استفاده از ماشین مجازی
با این ترفند ویژه‌ می‌توانید با هر نوع باج‌افزاری مقابله کنید
اگر اخبار منتشر شده در سایت شبکه را به‌طور روزانه مطالعه کرده باشید، به خوبی از این موضوع اطلاع‌ دارید که باج‌افزار واناکرای کامپیوترهای بسیاری را در سراسر جهان قربانی خود ساخت. ما تا حد امکان اخبار مهم و برجسته مرتبط با این باج‌افزار را پوشش دادیم، اما عدم انتشار اخبار مرتبط با این موضوع به معنای آن نیست که دامنه فعالیت این باج‌افزار متوقف شده است. تقریبا چند روز پیش یکی از بیمارستان‌های ایالات متحده قربانی این باج‌افزار گشت. اما در این مطلب می‌خواهم تکنیک ویژه‌ای را برای مقابله با باج‌افزارها به شما معرفی کنم.

1606683296_1_0.gif

همچون گذشته به‌طور جدی پیشنهاد می‌کنم از بسته‌های امنیتی به‌روز برای مقابله با تهدیدات امنیتی استفاده کنید. اما در کنار به‌کارگیری این تکینک راه‌کار دیگری نیز وجود دارد که تا حد بسیار زیادی از شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت به عمل می‌آورد. برنامه‌نویسان به واسطه شغل کاری خود با این تکنیک به خوبی آشنا هستند، اما کاربران نیز می‌توانند از این راهکار استفاده کنند. کارشناسان امنیتی به کاربران پلتفرم ویندوز پیشنهاد داده‌اند برای محافظت از خود در برابر باج‌افزار اخیر و همچنین تهدیدات امنیتی به سراغ سیستم‌عامل مدرن‌تر ویندوز 10 بروند. اما کاربران بنا به دلایل مختلفی تمایل ندارند سیستم‌عامل محبوب خود را تعویض کنند.

با لینوکس بیشتر آشنا شوید

شاید اکنون زمان مناسبی است که در کنار ویندوز از سیستم‌عامل لینوکس نیز استفاده کنید. به این شکل که سیستم‌عامل ویندوز را در قالب یک ماشین مجازی روی سیستم‌عامل لینوکس مورد استفاده قرار دهید. از این رویکرد می‌توانید تا زمانی که اطمینان حاصل کنید سایه تهدید باج‌افزار واناکرای برای همیشه از میان رفته است استفاده کنید.

در مطلبی که چند روز پیش منتشر کردیم، به شما گفتیم بخش عمده‌ای از قربانیان از سیستم‌عامل‌های قدیمی‌ و به ویژه ویندوز 7 استفاده کرده‌اند. این کاربران ضمن آن‌که از سیستم‌عامل‌های قدیمی استفاده کرده بودند، وصله‌های ارائه شده از سوی مایکروسافت را نصب نکرده‌ بودند و بدتر آن‌که از هیچ سازوکار امنیتی مناسب نیز استفاده نکرده بودند. آمارها نشان می‌دهند کامپیوترهای مجهز به سیستم‌عامل لینوکس با وجود آن‌که ممکن است در بعضی از موارد مشکلاتی را برای کاربران به همراه آورند، اما در مقابل از سوی باج‌افزارها و بدافزارها کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرند. اگر حیطه کاری شما به گونه‌ای است که به سیستم‌عامل ویندوز و نرم‌افزارهای مرتبط با آن نیاز دارید، می‌توانید از ویندوز روی یک ماشین مجازی که در سیستم‌عامل لینوکس میزبانی نصب می‌شود استفاده کنید.

زمانی که از یک ماشین مجازی استفاده می‌کنید، این شانس را دارید تا نرم‌افزارهای ناآشنا یا فایل‌هایی که از افراد مختلف دریافت کرده‌اید را روی ماشین مجازی مشاهده کنید

استقرار یک سیستم‌عامل روی یک ماشین مجازی نتایج مثبت زیادی به همراه می‌آورد. زمانی که سیستم‌عاملی به صورت مجازی نصب می‌شود، در حقیقت شما سیستم‌عامل را از سخت‌افزار خود مجزا کرده‌اید. در نتیجه مدیریت مستقیم سخت‌افزارها بر عهده سیستم‌عامل اصلی خواهد بود. رویکرد فوق چیزی شبیه به پیاده‌سازی سازوکار جعبه شنی است. در این حالت سیستم‌عامل میهمان این توانایی را ندارد تا به سخت‌افزار یا پیکربندی ماشین شما آسیبی وارد کند.

زمانی که سیستم‌عاملی روی یک ماشین مجازی نصب می‌شود، به دیسک مجازی همانند یک دیسک واقعی نگاه کرده و با فایل‌ها ارتباط برقرار می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که تمامی برنامه‌های کاربردی و حتا خود سیستم‌عامل در قالب یک فایل روی کامپیوتر شما قرار می‌گیرد. زمانی یک فایل در اختیار داشته باشید، به راحتی قادر هستید نسخه پشتیبانی از آن تهیه کرده یا هر زمان نیاز داشته تنها با یک کلیک آن‌را حذف کنید. ماشین‌های مجازی به اشکال روش‌های مختلفی به شما اجازه می‌دهند از فایل مجازی یک کپی یا نسخه پشتیبان تهیه کنید.

ویندوز را روی ویندوز نصب کنید!

تعدادی از کاربران به هیچ عنوان حاضر نیستند پلتفرم ویندوز را ترک کنند. برای این کاربران نیز سناریو یکسانی وجود دارد. شما می‌توانید یک ویندوز اصلی داشته باشید و ویندوز جانبی را روی یک ماشین مجازی نصب کنید. در این حالت نیز شما به همان مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم دسترسی خواهید داشت، اما به این نکته توجه کنید که آسیب‌پذیری‌های احتمالی ویندوز بازهم ممکن است با شما همراه شوند.

مطلب پیشنهادی

باید در انتظار گونه‌های جدیدتر و خطرناک‌تری از بدافزارها باشیم؟

از چه نرم‌افزاری استفاده کنیم؟

نرم‌افزارهای مجازی‌ساز بسیاری وجود دارد. من از نرم‌افزار VMware در این زمینه استفاده می‌کنم. VMware این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به شکل دقیقی جزییات سخت‌افزاری را برای ماشین مجازی پیکربندی کرده و همچنین گزینه‌های متعددی برای نصب سیستم‌عامل‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. اما گزینه‌های دیگری همچون VirtualBox نیز در دسترس هستند. مزیت VirtualBox در این است که رایگان بوده و به راحتی از اینترنت قابل دریافت است.

ماشین مجازی سازوکاری شبیه به جعبه شنی در اختیار شما قرار می‌دهد

ماشین مجازی در برابر یکسری از تهدیدات از شما محافظت می‌کند

زمانی که از یک ماشین مجازی استفاده می‌کنید، این شانس را در اختیار دارید تا نرم‌افزارهای ناآشنا یا فایل‌هایی که از افراد مختلف دریافت کرده‌اید را روی ماشین مجازی باز کرده و مشاهده کنید. در نتیجه اگر بدافزاری در ضمیمه ایمیل‌ها یا فایل‌ها پنهان شده باشد تنها روی ماشین مجازی به فعالیت پرداخته و جالب‌تر آن‌که اگر ماشین مجازی به باج‌افزاری آلوده شد، تنها فایل‌های ماشین مجازی را آلوده می‌کند. مزیت دیگری که ماشین مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد این است که به شما اجازه می‌دهد به راحتی از درون این ماشین به فضای اینترنت وارد شوید. در این حالت بدترین بدافزارها قادر نیستند ماشین اصلی شما را در معرض تهدید قرار دهند. همچنین اگر زمانی فایلی را از اینترنت دریافت کردید و از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کردید به راحتی می‌توانید آن فایل را از ماشین مجازی به درون سیستم‌عامل اصلی خود منتقل کنید.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که ضرورتی ندارد یک ماشین مجازی را روی هارددیسک خود نصب کنید، شما این توانایی را دارید تا ماشین مجازی را روی یک رسانه قابل حمل همچون حافظه فلش یا هارددیسک‌های قابل حمل نصب کرده تا در فضای هارددیسک خود نیز صرفه‌جویی کنید. در این حالت از طریق درگاه USB 2.0 یا USB 3.0 با سیستم‌عامل مجازی خود در ارتباط خواهید بود. به نظر می‌رسد در عصر حاضر برای محافظت از کامپیوتر خود در برابر بدافزارها به چیزی بیش از نصب بسته‌های امنیتی نیاز داریم. به عبارت دقیق‌تر خود ما در این زمینه باید کمی تلاش کنیم!

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟