رقیبی جدید برای انسان‌ها
رایانه‌ها در صد سال آینده از انسان‌ها پیشی خواهند گرفت
به نظر می‌رسد، نگرانی‌ها درباره هوش‌مصنوعی نه تنها پایانی ندارد، بلکه هر روز بزرگان در خصوص پیامدهای آن هشدار می‌دهند. استیفون هاویکینگ بار دیگر در کنفرانسی که چند روز پیش در لندن برگزار شد، هشدار داد: «ما باید اطمینان حاصل کنیم کامپیوترها در مسیری همسو با اهداف ما قرار دارند.»

1606683296_1_0.gif

به دقت گوش کنید. ما زمان زیادی نداریم. هر چند ما هنوز احتیاج داریم به Siri بگوییم از فکر کردن درباره خودش دست برداشته و به سادگی فقط ما را به خاطر آورد، اما او در آینده خودمحور خواهد شد. ما باید اطمینان حاصل کنیم اهداف او با اهدافی که ما در نظر داریم هم راستا باشند. فیزیکدان مشهور در کنفرانس Zeitgeist نطقی را ایراد کرد که بی‌ارتباط با نگرانی‌هایش از هوش‌مصنوعی نبود.

او در این سخنرانی از کلمات و ادبیاتی استفاده کرد که برای بیشتر شرکت‌کنندگان دلسردکننده بود. آن‌چنان که سایت تک‌ورلد به نقل از هاوکینگ نوشته است: « کامپیوترها با تکیه بر هوش‌مصنوعی در 100 سال آینده از انسان‌ها پیشی خواهند گرفت، زمانی‌که این اتفاق رخ دهد ما باید اطمینان حاصل کنیم کامپیوترها اهدافی هم طراز با اهداف ما دارند. ما باید اطمینان حاصل کنیم، کامپیوترها همسو با اهداف ما در حرکت هستند و در ادامه باید اطمینان حاصل کنیم که این اتفاق رخ خواهد داد. با این حال کامپیوترها هوشمندتر خواهند شد، و در مورد تصمیماتی که اتخاذ خواهند کرد کمتر پیش‌بینی خواهند کرد زیرا  آن‌ها هوشمندتر شده‌اند.»

هاوکینگ در گذشته نیز نسبت به هوش‌مصنوعی ابزار نگرانی کرده بود و در مقاله "بدترین اتفاقی که برای انسان‌ها رخ خواهد داد" پیامدهای آن‌را خیلی بدتر از چیزی که در سریال Real Housewives نشان داده شده بود، توصیف کرد. روز سه‌شنبه گذشته او گفت: « آینده ما در مسابقه قدرت مابین قدرت در حال رشد فناوری و خردی که ما از آن استفاده می‌کنیم در جریان خواهد بود.» اگر یک موضوع وجود داشته باشد که ما از آن اطلاع دقیق و کافی داریم، حقیقتی است که ما نمی‌توانیم به خودمان اعتماد کنیم. این موضوع به اندازه کافی پیچیده و به صورت درونی در افکار ما تنیده شده است. ما به احتمال زیاد سعی خواهیم کرد هیولاهایی را خلق کنیم که ما را زنده خواهند خورد. آن‌ها ابتدا ما را به لحاظ روانی و سپس به صورت فیزیکی خواهند بلعید.

جالب است بدانید شرکتی در نیوزلند به تازگی اعلام کرده که خشمگین‌ترین روبات جهان را ساخته است. Touchpoint Group روز دوازدهم می اعلام کرد موفق شده است خشم‌گین‌ترین روبات جهان را طراحی کند.

رباتی که در همه شرایط عصبانی خواهد بود و جالب‌تر آن‌که بدانید Touchpoint  در حال کار با بانکی در استرالیا برای استفاده از این ربات است تا متوجه شود چرا مشتریان بانک‌ها عصبی می‌شوند! برای اطلاعات بیشتر به خبر استیفون هاوکینگ هشدار می‌دهد  مراجعه کنید.

واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی‌که اولین روبات به معنای واقعی کلمه بر ما مسلط شده و به صورت خودکفا عمل کند؟ 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟