کدام گوشی دارای بهترین دوربین است؟
مقایسه عملی دوربین گلکسی اس 9 پلاس، آیفون X ، هوآوی P20پرو  و  گوگل پیکسل 2
با ورود گوشی هوآوی P20 پرو به بازار، تقریبا همه به این باور رسیدند که در حال حاضر در زمینه عکاسی هیچ گوشی دیگری توانایی رقابت با این گوشی را ندارد. نتایج سایت DxOMark هم این موضوع را به شدت تایید می‌کرد. اختلاف میان نمرات خانواده P20 با گلکسی اس 9 پلاس و سایر پرچمداران بسیار فاحش بود.

1606683296_1_0.gif

اما سایت DxOMark یک سایت حرفه‌ای است که عملکرد دوربین‌ها را بر اساس برخی مولفه‌های خاص مورد بررسی قرار می‌دهد و ممکن است تصویر نهایی از دید کاربران تفاوت چندانی بین تصاویر وجود نداشته باشد و یا حتی کاربران یک عکس را بهتر از دیگری ببینند، در حالی که این سایت عکس دیگر را عکسی بهتر تشخیص دهد.

به خاطر همین دلایل است که تصمیم گرفته‌‌ایم در این مطلب به بررسی و مقایسه دوربین چند گوشی پرچمدار دیگر با P20 پرو بپردازیم. 

گوشی P20 پرو دارای یک شاخصه بسیار مهم است و آن بهره‌مندی از سه دوربین در بخش دوربین اصلی آن است. یکی از این سه دوربین، رزولوشن خارق العاده 40 مگاپیکسلی دارد و با داشتن f/1.8 وظیفه عکاسی به صورت رنگی را به عهده دارد. سنسور دوم اما یک سنسور با دقت 20 مگاپیکسل است که با f/1.6 به صورت سیاه و سفید به عکاسی می‌پردازد. در آخر هم روی P20 پرو یک سنسور 8 مگاپیکسلی با f/2.4 برای عکاسی به حالت تله فوتو مورد استفاده قرار گرفته شده است. حاصل تلفیق این سه دوربین، قابلیت‌هایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که مشابه آن را در هیچ گوشی دیگری ندیده‌اید. این گوشی می‌تواند زوم 3 برابری بدون افت کیفیت (اپتیکال) را در اختیار کاربر قرار دهد؛ می‌تواند با اتکا به لرزشگیرهای الکترونیکی قدرتمندش لرزش ناخواسته دستتان را حذف کند و می‌تواند با اتکا به هوش مصنوعی، بسته به سوژه عکاسی شما، بهترین تنظیمات را در اختیارتان قرار دهد. در کنار این همه قابلیت مهم در بخش عکاسی، امکان ضبط ویدیوی فوق سریع با سرعت 960 فریم بر ثانیه هم روی این گوشی به چشم می‌خورد که در حال حاضر بالاترین استاندارد فیلمبرداری دنیای گوشی‌های هوشمند است. 

در سوی دیگر میدان، شاهکار سامسونگ ایستاده است. گلکسی اس 9 پلاس در بخش دوربین اصلی از دو سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد. میزان گشودگی دریچه دیافرگم (f) در این دوربین متغیر است و بسته به شرایط می‌تواند 1.5 یا 2.4 باشد. از سایر امکانات دوربین این گوشی می‌تواند به لرزشگیر اپتیکال، زوم 2 برابری بدون افت کیفیت و قابلیت فیلمبرداری فوق سریع 960 فریم بر ثانیه اشاره کرد.

در بین چهار گوشی مد نظر ما در این مطلب، تنها گزینه‌ای که نه سه و نه حتی دو دوربین اصلی دارد، گوگل پیکسل 2 است. دوربین تکی این گوشی 12 مگاپیکسلی است و با داشتن f/1.8 روی کاغذ در بخش دوربین گوشی چندان خاصی به نظر نمی‌آید. اما در حقیقت امر، پیکسل به لطف قابلیت‌های نرم افزاری‌اش، یکی از بهترین گوشی‌ها در زمینه عکاسی است.

آخرین گوشی مورد بررسی ما نیز گوشی محبوب آیفون X است. این گوشی در بخش دوربین اصلی دارای دو دوربین 12 مگاپیکسلی با f/2.4 و f/1.8 است که یکی از آن‌ها برای عکاسی تله و دیگری برای عکاسی واید به کار گرفته می‌شود. از سایر قابلیت‌های دوربین این گوشی می‌توان به لرزشگیر اپتیکال، عکاسی حالت پرتره و زوم 2 برابری بدون افت کیفیت اشاره کرد. 

در ادامه به بررسی و مقایسه عملکرد دوربین این گوشی‌ها در شرایط مختلف خواهیم پرداخت. 

توجه داشته باشید که برای دیدن سایز اصلی تصاویر، باید روی آن‌ها کلیک کنید.

فواره

با مقایسه تصاویر ثبت شده با هر گوشی می‌توانید بفهمید چرا ما تصمیم گرفته‌ایم این چهار گزینه را با هم مقایسه کنیم. تصاویر ثبت شده با این گوشی‌ها از بسیاری جهات مشابه یکدیگرند. این تصاویر در هوای آفتابی و تا حدودی نیمه ابری در میدانی در فرانکفورت آلمان به ثبت رسیده‌اند. آن چه که در تصاویر مشخص است این مسئله است که در این صحنه، گلکسی اس 9 پلاس غیرطبیعی‌ترین عکس را به ثبت رسانده است. جدا از این که تصویر به ثبت رسیده با گلکسی اس 9 بیش از حد معمول روشن است، آسمان آن هم آبی دیده نمی‌شود. در نقطه مقابل پرچمدار سامسونگ، هوآوی پی 20 پرو تصویری بسیار تیره به ثبت رسانده است که در بخش ساختمان بیشتر از سایر بخش‌ها دیده می‌شود. 

در طرف دیگر، پیکسل و آیفون عکس‌هایی بسیار شبیه به هم به ثبت رسانده‌اند که انتخاب گزینه بهتر در میان آن‌ها کار ساده‌ای نیست و بحث سلیقه‌ای می‌شود. تصویر به ثبت رسیده با آیقون دارای آسمانی آبی‌تر است؛ اما تصویری که گوکل پیکسل به ثبت رسانده است، دارای جزئیات بیشتر و رنگ‌هایی طبیعی‌تر است. اگر مجبور باشیم بین این دو، تنها یکی را انتخاب کنیم، انتخاب ما پیکسل خواهد بود.

برنده:گوگل پیکسل 2

علامت یورو

 علامت یورو یک منطقه شناخته شده در شهر فرانکفورت آلمان است. تصاویر این منظره به صورت پرتره به ثبت رسیده‌اند و مشخص است که iPhone X از سایر گوشی‌ها عملکردی به مراتب ضعیفتر نشان می‌دهد. در تصویر ثبت شده با آیفون 10، آسمان بسیار بی‌روح و غیرطبیعی به نظر می‌رسد. از این گذشته، وقتی در عکس گرفته شده با آیفون زوم می‌کنید، در گوشه‌های تصویر شاهد پیکسل پیکسل شدن آن هستید که یک نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی به حساب می‌آید.

هوآوی P20 در این آزمون عملکرد خوبی به نمایش می‌گذارد. بافت آسمان حفظ شده است و رنگ چمن بسیار طبیعی است. اما به ستاره‌های المان که نگاه کنید، می‌بینید که رنگ آن‌ها ظبیعی نیست و تا حدی تیره ثبت شده است. 

عملکرد پیکسل 2 و گلکسی اس 9 پلاس مشابه یکدیگر است. رنگ‌بندی آن‌ها تقریبا به صورت مشابه ثبت شده است و جزئیات هم در تصاویر ثبت شده با آن‌ها به هم نزدیک است. تنها تفاوت میان تصاویر ثبت شده با این دو گوشی، تعادل رنگ و نسبت اشباع رنگ‌ آبی لوگو و ستاره‌های اطراف آن است که به عقیده ما، پرچمدار سامسونگ از این منظر بهتر از گوگل پیکسل 2 ظاهر شده است.

برنده: ساسونگ گلکسی اس 9 پلاس

پل

در ییلاقات اطراف فرانکفورت به پلی رسیدیم که به نظرمان رسید می‌تواند برای انجام یک آزمون دیگر مناسب باشد. به خاطر نوع خاص تابش نور، بازتاب‌ها و بافت‌های بسیار زیاد موجود در این منظره، تصاویر ثبت شده با حجم بسیار بالایی ثبت شدند. تقریبا تمام این تصاویر مشابه هم بودند؛ اما یکی از آن‌ها با سایرین تفاوت داشت: گلکسی اس 9 پلاس. در تصویر ثبت شده با پرچمدار سامسونگ می‌توانیم ببینیم که رنگ چمن بسیار به رنگ طبیعی آن نزدیک است؛ آسمان آبی و طبیعی است و بازتاب آب هم به خوبی نمایان شده است. تنها چیزی که می‌توانیم به آن خرده بگیریم، جزئیات آجرهای روی پل است که کمی محو به نظر می‌رسند.

در رده دوم، آیفون X قرار می‌گیرد که تعادل رنگ‌ها را به خوبی ثبت کرده است و سطح جزئیات هم در آن بسیار بالا است. هوآوی P20 پرو و گوگل پیکسل 2 با اختلافی بسیار ناچیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. البته لازم است باز هم ذکر کنیم که این یک انتخاب سلیقه‌ای است و ممکن است نتیجه این آزمون از نظر شما به نحو دیگری باشد.

برنده: گلکسی اس 9 پلاس

کلیسا

در این آزمون قدرت زوم دوربین این گوشی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مواردی که در این مطلب مورد بررسی قرار داده‌ایم همگی به جز گوگل پیکسل 2 توانایی زوم بدون افت کیفیت 2 و حتی 3 برابری دارند. با این وجود، پس از گوگل پیکسل 2 که فاقد دوربین دوگانه و قابلیت زوم بدون افت کیفیت است، این آیفون X است که ضعیفترین عملکرد را در بین این گوشی‌ها دارد و جزئیات تصویر ثبت شده با آن بسیار محو است. 

در طرف دیگر، گلکسی اس 9 پلاس و هوآوی P20 پرو هر دو عکسی بسیار عالی ثبت کرده‌اند که جزئیات در آن‌ها بسیار دقیق است. با این وجود، به لطف قابلیت زوم سه برابری در P20 پرو، تصویر ثبت شده با این گوشی یک سر و گردن بالاتر از عکس ثبت شده با گلکسی اس 9 پلاس است. در آزمون‌های ما، این اولین باری است که اختلاف بین این گوشی و رقبا تا این حد فاحش است.

برنده: هوآوی P20 پرو

کافه در شب

این آزمون در کشور اتریش و در شهر سالزبورگ انجام شد. این آزمون بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود؛ زیرا دارای تمام مولفه‌های دشوار برای عکاسی است: نور کم، تحرک سوژه‌ها و رنگ‌بندی دشوار. در این منظره، گوگل پیکسل 2 و آیفون X هر دو توانستند عکس‌های خیلی خوبی بگیرند. اما در مقام مقایسه، کیفیت تصاویر ثبت شده با این گوشی‌ها در برابر گلکسی اس 9 پلاس و هوآوی P20 پرو حرفی برای گفتن نداشت! عکس‌های ثبت شده با این دو گوشی کاملا نشان می‌داد که توسعه دهندگان آن‌ها کاملا با در نظر گرفتن چنین شرایطی اقدام به طراحی و ساخت گلکسی اس 9 پلاس و هوآوی P20 پرو گرفته‌اند. نتیجه امر بسیار دلچسب بود و به خوبی نشان داد که از دوربین یک پرچم‌دار باید چه انتظاری داشت. 

گلکسی اس 9 پلاس توانسته است با نورپردازی‌ها را به بهترین شکل ممکن به ثبت برساند و نمای کلی تصویر ثبت شده نیز بسیار طبیعی است. در طرف دیگر، هوآوی P20 پرو نه تنها توانسته است نورها را به خوبی ثبت کند، بلکه بافت‌ها و جزئیات را هم با کیفیتی بی‌بدیل به تصویر می‌کشد. به آسفالت جاده نگاه کنید؛ یا به آجرهای ساختمان زیر نور صورتی. اما نقطه اوج قدرت دوربین P20 پرو، در نمایش نوشته‌های روی تابلوی کوچک کنار در کافه است. این است قدرت هوآوی! 

برنده: بدون شک هوآوی P20 پرو

تاریکی

و اما سخت‌ترین چالش: عکاسی در یک شب تاریک در ورودی یک خانه. محیط واقعا تاریک است. با چشم غیر مسلح به سختی می‌توان چیزی دید. عکسی که گوگل پیکسل 2 ثبت کرده است، چیزی روشن‌تر از چیزی است که ما با چشم می‌دیدیم. تصویر ثبت شده با آیفون X از تصویر ثبت شده با پیکسل 2 هم بهتر بود. جزئیات ثبت شده در آن بیشتر بودند و تعادل رنگ‌ها هم با دقت بیشتری ثبت شده بود. 

گلکسی اس 9 پلاس اما با یک جهش بزرگ، کیفیتی بسیار بهتر از این دو گوشی ارائه می‌دهد. در تصویر ثبت شده با این گوشی است که می‌توانید خود ساختمان را ببینید؛ ببینید که یک خودرو در گوشه چپ تصویر است و حتی نوشته‌های روی تابلوی سفید هم دیده می‌شوند. البته تصویر ثبت شده با گلکسی اس 9 پلاس از لحاظ رنگ‌بندی چندان قدرتمند نیست و جزئیات هم در آن بسیار محو به نظر می‌رسند.

به تصویر ثبت شده با هوآوی P20 نگاه کنید. ممکن است فکر کنید این عکس را در شرایطی گرفته‌ایم که یک پروژکتور بزرگ پشت دوربین بوده است یا شاید یک چراغ امنیتی یا چیز دیگری نور این منظره را تامین کرده است؛ اما ما به شما اطمینان می‌دهیم که این تصویر هم در شرایط کاملا مشابه سایر تصاویر به ثبت رسیده است. در این تصویر شما می‌توانید علاوه بر چیزهایی که گلکسی اس 9 پلاس نشان داده بود، دیواری در سمت راست تصویر ببینید؛ شکل شاخه‌ها و حتی برگ درختان را ببینید؛ باقت سنگلاخی مسیر با جزئیات بسیار بیشتری مشهود است و حتی می‌توانید برند خودرو را حدس بزنید! با این حساب، می‌توان گفت که هوآوی بنیانی برای یک استاندارد جدید در گوشی‌های پرچمدار ایجاد کرده است. 

برنده: هوآوی P20 پرو، با اقتدار کامل

آسمان آبی

گوشی هوآوی P20 پرو برای تنظیم متغیرهایی مانند کنتراست و نور، از هوش مصنوعی بهره می‌برد؛ به این معنا که به صورت خودکار بسته به سوژه و شرایط، بهترین تنظیمات را برای عکاسی انتخاب می‌کند. در این تصویر، تنظیمات دوربین به صورت خودکار به حالت عکاسی از آسمان تغییر پیدا کرده است و به این دلیل، جزئیات روی دیوار سفید تا حدی از بین رفته است؛ اما در عوض، تصویر آسمان بسیار طبیعی و زیبا است. 

گلکسی اس 9 پلاس هم تقریبا مشکلی اینچنین دارد؛ با این تفاوت که آسمان آن به قدر کافی طبیعی نیست و جزئیات بسیار بیشتری از دیوار خاکستری را ثبت نکرده است.

با این حساب، برنده احتمالا باید از میان Google Pixel 2 و iPhone X انتخاب شود. رقابت میان این دو گوشی در این منظره بسیار نزدیک است. جزئیات ثبت شده با گوگل پیکسل 2 در بخش‌های دورتر از دید ناظر بهتر از آیفون X است؛ اما آیفون X در کل توانسته است تصویری روشن‌تر به ثبت برساند و با اختلافی ناچیز، برنده این بخش باشد.

برنده: آیفون X

پرتره تلسکوپ

هر چهار گوشی مورد بررسی ما دارای حالت پرتره هستند؛ حتی گوگل پیکسل که فاقد دوربین دو یا سه گانه است نیز دارای این حالت عکاسی است. به عنوان سوژه عکاسی، ما یک تلسکوپ بسیار درخشان بر روی قصر هوهنسالزبورگ را انتخاب کردیم. توجه داشته باشید که ما بر روی این تصاویر از قابلیت دستکاری نقطه تمرکز استفاده نکردیم؛ قابلیتی که در P20 Pro و Galaxy S9 Plus وجود دارد. 

پبکسل 2 گوگل با وجود این که عکسی بسیار دلپذیر به ثبت رسانده است، نتوانسته پس زمینه را تار کند و آن چیزی که با نام حالت پرتره می‌شناسیم را روی عکس پیاده‌سازی کند. 

بین تصاویر ثبت شده با آیفون X و گلکسی اس 9 پلاس، به سختی می‌توان یکی را بر دیگری ترجیح داد. با این حال، انتخاب ما آیفون X است که تصویری درخشان‌تر به ثبت رسانده است؛ هرچند نتوانسته است جزئیات و لبه‌های سوژه را به خوبی گلکسی اس 9 پلاس ب ه نمایش بگذارد. 

هوآوی P20 پرو نه تنها پرتره‌ای با حد اکثر جزئیات و جذب نور بسیار بالا به ثبت رسانده است، بلکه قابلیت بسیار مهمی هم دارد که در هیچ گوشی دیگری نظیر آن یافت نمی‌شود: حالت پرتره در آن با فاصله بیشتی نسبت به سوژه قابل فعال شدن است. با اتکا به این قابلیت، می‌توانید تصویری با ابعاد و نمایی متفاوت به ثبت برسانید. نکته دیگر، عمق میدانی است که در این عکس و مشخصا روی دیوار دیده می‌شود. محشر نیست؟

برنده: هوآوی P20 پرو

برش کیک

به لندن می‌رویم و در یکی از کافه‌های این شهر همیشه ابری کیکی سفارش می‌دهیم. به ندرت پیش می‌آید که یک گوشی بتواند در شرایط عادی عکسی ایده‌آل از مواد غذایی مانند کیک به ثبت برساند و در این کافه، با میز چوبی تیره و نور نامناسب محیط، کار حتی برای پرچمداران هم بسیار سخت است. رنگ‌ها، تعادل آن‌ها و کنتراست، مولفه‌هایی هستند که در این شرایط به سختی می‌توان آن‌ها را در حالت ایده‌آل به ثبت رساند. به همین دلیل است که هیچ کدام از تصاویر ثبت شده در این آزمون شبیه دیگری نیست!

تصاویر به دست آمده از این آزمون به دو دسته تقسیم می‌شوند: خوب‌ها و بدها. بدها عبارتند از تصویر ثبت شده با گوگل پیکسل 2 و عکسی که هوآوی P20 پرو به ثبت رسانده است. خوب‌ها طبیعتا هم عبارتند از عکس‌های گلکسی اس 9 پلاس و آیفون X.

گوگل پیکسل 2 نتوانسته است نور را به خوبی مدیریت کند و به همین دلیل جزئیات روی کیک به خوبی ثبت نشده است و نرمی خامه در آن پیدا نیست. 

هوآوی پی 20 پرو به محض مواجه شدن با کیک، به صورت خودکار روی حالت عکاسی از غذا تنظیم شد. ثبت نور ور رنگ با دقت بالایی صورت گرفت؛ اما همین طور که می‌بینید، حاشیه‌های کیک تار ثبت شده‌اند و این مسئله برای ما چندان دلچسب نبود.

تصویر ثبت شده با گلکسی اس 9 پلاس بسیار عالی است؛ اما وقتی به آیفون X می‌رسیم، می‌بینیم عملکردش حتی از پرچمدار سامسونگ هم بهتر بوده است: شکلاتی بودن کیک، نرمی خامه، سرخی آلبالوها و تزئینات روی آن به طرز ملموسی بهتر از گلکسی اس 9 پلاس است؛ به طوری که انگار عکس این کیک هم مانند خود کیک خوردنی است!

برنده: آیفون X

 نتیجه گیری

پیکسل 2 تنها در یک زمینه توانست بر سایر رقبا چیره شود. البته نباید از این مسئله راحت بگذریم که در دو آزمون هم نایب قهرمان شده است که نشان از قدرت بالای این گوشی در امر عکاسی با وجود بهره گیری از تنها یک سنسور دارد. عکس‌های ثبت شده با گوگل پیکسل 2 هیچکس را ناامید نمی‌کند.  

در رده بعدی آیفون X قرار می‌گیرد که در دو آزمون به عنوان بهترین گوشی انتخاب شده بود و در یک آزمون هم دوم شده بود. این آزمون‌ها در شرایط روزمره به انجام رسیده بودند و همه ما از عملکرد کلی آیفون X کاملا راضی بودیم. این گوشی هم شما را به هیچ عنوان ناامید نخواهد کرد.

گلکسی اس 9 پلاس در دو زمینه به مقام اول رسید و در چندین مورد هم رده دوم را از آن خود کرد. جدا از مقایسه، این گوشی دارای دوربینی فوق‌العاده است که می‌تواند در هر شرایطی عکس‌هایی بی‌نظیر ثبت کند. 

هوآوی P20 پرو در چهار آزمون به عنوان بهترین گوشی انتخاب شد که خبر از قدرت خیره کننده این گوشی در زمینه زوم، ثبت پرتره و عکاسی در نور کم می‌دهد.

اما مسئله‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که هوآوی P20 پرو در زمینه‌هایی برتر است که در عکاسی روزمره ممکن است کمتر به کار شما بیایند. کاربران عادی استفاده زیادی از این قابلیت‌ها نخواهند داشت؛ اما کاربران حرفه‌ای‌تر -مخصوصا دوستداران عکاسی سیاه و سفید- به قطع عاشق این گوشی خواهند شد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟