رخنه ماهنامه شبکه شماره ۱۹۱
با استراتژی‌های جدید و رویکردهای سودآورتر به استقبال سال جدید بروید
در نخستین گام به‌دنبال برقراری ارتباط با انسان‌هایی باشید که کارهای آن‌ها را مورد تحسین قرار می‌دهید. افرادی که لایق تحسین شما هستند، به یک ابزار مخفی خود را تجهیز کرده‌اند. آن‌ها یاد گرفته‌اند چگونه از مغز خود برای خلق ایده‌های بکر استفاده کنند.

1606683296_1_0.gif

ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی
از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی 

یک سال دیگر گذشت. دنیای فناوری در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های بسیاری را تجربه کرد و به همان نسبت تجربیات ما در حوزه کاری‌ و شخصی بیشتر از سال قبل شد. تجربیاتی که ما در طی سال‌های مختلف به دست می‌آوریم، به ما کمک می‌کنند سبک زندگی خود را متحول سازیم و این تحول را به گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که در درازمدت دستاوردهای اجتماعی و مالی خوبی را برای ما به ارمغان آورند. اگر کتاب «اسرار ذهن میلیونر‌ها» را مطالعه کرده باشید، به‌خوبی با جمله معروف نویسنده این کتاب هارو اکر آشنا هستید. او می‌گوید: «شما برای انجام کارها یا فعالیت‌های ورزشی به کلاس می‌روید و آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرد تا به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شوید. برای کسب ثروت نیز باید مشابه چنین آموزش‌هایی را پشت سر بگذارید.» بدون شک گفته‌های هارو اکر کاملاً درست است. اما مشکلی که بسیاری از ما با آن روبه‌رو هستیم، به این پرسش معروف بازمی‌گردد که باید چه کنیم؟ 

شما برای انجام کارها یا فعالیت‌های ورزشی به کلاس می‌روید و آموزش‌های لازم را فرامی‌گیرد تا به یک ورزشکار حرفه‌ای تبدیل شوید. برای کسب ثروت نیز باید مشابه چنین آموزش‌هایی را پشت سر بگذارید.

در جواب باید بگوییم تعدادی از خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌ها در این راه کمک‌کننده هستند. یادداشتی که در حال مطالعه آن هستید تقریباً در روزهای پایانی اسفند ماه آماده شده است. بر همین اساس، تصمیم گرفتم در این یادداشت به‌صورت فهرست‌وار به تعدادی از موارد مرتبط با پرسشی که دو خط پیش‌تر به آن اشاره کردم پاسخ دهم. در نخستین گام به‌دنبال برقراری ارتباط با انسان‌هایی باشید که کارهای آن‌ها را مورد تحسین قرار می‌دهید. افرادی که لایق تحسین شما هستند، به یک ابزار مخفی خود را تجهیز کرده‌اند. آن‌ها یاد گرفته‌اند چگونه از مغز خود برای خلق ایده‌های بکر استفاده کنند. برای آنکه شما نیز به چنین سلاحی مجهز شوید، باید با چنین افرادی مراوده داشته باشید. مصاحبت با چنین افرادی به شما در تصمیم‌گیری‌های آتی کمک فراوانی می‌کند. همچنین، این نکته را فراموش نکنید افرادی که به‌طور مستمر با شما ارتباط دارند به‌مرور زمان بر خلق‌وخو و افکار شما تأثیرگذار خواهند بود. به‌همین دلیل است که ثروتمندان عمدتاً با افرادی هم‌نشین می‌شوند که همانند خود هستند. استیو سیبولد در این ارتباط گفته است: «ارزش شما از هم‌نشینی که برای خود انتخاب می‌کنید مشخص می‌شود. اگر افرادی که به‌عنوان هم‌نشین انتخاب می‌کنید افراد شایسته و لایقی باشند، بازتاب این هم‌نشینی در موفقیت‌های تجاری شما مشهود خواهد بود. همواره به این نکته توجه داشته باشید که میلیونرها متفاوت از طبقه متوسط جامعه به موضوعات می‌اندیشند، در نتیجه از هم‌نشینی با آن‌ها نکات بسیاری می‌آموزید.»

اما هم‌نشینی به‌تنهایی کافی است. همواره به این نکته توجه داشته باشید که از طریق سرمایه‌گذاری است که می‌توانید پول بیشتری به دست آورید. در نتیجه، تا حد امکان باید به فکر سرمایه‌گذاری‌های صحیح و حساب‌شده باشید. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه این است که به‌سراغ بیمه‌ کاری بروید. این سرمایه‌گذاری در کنار سرمایه‌گذاری‌های مشابه به شما کمک خواهد کرد در سال‌های دور و دوران کهن‌سالی بدون دغدغه از زندگی خود لذت ببرید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تا حد امکان از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. بهترین پیشنهادی که در این زمینه می‌توانم ارائه کنم این است که در کنار شغل اصلی خود به‌دنبال کارهای نیمه‌وقت نیز باشید. این رویکرد چند مزیت مهم به همراه دارد. اول آنکه سطح تجربه و مهارت‌های شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مغز شما فعال‌تر از قبل شود و دوم آنکه به‌واسطه شغل جدید کانال‌های ارتباطی جدیدتری را به دست خواهید آورد. اصل مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید کتاب‌خوانی است. 

ارزش شما از هم‌نشینی که برای خود انتخاب می‌کنید مشخص می‌شود. 

در سایت مجله شبکه در مقاطع مختلف کتاب‌های متعددی را در حوزه‌های مختلف معرفی کرده‌ام. همچنین، چندی پیش مطلبی تحت عنوان «کتاب‌های ارزشمندی که آقای بیل گیتس به‌عنوان کتاب‌های ارزشمند معرفی کرده‌اند» را در سایت شبکه مورد بررسی قرار دادیم. سعی کنید از وقت آنلاین خود کم کنید و به‌سراغ کتاب‌خوانی بروید. کافی است کار را با مطالعه یک کتاب باارزش شروع کنید تا نتایج حاصل از این مطالعه را در زندگی خود احساس کنید. به افراد موفق پیرامون خود نگاه کنید تا مشاهده کنید آن‌ها چه کتاب‌خانه عظیمی را در خانه خود جای داده‌اند. سعی کنید تا حد امکان به‌دنبال انجام کارها و پروژه‌های سخت باشید. ما نیز به‌طور مستمر مقالاتی تحت عنوان «موفقیت و کارآفرینی» را در سایت مجله منتشر می‌کنیم. مقالاتی که همه آن‌ها به یک نکته واحد اشاره دارند.

برای رسیدن به موفقیت باید راحت‌طلبی را به کناری قرار دهید و به‌دنبال حل مسائل پیچیده باشید. تجربه نشان داده است افراد ثروتمند جهان با واژگانی نظیر آسایش جسمی میانه خوبی ندارند. به‌واسطه آنکه خود را به‌طور کامل درگیر موضوعی می‌کنند که به‌دنبال به سرانجام رساندن آن هستند. هیچ میلیونری را پیدا نمی‌کنید که در ابتدای راه یا حتی در زمان رسیدن به موفقیت به‌دنبال آسایش‌طلبی باشد و برای ثروتمندتر شدن باید این رویکرد را از خود دور کنید. درنهایت، با آغاز سال جدید سعی کنید هدف و چشم‌اندازی را برای خود مشخص کنید. برای رسیدن به هدف باید یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشید. این برنامه‌ریزی شما را به منفعت مالی که به‌دنبال آن هستید هدایت می‌کند. اما به این نکته توجه داشته باشید که در برنامه‌ریزی نیازی نیست یک برنامه طولانی‌مدت را تدوین کنید. این مدل برنامه‌ریزی یک اشکال بزرگ دارد؛ همواره ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلف به تعویق افتد و به‌طور مرتب این حرف را با خود تکرار کنید که تنها 50 روز از برنامه‌ریزی عقب هستم و وقت زیادی دارم. 

پیشنهاد من این است که برای اهداف خود برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت حداکثر 90 روز داشته باشید. همواره سعی کنید واقع‌بین باشید. اهداف در عین واقع‌بینی باید بزرگ هم باشند. درنهایت به‌میزان پس‌انداز یا پولی که در اختیار دارید به‌دنبال کسب درآمد انفعالی باشید. درباره درآمد انفعالی سخنی نمی‌گویم تا خود به‌دنبال پیدا کردن معنای «درآمد انفعالی» باشید!

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟