضایتی کاربران شده بود. با این وجود، تاثیرگذاری اپل به نحوی است که گوشی‌های اندرویدی سال 2018 اکثرا همین بخش زشت و زننده را کپی کرده‌اند. استفاده اپل از این زائده توجیه منطقی داشت؛ آن‌ها سامانه FaceID را در همین زائده تعبیه کرده‌اند تا گوشی بدون استفاده از اثر انگشت و تنها با اتکا به فناوری پیشرفته تشخیص چهره باز شود. اما گوشی‌های اندرویدی چنین فناوری پیشرفته‌ای ندارند و مشخص نیست چرا از گوشی Essential Phone تقلید نمی‌کنند! اگر اسنشال فون را دیده باشید، حتما متوجه شده‌اید که به جای این بریدگی زشت، تنها یک بخش کوچک به اندازه دریچه سنسور دوربین نمایشگر را اشغال کرده است که طراحی منطقی و زیباتری است. اگر هم تا به حال این گوشی زیبا را ندیده‌اید، در این تصویر به بریدگی بالای نمایشگر آن توجه کنید:

essential phone

مشکل بعدی آیفون ایکس، عدم برخورداری از شارژ سریع است. در واقع این گوشی از این قابلیت برخوردار است؛ اما شارژر مخصوص شارژ سریع را باید به صورت جداگانه تهیه کرد و این امر هزینه گزافی را به هزینه گزاف خرید این گوشی اضافه می‌کند. 

مسئله بعدی، حذف حسگر اثر انگشت آیفون، موسوم به TouchID است. درست است که حضور فناوری FaceID تا حد زیادی خلا حسگر اثر انگشت را از بین می‌برد؛ اما بسیاری از کاربران استفاده از آن را به فناوری تشخیص چهره ترجیح می‌دهند. 

حذف دکمه Home هم دردسرهای خاص خودش را داشته است. بسیاری از کاربران نمی‌توانند با فرمان‌های حرکتی ارتباط برقرار کنند و زمان زیادی طول می‌کشد تا به آن‌ها عادت کنند.

حذف جک هدفون، عدم پشتیبانی از کارت حافظه، عدم ضبط صدای استریو در فیلمبرداری و همچنین دردسرهای کاربران با iTunes برای دانلود و آپلود محتواهای مختلف، از سایر ایرادات گوشی آیفون 10 هستند.

آیفون 8 و آیفون 8 پلاس با قیمت 4.0 و 4.6 میلیون تومان

iphone 8

آیفون 8 می‌توانست همان آیفون 7s باشد. تغییر چندانی در این گوشی صورت نگرفته است و با این وجود قیمت آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. اکثر معایب این گوشی هم با معایب iPhone X یکسان است. از عدم پشتیبانی از کارت حافظه گرفته تا مشکلاتی که کاربران با iTunes دارند. اما جدا از آن نقاط ضعف، بزرگ‌ترین مشکل این گوشی طراحی قدیمی آن است. بخش بسیار زیادی از سطح جلویی این گوشی را حاشیه‌های نمایشگر فرا گرفته است و هیچ شباهتی به یک گوشی ساخت 2017 ندارد. جدا از آن، دوربین تکی و رزولوشن زیر Full HD برازنده یک گوشی با این قیمت نیست.

آیفون 8 پلاس هم همان مشکلات آیفون 8 را دارد، منهای دوربین تکی و رزولوشن پایین صقحه نمایش. این گوشی هم با وجود قدرت پردازشی بسیار بالا و دوربین عالی، در بخش طراحی فرق چندانی با گوشی‌های پنج سال قبل اپل ندارد. 

وان‌پلاس 5T با قیمتی در حدود 2.3 میلیون تومان

oneplus 5t

گوشی وان پلاس 5 تی یک گوشی پرچمدار بسیار قدرتمند است که قیمت خیلی مناسبی هم دارد. استارتاپ وانپلاس به ارزش خرید بالا و توانایی پردازشی بسیار زیاد گوشی‌هایش مشهور است و کم کم در حال جا افتادن در بازارهای جهانی است. این گوشی با داشتن تراشه قدرتمند Snapdragon 835 و 8 گیگابایت رم در بحث پردازشی از بهترین گزینه‌های بازار است. باتری این گوشی هم با وجود داشتن ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعتی، نسبت به تمام پرچم‌داران دیگر بازار، سریع‌تر شارژ می‌شود و عمر باتری خیلی خوبی هم دارد. با وجود داشتن دوربین دوگانه قدرتمند، این گوشی نسبت به Oneplus 5 در بخش دوربین شاهد پسرفت بوده است. عوض شدن الگوریتم دوربین این گوشی به نظر هیچ کارشناسی دلیلی منطقی در پی نداشت! امکان تله فوتو یکی از محبوب‌ترین امکانات روی گوشی‌های دارای دوربین دوگانه است که ما در وان پلاس 5 شاهد آن بودیم؛ اما در وان پلاس 5T حذف شده است! با این وجود، تصاویر ثبت شده با همین دوربین هم قابل قبول است. مشکل بعدی این گوشی، عدم پشتیبانی از کارت حافظه است. البته داشتن 128 گیگابایت حافظه داخلی جای نگرانی چندانی باقی نمی‌گذارد. اما معایب این گوشی در اینجا به پایان نمی‌رسد. تقریبا تمام گوشی‌های پرچم‌دار دارای گواهینامه‌های IP67 یا IP68 هستند؛ اما این گوشی فاقد آن است و این مسئله برای یک گوشی در این بازه قیمتی نقطه ضعف به حساب می‌آید. 

یک نکته وسواسی دیگر هم درباره این گوشی وجود دارد و آن هم استفاده از اندروید 7.1.1 روی آن است. به نظر خیلی از کارشناسان، وانپلاس 5T می‌بایست با اندروید 8.0 عرضه می‌شد. اما به روز رسانی آن زحمت چندانی ندارد و می‌توان از کنار این ایراد به راحتی عبور کرد. 


در قسمت بعدی هم همراه ما باشید تا به بررسی نقاط ضعف خانواده S سامسونگ بپردازیم.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟