تحقق سرعت 100 گیگابیت با سیستم جدید توزیع دیتا
شبکه بی‌سیمی ده برابر سریع‌تر از 5G ساخته شد
دانشمندان موفق به ابداع روشی شدند که قادر است اطلاعات دیجیتال را با سرعتی 10 برابر سرعت شبکه‌های موبایلی 5G انتقال دهد. این سیستم که از آن به‌عنوان سیستم نسل بعد نام برده می‌شود، به سریع‌تر شدن سرعت دانلود و بهبود سرعت‌های ارتباطات شبکه‌ای در زمان پرواز کمک می‌کند.

1606683296_1_0.gif

محققان دانشگاه هیروشیما و مؤسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ژاپن؛ یک توزیع کننده تراهرتز را ابداع کردند که می‌تواند داده‌های دیجیتال را با سرعتی فراتر از 100 گیگابیت در ثانیه بر روی یک کانال و با استفاده از باند 300 گیگاهرتز توزیع کند. باند THz یا همان تراهرنز یک منبع فرکانسی جدید و بسیار عظیم است که انتظار می‌رود برای ارتباطات وایرلس با سرعتی فوق‌العاده زیاد در آینده استفاده شود.

توزیع کننده‌ای که توسط این گروه تحقیقاتی توسعه یافته با استفاده از فرکانسی که بین 290 تا 315 گیگاهرتز است به سرعتی بالغ بر 105 گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

این طیف فرکانسی در حال حاضر آزاد و بدون استفاده است ولی بین فرکانس‌های 275 تا 450 گیگاهرتز قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی

5G‌ بزرگ‌ترین پدیده دنیا بعد از الکتریسیته است
با اینترنت 5G یک فیلم 4K را در ۱۸ ثانیه دانلود کنید

سال گذشته؛ آن‌ها لینک وایرلسی را به نمایش گذاشتند که سرعت آن در باند 300 گیگاهرتز می‌تواند به‌طرز قابل توجهی با استفاده از مدولاسیون QAM افزایش پیدا کند. ولی در سال جاری شاهد نرخ انتقالی با تقریبا شش برابر همان سرعت برای هر کانال هستیم. در نتیجه برای نخستین بار؛ توزیع‌ کننده مبتنی بر مدارات مجتمعی معرفی شده که سرعت آن به بیشتر از 100 گیگابیت در ثانیه می‌رسد.

با این سرعت؛ تمام محتوای یک دیسک دی‌وی‌دی در عرض کسری از ثانیه جابه‌جا می‌شود. 

«مینرو فوجیشیما» از دانشگاه هیروشیما می‌گوید: "امسال موفق شدیم توزیع کننده‌ای را معرفی کنیم که نسبت به مدل سال گذشته؛‌ توان انتقال آن 10 برابر شده است. با استفاده از آن؛ توزیع اطلاعات در هر کانال با سرعت بیشتر از 100 گیگابیت در ثانیه در فرکانس 300 گیگاهرتز امکان‌پذیر می‌شود."

وی ادامه داد: "معمولا بیشترین سرعتی که از آن صحبت می‌شود مگابیت بر ثانیه یا نهایتا گیگابیت در ثانیه است. ولی الان به جایی رسیده‌ایم که با استفاده از یک کانال ساده ارتباطی؛ سرعت ما به چند ترابیت در ثانیه می‌رسد. کابل‌های فیبر نوری نیاز به لینک‌های با سیم با سرعت فوق‌العاده زیاد را درک کردند و لینک‌های وایرلس را پشت سر گذاشتند."

"تراهرتز می‌تواند لینک‌های سرعت بالا را به ماهواره‌ها هم ارائه دهد؛ البته فقط به‌صورت وایرلس. ولی پیاده‌سازی این روش باعث می‌شود تا سرعت ارتباطات شبکه‌ای در حین پرواز فوق‌العاده بالا برود."

فوجیشیما افزود: "از دیگر کاربردهای این روش برای دانلود سریع دیتا از سرورهای محتوا به دستگاه‌های موبایل و لینک‌های وایرلس مافوق سریع بین ایستگاه‌های کاری است. یکی دیگر از کاربردهای این سیستم که جدید هم هست؛ ارتباطات دیتای زیاد با حداقل تأخیر است."

وی در پایان می‌گوید: "فیبرهای نوری از شیشه ساخته شده‌اند و سرعت نور در فیبر کاهش پیدا می‌کند. همین امر موجب می‌شود فیبر نوری در مواردی که نیازمند پاسخ‌های بی‌درنگ است، نامناسب باشد."

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟