نقطه عطفی در تاریخ رمزنگاری کوانتومی
اولین داده‌های غیر قابل نفوذ از ماهواره کوانتومی چین به زمین ارسال شد
در اولین رخداد انتقال داده‌ها از فضا به زمین از طریق ماهواره‌های کوانتومی، چین موفق شد داده‌هایی که تحت هیچ شرایطی قابل نفوذ نیستند و در اصطلاح رایج غیرقابل شکست هستند را از ماهواره‌های خود برای زمین مخابره کند. بسیاری از کارشناسان اعلام داشته‌اند که این ارسال موفقیت‌آمیز داده‌ها، سرآغازی خواهد بود بر نسل جدیدی از تکنیک‌های رمزنگاری که بر مبنای محاسبات کوانتومی کار خواهند کرد.

1606683296_1_0.gif

آگوست سال گذشته میلادی بود که چین موفق شد از طریق موشک Long March-2D  ماهواره‌ای که بر مبنای ارتباطات کوانتومی کار می‌کند را با موفقیت در مدار زمین مستقر کند. ارسال این ماهواره در راستای آزمایش قوانین پایه‌ای فیزیک کوانتوم در فضا به مرحله آزمایش درآمد. این پروژه که به نام ماهواره علمی-کوانتومی (Quantum Science Satellite) نام گرفته و با اسامی مستعار Micius یا Mozi نیز شناخته می‌شود، به منظور برقراری یک ارتباط غیر قابل نفوذ و همچنین ارسال کلیدهای رمزنگاری از فضا به زمین مورد آزمایش قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی

تشخیص شکل جمجمه کاربر توسط هدست واقعیت مجازی سامسونگ
سامسونگ هدست‌های VR را هوشمندتر می‌کند!

 اکنون خبرگزاری‌های چینی گزارش کرده‌اند، دانشمندان این پروژه موسوم به آزمایش‌های کوانتومی در مقیاس فضایی (QUESS) سرنام Quantum Experiments at Space Scale  موفق شده‌اند کلیدهای رمزنگاری کوانتومی را از طریق بیم‌های فوتونی از فضا برای ایستگاه‌های زمینی ارسال کنند. رکوردی که در این زمینه به ثبت رسیده در مقایسه با نمونه‌های قبلی بالاتر بوده است. دانشمندان چینی با موفقیت توانسته‌اند کلیدهای کوانتومی را از فاصله 1200 کیلومتری (745 مایلی) از فضا به زمین مخابره کنند.

به‌طوری که در مقایسه با ارتباطات مبتنی بر فیبرنوری نرخ انتقال نزدیک به 20 برابر از کارایی بالاتری برخوردار بوده است. خبرگزاری جیانوی چین در این ارتباط نوشته است: «این امکان وجود دارد از طریق راهکار فوق یک تماس تلفنی کاملا ایمن را برقرار کرد و حتا حجم بسیار بالایی از داده‌های بانکی را به شکل ایمن ارسال کرد.» ماهواره علمی-کوانتومی می‌تواند به اولین شبکه توزیع کلیدهای کوانتومی توزیع شده در سطح جهان تبدیل شود. دولت چین امیدوار است یک شبکه ارتباطی مبتنی بر رمزنگاری کوانتومی در مقیاس جهانی را تا سال 2030 راه‌اندازی کند. به لحاظ تئوری رمزنگاری کوانتومی در برابر انواع مختلف و شناخته شده‌ای از مکانیزم‌های استراق سمع ایمن بوده و زمانی که تشخیص دهد نفوذی به سامانه رخ داده، قادر است همه کلیدهای رمزنگاری را پاک کند. خبرگزاری جیانوی در این ارتباط گفته است: «توزیع کلیدهای کوانتومی مبتنی بر ماهواره قادر هستند بدون مشکل خاصی به شبکه کوانتومی شهری متصل شوند.

در نتیجه این امکان وجود دارد تا یک شبکه کوانتومی یکپارچه را برای کاربردهای تجاری آن هم در مقیاس جهانی آماده کنیم.» دولت چین به دنبال ایده‌های بلندپروازنه‌ای در زمینه ساخت کامپیوترهای قدرتمند و پر سرعت و همچنین محاسبات کوانتومی است. در دو دهه گذشته دولت چین سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه محاسبات کوانتومی انجام داده است. در حالی که ایالات متحده سالانه 200 میلیون دلار در حوزه پژوهش‌های کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کند در مقابل دولت چین تنها در سال 2015 در حوزه فیزیک کوانتومی سرمایه‌گذاری 101 میلیارد دلاری انجام داده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟