پزشک سیار
اپل آی‌فون شما را به یک دستگاه پزشکی حرفه‌ای تبدیل می‌کند
اپل سعی دارد به عنوان یک بازیگر اصلی در زمینه ارائه نرم‌افزارهای سرویس‌دهنده پزشکی در سطح عمومی عمل کند. بر همین اساس، این شرکت کیت ResearchKit خود را رونمایی کرد.

1606683296_1_0.gif

اپل در ادامه تلاش‌ها برای بهبود محصولات خود در نظر دارد تا از طریق سرویس‌ها و ابزارهای تازه خدمات پزشکی حرفه‌ای‌تر ارائه کند. بر همین اساس، کیت ResearchKit  صبح دیروز در رویداد کنفرانس سان‌فرانسیسکو توسط جف ویلیامز معرفی شد. او «ResearchKit را یک چهارچوب نرم‌افزاری توصیف کرد که به طور ویژه برای تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

به طور دقیق‌تر، ResearchKit همراه با HealthKit راه حل ویژه و جامع اپل برای دستگاه‌های iOS در زمینه پزشکی به شمار می‌رود. به طوری که آن‌ها را تبدیل به ابزارهای قدرتمند تشخیص و درمان پزشکی می‌کند. ترکیب ResearchKit و HealthKit راه را برای ساخت هرچه ساده‌تر برنامه‌های تشخیص پزشکی هموار می‌کند. Healthkit سال گذشته در همین موقع توسط اپل معرفی شد، سرویسی که فعالیت‌های جسمانی کاربر را بر اساس فعالیت‌های مهم بدن تجزیه و تحلیل می‌کند. HealthKit به برنامه‌ها اجازه می‌دهد که سرویس‌های تناسب‌اندام و سلامتی را ارائه کنند و داده‌های به دست آمده را با دیگر برنامه‌های سلامت به اشتراک قرار دهند. اطلاعات به دست آمده از کاربر در یک مکان محافظت شده و متمرکز ذخیرهسازی می‌شود و کاربر این توانایی را دارد که اجازه دهد کدامیک از این داده‌ها به اشتراک قرار گیرند.

در حال حاضر تعدادی از برنامه‌های کاربردی در حوزه شناسایی بیماری‌ها فعال هستند که برای شناسایی بیماری‌هایی همچون پارکینسون و سرطان‌ سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اپل می‌گوید قصد مشاهده این اطلاعات را ندارد و شما در به اشتراک گذاشتن یا نگذاشتن آن‌ها اختیار دارید. داده‌های جمع‌آوری شده توسط این برنامه‌ها می‌توانند در پروژه‌های تحقیقاتی عظیم مورد استفاده قرار گیرند. اپل در گذشته نیز با تعدادی از مراکز تحقیقاتی سطح بالا از جمله دانشگاه روچستر Rochester و سیج و بایونتورک Sage Bionetworks  همکاری‌هایی را داشته است. ویدیویی که به تازگی در این رویداد منتشر شد نشان می‌دهد، پلتفرم جدید اپل کاملا موفق بوده است و این شرکت 700 میلیون آی‌فون را تاکنون فروخته است. مدیرعامل اپل تیم کوک می‌گوید: « مؤسسات تحقیقاتی می‌توانند به عنوان اهرم دسترسی به داده‌ها باشند. حتی اگر بخش کوچکی از کاربران اپل در این مورد مردد باشند، بازهم پتانسیل کار فوق‌العاده است.»

در همین زمینه دانا ولمن در وبلاگ خود به نقل از دو محقق در این زمینه می‌نویسد: « روش‌هایی که در زمینه تحقیقات پزشکی در این یک دهه مورد استفاده قرار گرفته است، هیچ تغییری نداشته است. محقق دیگری می‌گوید نزدیک به 60 هزار نامه را از طریق پست الکترونیک ارسال کرده است و تنها به 305 مورد از آن‌ها پاسخ داده شده بود.»

ResearchKit قرار است در این ماه عرضه شود و به زودی مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی بر اساس آن عرضه خواهند شد. این برنامه‌ها تمرکزشان روی بیماری‌هایی همچون سرطان‌سینه، دیابت، پارکینسون، بیماری‌های قلبی عروقی و آسم است. علاوه بر این، اپل سعی دارد به عنوان یک بازیگر اصلی در زمینه ارائه نرم‌افزارهای سرویس‌دهنده پزشکی در سطح عمومی عمل کند. این شرکت اعلام کرده است که ResearchKit یک چهارچوب منبع‌باز خواهد بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟