عینک هوشمندی که به‌طور خودکار روی اجسام تمرکز می‌کند
نزدیک‌بین‌ها و دوربین‌ها با این عینک هوشمند به‌راحتی می‌بینند
تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که با بالا رفتن سن؛ چشم‌های شما کم سو می‌شوند و باید از عینک استفاده کنید؟ شاید مجبور شوید برای خواندن کتاب یک عینک و برای رانندگی عینکی دیگر به چشم بزنید. اما نگران نباشید. تا چند سال آینده نوعی عینک هوشمند وارد بازار می‌شود که به‌طور خودکار روی هر چیزی که نگاه می‌کنید، تمرکز می‌کند و بهترین دید را به شما می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

زمانی‌که "کارلوس ماسترآنجلو" به پنجمین دهه از زندگی خود رسید؛ مانند همه کسانی که سن‌شان بالا می‌رود دچار مشکلاتی در زمینه بینایی شد: وی نمی‌توانست روی چیزی که نزدیکش بود به‌خوبی تمرکز کند. به‌همین دلیل؛ دکتر به وی توصیه کرد که باید موقع خواندن کتاب از عینک استفاده کند.

"ماسترآنجلو" در ایمیل خود به ورج نوشت: "همواره به خودم می‌گفتم چرا باید به‌وسیله فناوری که توسط بنجامین فرانکلین توسعه داده شده؛ درمان شوم. من که در قرن 18 زندگی نمی‌کنم."

مطلب پیشنهادی

با لوله تفنگ ماکرو عکاسی کنید
لنز عجیب و غیرمعمول برای عاشقان عکاسی

اما بدون شک کلافه‌کننده‌ترین بخش قضیه این بود که وی در طول روز مرتبا باید عینک خود را به چشم می‌زد یا زمان‌هایی که نیاز نداشت آن را برمی‌داشت. اگر در حال رانندگی بود؛ نباید از عینک استفاده می‌کرد چون این عینک مخصوص رانندگی در جاده نبود. ولی بدون عینک نمی‌توانست نمایشگر GPS یا پنل روی داشبورد را به‌خوبی ببیند.

همین مسئه باعث شد تا "ماسترآنجلو" که پروفسور مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه یوتای آمریکا است؛ تصمیم گرفت تا این مشکل را خودش حل کند. نتیجه این تصمیم یک جفت عینک هوشمند بود.

این عینک که اوایل ماه ژانویه در نمایشگاه CES 2017 درلاس‌وگاس به نمایش درآمد؛ از لنزهای مایع ساخته شده و به‌صورت خودکار روی هر چیزی که زننده عینک به آن نگاه می‌کند؛ تمرکز می‌کند. مهم نیست که فاصله کم یا زیاد باشد. به این ترتیب؛ کسانی‌که شرایطی مشابه این پروفسور دارند یعنی چشم‌های آن‌ها دوربین است؛ لازم نیست که دائما در حال گذاشتن یا برداشتن عینک از روی چشم باشند.

شاید برای‌تان جالب باشد که این عینک چگونه کار می‌کند: یک سنسور فاصله بین دو لنز قرار می‌گیرد و با استفاده از نور مادون قرمز فاصله بین جسم مورد نظر تا عینک را محاسبه می‌کند. سپس سنسور به فعال‌کننده‌ها می‌گوید تا نشان دهند که لنزهای مایع چگونه انحنا پیدا می‌کنند.

میزان انحنای لنزها فاصله کانونی را کنترل می‌کند. این مشابه همان اتفاقی است که در چشم‌ها می‌افتد. وقتی جوان هستید؛ لنزهای چشمان شما انعطاف‌پذیر هستند؛ به‌همین دلیل به‌سادگی میزان انحنای خود را تغییر می‌دهند در نتیجه شما می‌توانید روی اجسام تمرکز کنید فارغ از این‌که جسم از شما دور است یا نزدیک. وقتی سن بالاتر می‌رود؛ از انعطاف لنزها کاسته می‌شود و به همین دلیل کارهایی مانند خواندن کتاب سخت و دشوار می‌شود.

تغییر نحوه انحنا پیدا کردن لنزهای مایع به عینک هوشمند این امکان را می‌دهد تا روی هر چیزی که فرد به آن نگاه می‌کند؛ تمرکز کنند. حدود 14 میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا عینک کانون خود را تغییر دهد. به گفته "ماسترآنجلو" باتری‌های قابل شارژی که داخل فریم‌ها تعبیه شده بیشتر از 24 ساعت دوام می‌آورند.

وی می‌گوید: "میزان استقبال از این عینک در CES 2017 بی‌نظیر بود."

نتیجه تحقیقات این پروفسور این هفته در مجله Optics Express منتشر شد. البته طراحی فعلی خیلی حجیم و بزرگ است اما تیم تحقیق در حال کار بر روی ساخت عینکی هستند که سبک‌تر؛ باریک‌تر و زیباتر باشد و در عین حال توانایی‌های بیشتری نسبت به مدل فعلی داشته باشد.

احتمالا نسل دوم عینک‌های هوشمند قابلیت ردیابی مردمک و عمق دوربین را خواهند داشت بنابرین لنزها با دقت بیشتری روی جسمی که به آن نگاه می‌شود تمرکز می‌کنند. البته این ویژگی‌ها به معنای نیاز به انرژی بیشتری است و باید باتری قوی‌تر و کوچک‌تری برای آن در نظر گرفته شود که به‌راحتی داخل این عینک‌های زیبا جا بگیرند.

"ماسترآنجلو" پیش‌بینی می‌کند که عینک‌های هوشمند بین دو تا سه سال آینده وارد بازار می‌شوند و قیمتی بین 500 تا 1000 دلار خواهند داشت. به‌رغم قیمت بالا؛ وی به ساخته خود ایمان دارد.

وی در پایان می‌گوید: "عینک‌های هوشمند اتوفوکوس ما می‌توانند کم شدن توانایی چشم را جبران کنند و بیشتر کسانی‌که از نزدیک‌بینی یا دوربینی رنج می‌برند با این محصول قادر خواهند بود تا همه چیز را همواره به‌وضوح ببینند. پرداخت این همه پول ارزشش را دارد."

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟