به دلیل استقبال نکردن توسعه‌دهندگان
وداع با گوگل‌کد
زمانی‌که سرویس‌هایی نظیر GitHub و Bitbucket با امکانات متنوع در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دارد، طراحان و توسعه‌دهندگان دلیل قانع کننده‌ای برای استفاده از سرویس‌هایی که در تملک شرکت‌های خاص وجود دارد، نمی‌بینند. حتی شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل و مایکروسافت نیز پروژه‌های بزرگ خود را روی گیت‌هاب قرار داده‌اند.

اگر نگاهی به پروژه‌های گوگل در سال‌های اخیر داشته باشیم یک فهرست طولانی را تشکیل می‌دهند. البته تعداد پروژه‌هایی که گوگل در طول این سال‌ها به دلیل عدم بازدهی آن‌ها را بازنشسته کرده است هم کم نیستند. Google Code که روزگاری برای میزبانی سورس‌ کد پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، به این فهرست بلند بالای پروژه‌های بازنشسته شده اضافه شد و تا ده ماه دیگر به تاریخ خواهد پیوست.

از روز پنج‌شنبه 12 مارس گوگل‌ کد امکان میزبانی پروژه‌ها و مقاله‌های جدید را غیرفعال کرد و از تاریخ 24 آگوست به‌روزرسانی هیچ پروژه‌ای امکان‌پذیر نخواهد بود و در نهایت در تاریخ 25 ژانویه 2016 به طور کامل بسته خواهد شد. البته اقداماتی که در چند ماه اخیر از طرف این شرکت انجام شده است کم و بیش نشان‌ می‌داد که این سرویس در حال بسته شدن است. در ماه دسامبر گذشته، گوگل پروژه lipphonenumber که برای تجزیه، قالب‌بندی، ذخیره‌سازی و اعتبارسنجی شماره تلفن‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد را از گوگل‌ کد به گیت‌هاب انتقال داد. نسخه جاوای این محصول برای اجرا روی گوشی‌های هوشمند بهینه‌سازی شده است که توسط چهارچوب آندروید نسخه 4 (Ice Cream و Sandwitch) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ماه گذشته، این شرکت یک کتابخانه جدید برای ساخت برنامه‌های توزیع شده به نام grpc را ایجاد کرد که به جای آپلود روی گوگل‌ کد از گیت‌هاب استفاده می‌گند. اما برای حفظ پروژه‌هایی که اکنون روی گوگل‌ کد فعال هستند، زمان کافی برای مهاجرت به پلتفرم‌های جایگزین وجود دارد. مهاجرت به گیت‌هاب احتمالا ساده‌ترین راه است. چنان‌که گوگل یک ابزار برای مهاجرت به گیت‌هاب در نظر گرفته است که به راحتی مخزن سورس پروژه‌ها را روی گیت‌‌هاب قرار می‌دهد. export-to-github به راحتی امکان انتقال یک پروژه گوگل کد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کافی است آدرس پروژه خود را در کادر متنی وارد کرده و روی دکمه Export کلیک کرده تا فرآیند انتقال انجام شود. ابزار گوگل در این آدرس قرار دارد. همچنین، ابزارهایی برای مهاجرت به بیت‌باکت Bitbucket نیز وجود دارد.

اما همه پلتفرم‌های منبع‌باز همچون SourceFroge، گیت‌هاب، بیت‌باکت، کدپلکس متعلق به مایکروسافت و هر پروژه مشابه یک ویژگی مشترک دارند که پروژه‌ها بعد از مدتی رها می‌شوند. توسعه‌دهندگان بی‌حوصله یا مشغول هستند، تعداد دیگری نیز تصور می‌کنند یک قطعه کد به اندازه‌ای خوب است که نمی‌تواند روی این سایت‌ها قرار گیرد. در نتیجه تعداد زیادی از پروژه‌ها به طور فعال مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. با این حال، این موضوع به این معنا نیست که این پروژه‌ها اصلا مفید نیستند. گوگل می‌گوید اجازه می‌دهد تا پروژه‌ها که شامل سورس کدها، صفحات ویکی و ملحقات هستند تا پایان سال 2016 در دسترس باشند. پس از آن، به نظر می‌رسد که پروژه‌های زیادی در دسترس نخواهد بود. گوگل می‌گوید بسته شدن گوگل کد به دلیل وجود هرزنامه‌ها و سوء‌استفاده و مشکلاتی از این دست است که بر حجم کار مدیریت خدمات افزوده بود.

در سال‌های اخیر گوگل ‌کد به جای آن‌که  جایی برای میزبانی سورس پروژه‌ها باشد بیشتر مکانی برای هرزنامه‌ها است. زمانی‌که گوگل ‌کد در سال 2006 به مرحله اجرا در آمد، گزینه‌های میزبانی پروژه‌های خوب انگشت شمار بودند. در آن زمان به دلیل نگرانی‌هایی که از بابت قابلیت نگهداری و ایستایی در مورد کدها وجود داشت، گوگل در مشارکت با جامعه منبع‌باز گزینه‌ایی را برای این منظور در نظر گرفت. از آن زمان به بعد سرویس‌های میزبانی بهتری همچون گیت‌هاب و بیت‌باکت که امروزه در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارند به طور فزاینده‌ای مورد استفاده قرار گرفتند که دیگر  نیازی به راه‌حل گوگل در این زمینه وجود ندارد. گوگل نزدیک به هزار پروژه خود را از گوگل کد به گیت‌هاب انتقال داده است. بر همین اساس گوگل یک بازه زمانی را به شرح زیر ارائه کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟