دانشمندان دانشگاه کلمبیا و چشم‌انداز یک تحول بزرگ
دوربینی که انرژی مورد نیاز خودش را تامین می‎کند
عکس ترسناکی که در بالا می‎بینید، محصول فیلتر نرم افزارهای ویرایش عکس نیست، در واقع این عکسی است که توسط نوع جدیدی از یک دوربين ویدیویی دیجیتال ابداعی گرفته شده است که کاملا خودکفا بوده و انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را خودش تامین می‎کند.

1606683296_1_0.gif

بله درست شنیدید، این اختراع منحصر به فرد که توسط دانشمندان دانشگاه کلمبیا صورت گرفته قادر است بدون نياز به باتری یا پنل خورشیدی به خوبی کار کند. این اختراع انقلابی به این معنا خواهد بود که در آینده‎ای نه چندان دور دیگر شاهد پیغام‎های اخطار کمبود باتری روی تلفن هوشمند یا دوربين‎های مستقل عکاسی و فیلمبرداری نخواهیم بود.

اما این نوآوری تازه چگونه کار می‎کند؟ بعد از اینکه مشخص شد عملکرد سنسور دوربين‎ها شبیه به سلول‎های خورشیدی است، تیم محققين سنسوری را طراحی کردند که شامل یک فناوری است که نور دریافتی را به انرژی الکتریکی قابل استفاده تبدیل می‌کند.

این تیم تحقيقاتی در وب‌سایت این پروژه نوشته است: «ما یک مدار پیکسلی ساده را طراحی کرده‎ایم، به طوری که این پیکسل دیود حساس به نور نه تنها می‎تواند میزان سطح نور تابشی را اندازه‌گیری کند بلکه علاوه بر آن می‎تواند این نور تابشی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند.»

اگر چه این فناوری که در حال حاضر در این دوربين به کار گرفته شده عکس‎های سطح متوسط و نسبتا تاری را تولید می‎کند (این سنسور تنها از 1200 پیکسل تشکیل شده است)، اما دانشمندان این پروژه معتقدند که به زودی به پیشرفت قابل ملاحظه‎ای در این زمینه دست خواهند یافت و مدعی هستند که این فناوری «می‎تواند به یک سنسور تصویربرداری کامل و خودکفا در مصرف انرژی تبدیل شود که تصاویری با دقت تصویر و نرخ فریم قابل قبول تولید می‎کند.»

 شری نی‎یر، سرپرست محققين این پروژه، می‎گوید: «ما در میا‎نه راه رسیدن به یک تصویربرداری دیجیتالی متحول کننده قرار داریم.» او می‎افزاید: «من تصور می‎کنم ما در حال حاضر ابتدای این چشم‌انداز را مشاهده می‎کنیم. تصویربرداری دیجیتالی این ظرفیت را دارد که به حوزه‎های نوظهور زیادی از جمله دستگاه های پوشیدنی، سنسورهای شبکه ای، محیط های هوشمند، شخصی سازی پزشکی و اینترنت اشیا راه پيدا کند. یک دوربين که می‎تواند به عنوان یک دستگاه بدون توقف و بدون نياز به هیچگونه منبع تغذیه خارجی کار کند، فوقالعاده مفید خواهد بود.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟