27/08/1393 - 21:01
معماری جدید آی‌بی‌ام برای افزایش سرعت ابرکامپیوترها
آی‌بی‌ام می‌خواهد با استفاده بیشتر از پردازنده‌های کمکی (co-processor) و شتاب‌دهنده‌ها (accelerator) در ابرکامپیوترهای آینده، سرعت محاسبه آن‌ها را افزایش دهد و کارکرد برق آن‌ها را بهینه‌تر کند.

1606683296_1_0.gif

آی‌بی‌ام می‌خواهد با استفاده بیشتر از پردازنده‌های کمکی (co-processor) و شتاب‌دهنده‌ها (accelerator) در ابرکامپیوترهای آینده، سرعت محاسبه آن‌ها را افزایش دهد و کارکرد برق آن‌ها را بهینه‌تر کند. ابرکامپیوترهای مبتنی بر این معماری جدید می‌توانند سال آینده وارد بازار شوند. دِیو تورِک، نائب رئیس بخش محاسبه‌های فنی OpenPower در آی‌بی‌ام می‌گوید، هدف شرکت این است که سرعت پردازش داده‌ در سطح ذخیره‌سازی، حافظه و ورودی‌/خروجی را افزایش دهد. با این‌کار آنچه که باید به‌صورت موازی محاسبه‌شود به تکه‌های کوچک تقسیم می‌شود و چرخه محاسبه مورد نیاز برای حل مسئله کاهش می‌یابد.

حافظه، ذخیره‌سازی و ورودی/خروجی یکی پس از دیگری در افزایش کارایی سیستم به‌ایفای نقش می‌پردازند، اما مدل‌های ابرمحاسباتی کنونی محدودیت‌هایی دارند. در مدل کنونی که تکه‌های بزرگ داده بین پردازنده، حافظه و فضای ذخیره‌سازی در آمد و شد هستند، زمان و انرژی زیادی به‌هدر می‌رود. آی‌بی‌ام می‌خواهد با کاهش مقدار داده‌هایی که باید در این سه سطح حرکت کنند سرعت پردازش داده‌ها را در مقایسه با مدل‌های ابرمحسباتی کنونی تا سه برابر افزایش دهد.

آی‌بی‌ام چند دهه است که برخی از سریع‌ترین ابرکامپیوترهای جهان را می‌سازد و در فهرست کنونی Top500 نیز سومین و پنجمین جایگاه به‌ ابرکامپیوترهای BlueGene این شرکت تعلق دارند. اما هرچه زمان می‌گذرد مقدار داده‌هایی که برای پردازش وارد سرورها می‌شوند بر افزایش سرعت ابرمحاسبات پیشی می‌گیرد و همین موضوع می‌طلبد که مدل‌های جاری ابرکامپیوترها دگرگون شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟