الکامپ تابستان یک چیز کم داشت!
اولین الکامپ تابستان برگزار شد. پس از سال‌ها، امسال فرصتی دست داد تا چهار روز نمایشگاه الکامپ را در سالن‌ها و غرفه‌های شرکت‌های مختلف پرسه بزنم، در ستاد خبری و نشست‌های خبری حاضر باشم، کارگاه‌های آموزشی را از نزدیک ببینم و پای صحبت مدیران شرکت‌ها و تیم فنی آن‌ها بنشینم. از سوی دیگر، همانند یک بازدیدکننده نمایشگاه الکامپ نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه برای بازدیدکننده‌ها را لمس کنم و خودم گرفتارشان شوم.

1606683296_1_0.gif

حتماً درباره چگونگی الکامپ ۲۳ گزارش‌هایی خوانده‌ و خبرهای آن را دنبال کرده‌اید و نیازی به تکرار نیست. نمایشگاهی که برای اولین بار در تابستان به‌جای پاییز برگزار شد، برای اولین بار کل سالن‌های نمایشگاهی محل دائمی نمایشگاه‌های تهران را اشغال کرد و برای اولین بار بیش از ۴۵۰ استارت‌آپ در آن حضور داشتند و به قلب تپنده الکامپ معروف شدند. برای اولین بار دولت رخدادهایی مانند رونمایی از شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیکی و چندین طرح بزرگ دیگر دولتی را در روزهای نمایشگاه و در دل خود نمایشگاه رقم زد. برای اولین بار ده‌ها مسئول دولتی از جمله چندین وزیر بازدید کامل و یک روزه از الکامپ داشتند. برای اولین بار تیم اجرایی نمایشگاه سبیت آلمان تمام چهار روز را در الکامپ بودند و مذاکره کردند. برای اولین بار بیش از ۵۰ خبرنگار شبانه‌روز در محل نمایشگاه سعی کردند خبر و عکس مخابره کنند و کلی رکوردهای دیگر که الکامپ امسال شکست و از حوصله این یادداشت خارج است. در یک کلام، الکامپ ۲۳ عالی و بسیار موفق ظاهر شد و سطح توقعات و انتظارات این صنعت را از این نمایشگاه به‌شدت بالا برد.
اما این الکامپ خالی از ایراد و اشکال و کاستی نبود و مدیران اجرایی نمایشگاه نیز چنین ادعایی ندارند. من بزرگ‌ترین کاستی الکامپ را در بخش امکانات و فناوری‌های مورد نیاز بازدیدکننده‌ها دیدم. متأسفانه، اگرچه بسیاری از بخش‌های الکامپ بازنگری و بازسازی و تغییر رویه داده است و هر سال شاهد رشد و بهبودشان هستیم، اما هنوز پروسه‌های ورود به نمایشگاه و اطلاع‌رسانی آن همانند چند سال پیش است و اصلاً مناسب یک نمایشگاه فناوری نیست. از همان در ورودی نمایشگاه با یک صف طولانی روبه‌رو می‌شوید و پس از پرس‌وجو متوجه خواهید شد برای خرید بلیت یا ورودیه نمایشگاه است؛ به همان سبک ده سال پیش. پول نقد بدهید، دنبال پول خرد بگردید، چند نفر با هم حساب کنید و دو تا سه نفر گیشه‌دار سر پا ایستاده پول‌ها را درون سطل‌ها می‌ریزند و بلیت می‌فروشند. در همین ورودی نمایشگاه می‌شود ابتکارات و تجهیزات فناورانه بسیار زیاد و راحتی برای بازدیدکننده‌ها در نظر گرفت. از نصب گیشه‌های پرداختی مانند مترو و اتوبوس تا سامانه‌های آنلاین و خرید بلیت اینترنتی و پرداخت‌های موبایلی و NFC وغیره. 
وقتی وارد نمایشگاه می‌شدید، ناگهان چند سرباز وظیفه جلوی شما را می‌گرفتند و به‌سمت بخش بازرسی هدایت می‌کردند. نیازی به توضیح نیست که می‌شود با ده‌ها فناوری بازرسی را الکترونیکی و تسریع کرد. هنوز چند قدم جلوتر نرفته‌اید که کیوسک‌های اطلاع‌رسانی نمایشگاه به همان روش سنتی ده‌ سال پیش نقشه سالن‌ها و فهرستی مخلوط و بسیار ریز و ناخوانا از غرفه‌ها به شما می‌دهند. در الکامپ باید کیوسک‌های اطلاع‌رسانی الکترونیکی، نقشه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده و مکان‌یابی آنلاین و نظایر این‌ها را ببینیم تا هر بازدیدکننده بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن شرکت یا غرفه مورد نظر را پیدا کند. نصب تابلوهای کیوآرکد ساده‌ترین راهکار برای راهنمایی بازدیدکننده‌ها هستند. تجهیزاتی که اکنون در برخی مجتمع‌های تجاری تهران نیز یافت می‌شود و با استقبال زیاد روبه‌رو شده است. البته برای نمایشگاه الکامپ یک اپلیکیشن عرضه شده است، ولی تصور نمی‌کنم غالب بازدیدکننده‌ها آن را نصب کرده باشند و جایی هم تبلیغ آن را ندیدم.
اما بزرگ‌ترین چیزی که من را در چهار روز الکامپ آزار داد و حداقل انتظار داشتم در این نمایشگاه با آن روبه‌رو نشوم، دسترسی به وای‌فای رایگان و اینترنت پرسرعت بود. حداقل به‌عنوان بازدیدکننده دسترسی به اینترنت پرسرعت بی‌سیم سخت و گاهی اوقات غیرممکن بود. در تمام نمایشگاه‌های بزرگ دنیا و از جمله نمایشگاه جیتکس دبی شاهدیم که یک یا چند اپراتور اقدام به ارائه وای‌فای رایگان و اینترنت پرسرعت در سراسر نمایشگاه می‌کنند. به‌علاوه، مراکز و مکان‌هایی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود تا دستگاه‌های خود را آنجا قرار دهند و به اینترنت فیبر نوری متصل شوند. در الکامپ شما با بارانی از تبلیغات فروش سرویس‌های اینترنت روبه‌رو هستید و تمام اپراتورهای موبایل و اینترنت بزرگ‌ترین غرفه‌ها و سالن‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، اما دریغ از یک اینترنت رایگان پرسرعت. جالب است که به‌خاطر ازدحام جمیعت در مکانی مانند نمایشگاه دائمی تهران، سرویس‌های اینترنت 4G موبایل هم سرعت پایینی پیدا می‌کنند و شما از اینترنت عادی روزانه هم محروم می‌شوید. 
خوشبختانه، مجوز برگزاری نمایشگاه الکامپ سال بعد دوباره به‌نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صادر شده است. قرار است نمایشگاه الکامپ با نمایشگاه تلکام نیز ادغام شود، پس انتظار داریم بازدیدکننده بیشتر و نمایشگاه شلوغ‌تری را شاهد باشیم. مجریان نمایشگاه یک سال زمان دارند تا روی کاستی‌های بخش رفاهی بازدیدکنندگان نمایشگاه و به‌خصوص موضوع وای‌فای و اینترنت پرسرعت تمرکز و انرژی بیشتری بگذارند و برای سال بعد شاهد ارتقای وضعیت کنونی باشیم. یک پیشنهاد این است که با یک اپراتور بزرگ مخابراتی برای نصب تجهیزات وای‌فای عمومی و رایگان پرسرعت صحبت شود تا سراسر نمایشگاه زیر پوشش این شبکه بی‌سیم برود. امروزه وای‌فای رایگان بزرگ‌ترین حربه تبلیغاتی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت است. کدام تبلیغ الکامپ می‌تواند چند صد هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟