مناسب برای دیتاسنترها با امکان ذخیره 300 هزار فیلم اچ‌دی
هارد جدید SSD اینتل با ظرفیت یک پتابایت به شکل خط‌کش ساخته می‌شود
به‌زودی، یک نوع هارد SSD از سوی اینتل وارد بازار می‌شود که از نظر شکل ظاهری هیچ شباهتی با هاردهای فعلی ندارد بلکه به‌شکل خط‌کش است. این هارد با ظرفیت یک پتابایت می‌تواند در هر دیتاسنتری مورد استفاده قرار بگیرد.

1606683296_1_0.gif

شاید SSDها بازار پی‌سی مصرفی را تحت سلطه خود درآورده‌اند اما مجاب کردن دیتاسنترها به‌تعویض درایوهای مبتنی بر دیسک با دستگاه‌های ذخیره‌سازی حالت جامد چالش پیچیده‌تری است. با این‌حال، اینتل معتقد است راه‌کار مناسبی برای حل این مسئله پیدا کرده و SSDهای جدید ظرفیت بالای "اپتان" (Optane) و 3D Nand در حال ورود به همه بازارها هستند و این شرکت امیدوار است که بتواند راه خود را به سازمان‌ها و تشکیلات مهم تجاری باز کند.

وقتی به قطعات و اجزای داخلی کامپیوترها نگاه می‌کنیم، بدون شک دیسک‌های ذخیره‌سازی دیتا تنها قطعه‌ای هستند که بر خلاف سایر قطعات شکل و فرم خود را در طی این سال‌ها حفظ کرده‌اند در حالی‌که بقیه آن‌ها به‌طور پیوسته دست‌خوش تغییر و تحولاتی شده‌اند. البته که هاردهای جدید سریع‌تر هستند و به‌دلیل نوع خاص طراحی داخلی، با هاردهای فوق‌العاده کوچک و فشرده روبرو هستیم. شکل این هاردهای SSD نسبت به نسل‌های قبلی به‌طور حیرت‌انگیزی کوچک شده است. هرچند که شکل جعبه مانند آن هنوز حفظ شده است.

مطلب پیشنهادی

web-scale IT چیست و چرا آینده مراکز داده بدان وابسته است؟

با درنظر گرفتن این نکته که شکل هاردهای حالت جامد نسبت به هاردهای مبتنی بر صفحه از انعطاف بیشتری برخوردار است، اینتل تصمیم گرفته تا این استاندارد ظاهری را نادیده بگیرد و جدیدترین هارد خود را به شکل خط‌کش بسازد.

به‌گفته اینتل، دیسک‌های بسیار زیبا و فوق‌العاده باریک این شرکت به‌راحتی در همه رک‌ها جا می‌گیرد و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا حدود یک پتابایت ظرفیت ذخیره‌سازی را در رک‌های سرور خود جای دهند. این میزان فضا برای ذخیره کردن 300 هزار فیلم اچ‌دی یا حدود 70 سال پخش بدون وقفه محتوای سرگرمی کافی است.

اینتل توضیحات بیشتری در خصوص این هارد و قیمت آن منتشر نکرد اما می‌دانیم که در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد این هاردهای به شکل خط‌کش در بازار خواهیم بود. ولی مشخصا باید منتظر قیمت بسیار بالایی باشیم چون هاردی که مناسب استفاده در دیتاسنترها باشد و بتواند یک پتابایت فضای حالت جامد به مشتری ارائه بدهد قطعا قیمت پایینی نخواهد داشت. اما ورود این هارد به‌معنای پایان عمر هاردهای SSD مستطیلی نخواهد بود و این هاردهای دوست‌داشتنی هم‌چنان خریداران را راضی نگه خواهند داشت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟