ایده‌ای درست یا اشتباه!؟
روباتی خشمگین‌تر از انسان متولد شد!
شرکت نیوزلندی تاچ پوینت گروپ می‌گوید یک روبات بسیار بسیار عصبانی را ویژه شرکت‌هایی که با مشتریان عصبانی سر و کار دارند، ساخته است. شاید در نگاه اول این ایده جالب یا عجیبی باشد اما نکته مهمی را در خود مستتر دارد. القای احساسات به ماشین‌ها که روزگاری به صورت یک آرزو و معما برای دانشمندان در آمده بود، اکنون به واقعیت زندگی تبدیل شده است.

 ما در حال ساخت چه تصویری از روبات‌ها هستیم؟ آیا ما فقط باید در فکر طراحی روبات‌های باهوش‌تر و کارآمدتر باشیم که هر آن چیزی را که به آن‌ها می‌گوییم انجام دهند؟ یا ما سعی خواهیم کرد هیولاهایی را خلق کنیم؟ به دلیل این که ما دوست داریم بعضی مواقع انگشت خود را درون آتش فرو بریم؟

Touchpoint Group یک شرکت نیوزلندی می‌گوید در حال طراحی روباتی است که به مراتب بدتر از ما انسان‌ها خواهد بود. روباتی است که در همه شرایط عصبی است. این روبات حتی از رانندگانی که تحمل ماندن پشت سر گروهی از دوچرخه‌سواران را ندارند، عصبی‌تر است.  پایه و اساس این ایده بر مبنای کمک به سازمان‌هایی است که با مشتریان عصبانی روبرو هستند. آن چنان‌که Australian Business Review گزارش می‌کند، شرکت Touchpoint در زمینه کشف علت این موضوع که چرا مشتریان یک بانک خصوصی در بیشتر موارد عصبانی هستند در حال کار است. برای آن‌هایی که با ایزاک آسیموف آشنا هستند و از کارهای او لذت می‌بردند ممکن است این موضوع جالب باشد که نام این پروژه Radiant نام دارد. در کارهای آسیموف، Prime Radiant پیش‌بینی کرده بود انسان‌ها در آینده چگونه خواهند بود؟ البته ایده طراحی چنین روباتی نگرانی‌هایی در محافل علمی به وجود آورده است. شاید این ایده در نگاه اول خنده‌آور به نظر برسد که بانکی سعی می‌کند با استفاده از یک روبات توضیح دهد چرا سرویس‌های نامطلوب و غیرشفاف ممکن است عصبانیت افراد را به همراه داشته باشد. هر چند روبات شرکت تاچ پوینت عصبانیت را شبیه‌سازی می‌کند، اما در عوض ماشینی است که میلیون‌ها عکس‌العمل و الگوی رفتاری مشتریان را در بانک‌اطلاعاتی خود به صورت آپلود شده در اختیار دارد و به صورتی برنامه‌ریزی شده است که عکس‌العمل‌ها و رفتارهای تکراری که از خود نشان می‌دهد را به حداقل برساند. البته نظریه دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که می‌گوید این پروژه به احتمال زیاد آغازگر مرحله دیگری برای سازمان‌های مالی به‌شمار می‌رود که در مجموع به حذف کارمندان این سازمان‌ها خواهد پیوست.

بانکی را تصور کنید که هر روزه با حجم سیل آسای داده‌ها مواجه هست و یک جهنم واقعی از داده‌ها را به وجود می‌آورد. به طوری‌که بانک‌ به نقطه‌ای خواهد رسید که در آن مجموعه‌ای از داده‌ها آن‌چنان رشد می‌کنند که تفسیر این داده‌ها بی‌معنی می‌شود. این درست زمانی است که Radiant وارد عمل می‌شود. با این حال، دانشمند برجسته استیون هاوکینگ و دیگران بارها و بارها در مورد هوش‌مصنوعی در زمان‌های مختلف به ما هشدار داده‌اند. به طوری‌که همگی بر این نکته اذعان دارند که هوش‌مصنوعی بدترین اتفاقی خواهد بود که برای بشریت می‌تواند رخ دهد. پروژه‌ای که توسط Touchpoint با یک حسن‌نیت خوب در قالب یک روبات عصبانی کلید خورده است، در عمل پروژه‌های مشابه دیگری را خلق خواهد کرد که عصبانیت و خشم عمیق‌تر روبات‌ها را به همراه خواهد داشت.

به زودی پرندگان خشمگینی که از بازی آن‌ها  لذت می‌برید به دنیای واقعی ما خواهند آمد و ما را تسلیم خواهند کرد. به دلیل این که آن‌ها توانایی انجام این کار را دارند. به زودی روبات‌های ما روز بدی را خواهند داشت و این روز بد آن‌ها بر روند زندگی ما و خود ما تأثیرگذار خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟