با همین فرمان ادامه دهید!
در این سال چه رخدادهایی پر سر و صدا خواهند بود؟ کدام فناوری لقب «فناوری سال 2015» را به‌خود اختصاص می‌دهد؟ آیا امسال، در تاریخ دنیای شبکه به واسطه یک جهش و انقلاب بزرگ ثبت می‌شود؟

1606683296_1_0.gif

سال 2014 به اتمام رسید و وارد سال 2015 شدیم. فکر می‌کنید در این سال چه رخدادهایی پر سر و صدا خواهند بود؟ کدام فناوری لقب «فناوری سال 2015» را به‌خود اختصاص می‌دهد؟ آیا امسال، در تاریخ دنیای شبکه به واسطه یک جهش و انقلاب بزرگ ثبت می‌شود؟ جواب کارشناسان «خیر» است. آ‌ن‌ها اعتقاد دارند سال 2015 ادامه‌دهنده فناوری‌ها و استانداردهای سال قبل است و شاهد توسعه و تثبیت خواهیم بود. در سال‌های اخیر، چند فناوری و استاندارد مانند افزایش سرعت سوییچ‌های بالانشین رک،
،RFID ،802.11ad ،IoT ،NFV ،SDN ،25Ethernet ،G.Fast  سیلیکون فتونیک و ده‌ها عنوان دیگر مطرح شدند و هریک به مرحله‌ای از توسعه و تثبیت رسیدند، ولی هنوز جای کار دارند و باید شرکت‌های سازنده سخت‌افزار و اپراتورها و توزیع‌کنندگان به پروتکل‌های مشترکی روی این فناوری‌ها و راه‌کارها برسند تا فراگیر شوند و شاهد استفاده عمومی‌ آن‌ها باشیم. 
در میان این فناوری‌ها و استانداردها، SDN ماجرای دیگری دارد و توجه بسیاری از شرکت‌ها و کارشناسان را به‌خود معطوف کرده است. سال 2014 را سال «استراتژی‌های SDN» نام‌گذاری کرده بودند. طبق پیش‌بینی‌ها در این سال SDN به رشد و توسعه خود ادامه داد و راه‌کارها و راهبردهای مختلفی از سوی برندهای مطرح بازار معرفی شد. همچنین، نسخه‌های جدیدی از پروتکل‌هایی مانند OpenDayLight ،OpenFlow و به‌ویژه OpenStack منتشر شد که دربردارنده سیاست‌های مشترک و کامل‌تری بودند. در سال 2014،SDN توانست به حوزه‌های دیگر رسوخ کند و بازارهایی مانند تجهیزات ذخیره‌سازی، کلاود و به‌ویژه مراکز داده را تحت تأثیر قرار دهد. به‌ طوری که می‌توان گفت در تمام حوزه‌ها و زیرشاخه‌های شبکه‌های کامپیوتری شاهد حرکت‌ها و رویکردهای جدیدی برای کنترل و مدیریت نرم‌افزار بودیم. وضعیت SDN در سال 2015 چگونه خواهد بود؟ باید منتظر چه اتفاقی باشیم و پایان سال روی کدام پله ایستاده‌ایم؟ طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Infonetics، در امریکای شمالی نزدیک به 87 درصد کسب‌ و کارها تصمیم گرفته‌اند تا سال 2016 مراکز داده خود را مبتنی‌بر SDN کنند. این میزان از گرایش به SDN به‌‌خوبی نشان می‌دهد چه بازار نوپا و فعالی پیرامون محصولات و راه‌کارهای این فناوری شکل خواهد گرفت. اگر تاکنون شرکت‌های مشتری و مصرف‌کننده نظاره‌گر تغییر و تحولات بازار بودند و منتظر ماندند تا گرد و غبار ناشی از ورود SDN پس برود، در سال 2015 ناگزیر هستند دست به انتخاب و سفارش و خرید بزنند و یک یا چند راه‌کار و محصول سازگار با یکدیگر را برگزینند. این اتفاق خوش‌یمنی است؛ زیرا بدنه بازار به تکاپو خواهد افتاد و از حرف به عمل می‌رسیم. در این میان، کاستی‌ها و ناسازگاری‌ها و نیازمندی‌های جدید مشخص می‌شوند و توسعه‌دهنده‌گان می‌فهمند چه باید بکنند. 
این حرف‌ها به این معنی نیست که به پایان راه توسعه SDN نزدیک شدیم. اتفاقاً برآورد و پیش‌گویی تحلیل‌گران بازار نشان می‌دهد سال 2015 سال «توسعه همه‌جانبه SDN» خواهد بود. نرم‌افزارهای منبع‌باز بیش‌تری به سوی این فناوری و استانداردهای آن رانده خواهند شد و چه‌بسا استانداردهای مشترک جدیدی نیز وضع کنند. اپراتورهای بزرگ شبکه و مخابراتی نیز روی خوش به SDN نشان می‌دهند و پس از مجازی‌سازی و کلاود به ارزش SDN پی می‌برند. پیامد بعدی این اتفاق، خرید و سفارش راه‌کارها و محصولات حرفه‌ای در مقیاس‌های بزرگ است. وقتی یک اپراتور با میلیون‌ها مشتری از SDN استفاده کند، به طور خودکار شرکت‌های سرویس‌دهنده جزئی و منشعب شده و حتی مشتریان SDN را انتخاب می‌کنند و به استقرار این فناوری شتاب بیش‌تری می‌دهند. اتفاق بعدی که احتمالاً در سال 2015 شاهدش خواهیم بود، انتشار نسخه‌های جدیدی از پروتکل OpenFlow و البته با پیش‌فرض‌هایی از ارتباطات رو به پایین (Southbound) برای دستوردهی و هدایت سخت‌افزارهای مختلف و متنوع است. این پروتکل نقش بسیار حیاتی در استقرار SDN دارد و توانمندسازی و استانداردسازی آن برای تمام توسعه‌دهند‌گان ضروری و لازم است. اگر این پروتکل موفق شود، میان سخت‌افزار و لایه‌های پایین شبکه که فقط انتقال‌دهنده اطلاعات هستند با لایه‌های بالای شبکه و برنامه‌های API که کنترل‌کننده هستند، ارتباطی بدون عیب و نقص برقرار کند، سلطه SDN بر شبکه‌ها حتمی و قریب‌الوقوع است. همراه با همه این اتفاقات، آموزش و کسب مهارت نیز ضروری به نظر می‌رسد. شرکت‌های بزرگ بازار که می‌خواهند در هیاهوی SDN تماشاچی نباشند، باید شروع به آموزش و انتقال مهارت‌های نصب و راه‌اندازی SDN به نیروهای خود کنند تا بتوانند به‌موقع و در کم‌ترین زمان استقرار SDN در شبکه‌های حرفه‌ای گسترده‌ و اپراتورهای بزرگ را انجام دهند. همچنین، سرویس‌دهی به شرکت‌هایی که به SDN مهاجرت کردند، اهمیت دو چندانی دارد. 
در یک جمع‌بندی تمام شواهد، گزارش‌ها، پیش‌گویی‌ها و روند حرکت بازار نشان می‌دهد امسال نیز SDN حرف اول و آخر را خواهد زد و با فاصله زیادی نسبت به دیگر فناوری‌ها قرار دارد. البته در سال 2015 شاهد رشد و توسعه شبکه‌های پرسرعت چند صد گیگابیتی، شبکه‌های پرسرعت مبتنی‌بر کابل‌های مسی، سوییچ‌های بالانشین شبکه و مراکز داده خواهیم بود و مجازی‌سازی، کلاود و به‌ویژه SaaS ادامه می‌یابند، اما SDN جولان بیش‌تری می‌دهد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟