کامپیوتر مینیاتوری گیگابایت
رقیب جدید رزبری پای بزرگتر اما انعطاف پذیرتر
رزبری پای با طراحی و ساخت بسیار کوچک و فشرده خود یک نوآوری شگفت انگیز و منحصر به فرد محسوب می‎شد. اما چه می‎شد اگر با ابعادی کمی‎ بزرگتر می‎شد به انعطاف پذیری بیشتری دست یافت؟ این دقیقا همان چیزی است که شرکت گیگابایت با بورد مینی کامپیوتر جديد خود به دنبال آن است. یک بورد با اندازه‎ای کمی‎ بزرگتر که در عوض به شما اين امکان را می‎دهد تا حافظه و فضای ذخيره سازی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

1606683296_1_0.gif

شرکت گیگابایت به تازگی از یک بورد جدید با شماره مدل GA-SBCAP3350 رونمایی کرده است که ابعاد آن 146 در 102 میلی متر است (در مقايسه با ابعاد 85 در 56 میلی متری رزبری پای 3) و از یک پردازنده Intel Celeron N3350 دو هسته‎ای با سرعت کلاک 1.1 گیگاهرتز و توربو تا 2.4 گیگاهرتز با گرافیک یکپارچه HD Graphics 500 بهره می‎برد. البته این پردازنده را نمی‎توان تعویض کرد.

اما شما آزادید تا هر میزان حافظه (قابل پشتیبانی) که مایل هستید را به اسلات تک کاناله  DDR3L SO-DIMM آن اضافه کنید. حداکثر حافظه قابل پشتیبانی 8 گیگابایت است (این پردازنده نمی‎تواند بیشتر از این میزان رم را مدیریت کند).

یک اسلات mini PCIe نیز در اختیار شما است تا فضای ذخيره سازی  mSATA SSD خود را به آن متصل کنید. یک اسلات دیگر نیز روی این بورد تعبیه شده که مخصوص کارت‎های وای‎فای کوچک است.

مجموعه‎ای از پورت‎های کاربردی

راه‎های ارتباطی با این مینی کامپیوتر شامل دو کانکتور Gigabit Ethernet و یک جفت پورت USB 3.0 است. از طریق پین‎های داخلی USB نیز می‎توان به چهار پورت اضافی USB 2.0

دسترسی داشت. پین‎های اتصال گوناگون دیگری از جمله SATA, LPT/GPIO, LVDS و پین مربوط به پورت سریال نیز روی این بورد تعبیه شده است.

برای خروجی ویدیو شما یک پورت VGA و HDMI را در اختیار خواهید داشت که از رزولشن 4K در فرکانس 30 هرتز پشتیبانی می‎کند.

گیگابایت همچنین در طراحی این کامپیوتر مینیاتوری از مزایای 2X Copper PCB  بهره برده است و در قسمت زیر این بورد از یک پخش کننده حرارت آلومنيومی‎ استفاده کرده است. ترکیبی که باعث تخلیه موثر حرارت شده و ثبات و طول عمر بیشتری را برای قطعات به همراه دارد.

متاسفانه هنوز تاریخ عرضه و قیمت تایید شده‎ای برای GA-SBCAP3350 ارائه نشده است، اما به نظر می‎رسد به زودی ما شاهد عرضه آن به بازار باشیم و باید دید آیا با قیمت تعیین شده این بورد می‎تواند رقیب قدرتمندی برای رزبری پای محسوب شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟