هیچ کس در امان نیست، سیگنال‌های وای‌فای داخل خانه افشاگری می‌کنند
اختراعی خطرناک: تبدیل روترهای وای‌فای به دوربین رادار
شاید روزی برسد که با خلق تصویر سه بعدی از سیگنال‌های وای‌فای یک روتر معمولی اطلاعات مهم و حساسی به دست آورد. این مسئله هم‌چنان در حال تست است ولی با پیشرفت آن هیچ کس در امان نخواهد بود.

1606683296_1_0.gif

احتمالا روتر شما در گوشه‌ای از اتاق‌تان به‌صورت کاملا ایستا در حال انتشار نور نامرئی و اینترنت است ولی علاوه بر این، به هر چیزی که در پیرامون‌اش باشد و نور از آن عبور کند اطلاعات می‌فرستد. در واقع، این اطلاعات در حال حمل یک تصویر هولوگرافیک از اتاق هستند.

مطلب پیشنهادی

چگونه بفهمیم دیگران در حال استفاده غیرمجاز از وای‎فای ما هستند

پیش از این هم، محققان تلاش کرده‌اند با استفاده از سیگنال‌های وای‌فای تصاویر مختلف خلق کنند ولی تا به‌حال این کار با یک روتر انجام نشده است. اما طبق مقاله‌ای که انجمن فیزیکی آمریکا به‌نام "فیزیکس" منتشر کرده، تیمی متشکل از محققان دانشگاه فنی مونیخ موفق به انجام این کار شده‌اند و با استفاده از یک روتر وای‌فای خانگی تصویر یک صلیب را در اتاق خلق کردند.

این صلیب بین روتر و آنتن در حال حرکت قرار داشت و یک آنتن دیگر در سوی دیگر اتاق قرار داده شد تا محاسبات و معادلات ریاضی به درستی صورت گیرد. آنتن مذکور هم نوری که از سمت روتر منتشر می‌شد را به‌طور کامل جذب کرد و هم نوری که در اثر برخورد با اجسام و سطوح دیگر منعکس می‌شد. در نتیجه این کار تصویری شکل گرفت که روتر وای‌فای را به صورت یک نقطه سفید نشان می‌داد و صلیب به‌صورت سایه روی آن قرار داشت. برای این‌که بتوان این تصویر را به شکل سه بعدی درآورد نیاز بود تا چند تصویر در مسافت‌های مختلف خلق و آن‌ها را با هم ترکیب کرد.

هرچند این روش نقاط ضعفی هم دارد: خیلی کند است و در کنار آن، تنها یک دسته نور که قادر به تولید تصاویر درست و مناسب باشد از سمت روتر منتشر می‌شود و در خارج از این مجموعه همه چیز مات و مبهم است. در کنار این مسائل، کل این فرآیند بسیار زمان‌بر است. این‌ها مشکلاتی است که «کارل وودبریج»، مهندس دانشگاه کالج لندن عنوان می‌کند. اما اگر تعداد آنتن‌ها افزایش پیدا کند می‌توان این مشکل را حل کرد. چنین سیستمی می‌تواند به‌عنوان اهداف متعدد تصویربرداری داخل محیط مورد استفاده قرار گیرد. حتی وودبریج پیشنهاد می‌کند از یک مجموعه آنتن که به دِرون متصل است استفاده شود تا سیستم تصویربرداری بهتری در اختیار باشد.

هنوز تحقیات در این زمینه وجود دارد ولی اکون به این نتیجه می‌رسیم که وای‌فای داخل خانه می‌تواند حاوی اطلاعات بسیار مهم و حیاتی باشد. بنابراین، هیچ کس در امان نیست.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟