IoT رویایی وسوسه‌انگیز برای غول‌های بزرگ فناوری
یک سیستم‌عامل 10 کیلوبایتی برای اینترنت اشیا
هواوی غول ارتباطات چینی در حال آماده شدن برای عرضه سیستم‌عاملی ویژه اینترنت‌ اشیاء است که تنها 10 کیلوبایت حجم دارد. این شرکت می‌گوید: « LiteOS سبک‌ترین نرم‌افزار در نوع خودش است و در محدوده گسترده‌ای از دستگاه‌های هوشمند گرفته تا لوازم پوشیدنی و ماشین‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

1606683296_1_0.gif

هواوی در نظر دارد بخشی از بازار اینترنت اشیاء را به دست آورد و برای برآورده ساختن امید خود در حال کار روی یک سیستم‌عامل کوچک است که قابلیت قرارگیری درون هر دستگاهی را خواهد داشت. اولین بار فاینانشیال تایمز گزارش کرد، LiteOS یک قطعه کوچک نرم‌افزاری در کلاس خودش است. این قطعه نرم‌افزاری تنها 10 کیلوبایت حجم دارد. طراحان می‌توانند این پلتفرم جدید و منبع‌باز را داخل هر چیزی که دستگاه هوشمند نام دارد، قرار دهند. این دستگاه هوشمند می‌تواند یک ماشین، یک فناوری پوشیدنی، یک ترموستات هوشمند یا هر چیزی دیگری باشد. 

 ویلیام هو مدیر استراتژی‌ و بازاریابی هاوایی می‌گوید: « Lite OS بخشی از استراتژی‌های این گروه است که از مزایای اینترنت‌ اشیاء بهره خواهد برد. Lite OS به گونه‌ای طراحی شده است که ویژه گجت‌های هوشمندی بوده که توانایی متصل کردن این دستگاه‌ها به یکدیگر و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مورد استفاده این دستگاه‌ها را دارد.» هو در ادامه افزود: « روزی فراخواهد رسید که حتی یک مسواک الکترونیک، رکوردهایی را درباره مسواک زدن شما ضبط خواهد که چگونه و چطور باید این کار را انجام دهد و همچنین این توانایی را خواهد داشت که به شما بگوید چه زمانی برای انجام بهتر و مفیدتر این کار مناسب است.» هو در ادامه صحبت‌های خود درباره ورود هواوی به دنیای اینترنت‌ اشیاء گفت این شرکت در نظر ندارد در مسابقه‌ای که توسط رقبای دیگر در زمینه عرضه دستگاه‌های تهویه هوشمند یا ماشین‌های هوشمند در جریان است، وارد شود. در عوض این شرکت به عنوان تأمین کننده فناوری‌های منبع‌باز که گجت‌های هوشمند متصل به یکدیگر را به اینترنت متصل خواهد کرد، وارد عمل می‌شود.» یک تحلیل‌گر این شرکت می‌گوید استراتژی هواوی یک استراتژی دفاعی خواهد بود. زمانی که نمی‌دانید چه چیزی را باید ایجاد کنید، یک پلتفرم ایمن ایجاد کرده و در اختیارتان قرار می‌دهد.

منبعباز؛ آری یا نه؟

تا این لحظه هنوز معلوم نیست آیا LiteOS به طور کامل منبع‌ باز خواهد بود یا نه اما این شرکت تأیید کرده است، Lite OS از ویژگی‌هایی همچون  "zero configuration, auto-discovery و auto-networking" پشتیبانی خواهد کرد. قدرتی که این پلتفرم در اختیار هاوایی قرار می‌دهد اجازه ورود به بازار IoT است که این شرکت پیش‌بینی می‌کند حداقل 100 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیاء تا سال 2025 برای آن عرضه خواهند شد. ساخت سیستم‌عامل‌ها که توانایی رهبری و پشتیبانی از اشیاء را داشته باشند به عنوان بخشی از دنیای IoT به شمار میرود که به سرعت به یکی از راهکارهای محبوب شرکت‌ها برای ورود به دنیای IoT از آن استفاده می شود. سیستم‌عامل اینترنت اشیاء ARM's mBed نمونه‌ دیگری از این موارد به شمار می‌رود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اینترنت، بازار گجت‌های هوشمند نسل بعدی ارتباطات همراه خواهد بود که استفاده جهانی از گوشی‌های هوشمند را توسعه خواهد داد. هواوی چند روز پیش چشم‌انداز ده سال آینده این شرکت را تشریح کرد که در آن استراتژی اینترنت‌ اشیاء به عنوان زیرساخت ارتباطی این شرکت سهم بزرگی در به اشتراک‌گذاری 100 میلیارد ارتباط اینترنتی ایفا خواهد کرد. البته هو در پایان صحبت‌های خود اعلام کرد Lite OS برای استفاده در گوشی‌های هوشمند پیچیده از قبیل آندروید یا iOS اپل طراحی نشده است. Lite OS فقط یک سیستم‌عامل اینترنت اشیاء است.

درست یک روز بعد از آن‌که هواوی سیستم‌عامل اینترنت اشیاء خود را معرفی کرد؛ گوگل نیز به میدان رقابت وارد شد و سیستم‌عامل اینترنت اشیا خود با اسم رمز  Brillo را معرفی کرد. این سیستم‌عامل گوگل برای آن‌که به درستی و روانی کار کند نیازمند 32 تا 64 مگابایت حافظه اصلی است. با ساخت سیستم‌عاملی ویژه اینترنت اشیا از سوی گوگل، به نظر می‌رسد این شرکت قصد دارد جایگاه خود را از هم اکنون تثبیت کرده به طوری‌که در مرکز خانه‌های هوشمندی که در آینده ساخته خواهد شد قرار دهد. به نظر می‌رسد هفته آینده شاهد خبرهای بیشتری درباره برنامه‌های که در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O مطرح می شود، خواهیم بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟