آیا آیفون X اپل ارزش خرید دارد؟
نقد آیفون 10 اپل: چالشی برای گران‌ترین گوشی اپل + عکس
اگر این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده که آیا گوشی آیفون 10 یا همان آیفون X این شرکت ارزش دارد یا خیر، این مقاله اختصاصی را از دست ندهید. در این مقاله ما قصد داریم به نقد و بررسی آیفون 10 اپل بپردازیم و گران‌ترین گوشی این شرکت آمریکایی را به چالش بکشیم. با سایت شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

حتما می‌دانید که عرضه آیفون 10 آغاز شده و این گوشی به تازگی وارد بازار داخلی کشورمان هم شده است. آیفون 10 یا X شامل دو نسخه می‌شود که یکی از حافظه داخلی 64 گیگابایتی و دیگری از حافظه داخلی 256 گیگابایتی بهره می‌برند. هم اکنون نسخه مجهز به حافظه 64 گیگابایتی این گوشی در ایران با قیمتی در حدود 6 میلیون 600 هزار تومان به فروش می‌رسد و نسخه مجهز به حافظه 256 گیگابایتی آن هم در حدود 7 میلیون و 600 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

این قیمت بالا سبب شده که آیفون 10 به گران‌ترین آیفونی تبدیل شود که تاکنون در تاریخ شرکت اپل روانه بازار شده است! اما آیا ارزش دارد که هزینه‌ای در حدود 7 میلیون تومان را برای خرید یک آیفون 10 صرف کنیم؟ برای پاسخ دادن به این مسئله لازم دانستیم که یک نقد و بررسی نسبتا مفصل برای این اسمارتفون تهیه کنیم و به نوعی آیفون 10 اپل را به چالش بکشیم. اگر شما هم دوست دارید با آیفون 10 بیشتر آشنا شوید، این مقاله را دنبال کنید و با سایت شبکه همراه باشید.

طراحی و ظاهر

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های آیفون 10 در مقایسه با آیفون‌های قبلی اپل مربوط به ظاهر منحصر به فرد آن می‌شود. آیفون 10 از منظر ظاهر یک آیفون کاملا جدید و مدرن‌تر است که حاشیه‌های صفحه نمایش آن از بین رفته و هیچ دکمه فیزیکی در زیر نمایشگر آن دیده نمی‌شود! اپل با حذف دکمه هوم از آیفون 10، قابلیت تشخیص چهره اختصاصی خود به نام فیس ‌آی‌دی (Face ID) را پیاده‌سازی کرد. بنابراین در حین استفاده از آیفون 10 نمی‌توانید با اسکن انگشت قفل نمایشگر را باز کنید. این کار فقط با وارد کردن پین یا تکیه بر قابلیت فیس‌ آی‌دی و گرفتن گوشی در جلوی صورت کاربر امکانپذیر خواهد بود.

علیرغم تمام انتقادهایی که در رابطه با عملکرد فیس آی‌دی صورت گرفته، باید بگوییم که قطعا تا به امروز هیچ گوشی به قابلیت تشخیص چهره‌ای مجهز نشده که پتانسیل رقابت با فیس آی‌دی اپل را داشته باشد. بنابراین فیس‌ آی‌دی یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت طراحی آیفون 10 اپل است که کیفیت فوق‌العاده‌ای هم دارد.

بدنه آیفون 10 از یک قاب فولادی و پنل‌های شیشه‌ای تشکیل شده است. این موضوع سبب می‌شود تا ظاهر گوشی بسیار شیک و دل‌فریب به نظر برسد، اما متاسفانه گوشی به شدت در برابر ضربه و افتادن از دست حساس است. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما آیفون 10 را به همراه یک قاب یا کیس ضربه‌گیر استفاده کنید.

ابعاد بدنه آیفون 10 برابر با 143.6 در 70.9 در 7.7 میلیمتری است، بنابراین با یک گوشی باریک و ظریف رو به رو هستیم. وزن این گوشی هم 174 گرم خواهد بود که وزنی متعادل محسوب می‌شود. ضمنا این گوشی از استاندارد ضد آب IP67 هم بهره می‌برد که البته در مقایسه با استاندارد ضد آب اغلب پرچمداران اندرویدی کمی ضعیف‌‌تر است. با این حال زمانی که آیفون 10 را در دست می‌گیرید، حسی بی‌نظیر به شما منتقل خواهد شد و کیفیت ساخت این گوشی هوشمند را به خوبی درک خواهید کرد.

تنها مسئله‌ای که به نظر ما کمی جای بحث دارد، مربوط به المان‌های طراحی می‌شود که اپل در آیفون 10 آن‌ها بکار برده است. تقریبا تمام این المان‌ها پیش از این در گوشی‌های اندرویدی موجود بودند. برای مثال قابلیت تشخیص چهره پیش از این در گوشی‌های اندرویدی ارائه شده اما مسلما کیفیت فیس آی‌دی آیفون 10 را نداشت. بدنه شیشه‌ای، دوربین دوگانه، استاندارد ضد آب، بدنه باریک و حتی صفحه نمایش بدون حاشیه همگی از ویژگی‌هایی هستند که شاید در بین آیفون‌های اپل منحصر به فرد باشند اما کاربران گوشی‌های اندرویدی کاملا با آن‌ها آشنا خواهند بود.

صفحه نمایش و باتری

آیفون 10 از یک صفحه نمایش 5.8 اینچی نوع آمولد (AMOLED) بدون حاشیه با نسبت تصویر 19 به 5.9 و تراکم پیکسلی 2436 در 1125 پیکسل بهره می‌برد. تمام ویژگی‌های نام برده شده در مقایسه با سایر آیفون‌های اپل نوآورانه و جدید هستند و هیچ آیفونی با پیش از این از ویژگی‌های فوق بهره‌مند نبود. بنابراین صفحه نمایش آیفون 10 هم از دیگر ویژگی‌های انحصاری آن محسوب می‌شود، اما کیفیت این نمایشگر چگونه است؟

صفحه نمایش 5.8 اینچی آیفون 10 از قابلیت دالبی ویژن HDR10، لمس سه بعدی (3D Touch) و قابلیت تروتون دیسپلی (True-tone Display) پشتیبانی به عمل آورده و گستره رنگی وسیعی دارد. طبق بررسی که سایت جی‌اس‌ام آرنا داشته، صفحه نمایش آیفون 10 توانسنه به ماکسیمم روشنایی 679 نیت دست پیدا کند که روشنایی بسیار مطلوبی بوده و امکان استفاده از گوشی در محیط‌های باز را ساده‌تر می‌کند. بنابراین صفحه نمایش باکیفیت آیفون 10 هم یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌رود. اما وضعیت باتری این گوشی چگونه است؟

مطلب پیشنهادی

صفحه آیفون 10 هفت میلیون تومانی باگ‌های عجیبی دارد!
باگ‌های صفحه نمایش آیفون X کاربران را آزار می‌دهند

باتری آیفون 10 اپل ظرفیت 2716 میلی آمپر ساعتی دارد و گوشی از قابلیت شارژ سریع و شارژ بیسیم پشتیبانی به عمل می‌آورد! بنابراین از این نظر هم آیفون 10 یک نوآوری دیگر را در مقایسه با آیفون‌های پیشین ارائه می‌کند، اما خب این مسئله در مقایسه با گوشی‌های اندرویدی به هیچ وجه یک نوآوری نیست!

طبق بررسی که سایت فون‌آرنا داشته، باتری آیفون 10 عملکرد مطلوبی دارد اما نمی‌توان مدعی شده که غوغایی برپا می‌کند! باتری این گوشی در تست سایت مذکور مدت زمان 8 ساعت و 41 دقیقه دوام را از خود نشان داده است. شاید جالب باشد که بدانید باتری آیفون 8 پلاس با ظرفیت مشابه در تست یکسان سایت فون‌آرنا، چیزی در حدود 10 ساعت و 35 دقیقه دوام داشته است.

تراشه، رم و حافظه داخلی (قدرت پردازشی)

آیفون 10 به تراشه A11 Bionic اپل مجهز شده که به شما قول می‌دهیم حداقل در حال حاضر قدرتمندترین سیستم روی چیپ (SoC) موجود خواهد بود! این تراشه به شکل کاملا همگام‌ با سیستم عامل iOS عمل می‌کند و این مسئله سبب شده که آیفون 10 از نظر قدرت پردازشی یک گوشی بی‌رقیب باشد. تراشه A11 اپل پردازنده مرکزی شش هسته‌ای دارد. علاوه بر این مسائل، تراشه A11 از یک موتور عصبی 2 هسته‌ای اختصاصی هم بهره می‌برد که قابلیت‌های پردازشی آن را تقویت می‌کند.

پردازنده گرافیکی این تراشه هم سه هسته‌ای بوده و به طور اختصاصی توسط اپل توسعه داده شده است. اگرچه پردازنده‌های گرافیکی بکار رفته در تراشه‌های سری A اپل همواره قدرت عالی داشته‌اند، اما پردازنده گرافیکی جدید تراشه A11 Bionic از تمام پردازنده‌های پیشین سرتر خواهد بود. رم آیفون 10 هم ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه می‌کند و این ترکیبات آیفون 10 را به یک گوشی قدرتمند و برتر یا بهتر بگوییم بی‌رقیب کرده است! همانطور که در بخش مقدمه اشاره شد، آیفون 10 از نظر حافظه داخلی شامل دو نسخه 64 و 256 گیگابایتی می‌شود که هیچ یک از آن‌ها از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.

مطلب پیشنهادی

آموزش کار با آیفون ایکس اپل (iPhone‌X)
چگونه بدون دکمه هوم از آیفون ایکس استفاده کنیم؟

دوربین

یکی دیگر از نقاط قوت آیفون 10 مربوط به دوربین آن می‌شود. دوربین اصلی گوشی از دو سنسور 12 مگاپیکسلی تشکیل شده که از OIS، زوم اپتیکال دوبل، فوکوس اتوماتیک فازی، HDR، تشخیص چهره و غیره پشتیبانی به عمل می‌آورد و قابلیت ضبط ویدئوهای 4K را هم با نرخ‌های فریمی 24، 30 و 60 فریم در هر ثانیه ارائه خواهد کرد. ضمنا دوربین اصلی آیفون 10 از افکت‌های واقعیت افزوده هم پشتیبانی می‌کند و المان‌هایی از این تکنولوژی در آن بکار رفته‌اند که بسیار جالب هستند. کیفیت ضبط عکس و فیلم با دوربین آیفون 10 بدون تردید شما را شگفت زده خواهد کرد. ضمنا اپل برای دوربین اصلی آیفون X یک چراغ LED چهارگانه را هم ارائه می‌کند.

دوربین سلفی آیفون 10 از یک سنسور 7 مگاپیکسلی تشکیل شده که کیفیت عملکرد عالی دارد. اپل قابلیتی تحت عنوان پورتریت مد (Portrait Mode) را آیفون X ارائه کرده که توسط هر دو دوربین اصلی و سلفی آن پشتیبانی می‌شوند. به موجب این قابلیت شما می‌توانید بعد از ضبط عکس با دوربین آیفون 10 تغییراتی را در نحوه ساطع شدن نور ایجاد کنید. اپل در آیفون X از موتور پردازش تصویری جدید و همچنین الگوریتم کاهش نویز قدرتمندی استفاده کرده که منجر می‌شوند عکسبرداری و ضبط ویدئو با دوربین این گوشی به مراتب لذت‌بخش‌تر از گذشته شود.

مطلب پیشنهادی

مقایسه تصویری آیفون X، گلکسی S8 و گلکسی S8 پلاس
کدامیک از این سه اسمارتفون بهتر است؟

جمع‌بندی

با توجه به بررسی مختصری که داشتیم، کاملا مشخص است که آیفون 10 یک گوشی فوق‌العاده زیبا، شیک، مدرن و قدرتمند است. اغلب ویژگی‌هایی که این گوشی ارائه کرده در مقایسه با آیفون‌های پیشین اپل منحصر به فرد هستند، اما با این حال نمی‌توان مدعی شد که حالت مشابه در مقایسه آیفون 10 با گوشی‌های اندرویدی هم وجود دارد! به بیان دیگر بخش عظیمی از ویژگی‌های نوآورانه آیفون 10 مثل بدنه شیشه‌ای، صفحه نمایش بدون حاشیه، پشتیبانی از شارژ بیسیم و غیره پیش از این در گوشی‌های اندرویدی ارائه شده بودند.

با در نظر گرفتن این مسائل و توجه به قیمتی که برای آیفون 10 در نظر گرفته شده است، به نظر نمی‌رسد که این گوشی چندان گزینه خوبی برای خرید باشد! البته اگر از آن دسته افرادی باشید که اصلا به هزینه صرف شده اهمیت نمی‌دهید، مطمئنا آیفون 10 را بهترین انتخاب پیش رویتان خواهد بود و همیشه شما را در معرض توجه قرار می‌دهد! به نظر ما قیمت بالای آیفون 10 یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. نظر شما در این رابطه چگونه است؟ در ادامه مروری بر نقاط قوت و ضعف آیفون 10 اپل خواهیم داشت:

مطلب پیشنهادی

هزینه تولید آیفون 10 فقط 357.5 دلار بوده است!
اپل از فروش هر آیفون X تقریبا 641 دلار سود می‌کند!

نقاط قوت

  • ظاهر منحصر به فرد و طراحی زیبا
  • پشتیبانی از فیس آی‌دی و کیفیت عملکرد خوب آن
  • صفحه نمایش بسیار با کیفیت
  • پشتیبانی از شارژ بیسیم و شارژر سریع
  • شارژدهی خوب باتری
  • قدرت پردازشی عالی
  • دوربین اصلی و سلفی بسیار قدرتمند

نقاط ضعف

  • آیفون 10 از نظر طراحی و ظاهر در مقایسه با برخی از گوشی‌های اندرویدی چندان نوآورانه طراحی نشده است
  • قیمت این گوشی بیش از اندازه بالاست!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟